Årets första lussekatter

Den lille kemisten (i det här fallet jag) gissar på att det kvittar vilken sprit det är så länge det är starksprit. Jag utgår ifrån att de intressanta smakämnena är lösliga i alkohol och rent kemiskt bryr de sig inte om det är vodka eller cognac.

@BobberiBoo: Hela, de är så tunna att de behöver inte finfördelas för att lösa ut smakämnena. Glöm inte sockret bara.
 
Den lille kemisten (i det här fallet jag) gissar på att det kvittar vilken sprit det är så länge det är starksprit. Jag utgår ifrån att de intressanta smakämnena är lösliga i alkohol och rent kemiskt bryr de sig inte om det är vodka eller cognac.

@BobberiBoo: Hela, de är så tunna att de behöver inte finfördelas för att lösa ut smakämnena. Glöm inte sockret bara.
Kan tänka mig att vissa smaker passar bättre ihop med saffranet.
Saffran löser sig utmärkt i vatten också men då skall det nog inte ligga i flera månader :D
 
Tror jag glömde skriva förut att det är bra om alla ingredienserna är rumsvarma. Dvs att man ställer fram allt som står kallt tex ägg, mjölk och smör och låter det stå framme flera timmar innan man gör degen.
 
Ska man mortla dem först eller man ska lämna dem hela??
Sen när du skall använda marinaden så sila inte vätskan utan stjälp i allt i degen med pistiller och allt. Det blir små vackra röda streck i degen av det. Det är inget man märker av när man äter lussekatterna sedan.
 
Jag bakade mina första förra helgen.
Krånglar inte till det så mycket när jag bakar. Mycket saffran, vaniljkesella och inga vidriga russin :p
 
Jag har varit så sjukt sugen på lussebullar ända sen @Tora startade tråden. Jag slängde ihop två burkar med 1 gr i varje. Funderar på att baka ut en av dem i veckan. :d

Måste bara åka till min mamma och låna en assistent som inte har hål i botten av skålen:D
 
Jag har också beställt saffran. Har förvisso två burkar sen förra julen men måste ju sätta till nästa jul ju :D

Har också beställt vaniljstång. Rekommenderar varmt vaniljstång i stället för pulver. Blir en mycket djupare vaniljsmak då.

Kommer ha 6 st burkar på marinad som skall ligga och gotta sig i åtskilliga månader :d
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
425
  • Artikel
Hästnyheter Det är dags för årets första världscupstart i hoppning och till helgens tävlingar i Basel kommer flera svenska ryttare för att försöka...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: Gunnar
·
Tjatter Nu när det börjar lacka mot jul så tänkte jag att det i hög tid för en adventskalendertråd! Har hittills fått något mejl från...
68 69 70
Svar
1 383
· Visningar
66 753
Senast: Blyger
·
IT & mobiler Mitt facebookkonto blev kapat i natt och kaparen har varit inne pa min mail för att komma at koden för att ändra lösenordet. Även ett...
Svar
3
· Visningar
618
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp