Bukefalos 28 år!

Årets första lussekatter

Jag bakade mina första förra helgen.
Krånglar inte till det så mycket när jag bakar. Mycket saffran, vaniljkesella och inga vidriga russin :p
Så brukade jag också baka lussekatter förr. Tyvärr är jag förstörd nu efter att ha smakat på den krångliga varianten :D
Blir en helt annan lussekatt. Jag trodde tex att kesella var knepet för att få dom saftiga men det som vaniljkesellan mest tillför är smaken av vanilj och den smaken får man fram mycket bättre genom att använda vaniljstång. Kesella kan göra degen dessutom lite kompakt.

Sen är receptet inte alls så krångligt som det verkar första gången. Det är som sagt mest förberedelserna som kan ta lite tid (marinaden tex) men annars slänger man bara ner allt i maskinen och låter den göra jobbet.

Det som tar tid är att rulla alla lussekatterna :cautious:
Däremot är det skrämmande vad fort 50 lussekatter går åt :nailbiting:
 
Så brukade jag också baka lussekatter förr. Tyvärr är jag förstörd nu efter att ha smakat på den krångliga varianten :D
Blir en helt annan lussekatt. Jag trodde tex att kesella var knepet för att få dom saftiga men det som vaniljkesellan mest tillför är smaken av vanilj och den smaken får man fram mycket bättre genom att använda vaniljstång. Kesella kan göra degen dessutom lite kompakt.

Sen är receptet inte alls så krångligt som det verkar första gången. Det är som sagt mest förberedelserna som kan ta lite tid (marinaden tex) men annars slänger man bara ner allt i maskinen och låter den göra jobbet.

Det som tar tid är att rulla alla lussekatterna :cautious:
Däremot är det skrämmande vad fort 50 lussekatter går åt :nailbiting:

Jag har provat den krångliga varianten och blev faktiskt inte imponerad alls.
Mina bli inte kompakta öht.
Tycker de flesta har i för lite saffran och alla dessa helvetesrussin. Får ju pilla bort nästan hela lussekatten, minsta smak av russin så vill jag kräkas.
 
Jag har provat den krångliga varianten och blev faktiskt inte imponerad alls.
Mina bli inte kompakta öht.
Tycker de flesta har i för lite saffran och alla dessa helvetesrussin. Får ju pilla bort nästan hela lussekatten, minsta smak av russin så vill jag kräkas.
Och min erfarenhet är att de inte alls går att jämföra :)
Tycker inte att det saffranspulvret man köper i affären ger så speciellt mycket smak. Inte ens när jag tog tre gånger så mycket som det stod i receptet.
 
Och min erfarenhet är att de inte alls går att jämföra :)
Tycker inte att det saffranspulvret man köper i affären ger så speciellt mycket smak. Inte ens när jag tog tre gånger så mycket som det stod i receptet.

Det beror kanske på märke.
Jag vill ha riktigt mörkt gula katter med stark smak av saffran.
Har inte i något socker förutom kesellan. De får inte bli söta.
Tanken på sprit i fick det att vända sig i magen.
Men smaken är olika :D
 
Det beror kanske på märke.
Jag vill ha riktigt mörkt gula katter med stark smak av saffran.
Har inte i något socker förutom kesellan. De får inte bli söta.
Tanken på sprit i fick det att vända sig i magen.
Men smaken är olika :D
Du känner inte spritsmaken och alkoholen försvinner i ugnen. Spriten är bara till för att lösa ut saffransmaken inte för att tillföra någon smak i sig.

Nej det är krossningen till pulver som gör att saffranet tappar i smaken.
 
Du känner inte spritsmaken och alkoholen försvinner i ugnen. Spriten är bara till för att lösa ut saffransmaken inte för att tillföra någon smak i sig.

Jag värmer saffran i smöret. Det tycker jag ger en fantastisk smak.
Nej det är krossningen till pulver som gör att saffranet tappar i smaken.
 
Saffran fäller ut smak även i vatten. Eller om man krossar det med lite socker.
Så när du lägger det i varmt smör så ger det mer smak än om du bara blandar det direkt i degen.
 
Saffran fäller ut smak även i vatten. Eller om man krossar det med lite socker.
Så när du lägger det i varmt smör så ger det mer smak än om du bara blandar det direkt i degen.

Ja?
Jag skrev att jag blandar det i varmt smör. Det tycker jag ger bäst smak. Har provat att krossa i socker men tycker inte de ger lika bra smak.

Du har recept du gillar och jag har ett recept jag gillar. Alla nöjda.
 
Ja?
Jag skrev att jag blandar det i varmt smör. Det tycker jag ger bäst smak. Har provat att krossa i socker men tycker inte de ger lika bra smak.

Du har recept du gillar och jag har ett recept jag gillar. Alla nöjda.
Bara en kommentar till varför det smakar mer om man rör ner det i varmt smör.

Nej jag tycker inte heller att krossningen av pulver med socker ger så mycket. Det är ju redan krossat så det är ju redan gjort en gång. Då tror jag någon form av vätska är effektivare.

Har hunnit med åtskilliga varianter genom åren och det som enligt mig i särklass gett mest smak och lukt har varit marinaden.

Men det är som du säger att man tycker olika :)
 
Liiiiite tidigt men när kylan kommer är det enligt mig dags att börja baka lussekatter :d :D

Så här är min för året första lussedeg):
14764671388131732419052_zpswtukbxqq.jpg


Nu skall den jäsa. Fortsättning följer......... :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
450
  • Artikel
Hästnyheter Det är dags för årets första världscupstart i hoppning och till helgens tävlingar i Basel kommer flera svenska ryttare för att försöka...
Svar
0
· Visningar
244
Senast: Gunnar
·
Tjatter Nu när det börjar lacka mot jul så tänkte jag att det i hög tid för en adventskalendertråd! Har hittills fått något mejl från...
68 69 70
Svar
1 383
· Visningar
67 177
Senast: Blyger
·
IT & mobiler Mitt facebookkonto blev kapat i natt och kaparen har varit inne pa min mail för att komma at koden för att ändra lösenordet. Även ett...
Svar
3
· Visningar
626
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp