Bukefalos 28 år!

Att sprida distansen

Sv: Att sprida distansen

Nu fattar jag inte riktigt.
Menar du att ett av kraven för att få vara med på ridtravartävlingar är att inte ha licens och grönt kort?

Nä det är som Ck skriver. Löser jag licens för att tävla och ridsportsförbundet sedan får veta att jag tävlat för ridtravarföreningen så blir jag av med licensen.
 
Sv: Att sprida distansen

Jag är intresserad av distans men har aldrig ridit det för att jag inte vet så mycket om det!
Och i mitt stall där jag står är det väldigt mycket olika hästar men ingen som håller på med distans.
Så jag skulle tycka att det är en bra idee om någon/några som är kan mycket om sporten skulle komma och informera olika stall. Både privat stall och ridskolor!
För jag tror att det som sagt är många som tycker att det skulle vara kul men inte vet hur de ska göra mm.

Om det är någon här som kan mycket om sporten och så.
Skulle ni/du gärna få komma till mitt stall och informera om sporten! Kanske som ett teori pass eller något. Så man får lära sig mer om sporten hur man ut utövar den!
Om du skulle vilja det så kan du gärna kontakta mig.
 
Sv: Att sprida distansen

>:) :d ----
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att sprida distansen

Hej Sara M!

Jag är ryttarrepresentant för stockholmsdistriktet, om du mailar mig så hjälper jag dig gärna också. Jag bor nog närmare dig också än den nya grenledaren i Stockholm som bor söder om stan, jag bor 16 km från Arlanda åt Gottrörahållet.

Behöver du ridsällskap och har en transport är du mer än välkommen att utforska våra ridvägar med oss ;)

hälsn Camilla Nordström
 
Sv: Att sprida distansen

Intressant tråd!
Själv är jag intresserad av distansritt men är för tillfället utan egen häst och jag känner ingen som håller på med distansritt heller, så det är mest teoretiskt för mig just nu... Jag har sett att Distansritt Stockholm hade en grooming kurs i våras och det är något som jag hoppas kommer igen, för det tror jag är en bra väg in för oss utan egna hästar :-)

Annars så har jag tänkt på att det sällan står någonting om distansritt i hästtidningar, vilket är jättesynd! T.ex. har Stallmagasinet och Ridsport Special alltid intressanta "hemma hos"-reportage, vilket brukar variera och ta upp olika grenar men jag har aldrig läst något om distansryttare eller distansritt... Det kan vara någon enstaka notis med tävlingsresultat, men det är ju inte samma som en hel artikel.
 
Sv: Att sprida distansen

Jag vill börja med distans med min travare. men vet inte riktigt vart ja ska vända mej. Bor i värmland. nån som har tips?:confused:
va krävs för att få tävla?
 
Sv: Att sprida distansen

Jag vill börja med distans med min travare. men vet inte riktigt vart ja ska vända mej. Bor i värmland. nån som har tips?:confused:
va krävs för att få tävla?

För att få rida tävlingsklass så måste du först ha genomfört en CR 40-50km.
Hästen måste ha gula tävlingsboken och vara vaccinerad. Du måste ha grönt kort och tävlingslicens.

Filipstadsbyggdens ridsällskap har flera aktiva distansryttare. Dom kan säkert hjälpa dig. Eller så kan du vända dig till grenledaren i ditt distrikt.


/Linnea
 
Sv: Att sprida distansen

Var det inte en del ritter som inte blev av 2006.. höll på att skriva i år!:o :rofl:
Vet att "min" hemmaförening fick ställa in både lilla och stora ölandsritten..
Men som ni nämnt ... fler småritter som gör det lättare att få prova på samt bli biten!:)
 
Sv: Att sprida distansen

Första gången jag går in och läser under Distans överhuvudtaget. Jag har funderat och varit nyfiken på grenen, motionsrider ponny och har tidigare haft yngre tjejer som tränat och tävlat hoppning. Och precis som många skriver under detta inlägg så tror jag enda chansen att jag skulle prova på är om det fanns småtävlingar lokalt närliggande. Sen skulle det vara intressant om distanstävlingar även lades ihop med tex Strömsholmstävlingarna. Tror inte att det är nödvändigt att kändisryttare från hopp/dressyr rider utan bara att kunna se den grenen utövas. Enda ställena jag sett distans var på Rättviks travbana för några år sedan när de var någon typ av hästens dag. Hopp/ Dressyr, utställning, galopp och även distans. Och det var inget bara visa upp ungefär hur det går till utan det var riktig tävling. Även på Lugnet i Falun visades distans upp ibland lite allt möjligt i hästsammanhang. Men anordna gärna en tävling på strömsholm skulle vara kul att se alla grenar inom ridsporten. Det behöver inte nödvändigtvis vara start mål där, utan en mellanstation där puls och annat kollas.
 
Sv: Att sprida distansen

Och jag tror ni har mycket att vinna på samarbete med ridtravare. ( Har fått skäll förr när jag sagt att jag personligen inte tycker att det är kul att rida travare). Men tycker det är super när det finns grenar där dessa överblivna travare står sig bra.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 443
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 714
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 624
Senast: Skye
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
12 334
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Barmarksdrag/canicross
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp