Bukefalos 28 år!

Att skaffa eller inte skaffa marsvin

Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

*kl*
Jag är så svag! Åkte in till stan idag för att pilla lite på marsvinen i djuraffären. Skulle bara titta och kanske klappa lite, jag skall ju ha marsvin med stamtavla från uppfödare- såklart!...men jag är tydligen inget vidare bra på det där med att se men inte ta hem.

Efter att ha suttit och glott och småpratat på golvet i djuraffären i sisådär 45 minuter och sambon började stampa så kunde jag inte med att lämna dem alla där... så...två små tjejer fick följa med mig hem. :love:

En släthårig vit och mörkbrunfläckig och en virvel som är övervägande vit med svarta och bruna fläckar sitter nu i rummet bredvid. De är vansinnigt söta och imorgon börjar projekt snickra ihop en rolig jättebur!:banana:

Jag som aldrig köpt något levande i en djuraffär utan alltid räddat alla mina smådjur när förra ägarna tröttnat och är vansinnigt noga med köp av häst och hund...jjag måste ändå säga att marsvinen hade det överraskande fint där jag var. En stor bur med mycket hö, pellets, rent och fint och ett hus att gömma sig i.

Nåväl imorgon kommer bilder på sötnosarna. Idag skall de få ta det lugnt och lära känna sitt nya hem.

Förresten tänkte jag att fördelen med att köpa oäktingar är att jag definitivt inte lockas att avla iallafall...men kanske kommer det även en liten skinny så småningom...jag är såld på dem.
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

Haha jag såg faktiskt ett gäng råttor idag som var så sköna. De låg i en hel hög i ett rör och såg så intelligenta ut jämfört med de andra gnagarna omkring dem. Tyckte de var rätt coola, men marsvinet är minidjuret för mig :)
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

*kl*
Ni som har katter och marsvin: Hur har era katter reagerat på marsvinen? Vår katt har träffat kanin och chilla och bryr sig inte överdrivet om dem. Med marsvinen är jag dock försiktig.
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

Av någon anledning så är jag inte förvånad över att det följde med två stycken hem från affären. Jag känner inte dig dock, men det där "bara titta" brukar inte direkt vara någon bra idé. Därför tittar jag inte ens på bebisdjur längre :angel: Nästan, jag stillar mitt sphynxbegär (nakenkatter) hos en uppfödare ibland. Men har inte råd eller plats för en så då är det ju lugnt :angel: Jag menar, vi har redan tre katter.
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

Så kul att du har blivit marsvinsägare igen - och oäktingar är ju lika mycket marsvin dom, så det gör man väl som man själv vill.
De kan ju ställas ut i petclass, om man har lust, och kanske är de egentligen renrasiga och då går det ju att ställa dem i rasklass också, om de bara inte har några diskvalificerande fel.
Vill gärna se bilder på de små liven !
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

Ja själv har jag inget som helst intresse av att ställa ut. Kanske mest för att tiden helt enkelt inte räcker till. Helgerna är så fullbokade det går med foto, häst och hundaktiviteter redan. Jag är så nöjd om de är glada sällskapsdjur :)
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

*kl*
Jag är så svag! Åkte in till stan idag för att pilla lite på marsvinen i djuraffären. Skulle bara titta och kanske klappa lite, jag skall ju ha marsvin med stamtavla från uppfödare- såklart!...men jag är tydligen inget vidare bra på det där med att se men inte ta hem.

Efter att ha suttit och glott och småpratat på golvet i djuraffären i sisådär 45 minuter och sambon började stampa så kunde jag inte med att lämna dem alla där... så...två små tjejer fick följa med mig hem. :love:

En släthårig vit och mörkbrunfläckig och en virvel som är övervägande vit med svarta och bruna fläckar sitter nu i rummet bredvid. De är vansinnigt söta och imorgon börjar projekt snickra ihop en rolig jättebur!:banana:

Jag som aldrig köpt något levande i en djuraffär utan alltid räddat alla mina smådjur när förra ägarna tröttnat och är vansinnigt noga med köp av häst och hund...jjag måste ändå säga att marsvinen hade det överraskande fint där jag var. En stor bur med mycket hö, pellets, rent och fint och ett hus att gömma sig i.

Nåväl imorgon kommer bilder på sötnosarna. Idag skall de få ta det lugnt och lära känna sitt nya hem.

Förresten tänkte jag att fördelen med att köpa oäktingar är att jag definitivt inte lockas att avla iallafall...men kanske kommer det även en liten skinny så småningom...jag är såld på dem.

Hihi, det finns en anledning till varför jag aldrig går in i djurrummet på djuraffärer längre! :angel:
Dom jag blir frälst i där brukar vara dom som har konstiga virvlar så det ser ut som dom har tuppkam och grejer :p hihi...

Tycker absolut du ska skaffa skinny!!!
Jag sa för ca 1 år sen: "ALDRIG skinny hemma hos mig!" Tja, tog inte ens ett halvår så hade jag mig en liten sparvel som jag älskar mer än dom andra (ja det är favorisering på hög nivå men går inte att undvika!)
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

Ja jag är sugen men nu skall de här två få bli hemma så får vi se hur det känns om ett tag :)

*kl*

De är så väldigt skrajja de små. Igår satt de och tryckte under en boll av hö hela kvällen och idag låg de upptryckta i matskålen båda två. Jag antar att miljön inte varit den lugnaste för dem i tidigare hem så jag är såklart förstående. Är dock lite nojjig över att de kanske är för rädda för att koppla av och äta ordentligt, finns det risk för det?
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

Men vad är det jag läser? Marsvin? :eek:

Jag blir faktiskt lite avis :D , fast valpis liknar ju ett marsvin lite just nu :)
 
Sv: Att skaffa eller inte skaffa marsvin

Idag har jag och min snälle händige sambo ägnat hela eftermiddagen åt att bygga bur åt smågrisarna. Nu är den äntligen klar, ramen till nätet skall bara målas. Jag blev riktigt nöjd och marsvinen gick direkt in i sitt stora hus där de nu ligger och gömmer sig. Skygga än så länge men det tar väl lite tid.

Eftersom de är så försiktiga ville jag inte ta upp och fota men här är bilder på buren iaf.

01-70.jpg


03-64.jpg

ingången till den delen som är "hus"

02-66.jpg

Inne i huset. Smågrisarna syns lite nere i hörnet.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 670
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 806
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 551
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 753
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp