Bukefalos 28 år!

Avliva frisk häst

Sv: Avliva frisk häst

Det går att hitta bra människor, ja! Men ska man lägga 1-2 års tid på att göra det verkligen? Det är inte realistiskt.

Det är ju som det är nu tyvärr, men jag tycker man borde tänka innan man föder upp en häst om man har möjlighet att ge den ett bra liv om den nu inte duger till det man kräver.

Jag tycker hela den här travuppfödningen är galen, att man avlar fram så otroligt många hästar som man inte kan ha sen. Som inte går att sälja och som inte får en chans till livet pga oss.

Vet ju att det är pengar som styr som alltid, folk vill tjäna pengar på travhästarna men det är så få som duger. Och det kommer väl tyvärr inte ändras. Jag tycker att det är fel sätt att se på djur.

Detsamma när det gäller andra grenar när man avlar på ett dåligt psyke pga att prestationerna är bra med resultat kanske en häst som inte kan prestera men som har ett psyke folk inte kan hantera och pga det inte kan säljas ev åker runt mellan massor som inte klarar av hästen och hästen blir värre och värre.

Jag tycker helt enkelt man måste tänka till lite innan man avlar så inte hästarna drabbas av människan kassa val. Men det lär väl aldrig hända antar jag. Och sålänge det är som det är så måste man väl ta bort hästar för att dom inte ska lida ännu mera.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avliva frisk häst

Ja så är det, hästar är inte boskap heller. Jag protesterar inte över att slakta hästar heller av rätt skäl men jag tycker att det är rätt skäl att dom inte duger eller presterar de vi vill. Och det står jag för!
 
Sv: Avliva frisk häst

Jag har just bokat slakt åt min friska och unga häst. Det efter att i över ett år försökt hitta ett gott och varktigt hem. Det är inte vare sig korkat eller själviskt. Utan ett mycket klokt och högst osjälviskt val. Själviskt hade varit att dumpa henne på blocket för 3000:-
 
Sv: Avliva frisk häst

Jag pratade inte om din häst, jag pratade om hästar, arten häst.

Personligen skulle jag se det som mer rätt att äta hästkött än tex nöt, främst för att hästen har i 99% av fallen mått betydligt bättre än de flesta andra arter vi äter. De flesta hästar får i regel gå ut varje dag, många av dem väldigt många timmar. De sköts ofta extremt noga, de flesta får utlopp för sina naturliga beteenden osv.

Dessa saker är det väldigt sällan andra arter får göra.

worthless: Fast hästen lider ju inte av att avlivas. Däremot så lider den av att hamna hos en oerfaren ryttare, många travare säljs ju till 12 åringar som har fått tillåtelse av sina föräldrar att köpa häst, som tror att en billig häst är en bra häst. Ofta går dessa hästar på felaktiga foderstater, sadlar som inte passar, ryttare som inte kan rida dem korrekt och som kanske inte ens märker när hästen blir halt.

Är det verkligen bättre för hästen?
Marknaden är otroligt långsam just nu, det är svårt att sälja BRA hästar till bra människor.

Det går att hitta bra människor, ja! Men ska man lägga 1-2 års tid på att göra det verkligen? Det är inte realistiskt.

Ja ok men du frågade mig varför det skulle vara värre med häst och jag svarade vad jag tyckte, ang köttet så är det inge fel på hästkött jätte gott, men föredra framför tex nöt för att dom skulle haft det bättre, nej det köttet jag äter vet jag kommer från djur som haft det bra när dom levde jag vet också vad dom blivit uppfödda med, sen ska djuren som föds upp till slakt ha det bra överallt precis som hästar eller andra djur och det är hårda restrektioner på djurhållningen med nöt, får mm.

Man får väll vara noga med vart man köper sitt kött och inte köpa det billigaste köttet från tex Irland.

Men för att återgå till ämnet så var den här hästen inte uppfödd till slaktdjur utan som tävlingshäst och om du menar att dom har det bättre när dom lever än tex en får flock som får äta växa och ha det bra tills dom slaktas så håller jag inte med.

Jag tycker att det inte är skäl nog att slakta en häst för att den inte duger eller i vissa fall så är ägaren rädd för att någon annan ska köpa den och lyckas tjäna pengar på den.
 
Sv: Avliva frisk häst

Jag har just bokat slakt åt min friska och unga häst. Det efter att i över ett år försökt hitta ett gott och varktigt hem. Det är inte vare sig korkat eller själviskt. Utan ett mycket klokt och högst osjälviskt val. Själviskt hade varit att dumpa henne på blocket för 3000:-

Ja men då har du ju provat att hitta ett bra hem i över ett år, så var inte fallet hos trådskaparen om jag inte missuppfattat det!
 
Sv: Avliva frisk häst

Ja så är det, hästar är inte boskap heller. Jag protesterar inte över att slakta hästar heller av rätt skäl men jag tycker att det är rätt skäl att dom inte duger eller presterar de vi vill. Och det står jag för!

Jag tycker INTE att det är av rätt skäl att dom inte duger eller presterar de vi vill skulle det stått!
 
Sv: Avliva frisk häst

Jo men att vi avlar fram massor med hästar som ska dra in stora pengar åt spel tokiga människor och om dom inte presterar nog bra eller gjort sitt på banorna så skänks dom bort på hästnet/slaktas dom tappar värdet totalt, ingen säljs för ett "värdigt " pris.

Förstår du min tanke?
 
Sv: Avliva frisk häst

Nej,jag känner inte igen mig alls faktiskt.
Och jag hade gärna sålt min häst för ett värdig pris,om det funnits en värdig köpare.
 
Sv: Avliva frisk häst

Ok då känner inte du igen dig,det va ju bra! Men om vi inte pratar om dig utan om travare genrellt sett så behöver man ju bara gå ut och kolla på häst annonser, eller känna till trav uppfödare eller jobba på ett slakteri för att se att det faktiskt är så! Varför ligger priset så lågt på trav hästar som inte presterar. Jo för dom har inget värde i hästbranchen, har du någon annan förklaring?
 
Sv: Avliva frisk häst

Självklart har de inget större penning värde? Har de däremot någon mille på kontot hade de varit värda mer. Ser inget konstigt med det.

Det har inte en duett med ett hjul heller...
 
Sv: Avliva frisk häst

Nej, jag har stritt nog i denna trån. Mitt budskap , min åsikt är att alla har rätt till en andra chans bara för att den inte duger inom ett område så kan den funka i ett annat och jag tycker det är fel att slakta en frisk häst av skälet att den inte duger eller har gjort sitt inom ett område. Det är min åsikt sen ska alla hästar oavsett ras eller prislapp komma till ett hem där den blir väl omhändertagen. Det skulle vara en självklarhet. (även om det inte alltid är så)
 
Sv: Avliva frisk häst

Jag har just bokat slakt åt min friska och unga häst. Det efter att i över ett år försökt hitta ett gott och varktigt hem. Det är inte vare sig korkat eller själviskt. Utan ett mycket klokt och högst osjälviskt val. Själviskt hade varit att dumpa henne på blocket för 3000:-

Samma här. På onsdag slaktar jag en frisk, men ej helt korrekt 4-åring. Har i ett par år sökt ny ägare till honom, men de som är beredda att köpa för en symbolisk peng har inte uppfullt mina krav jag har på hästköpare.
Och detta är inte ens en travare.

Sorgligt, men sant.
 
Sv: Avliva frisk häst

Ja vems fel??? Ska vi leta syndabockar?? Om du tagit något personligt får jag be om ursäkt men jag har inte sagt något om rätt eller fel val ang din häst!. Jag har sagt vad jag tycker och sen finns det andra som tycker annorlunda. Och många hästar är bara levande penninghögar för många. Ang vems fel att travhästar inte är värda mer det kan inte jag svara på det är väll häst världens inställning! Fölr i mina ögon är alla hästar lika mycket värda oavsett ras då jag inte tävlar eller försöker tjäna pengar på dom. Dom är mina vänner något jag avgudar och älskar att hålla på med och då spelar det ingen roll vad jag betalat för djuret!
 
Sv: Avliva frisk häst

Ja då vet vi vad du tycker, tack för bidraget! Nu kan väl diskussionen få fortsätta.

*kl*

Krasst sett: ju fler f.d. travare som avlivas = desto högre värde på de som blir kvar. Tillgång och efterfrågan.
 
Sv: Avliva frisk häst

Ja då vet vi vad du tycker, tack för bidraget! Nu kan väl diskussionen få fortsätta.

*kl*

Krasst sett: ju fler f.d. travare som avlivas = desto högre värde på de som blir kvar. Tillgång och efterfrågan.

Ja då jag ska lämmna tråden med DU behöver inte tacka mig för bidraget eftersom det inte va du som la ut tråden och behövde råd eller åsikter!
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 294
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 902
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Inser att jag hamnat i ett stall med hästägare som har en lite annan ide av hästhållning än vad jag har. Det finns en hel del att peta i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
8 025
Senast: Fille
·
Ridning Hej! Har en 5-årig kille som jag nu efter 2 år får inse är alldeles för svår för mig. Fasen vad jag kämpat, och nu får jag nog ge upp...
Svar
19
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp