Bukefalos 28 år!

Avliva frisk häst

Sv: Avliva frisk häst

Krasst sett: ju fler f.d. travare som avlivas = desto högre värde på de som blir kvar. Tillgång och efterfrågan.

Ju färre travare som avlas fram desto bättre skulle dom få det. Om inte denna massproduktion av travhästar fanns skulle inte så många bara slängas bort.

Folk borde tänka på hästen i första hand, inte avla om man inte kan ta hand om hästen om den inte duger som travhäst. Det är att ta ett ansvar. Sålänge det är som det är så kommer hästar vara slit och slängvaror som inte är värde ett öre och inte värda ett bra liv.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avliva frisk häst

Nej, men jag LÄSER tråden. Så tack för bidraget.

Ja det gör du! Men att hoppa in i en tråd och på "ett artigt" eller snarare ironiskt sätt tala om att någon annan ska sluta "disskutera" och lämmna tråden bara för att man tycker olika är det är något som i alla fall inte jag skulle göra. Men vi är ju olika alla människor. Du får väll skapa en tråd om att fd travare eller andra hästar som inte duger ska slaktas undan i större utsträckning, då lovar jag att jag inte för någon disskution där!
 
Sv: Avliva frisk häst

Och jag anser att det är det yttersta ansvaret att ta bort oönskade individer.

Selektering sker även i naturen.
 
Sv: Avliva frisk häst

Selektering sker även i naturen.

Men dom hästarna tar vi fram för att vi vill tjäna pengar på dom, för att vi ska utnyttja dom till max för att sen slänga bort dom för att dom inte dög. I naturen så är det ingen människa som stressar halvt sönder hästen för att tjäna pengar på dom. Det är en otroligt stor skillnad. Det är inte rätt att utnyttja djuren på det sättet och ha dom som slit och slängvaror.

Det är verkligen inget naturligt urval det människan håller på med. Det är människan som är så omoraliska och enbart tänker på sig själva och tar inte ansvaret som finns när man föder upp hästar. Ansvaret att också ge hästen ett bra liv trots att den inte motsvarar våra förväntningar. Det är liksom ett liv man slänger bort. Inte en sak som inte funka som man ville. Det är ett djur vi utnyttjar och stressar till max utan att ge någonting tillbaka till hästen.
 
Sv: Avliva frisk häst

Ja det gör du! Men att hoppa in i en tråd och på "ett artigt" eller snarare ironiskt sätt tala om att någon annan ska sluta "disskutera" och lämmna tråden bara för att man tycker olika är det är något som i alla fall inte jag skulle göra. Men vi är ju olika alla människor. Du får väll skapa en tråd om att fd travare eller andra hästar som inte duger ska slaktas undan i större utsträckning, då lovar jag att jag inte för någon disskution där!

Du började aldrig diskutera, du bara sa "så tycker jag!".

Varför skulle jag starta en ny tråd när jag kan diskutera i den här?
 
Sv: Avliva frisk häst

Har du ett realistiskt förslag på hur man ska få ner massproduktionen av travhästar?

Ja dom så kallade kloka varelserna människor måste börja ändra inställning, gent i mot djuren, nya lagar kanske, max antal hästar per stuteri ja det finns flera sätt man skulle kunna göra på förbjuda travtävlingar kanske!
 
Sv: Avliva frisk häst

Det är väl inte första gången en travare avlivas trots att den är fullt frisk... jag tycker personligen det är fruktansvärt, men i Sverige verkar man ju gilla att föda upp ett extremt överskott av travhästar för att sedan skicka dom till slakt när de inte håller eller duger längre. Jag tycker inte heller att det är en lösning att alla ska rädda dessa stackars hästar för att sedan skola om dem till ridhästar, då sätter man bara uppfödare av andra raser i skiten.. Jag tycker att de som föder upp och tränar travare ska ta sitt ansvar och se till att de inte skaffar eller föder upp fler hästar än vad som behövs..
 
Sv: Avliva frisk häst

Massproduktion? Här används ju samma språk och okunnskap som SD banne mig!
1990: 5 811.

1995: 4 129.

1998: 4 990.

2000: 4 885.

2002: 4 551.

2005: 3 672.

2008: 3 446.
 
Sv: Avliva frisk häst

Oavsett siffror du radar upp så är det som det är idag. Det kryllar av travhästar ingen vill ha och ingen kan ta hand om. Det finns för många av dom helt enkelt, folk avlar mer än vad dom kan ta hand om. Och det är fel.

Avlar man fram mer än vad folk klarar av att ta hand om så är det överproduktion. Folk använder travhästar som saker, som maskiner som ska prestera och duger dom inte så släng bort dom och ta fram nya.

Sen förstår jag inte varför du vill dra in SD i det hela.

Och okunskap? Det är ju bara att se på alla travhästar som avlivas och skänks bort för att ingen vill ha dom. Är det inte verkligheten menar du?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avliva frisk häst

Oavsett siffror du radar upp så är det som det är idag. Det kryllar av travhästar ingen vill ha och ingen kan ta hand om. Det finns för många av dom helt enkelt, folk avlar mer än vad dom kan ta hand om. Och det är fel.

Avlar man fram mer än vad folk klarar av att ta hand om så är det överproduktion. Folk använder travhästar som saker, som maskiner som ska prestera och duger dom inte så släng bort dom och ta fram nya.

Sen förstår jag inte varför du vill dra in SD i det hela.

Jag instämmer! Att rada upp siffor förklarar inget när det ser ut som det gör med hästarna man behöver bara kolla på tex hästannonser.Och när det ser ut som det gör så är väll siffrorna för stora ändå!
 
Sv: Avliva frisk häst

Har du ett realistiskt förslag på hur man ska få ner massproduktionen av travhästar?

Nej det har jag inte. Iallafall ingen som kommer fungera i praktiken.

Det är för mycket pengar inblandat för att man ska stoppa den här framavlingen av travhästar. Om uppfödare kunde sluta avla om dom inte har en plan för hur hästens framtid kommer se ut om inte hästen motsvarar förväntiningarna så hade det vart bra.

Men jag vet också minst två som avlat travhästar och som faktiskt tagit hand om dom trots att dom inte fungerade på banan. Så alla travmännskor är såklart inte sånna som tar bort allt som inte duger. Eller skänker bort dom.

Det är bara pengarna som styr, som alltid.

Men oavsett så som det är just nu så måste man ju mer eller mindre ta bort friska unga hästar pga att ingen vill ha dom. Men jag tycker ändå man ska ge dom en chans till ett annat hem, hittar man inget så hittar man inget och kan man inte ha kvar hästen så vad har man för val liksom. Men det är för tragiskt ändå.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avliva frisk häst

Ja dom så kallade kloka varelserna människor måste börja ändra inställning, gent i mot djuren, nya lagar kanske, max antal hästar per stuteri ja det finns flera sätt man skulle kunna göra på förbjuda travtävlingar kanske!

Så hur ska lagarna se ut, en människa får bara föda upp ett visst antal hästar? (Då skrivs väl resten av hästarna på familjemedlemar.) Ett stuteri får bara ha ett visst antal avelsston? Hur ska det regleras? Och du vill lägga ner travsporten...?

Ungefär lika realistiskt som att införa alkoholförbud för att förhindra alkoholism. Spel på hästar har funnits sedan människan först red/körde in den första kusen, nu är det iaf (någorlunda) övervakat. Förbjud travsporten och det kommer att anordnas illegala lopp där ingen banveterinär eller travsportförbund kan överse eller övervaka att hästarna sköts som de ska, inte startas skadade/sjuka/dopade och behandlas väl under loppet.

Travsporten är en miljardindustri som drar in pengar till svenska staten och ger otroligt många jobb.
"Hela ATGs överskott, ca 1,5 miljarder kronor årligen, går tillbaka till hästsporten. // ATGs framgång på spelmarknaden och det överskott detta skapat har starkt bidragit till att Sverige idag har en högklassig hästsport i allmänhet och travsport i synnerhet. Överskottet från spelet kommer även andra delar av den hästrelaterade näringen till del. // ATG bidrar med medel till den övriga hästsporten främst genom vårt engagemang i "Hästnäringens Nationella Stiftelse", förkortat HNS. HNS startades 1992 av ATG och LRF för att i huvudsak säkerställa avel, uppfödning och högre utbildning inom hästsporten i Sverige. "

Realistiska förslag?
 
Sv: Avliva frisk häst

Det är prescis vad jag också tycker och har sagt penngarna styr och förvrider huvudet på många inte alla men många. Och man kan inte som någon skrev" rädda" alla för det finns dom som är sönderstressade eller på annat sätt inte alls lämpar sig för tex ridhäst och som mår bättre av att få somna in, men det fins många trevliga och duktiga som skulle passa utmärkt och har kvaliterer inom något annat område och dom borde få en andra chans att fylla en annan funktion under ibland många år. Hittar man ingen bra köpare efter att man ansträngt sig så förstår jag att hästen slaktas om man ej kan ha kvar den, men det verkar vara det mest bekväma sättet och tas till alldeles för lätt och av fel skäl.
 
Sv: Avliva frisk häst

Det är för mycket pengar inblandat för att man ska stoppa den här framavlingen av travhästar. Om uppfödare kunde sluta avla om dom inte har en plan för hur hästens framtid kommer se ut om inte hästen motsvarar förväntiningarna så hade det vart bra.

Duger inte avlivning som plan för om hästen inte går bra? Det är ju så all avel har sett ut genom alla tider. Det är mångt fler djur än hästar som får sätta livet till för mer/likvärdigt tvivelaktiga skäl än så.

Att det är så upprörande att just hästar avlivas är ju en rent känslomässig reaktion. Var är logiken? Är det inte mer upprörande att små oskyldiga kalvar avlivas för att ge möra biffar? Kossor hålls inne i spiltor 2/3-delar av året? De flesta travhästar sköts ju för att vinna lopp, en travhäst som inte sköts bra vinner inte.
 
Sv: Avliva frisk häst

Ok trampade jag på en öm tå nu? Jag sa inte heller att jag ville lägga ner hela travsporten, det var förslag på att lösa problemet för häst stackarna och dom var kanske inte realistiska eller genomförbara men det är inte realistiskt att ha det som det är nu heller!
 
Sv: Avliva frisk häst

Duger inte avlivning som plan för om hästen inte går bra? Det är ju så all avel har sett ut genom alla tider. Det är mångt fler djur än hästar som får sätta livet till för mer/likvärdigt tvivelaktiga skäl än så.

Att det är så upprörande att just hästar avlivas är ju en rent känslomässig reaktion. Var är logiken? Är det inte mer upprörande att små oskyldiga kalvar avlivas för att ge möra biffar? Kossor hålls inne i spiltor 2/3-delar av året? De flesta travhästar sköts ju för att vinna lopp, en travhäst som inte sköts bra vinner inte.

Det är hårda lagar och restrektioner för nöt boskap med! Och jag tror faktiskt att kossorna lever ett bättre mindre stressat liv än vad alla högprestrerande hästar gör, se bara på förslitningarna och skadorna! Små oskyldiga kalvar, ja du dom lider inte heller när dom är döda! Kor och kalvar är boskap dom föds upp för att slaktas , det gör inte hästarna.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 300
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 912
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Inser att jag hamnat i ett stall med hästägare som har en lite annan ide av hästhållning än vad jag har. Det finns en hel del att peta i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
8 054
Senast: Fille
·
Ridning Hej! Har en 5-årig kille som jag nu efter 2 år får inse är alldeles för svår för mig. Fasen vad jag kämpat, och nu får jag nog ge upp...
Svar
19
· Visningar
3 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp