Att skiljas

Såklart inte! @Singoalla skriver "man måste väl få bearbeta saker i sin egen takt". Måste. En sanning utan tolkningsurtymme. Det var det jag reagerade på.
Jag har lärt mig att det är viktigt att skriva att det är ens egna åsikt och inte hela bukes/världens osv sanning då man skriver i trådarna här ;) ...men det går tydligen inte att gardera sig...
Off topic. Sorry.
Fast det beror väl på om det handlar om fakta eller åsikter? Här gällde det åsikter, det förstår man väl även om inte varje post börjar med Jag tycker.
 
Som jag skrev: enligt mig ;) ...och klart att man tänker mycket i sådana situationer, men att skaffa sig ett försprång på det sättet som jag tycker ts verkar skaffa sig, är dumt och fult enligt mig.

Förstår inte riktigt varför du ser det som ett försprång? Det spelar ingen roll om TS vet att hon kan få lån eller inte för maken måste liksom gå med på att hon får ta över huset oavsett - utan bodelnings papper får hon inget hus. Han kan få fatt på samma information väldigt snabbt han med och kommer antagligen inte gå med på något innan han vet vart han står. Det verkar ju inte precis som att TS vill lura maken utan vill veta vad som kommer kunna hända (en stor anledning till att det drog ut på tiden innan jag vågade be om skilsmässa var för att jag inte visste hur mina finanser skulle se ut, när jag väl hade kommit till ett stadie att det skulle ordna sig på något sätt så vågade jag också ta steget - det kändes inte direkt som ett försprång :D Skilsmässan tog sex månader ändå och bodelningen 1.5 år).

Snarare är det rätt smart att ha en aning om vart man står juridiskt och finansiellt i en sådan här situation redan innan, för det kan braka åt fel håll väldigt snabbt. Att veta att en bil kanske inte ingår i bodelningen för att ägarskap och lån står på enbart en person är viktigt, likaså att CSN lån inte kommer ingå ;) Finns fullt med scenarion åt båda håll då den ena partnern lyckats eller försökt pracka på lån på personer som inte är ansvariga (eller tagit undan ägodelar från bodelningen med konstiga motiveringar). Det kommer möjligtvis bli stressigt som det är så att ha en aning om vart man står ser inte jag som något fel.

Allt möjligt kan hända från nu tills att bodelningen faktist är klar som gör att hela situationen ändras.
 
Jag vill inte gå bakom ryggen på honom på något sätt. Men om jag vill kolla upp mina möjligheter att behålla huset tycker inte jag är att gå bakom ryggen på honom? Jag ska prata med honom om detta såklart, men innan dess vill jag bara veta om jag har möjlighet att köpa ut honom.
Tänker du inte föreslå skilsmässa om du inte har möjlighet att köpa ut honom? Förstår inte sammanhanget riktigt. Om han inte vill bo kvar, vilket du skrev att han inte vill, så är det ju ingen idé att gå bakom ryggen på honom nu. Berätta för honom att du vill skiljas, och ta allt därifrån - tillsammans. Du lär inte ha större chanser att bo kvar för att du går bakom hans rygg - kanske snarare tvärtom.

Vart tar respekten för en livspartner vägen vid en separation?? :confused::confused:
 
Fast det beror väl på om det handlar om fakta eller åsikter? Här gällde det åsikter, det förstår man väl även om inte varje post börjar med Jag tycker.
Min erfarenhet är att "man" inte alltid förstår ändå ;) Försöker ta det säkra före det osäkra.
 
Buke är inte en person, utan många olika personer med olika åsikter varför tonen kan variera i olika trådar beroende på vilka som skriver. Sedan är väl kontexten i allra högsta grad viktigt. Att vara anonym och skriva "Jag vet vem du, användare X är IRL, och har Y åsikter om ditt liv" och att skriva "Jag funderar på att skilja mig och skulle vilja bolla tankar med utomstående." Ja, nu vet jag inte vilken situation du syftar på där det skulle ansetts fel att vara anonym, men som ett exempel.

Jag hade hellre bollat mina farhågor och tankar med anonyma personer på nätet än med personer jag eller maken kände :o (nu bollade jag inte med någon, men det hade nog varit bättre om jag gjort det).

Jag trodde helt ärligt att alla i min vänkrets skulle döma mig väldigt hårt, så det var i princip ingen som jag kände som fick veta något till fyra månader efter beslutet när både jag och han hade landat i det.
 
Tänker du inte föreslå skilsmässa om du inte har möjlighet att köpa ut honom? Förstår inte sammanhanget riktigt. Om han inte vill bo kvar, vilket du skrev att han inte vill, så är det ju ingen idé att gå bakom ryggen på honom nu. Berätta för honom att du vill skiljas, och ta allt därifrån - tillsammans. Du lär inte ha större chanser att bo kvar för att du går bakom hans rygg - kanske snarare tvärtom.

Vart tar respekten för en livspartner vägen vid en separation?? :confused::confused:

Jag tycker inte att det är att gå bakom ryggen för att man kollar upp sådant.
 
Tänker du inte föreslå skilsmässa om du inte har möjlighet att köpa ut honom? Förstår inte sammanhanget riktigt. Om han inte vill bo kvar, vilket du skrev att han inte vill, så är det ju ingen idé att gå bakom ryggen på honom nu. Berätta för honom att du vill skiljas, och ta allt därifrån - tillsammans. Du lär inte ha större chanser att bo kvar för att du går bakom hans rygg - kanske snarare tvärtom.

Vart tar respekten för en livspartner vägen vid en separation?? :confused::confused:
Hur skulle det försvåra några chanser för att hon kollar upp om hon har möjligheter att köpa ut honom? Om hon inte har råd och han inte vill eller har råd så får de ju sälja, en skilsmässa hänger ju inte på om någon har råd att bo kvar eller inte, det beror på att man inte längre vill leva ihop.
 
Jag hade hellre bollat mina farhågor och tankar med anonyma personer på nätet än med personer jag eller maken kände :o (nu bollade jag inte med någon, men det hade nog varit bättre om jag gjort det).

Jag trodde helt ärligt att alla i min vänkrets skulle döma mig väldigt hårt, så det var i princip ingen som jag kände som fick veta något till fyra månader efter beslutet när både jag och han hade landat i det.

Det är väldigt skönt att bolla med helt utomstående i känsliga situationer. Nu skulle jag inte skriva vad som helst här på Buke, men det är också för att jag inte är anonym. Anonyma användare tycker jag kan bolla vad tusan som helst så länge de inte avslöjar vem det är de skriver om, oavsett relation.
 
Tänker du inte föreslå skilsmässa om du inte har möjlighet att köpa ut honom? Förstår inte sammanhanget riktigt. Om han inte vill bo kvar, vilket du skrev att han inte vill, så är det ju ingen idé att gå bakom ryggen på honom nu. Berätta för honom att du vill skiljas, och ta allt därifrån - tillsammans. Du lär inte ha större chanser att bo kvar för att du går bakom hans rygg - kanske snarare tvärtom.

Vart tar respekten för en livspartner vägen vid en separation?? :confused::confused:

Huset i sig har inget mervärde för mig, det är mer att jag suttit i en liknande situation tidigare och då hamnade jag på "bar backe" och just på grund av den anledningen vill jag bara försäkra mig att jag har möjlighet att köpa ut honom, OM han inte vill ha huset, vilket han tidigare antytt att han inte vill.
Jag har respekt för honom, det är bara det att jag vet av erfarenhet att det kommer bli allt annat än ett lugnt samtal när jag "släpper" bomben och för min egna skull vill jag bara veta att jag har råd att bo kvar. Det gör mig lugnare i denna redan fruktansvärt jobbiga situation.
 
Gällande huset har ni bott där länge så är det troligtvis så att de vill ha en ny värdering på det. Det kan man ringa och rådfråga banken utan att gå in på detaljer.

Sedan skulle jag ringa till jurist och fråga allmänt hur det går till för att få lite mer klarhet.

Lycka till!
 
Eftersom ts och hennes man ändå pratat om att han inte vill ha huset, så är väl inte skilsmässan en chock för mannen heller? Det verkar ju som att de (ömsesidigt) redan varit inne på att relationen knakar? Det kan ju inte komma från out of the blue.

Att prata med utomstående tycker jag nästan är lättare än att prata med personer som är känslomässigt engagerade i relationen på ett eller annat sätt.
 
Jag tycker att alla, utan undantag, borde kolla upp vad som händer vid en ev. separation/skilsmässa/dödsfall. Även om man inte har tänkt skiljas.

Vad gäller ts: Om ni är gifta och inte har ngt äktenskapsförord ska alla era tillgångar räknas ihop och ni får hälften var.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 798
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 842
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 719
Senast: Rie
·
Juridik & Ekonomi Tidigt i våras startade jag en tråd (med mitt andranamn Hanna) där beskrev jag mitt juridiska läge med mitt ex som försökte snuva mig på...
Svar
1
· Visningar
1 746
Senast: Josseliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp