Att flytta ihop

Kan man bli av med lägenheten om man är sambor?
Som Ramona mycket riktigt säger så spelar det ingen roll vem som betalat om boendet införskaffats för gemensamt boende, kolla upp det här med sambolagen och även om det känns nu som om det skulle hålla resten av livet och ni litar på varandra, så vet man aldrig vad som händer i framtiden.

Visst mister du något om du måste gå ifrån lägenheten och inget är skrivet, även om han får lösa ut dig så är ju halva hans redan, så han löser ut dig från din halva. :cautious:
 
Vet inte hur det ser ut med rättsfall i detta, men huvudregeln är väl att det som inköpts gemensamt ska delas?

För alla eventualiteter - skriv skriv skriv!
Finns det på papper så finns det. Det kan aldrig bli tvister om vem som sa vad.

Så är det. Det låter ju onekligen på TS som att hon ska köpa lägenheten, men att han ska flytta in. Alltså är lägenheten köpt för gemensamt bruk och sambolagen gäller. Spelar ingen roll vem som står på lägenheten eller betalat för den, den ska enligt sambolagen delas lika vid separation. Tack och lov är sambolagen dispositiv, dvs man kan avtala bort den, så skriv papper på att lägenheten är enskild egendom och att sambolagen inte gäller lägenheten.

Däremot ska man ju inte underskatta lagens kraft. Det står i lagtexten att den som bäst behöver bostaden vid en separation ska få den. Det gäller även bostadsrätter och andra fastigheter man äger. Däremot måste ju personen som tilldelas bostaden betala för den, så man mister ju ingenting vad gäller det ekonomiska, men det kan ju vara så att man förlorar ett läge som man ville behålla.

Som Ramona mycket riktigt säger så spelar det ingen roll vem som betalat om boendet införskaffats för gemensamt boende, kolla upp det här med sambolagen och även om det känns nu som om det skulle hålla resten av livet och ni litar på varandra, så vet man aldrig vad som händer i framtiden.

Visst mister du något om du måste gå ifrån lägenheten och inget är skrivet, även om han får lösa ut dig så är ju halva hans redan, så han löser ut dig från din halva. :cautious:

Tack, det här hade jag ingen aning om, var tydligen för länge sedan jag läste sambolagen. Nu bor vi iofs inte i Sverige längre och hyr vår lägenhet men det ska jag komma ihåg för framtiden!
 
Eftersom du får behålla lägenheten sen och kan göra vad du vill med den så tycker jag inte han ska hjälpa till att betala kostnad för den, alltså lånet. I så fall ska han ha rätt att få pengar om du säljer också.

Jag hade tyckt det vore bra att dela på avgifter/el/tv/bredband och allt sånt som hör till ett hem. Försäkringar får ni kolla upp vad som blir bäst.
När man separerar ska man dela på allt som är införskaffat för att använda gemensamt. Det spelar alltså ingen roll om du betalat för hela sängen tex, det räknas som bådas. Vill man vara säker på att få "tillbaka sitt" vid en eventuell spearation så får man tänka på att skriva in att den som betalar får ta med saken vid en separation.

Jag och min sambo skiljdes åt som vänner som tur är så vi körde bara lite varannan, typ "om du får soffan så tar jag bokhyllan". Är man världens ovänner när man separerar kan det ju bli fult. Det man haft med sig in i förhållandet är dock ens egna.

Vi hade inga uppdelade sysslor. Vi hjälptes åt, eller den som var hemma mest gjorde mest. Som när jag jobbade heltid och han pluggade, då gjorde han mer. När jag jobbade schema så jobbade helger också fixade han helgmys medan jag gjorde saker på lediga vardagar istället.
Om man har sån tur så man föredrar olika saker kan man ju dela upp det. En kanske tycker det är okej att diska medan den andra föredrar dammsuga. Har man olika standard på städning kan jag tycka att den som är mest pedant nog får göra mer också.
 
Jag har lite svårt att förstå varför vissa inte tycker att han skall betala någon hyra.

Skall han då bo där gratis?

Bor man i en hyresrätt så betalar man ju hyra. Inte får man då tillbaka några pengar om ens hyresvärd säljer huset till någon annan hyresvärd och tjänar pengar på det.

Vill man tjäna pengar på sitt boende så får man väl köpa sig en egen bostadsrätt.
 
Jag och min sambo delar på hyran och räntan, eftersom de kostnaderna inte har något att göra med vem som äger lägenheten.

OT: Min mamma äger 90% av vår lägenhet och jag 10%, hur blir det med denna sambolag? Gäller den endast om man köpt lägenheten och samtidigt flyttat in i den? Min mamma har ägt vår lägenhet i flera år innan jag och sambon flyttade in där.
 
Jag har lite svårt att förstå varför vissa inte tycker att han skall betala någon hyra.

Skall han då bo där gratis?

Bor man i en hyresrätt så betalar man ju hyra. Inte får man då tillbaka några pengar om ens hyresvärd säljer huset till någon annan hyresvärd och tjänar pengar på det.

Vill man tjäna pengar på sitt boende så får man väl köpa sig en egen bostadsrätt.
Gratis?

Bostadsrätter har avgift och den är olika stor beroende på föreningens ekonomi och ålder. De jag bott i har haft en högst reell "hyra". Det ena huset från 40-talet och den andra från 50-talet

Såvida man inte köper en 7-rummare i stlms innerstad där avgiften är några hundralappar... I et fallet kanske man kan förhandla om nåt annat. Men sådana lägenheter vimlar det inte av.
 
Gratis?

Bostadsrätter har avgift och den är olika stor beroende på föreningens ekonomi och ålder. De jag bott i har haft en högst reell "hyra". Det ena huset från 40-talet och den andra från 50-talet

Såvida man inte köper en 7-rummare i stlms innerstad där avgiften är några hundralappar... I et fallet kanske man kan förhandla om nåt annat. Men sådana lägenheter vimlar det inte av.
Vi betalar 7300 i hyra. En motsvarande br här kostar runt 5000-6000kr i månaden i avgift (och då har br större trädgård och högre standard) Det är för mig en väldigt skillnad.

Vill man ha en del av vinsten vid en eventuell försäljning så är det bara att köpa in sig i lägenheten eller köpa en egen.

Sen är det ju så att på vissa ställen som tex centrala Göteborg så är det i princip omöjligt att få en hyresrätt. Vill man då bo där så är det br som gäller och dom är inte gratis.
Så jag förstår inte varför den ena bara skall glida runt på en räkmacka.

Dessutom är det den med lånet som tar alla risker. Den andra kan ju i värsta fall bara lämna ett sjunkande skepp utan några problem.
 
Jag anser nog att låneutgifterna är en sak för den som tagit lånet. Det är ju en kostnad för en investering, och är man inte villig att dela med sig av en ev vinst när lägenheten säljs, ska man heller inte ha betalt för kostnaden för att få vinsten. Särskilt eftersom det dessutom krånglar till det i deklarationen. Den som får hjälp med räntan, ska ju i så fall bara få dra hälften av räntan i deklarationen, och den andra parten dra andra hälften.

Att dela månadsavgiften, elen och andra tillhörande kostnader för att bo där, är mer än rimligt. Alternativt att man sätter sig och tar en marknadsbaserad hyra för hälften av lägenheten (vad hade det kostat att bo någonannanstans, likande denna - delat på två).

De som argumenterar att partnern bor gratis har nog inte fattat det där med att lånet är lite separerat från själva boendet s a s.

Hur bör man göra om det inte finns lån på lägenheten i så fall? Ska ena parten betala ränta till andra parten, eftersom andra parten förlorar ränteintäkter på att ha lagt pengarna i lägenheten?
 
Jag antar att det som sagts är att ts själv ska stå på lägenheten. Det läget har jag aldrig stått i men jag anser nog att ts sambo ska betala lite mer än bara hyran, särskilt om det är en dyrare lägenhet (brukar ge lägre hyra åtminstone i sthlmsområdet). Vi hade en lägenhet i solna som första gemensamma boende. Vi betalade ganska mycket för själva räntan men hyran var en piss i nilen. Småpengar helt enkelt. Jag hade nog inte tyckt att det kändes rätt att betala endast hyran på kanske någon tusenlapp medan den andra parten hade ganska många tusen mer att betala för samma boende. Kanske har det både med ekonomiska förutsättningar och eget tyckande att göra. Man kan ju tänka så att parten som äger lägenheten också håller den i gott skick, dvs samma förmåner som man har när man hyr. Att man själv inte behöver ha ett sparkapital för eventuella trasiga vitvaror, skador osv.

Såhär har i alla fall vi gjort:
Sambon hade länge sparat för att ha råd att köpa en lägenhet då han visste att det var det han ville göra med sina pengar. Jag hade nyss flyttat hemifrån (nåja, ett par år) och hade två hästar som gick sönder så fort jag hade pengar på sparkontot varenda gång under två års tid :mad: Därmed satt han med ett sparkapital som räckte en bra bit på väg till kontantinsats. Resten fick vi av hans pappa som en gåva. Vi tog lånet tillsammans och bidrar båda till kassan men han äger mer av boendet än vad jag gör i och med att han gick in med kontantinsatsen. Iom att vi fick barn i samma veva så har vi inte varit så petiga med mitt och ditt utan vi har pengar tillsammans till att betala saker. Personligen känns det för mig lättare om båda står på lånen/betalar och finns med på något papper som delägare med x% men att man har skrivit hur mycket person 1 gick in med och hur mycket person 2 betalar men det är ju inget som passar alla heller.

Avtalen lämnar jag till någon annan då vi inte skrivit samboavtal. Däremot skrev vi avtal på vad som händer om någon av oss dör så att bostaden tillfaller personen som är kvar så den inte behöver flytta bara därför. I vårt fall tillfaller halva bostaden dottern oavsett men man kan skriva någon liten text att vi får förvalta den åt henne. Samma sak med sparkapital. Fiffigt att ha innan man får för sig att gifta sig.
 
Hur bör man göra om det inte finns lån på lägenheten i så fall? Ska ena parten betala ränta till andra parten, eftersom andra parten förlorar ränteintäkter på att ha lagt pengarna i lägenheten?
Det rimliga är att alla faktiska kostnader delas 50/50. Det inkluderar räntan, men självklart inte amorteringarna som väl närmast är att betrakta som en sort sparande. Finns det inga ränteutgifter så finns det ingen löpande utgift att dela på och då betalar den andre inget för det. I många städer åtminstone är bostäder i de flesta fall den investering som ger bäst avkastning, så den som satt sina pengar i sin bostad förlorar inte i kapitalökning, särskilt om man jämför med den nuvarande sparräntan som är i princip försumbar. (Men hen måste ju sälja först förstås.)
 
Jag antar att det som sagts är att ts själv ska stå på lägenheten. Det läget har jag aldrig stått i men jag anser nog att ts sambo ska betala lite mer än bara hyran, särskilt om det är en dyrare lägenhet (brukar ge lägre hyra åtminstone i sthlmsområdet). Vi hade en lägenhet i solna som första gemensamma boende. Vi betalade ganska mycket för själva räntan men hyran var en piss i nilen. Småpengar helt enkelt. Jag hade nog inte tyckt att det kändes rätt att betala endast hyran på kanske någon tusenlapp medan den andra parten hade ganska många tusen mer att betala för samma boende. Kanske har det både med ekonomiska förutsättningar och eget tyckande att göra. Man kan ju tänka så att parten som äger lägenheten också håller den i gott skick, dvs samma förmåner som man har när man hyr. Att man själv inte behöver ha ett sparkapital för eventuella trasiga vitvaror, skador osv.

Såhär har i alla fall vi gjort:
Sambon hade länge sparat för att ha råd att köpa en lägenhet då han visste att det var det han ville göra med sina pengar. Jag hade nyss flyttat hemifrån (nåja, ett par år) och hade två hästar som gick sönder så fort jag hade pengar på sparkontot varenda gång under två års tid :mad: Därmed satt han med ett sparkapital som räckte en bra bit på väg till kontantinsats. Resten fick vi av hans pappa som en gåva. Vi tog lånet tillsammans och bidrar båda till kassan men han äger mer av boendet än vad jag gör i och med att han gick in med kontantinsatsen. Iom att vi fick barn i samma veva så har vi inte varit så petiga med mitt och ditt utan vi har pengar tillsammans till att betala saker. Personligen känns det för mig lättare om båda står på lånen/betalar och finns med på något papper som delägare med x% men att man har skrivit hur mycket person 1 gick in med och hur mycket person 2 betalar men det är ju inget som passar alla heller.

Avtalen lämnar jag till någon annan då vi inte skrivit samboavtal. Däremot skrev vi avtal på vad som händer om någon av oss dör så att bostaden tillfaller personen som är kvar så den inte behöver flytta bara därför. I vårt fall tillfaller halva bostaden dottern oavsett men man kan skriva någon liten text att vi får förvalta den åt henne. Samma sak med sparkapital. Fiffigt att ha innan man får för sig att gifta sig.
Jag är tveksam till att det räcker med att skriva en liten text.

På P1 Plånboken brukar dom alltid rekommendera folk att gifta (vid särkullebarn blir det ännu mer komplicerat) allternativ ta en livförsäkring som gör att man har råd att lösa ut barnet.

Det är mycket lättare att skriva äktenskapsförord om vad som tillfaller vem än att skriva testamente som sambo för att förhindra att låsa tillgångar när någon dör och man har barn.
 
Jag är tveksam till att det räcker med att skriva en liten text.

På P1 Plånboken brukar dom alltid rekommendera folk att gifta (vid särkullebarn blir det ännu mer komplicerat) allternativ ta en livförsäkring som gör att man har råd att lösa ut barnet.

Det är mycket lättare att skriva äktenskapsförord om vad som tillfaller vem än att skriva testamente som sambo för att förhindra att låsa tillgångar när någon dör och man har barn.
Vi var iväg hos en advokat naturligtvis. Dyrt var det men det var det värt för att slippa stressa fram ett giftermål.

Vi frågade om just detta iom att vi hört att man bara kunde förhandla bort 25% men han hade ett litet kryphål vilket innebär att om det skulle träda i kraft tillfaller andelen som skulle varit hennes utan kontraktet henne oavsett om den som finns kvar gifter om sig, skaffar nya barn osv. Kan bli både plus och minus för henne med andra ord.
 
Att någon annan ska betala för att jag ska tjäna pengar - är nog inte många som anser det vara rätt.
Detta resonemang kan ju stämma om det finns alternativ, dvs hyresrätter (där man i stället betalar för att en hyresvärd ska tjäna pengar, vet inte om det känns bättre?). Men man måste ju bo nånstans. Och om boendet kräver att någon tar lån som i sin tur kostar pengar så är det rimligt att dessa kostnader bakas in det löpande. Om man däremot kan välja och boendet köps som en investering, då är det vettigt att den som vill göra investeringen också tar kostnaderna (inklusive renoveringar).

Lite hänger förstås på hur man resonerar kring ekonomi som par. Min grundprincip är att man ska dela de löpande utgifterna så länge man har ungefär samma inkomster. Att ena parten lägger 8000 i månaden på boendet och den andra 2000 är inte en rättvis fördelning av bördan. Om man delar 50/50 och gör slut så har den ägande parten inte tjänat på kuppen mer än att hen har minskat sina kostnader under en period, vilket är riktigt eftersom hen också har delat med sig av sitt boende. (Som sagt, amorteringar borträknade)
 
Jag skulle aldrig tvinga min sambo, om han flyttade in i min BR att betala något annat än hyra och fasta utgifter, såsom el, försäkring mm. Amorteringar och ränta ska jag betala, det är min lgh, det är mina pengar när den säljs.

Första lgh vi köpte gemensamt gick sambon in med mer pengar i kontantinsats, mina pengar gick till renovering (jag flyttade först in i hans BR och där delade vi på hälften av fasta avg förutom amortering och ränta). Vi stod som ägare båda två, lika stor del var och betalade hälften av alla avgifter var. Sen köpte vi hus och gifte oss, nu står vi fortfarande 50/50 på kontrakten och vid en eventuell skilsmässa så delar vi hälften på vinsten.
 
Ni som anser att det bara är hyrdelen av vad personen som inte står på lånet ska betala för. Hur ser ni på renovering? Gärna uppdelat så som kök/badrum kostar mer och håller normalt längre och omtapetsering som är lite mer av en slit vara. Slits så klart på köket oxå och vitvaror kan behövas bytas för att det går sönder och liknande.
 
Jag är nog lite kärringen mot strömmen här, men har heller aldrig haft någon vansinnigt dyr lägenhet att betala för, så det blir kanske inte samma sak. Men när jag och maken flyttade ihop i hans lägenhet så bestämde vi oss för att genast ha gemensam ekonomi. Vi delade helt enkelt på alla utgifter. Inklusive amorteringar, studieskulder och annat. Jag ansåg att vid en separation så såg jag det som en förlust jag kunde ta. Jag var ju ändå tvungen till att betala hyra för ett boende på något sätt. Att då sponsra sambon med lite, såg inte jag som ett problem. Vi som par tjänade ju på det, men visst, hade vi gått isär så var det ju jag som förlorat på det.
 
Jag skulle aldrig tvinga min sambo, om han flyttade in i min BR att betala något annat än hyra och fasta utgifter, såsom el, försäkring mm. Amorteringar och ränta ska jag betala, det är min lgh, det är mina pengar när den säljs.

Första lgh vi köpte gemensamt gick sambon in med mer pengar i kontantinsats, mina pengar gick till renovering (jag flyttade först in i hans BR och där delade vi på hälften av fasta avg förutom amortering och ränta). Vi stod som ägare båda två, lika stor del var och betalade hälften av alla avgifter var. Sen köpte vi hus och gifte oss, nu står vi fortfarande 50/50 på kontrakten och vid en eventuell skilsmässa så delar vi hälften på vinsten.

Men om sambon flyttade in i ditt hus som du äger? Ska han inte betala något mer än el, vatten, försäkringar, bredband, m.m.?
 
@tanten och @Araminta Varför tycker ni att TS själv ska betala räntorna? En inte ovanlig situation i t ex Stockholmsområdet är att månadsavgiften är låg för att föreningen är gammal, men priset är så högt att man betalar flera tusen i månaden i räntor. Det är något man får budgetera för när man väljer bostad, precis som hyresrättspekulanter får ta ställning till sin hyra. Ska TS sambo få bo för någon tusenlapp medan TS själv lägger t ex 3-4000 som hon aldrig får tillbaka?

Fast å andra sidan kan man ofta göra en rätt rejäl vinst på en bostadsrätt i Stockholmsområdet sedan när man säljer den och jag antar att TS inte kommer att dela den vinsten med sambon? Många gör så pass bra vinst att de både får igen allt de lagt på avgift och räntor och mer därtill. Men det förutsätter förstås att prisutvecklingen fortsätter likadant som senaste åren.
 
Fast å andra sidan kan man ofta göra en rätt rejäl vinst på en bostadsrätt i Stockholmsområdet sedan när man säljer den och jag antar att TS inte kommer att dela den vinsten med sambon? Många gör så pass bra vinst att de både får igen allt de lagt på avgift och räntor och mer därtill. Men det förutsätter förstås att prisutvecklingen fortsätter likadant som senaste åren.

Ja, det förutsätter just att priserna fortsätter stiga. Låntagaren är den som står för hela risken och även får ta en eventuell värdeminskning. Om TS sambo vill vara med och dela på en eventuell värdeökning så kan de kanske helt enkelt köpa lägenheten tillsammans och dela även på lånet?
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 231
Senast: Whoever
·
Juridik & Ekonomi Hur resonerar ni? Person A & person B bor i varsin bostadsrätt och har boendekostnader på 6000 kr var (avgift, ränta, försäkring, el...
2
Svar
38
· Visningar
2 687
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 842
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 343
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp