Bukefalos 28 år!

Att åka med sommardäck för att vara hundvakt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

hollypolly

Trådstartare
Jag har sagt att jag ska vara hundvakt åt en bekants hund i helgen då de ska åka bort.
De bor i min hemort ungefär 20 mil bort. Jag hade enda ett ärende därhemma över helgen så jag sa att jag kunde ställa upp.
Dock kom det massvis med snö och halt häromdagen och jag har ingen möjlighet att byta däck innan helgen.
Hur hade ni gjort i denna situationen ? Ställt upp och åkt endå eller inte ?
 
Nu vet jag inte exakt var i landet du bor, och vet därför inte riktigt hur snöläge/väglag ser ut.

MEN;

För din egen säkerhet, och säkerheten hos alla andra på vägen, åk inte. Får du sladd finns det en risk att du även skadar andra, du är inte ensam på vägen.
 
Jag har sagt att jag ska vara hundvakt åt en bekants hund i helgen då de ska åka bort.
De bor i min hemort ungefär 20 mil bort. Jag hade enda ett ärende därhemma över helgen så jag sa att jag kunde ställa upp.
Dock kom det massvis med snö och halt häromdagen och jag har ingen möjlighet att byta däck innan helgen.
Hur hade ni gjort i denna situationen ? Ställt upp och åkt endå eller inte ?

Det är otroligt ansvarslöst att ge sig ut i vinterväglag med sommardäck! Bilen står stilla tills du bytt.

Jag var ute på vägarna en timme i morse (runt sextiden, så inte jättemycket trafik än) och mängden idioter som lallade runt med sommardäck och antog att deras varningsblinkers på något magiskt sätt skulle rädda dem (att döma av antalet i diket så funkade magin rätt dåligt) var helt absurd! Vinterväglag = vinterdäck.
 
Känner också att det känns livsfarligt, mina bekanta ska dock åka utomlands så jag känner mig väldig kluven.
Man vill ju ställa upp men enda inte åka med sommardäcken.
 
Känner också att det känns livsfarligt, mina bekanta ska dock åka utomlands så jag känner mig väldig kluven.
Man vill ju ställa upp men enda inte åka med sommardäcken.

Eftersom du har lovat att hjälpa dem så tycker jag att det åligger dig att fixa situationen.
Antingen genom att se till att byta däck och åka själv som planerat, eller genom att hitta en ersättare.

Det borde inte vara en överraskning att det kan bli vinterväglag i mitten av november så det borde du ha tagit hänsyn till innan du lovade.

Varför byter du inte däcken själv?
 
Vet inte var du bor, men här i Sthlm är det minst 40cm snö nu, kaos på vägarna och igår när jag åkte lååångsamt till verkstaden för att byta till vinterdäck så var det svinhalt. Då kör jag en fyrhjulsdriven bil med väldigt fräscha däck.

så NEJ. Ge dig inte ut med bilen annat än för att ta dig till närmsta person som byter däcken åt dig. Gör det inte. Du riskerar livet på både dig själv och andra. Det är inte värt det.
 
Jo det brukar sällan vara vinterväglag här i november. Förra året kom vintern i januari liksom de senaste åren.
Jag kommer inte kunna byta däck här då de är på hemorten.
Och köpa nya däck när jag redan har , nej.
 
Jo det brukar sällan vara vinterväglag här i november. Förra året kom vintern i januari liksom de senaste åren.
Jag kommer inte kunna byta däck här då de är på hemorten.
Och köpa nya däck när jag redan har , nej.

Ähum.
Det är vintermånad med risk för halka.
Du har valt att förvara dina vinterdäck 20 mil från bostadsorten.

Nej, det är inte ett sannolikt scenario men vilken är din reservplan om det fortsätter att vara snö och halka resten av vintern?
Inte byta till vinterdäck alls?
Senast 1 december måste du ju förresten ha bytt.
 
Eftersom du har lovat att hjälpa dem så tycker jag att det åligger dig att fixa situationen.
Antingen genom att se till att byta däck och åka själv som planerat, eller genom att hitta en ersättare.

Det borde inte vara en överraskning att det kan bli vinterväglag i mitten av november så det borde du ha tagit hänsyn till innan du lovade.

Varför byter du inte däcken själv?
Men gud så pekpinnigt! Vad tjänar det där till?
 
Men gud så pekpinnigt! Vad tjänar det där till?

Jag tycker att man håller det man lovar, ja, och inte sätter andra människor på pottkanten för att man själv planerat olyckligt.

Hundägarna ska resa, och har fixat en lösning för hunden. Nu blir de sittande i en krånglig situation pga att TS, som lovat att hjälpa dem, har missat i planeringen.

Pekpinnigt kanske men rimligt gentemot hundägarna.

Och förutom att påvisa att TS själv varit med och orsakat problemet så föreslår jag ju också alternativet att TS hittar någon ersättare som hjälper till i stället när nu TS har fått förhinder.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 737
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 273
Senast: jemeni
·
Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
563
Senast: Rie
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 922
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp