Bukefalos 28 år!

Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Gaaaaliiiishimooooo!

_DSC0138.JPG
 
Sv: Arabiska Fullblod

Nog ser man att det är en arab. :)

Fast folk tror min är korsning också, han har nämligen kort dressyrman och då måste det vara någon sorts ponny. :p

409318_10150430362830882_1272873845_n.jpg


Cornelia, håller med dig om att det inte bara är höjden som spelar in. Min är av gammal polsk stam och en rejäl kille och jag känner mig eg inte för stor på det viset, det ser bara så dumt ut när benen hänger långt nedanför magen.
 
Senast ändrad:
Sv: Arabiska Fullblod

Ja han är underbar, mitt lilla :heart. :)

Han har tyvärr fått cushing men han får medicin så han mår bra ändå, och du skulle se honom när vi är ute och går. För det mesta så traskar han snällt iväg men minst en gång varje dag så hittar han något vääääldigt läskigt och upphetsande som gör att man måste trampa och balanstrava resten av vägen med böjd nacke och frustande näsborrar. Gärna med några inslag av galopp och små bocksprång. Sen ser han mkt nöjd ut. :D

Stämningsbild vid tjärnet
576495_10151043444355882_448669061_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Arabiska Fullblod

knapplån

vår 24 åriga arab va ute o tävlade idag.
Lånade ut henne i första klassen som är en LB:1 och där kom dom 2:a av 34 stycken! (69%) och sedan var det tyvärr nästan 6 timmars väntan till nästa klass då jag skulle rida så då var hon matt men kämpade på väl. LA:1 och 62% och kom 8:a.

Hon är ju bara 145 dessutom. På tal om längd (och liten storlek på arab dessutom på tävlingsbanan) så det diskuteras lite här så är låneryttaren 174.

9.jpg
 
Sv: Arabiska Fullblod

Det är så himla kul att se bilder och att läsa om vad ni andra gör! :)

Jag och Noohr jobbar på, just nu är det mycket fokus på att få honom mjuk och att försöka få igång baken lite mer, mycket ställning, böjning och sidvärtsrörelser. Vi har kommit till ett stadie där han börjar orka jobba mer i form, men han tycker det är jävligt drygt att behöva anstränga sig så mycket hela tiden och protesterar en del :p Men jag är säker på att det kommer släppa så snart han har fått ännu mer ork och lite mer styrka i bakbenen!

Med tanke på bilderna jag lägger ut så kan man tro att jag aldrig rider, vilket jag så klart gör, haha. Han går med på lektion en gång i veckan så det är då han blir riden av andra (jag har ju Noohr hemma hos min tränare som har ridlektioner hemma på gården), jag rider de resterande 5-6 dagarna ;) Men det verkar bara bli bilder när andra rider, måste få till så någon fotar oss när jag rider någon gång...

Här är i alla fall två bilder från i fredags (och ja, det är samma tjej som jag la upp bild på innan, jag frågade henne flera gånger innan lektionen om hon inte skulle sätta på sig en tröja till åtminstone haha)

52723835148642496304217.jpg

nomjf.jpg
 
Sv: Arabiska Fullblod

Varför lånar du ut honom till lektionsryttare? Bara nyfiken :-)

För att jag har börjat jobba heltid och bestämt mig för att bara åka ut 6 dagar i veckan och då tycker jag att det är bra att han får träning även den dagen jag inte är där :) Det är nästan alltid en av två tjejer som rider honom på lektionen, men ibland är det olika nybörjare istället som får skritta honom.

Jag har funderat lite på att skaffa medryttare, men det känns lite onödigt för en dag i veckan. Har ingen lust att annonsera efter medryttare heller och egentligen inte ha en aning om vem det är man släpper ut med hästen... Då känns det bättre att min tränare, som jag har fullt förtroende för, bestämmer vem som ska rida honom på lektionen och dessutom har uppsikt hela tiden - från det att han kommer in från hagen till att han är ute i hagen igen. :)
 
Sv: Arabiska Fullblod

Fler än jag som har lite svårt med motivationen nu? Underlaget är ... ja ... lera eller is, "var så god och välj", går man ut med ryktborsten och tar ett varv bland pållarna står man i ett moln av päls som sen gärna följer med in i huset, hästarna är lite vårtrötta och halvsega, och helst sitter jag i soffan och äter choklad ...:angel:

Ettåringarna ser ut som kom och hjälp mig, pälsen bara dråsar av dem och man vill verkligen gömma dem nånstans långt inne i skogen tills allt är färdigfällt och de kommer fram blanka och fina!!

Så, om någon undrar så har jag inga ettåringar förrän om en månad sisådär!

Motivationen är det inget fel på här inte! :D

Jag har ju som ni kanske hört fått den stora äran att ha Kimmis vackra Pselma på foder, och det är så himla kul! Vilken häst! Jag förvånas för varje dag av hennes lugn samtidigt som hon är vaken och explosiv. Zaki fick alltid beröm för sitt lugn och sin lyhördhet av diverse yrkesmänniskor och tränare, men jämfört med Pselma var Zaki både hyperstressad och lat... Kommer bli bortskämd denna sommaren! :) Pselma ska hursomhelst sättas igång nu, för att komma igång med dressyren, förhoppningsvis starta någon CR och träna för A-tränare i dressyr allt eftersom, men först ska damen musklas, så hon promenerar och skrittas och klättrar i skog och mark, samt tömkörs med bomarbete på bana. Så roligt! Vet inte varför, men att sätta igång hästar efter vila tycker jag är så himla kul! :)

Utöver det har jag ju två åringar hemma, men av annan ras (2 ston, en PRE och en Welsh Cob) som miljötränas, lasttränas och ska börja tömköra lite. Planerar eventuellt, om allt går enligt plan, att köpa två WC-hingstar på ett år, helt ohanterade, för att göra till trevliga hästar och sälja. Där de står nu händer det inget och i värsta fall avlivas de som 2-3åringar.... Vem vill ha så gamla, helt ohanterade hingstar att göra med? Inte jag iallafall...

Men hur åringarna ser ut är väl inget att skryta med, kanske... :)
 
Senast ändrad:
Sv: Arabiska Fullblod

Vilket huvud! :love:

Ni andra också, gud så fina allas hästar är, verkligen roligt att se :bow:

Ja, jag tycker också att han är fin! :D :love:

På tal om det limona skrev: Hur har ni andra det i vardagen med jobb, häst/hästar och familj? Jag har pluggat och/eller jobbat deltid under åren jag har haft foderhäst och nu egen häst, vilket har fungerat alldeles utmärkt och jag har varit i stallet varje dag samt ridit 5-7 dagar i veckan utan problem. Det är först nu jag har börjat jobba heltid och fy sjutton vad svårt det är att hinna/orka allt! :eek: Hästen prioriteras, så jag rider fortfarande oftast 5-6 dagar i veckan, men det är ju resten som blir lidande... :o
 
Sv: Arabiska Fullblod

Jag rider sällan mer än fem-fyra gånger i veckan..längre pass då. Det är en distanshäst. För att detta ska funka krävs stora hagar och massor av utevistelse.

Nu har jag haft mina hästar inackorderade för första gången på många år och blev helt överväldigad av hur mycket tid det tog..och som lades på körning, ta hand om andras hästar, mer tungjobbat stall osv. Så jag tog hem dem häromdagen igen och njuter av att igen ha tid med allt, både hästar, barn och hem :)
 
Sv: Arabiska Fullblod

..och jobb. Fast jag jobbar inte heltid på pappret men det blir gärna så i verkligheten.. ;)
 
Sv: Arabiska Fullblod

Vad roligt att du är så nöjd med henne!
Vi får väl se om jag får tillbaks henne eller om du gömmer henne nånstans ;) :angel:
 
Sv: Arabiska Fullblod

Jag rider sällan mer än fem-fyra gånger i veckan..längre pass då. Det är en distanshäst. För att detta ska funka krävs stora hagar och massor av utevistelse.

Nu har jag haft mina hästar inackorderade för första gången på många år och blev helt överväldigad av hur mycket tid det tog..och som lades på körning, ta hand om andras hästar, mer tungjobbat stall osv. Så jag tog hem dem häromdagen igen och njuter av att igen ha tid med allt, både hästar, barn och hem :)

Jösses, jag förstår dig på sätt och vis- har ännu mina hästar spridda överallt. Blir sjuk av längtan att få ta hem dem! Hela högen!
 
Sv: Arabiska Fullblod

Förstår precis vad ni menar! Har för några veckor sedan tagit hem mina två till gården. Har tidigare haft dem inackorderade i annat stall. Mer tid kanske jag inte har, men jag stod visserligen inte i kollektivstall. Det finns ju helt klart många fördelar, men den främsta måste nog ändå vara att jag får bestämma!!!:devil:;);).
 
Sv: Arabiska Fullblod

Eller hur! Att ha koll på vad som händer och vad som blir gjort...

Det har hänt flera gånger att folk mig rakt i ansiktet om allt möjligt. Om när hästen var i hagen till och med! Det känns ju inte bra att man får förutsätta att det man får höra om sin häst inte är sant.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Dotterns nya D-ponny, arabiskt fullblod, behöver ett nytt träns. Ni som har erfarenhet av arabiska fullblod, har ni tips på vilka träns...
Svar
2
· Visningar
539
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
794
Senast: mily
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 016
Svar
276
· Visningar
23 877
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp