Bukefalos 28 år!

Att sprida distansen

G

Galadriel

På grenledarträffen och arrangörsmötet som hölls i helgen var det en del diskussioner i hur vi ska få distansen att växa. Det finns ruggigt få distansryttare i Sverige. Hur ska man egentligen få fler att hitta distansridningen?
Det finns en folder på www.distansryttaren.se som både kortfattat presenterar grunderna med distansridning och innehåller lite "reklam" för sporten. Om man lägger ut några såna foldrar på ett par ridklubbar, eller sätter på anslagstavlan i ridskolorna, så kanske det är ett sätt att locka nya.
Vad kan det finnas fler för sätt att hitta nya distansryttare?
 
Sv: Att sprida distansen

Förutom DK förslag om ett pilotprojekt så tror jag det bästa sättet är att arrangera massa småritter på hemmaplan. Är man bara sugen att testa en gång så passar nog 20-25 km att rida, och inte längre resväg än max 5 mil.
 
Sv: Att sprida distansen

Jag tyckte du hade en busbra ide´ med att ha en fast 20 km slinga under hela säsongen och sen ordna en ritt i månaden där man får en rosett/diplom efter tex 3 genomförda ritter.
Har man väl fått OK från markägarna och snitslat upp så är ju en tung del av jobbet gjort inför en ritt.
 
Sv: Att sprida distansen

Går ut i ridklubbarna och presenterar distansgrenen? Tex i form av Clinics eller liknande, jag tror det är lättare att "se och ta på" än ett papper på anslagstavlan...

/M - blivande distansryttare?
 
Sv: Att sprida distansen

Nu hör ju inte jag alls hemma här egentligen...
Men jag vet att Ridtravarföreningen i Sundsvall ska ha en kurs i distans nu under hösten (om den inte redan börjat) som är teoribaserad och som avslutas med en PP till våren, har inte koll på alla detaljer riktigt på rak arm, men kan säkert höra efter lite hur de lagt upp det.

Kan inte det vara något kanske? Nu fanns ju redan intresset här uppe för en sådan kurs, men det kanske går att sprida till andra klubbar/föreningar för att höra om det finns intresse att arrangera något liknande?

För jag tror att det är, som någon redan sagt, lättare att få prova på distansen "på riktigt" än att läsa om den. Dessutom är det ju alltid kul att hitta någon/några att träna med i närheten så man kan peppa varandra, sen är det ju också kul att få tips av och kunna ställa frågor till någon som varit med ett tag.
 
Sv: Att sprida distansen

*delvis knapplån*

Men många gånger är det ju så att andra ryttare över huvud taget inte har en aning om vad distansritt är. Då måste man nog ha läst om det någonstans för att nyfikenhet ska väckas.

Att sedan följa upp en folder eller broschyr som lagts ut på ridskolor och liknande med inbjudan till en clinic, föreläsning eller kurs ger nog bäst reslutat.
 
Sv: Att sprida distansen

Att få med ridskolorna är nog en jättebra ide. Broschyrer och information är ju lätt att sprida där. Dela ut information på tävlingar i andra grenar, både stora (falsterbo/strömsholm) och små klubbtävlingar. Sätta upp på lokala granngården. Uppdaterar hemsidor! Trodde själv ett bra tag att det inte existerade någon distans alls i eller omkring uppland eftersom detta: http://home2.swipnet.se/uppland/distans/ är vad man möts av om man går in på Upplands distrikts hemsida, inte så upplyftande.
Kanske man kan göra allvar av tanken på en ridskolecup, där några betrodda personer från olika distansklubbar över hela sverige kan hjälpa "sin" lokala ridskola med förslag, hjälp, information eller övervakning av hur man lägger en ridslinga ca 25-30km. De olika klubbarnas banor måste ju förstås vara ganska så likvärdiga. Sen är det upp till klubben att göra själva grovjobbet och att skrapa ihop så många ryttare som möjligt både privat och ridskoleryttare för att rida sträckan och få ihop km. Om några av dessa högt betrodda ;) personer sen kan ställa upp på själva tävlingsdagen och fungera som ex "veterinär" och allt i allo så vore det ju toppen. Dom yngre ryttarna kan ju kanske rida runt med "sin" ridgrupp och då ha en lite äldre ledare med i varje grupp. Sen får barnen själva visa hästarna för "veterinären". Är nog bra om man har en grind efter ca halva vägen, för att det skall bli "på riktigt" Det blir om inte annat trevligt med en liten fikapaus.

Många tankar fanns det visst här, på denna punkt skulle jag nog kunna spinna på i evighet eftersom det inte var så där jättelänge sen man själv satt och harvade i ridhuset och drömde om att få rida ut på riktiga långritter i stället. Men jag hejdar mig här. Dock så tycker jag att det måste bli mycket enklare att rida PP. Det skall inte behövas något grönt kort eller licenser o grejer. Många ryttare som bara rider hemma och inte är anslutna till någon klubb har nog heller ingen lust att gå en kurs (oftast med yngre barn) för att få en grön papp lapp innan de har prövat om det är kul med distans eller inte..........Självklart kommer de tycka att det jättekul. :D
 
Sv: Att sprida distansen

Utmana kända ryttare inom andra discipliner att prova distans?
 
Sv: Att sprida distansen

Utmana kända ryttare inom andra discipliner att prova distans?

Villken grej!!!! :banana:

Vi utmanar kända namn inom hopp och dressyr dom rider distans. Så får några i distanseliten starta en lokal hopp eller dresyr tävling och så försöker vi få så mycket mediapublicitet kring det hela som möjligt.


Fast hopp och dressyr ryttarna kan nog inte tänka sig att rida någon av sina egna hästar.
Men det borde väl gå att ordna fram några som kan tänka sig att låna ut sin på en CR. Eller har jag fel?

/Linnea
 
Sv: Att sprida distansen

Man kan väl rida sin egen häst? Om man håller sig på lokal nivå vill säga.
 
Sv: Att sprida distansen

Ja visst tycker jag det. Men jag tror inte att en landslagsryttare i ex dressyr skulle vilja rida 5 mil distans på en av sina hästar.
Har väl lite fördomar men har dom hästarna öht sett en grusväg???
En bekant jobbade som beridare i ett dressyr stall och hästarna fick inte under några som helst omständigheter ridas någon annan stans än i ridhus! Inte ens paddock!!!


/Linnea
 
Sv: Att sprida distansen

:rofl: :rofl:

Har nog samma, troligen förutfattade meningar, som du! Men lite roligt måste man få ha åt varandra!

Tycker idéen med utmaning verkar vara skoj!
 
Sv: Att sprida distansen

Kanske skulle låta någon få lån Zadac! Han är värst de första 4-5 milen innan han lugnar ner sig :)

Fast då får man väl bara höra att han måste ridas mera på ridbanan för att lyssna bättre...
 
Sv: Att sprida distansen

Utmana kända ryttare inom andra discipliner att prova distans?

Om jag inte missminner mig så var ett gäng distansryttare på studiebesök hos Peter Markne för några år sen.
Han blev erbjuden att rida Nybyggetritten på lånad häst, men jag vet inte om det blev så?
 
Sv: Att sprida distansen

Kan ni tänka er vilken publikfriare på tex Falsterbo - ett antal kändisryttare går en distanstävling på lånade hästar! (Bäst att ta sista dagen så träningsverken inte sätter käppar i hjulet för fortsatta tävlingar...:rofl:
 
Sv: Att sprida distansen

Att låna ut sin distanshäst kanske inte är någon omöjlighet för många, men frågan är om hopp/dressyrryttarna skulle låna ut sin häst...
Kan distansen få ett erkännande hos kända ryttare inom mer populära discipliner tror jag att det kan vara en väg att nå till de ungdomar som har dessa ryttare som förebilder. Jag vet att många som bara hört ordet distansridning tror att detta är en superlätt gren som inte kräver någon avancerad träning alls och att vilken bonnlurk som helst kan vinna med vilken häst som helst. Det är inte ens lätt att placera sig på den KORTASTE tävlingsdistansen om man nu skulle vilja det och detta är något jag tror att man måste föra ut, dvs att distansridning är SVÅRT och inte en gren där all världens klantskallar, dåliga ryttare som inte klarar av andra grenar eller de hästar som inte har någon speciell talang för något kan skörda framgångar. Helt enkelt att det krävs mycket jobb och hästkunnande. Dessutom är det många okunniga som ryggar tillbaka inför alla veterinärkontroller och tror att de är där för att ta hand om alla stackars slutridna hästar... De flesta tror inte att en normalriden häst klarar av att trava 5 mil - ja inte ens 2 mil faktiskt!
För ett litet tag sedan diskuterade jag och en dressyrfantast till vän klädseln inom distans. Hon tycker att vi ser oerhört oproffsiga ut i vår utstyrsel! Vi som tycker att grälla färger och plastträns är det snyggaste som finns. :rofl: Dessutom ser man många som inte ens kan sitta rakt över sin häst och rida den i balans och det är något som behöver fokuseras mer på tycker jag. Varför kan det inte se snyggt ut?
 
Sv: Att sprida distansen

Apropå att sprida distansen så gör jag ett litet försök hemma hos mig på söndag. Jag la in en tråd om det, men det togs bort. Vet inte varför. Jag rider på varmblodiga travare och det vore kul om fler med ridtravare blev uppmärksammade på den här roliga sporten. Det är ju dessutom en väldigt stor målgrupp. Det föds ca 4000 travföl... Och en majoritet av de som äger ridtravare är unga tjejer. Så kanske ett närmande till STC om distansridning vore något?
 
Sv: Att sprida distansen

Träffade några STC-höjdare på jobbet här för några veckor sedan, och kom att prata två saker med dem, dels monté och dels distans. De var väldigt nyfikna på att veta mer och jag tror inte de hade förstått att det finns ett antal travhästar inom distansen. Så jag tror nog att de kan vara intresserade av att lyssna.
 
Sv: Att sprida distansen

Det kan ju vara en inkörsport. Travsporten är ju enormt stor och tänk alla stalltjejer/killar som kanske vill köpa "sin" travare som inte presterar tillräckligt bra på banan och då kan göra en karriär eller bara ha roligt med sin fd travare på distansbanorna.
 
Sv: Att sprida distansen

Jag är en sådan! Min Shib har aldrig riktigt förstått det där med att vara travhäst... Varför vara först och varför just trav, har varit två stora frågor för honom. Har numer gett upp övertalningsförsöken.

Jag ska forska lite om STC, ska prata med en bekant. Men kan inte göra det förrän jag kommer hem från jobb den 5 nov. Ridtravarföreningen - kan det vara något att ta kontakt med. Problemet där är väl bara att Ridtravarföreningen inte är "godkänd" av ridsportförbundet.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 404
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 679
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 624
Senast: Skye
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
12 299
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ulvlek: Drottning Kristinas regentperiod
  • Simskola?
  • Joggingvagn

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp