Avliva frisk häst

Sv: Avliva frisk häst

Dö gör vi alla, såpass vet jag med. Det är när hur och varför man dör som jag tänker på.

Dom avlivas för att ingen annan vill ha dom, man besparar dom ett liv som ev vandringspokal eller på transport till Italien. Dom kastas inte bort för att dom inte uppfyller kraven, utan ägarna tar sitt ansvar och gör det dom anser humast för hästen när den inte håller måttet.

Dom är oftast väldigt välskötta och väl behandlade med bra foder osv tills dom humant får lämna livet.

Istället för massor av hästar som vandrar runt från hem till hem, slaktbil till italien osv osv

Att döden är läskig och obehaglig är något som människor hittat på för att vi är rädda.

Jag som varit med flera gånger när både djur och människor (förekommer i mitt yrke) somnat in vet att det är oftast en lättnad.
 
Sv: Avliva frisk häst

Dom är oftast väldigt välskötta och väl behandlade med bra foder osv tills dom humant får lämna livet.
Det går ju alltid att diskutera.

Att döden är läskig och obehaglig är något som människor hittat på för att vi är rädda.
Den är inte det minsta läskig eller obehaglig tycker jag iallafall.

Jag som varit med flera gånger när både djur och människor (förekommer i mitt yrke) somnat in vet att det är oftast en lättnad.

Mm..precis, räddade från ett bra liv hos en bra människa, tur för dom att det finns folk som inte vill att dom ska leva ett bra liv.

Som sagt igen, döda på men ge hästarna en chans till livet innan. Det är dom värda. Dom är inte värda att dö såfort dom inte håller måttet. Och igen, eftersom folk vägrar att läsa. Visst, döda på. Men ge hästen en chans till ett bra liv. Har man letat runt i hela sverige efter ett bra hem och inte hittat något så visst, ta död på dom.
 
Sv: Avliva frisk häst

Jag är inte heller vegetarian, tycker inte det är fel att döda djur, aldrig skrivit. Men äter inte djur som inte haft ett bra liv däremot, därför undviker jag kyckling och sånt. Dom har det sällan bra.

Du ska nog undvika allt kött om du har kravet på att djuret ska ha haft ett liv över huvudtaget i synner het om de ska ha fått en andra chans till ett värdigt liv. Undantaget ett fåtal producenter av t.ex naturbetes kött samt om du får tag på häst kött. De flesta hästar inklusive travare har haft ett i förhållande till övriga slaktdjur, ett bra liv.
 
Sv: Avliva frisk häst

Det går ju alltid att diskutera
.

Om dom nu inte var välskötta så måste det ju vara en ännu större lättnad att få lämna in? Dom som missköter sina hästar lär inte bry sig hos vem hästen sen hamnar alls, så då måste det ju än en gång va bättre att få somna in.


Den är inte det minsta läskig eller obehaglig tycker jag iallafall.

Var det inte du som antydde i tråden att hästarna kunde ju bli oroliga själar som spöken om dom slaktas?

Hur löser vi det? Låter dom själv dö?

Motsätter du dig att 'död häst lider inte'?
 
Sv: Avliva frisk häst

Om dom nu inte var välskötta så måste det ju vara en ännu större lättnad att få lämna in? Dom som missköter sina hästar lär inte bry sig hos vem hästen sen hamnar alls, så då måste det ju än en gång va bättre att få somna in.
Alla hästar förtjänar en chans till livet, är dom inte välskötta ska nog inte den männskan övht ha med djur att göra. Är inte det jag pratar om.

Var det inte du som antydde i tråden att hästarna kunde ju bli oroliga själar som spöken om dom slaktas?
Jag har inte skrivit att dom blir det, men dom kan säkert bli, precis som människor uppenbarligen kan när man går bort hastigt. Så varför inte hästar då också.

Hur löser vi det? Låter dom själv dö?
Nu är det ju inte så svårt och krävs inte något vidare geni att förstå att det löses genom en vettig ägare som gör allt den kan för att ge hästen ett bra liv, även om det innebär att man blir kvar med hästen längre än man tänkt. Hittar man inget hem efter lång tid med sökande så visst, vad har man för val. Som jag skrivit hela hela tiden.

Motsätter du dig att 'död häst lider inte'?

Som sagt, läs vad jag skriver istället för att ställa samma frågor om och om igen.
 
Sv: Avliva frisk häst

Många försöker ju hitta ngt hem till sin trav häst, jag har jobbat och hjälpt till på några travstall och där har samtliga iaf försökt att sälja, men det är näst intill omöjligt.
Det är väldigt få som vill ha en häst direkt från banan. Tyvärr.

Jag tycker också att dom förtjänar bra hem, men jag har väl sett för mycket naiva idioter som köpt dessa hästar som är i princip gratis och inte haft en aning om vad det innebär. Därför så tycker jag inte att det är fel att avliva.

Hellre det än att hamna på blocket efter ett halvår igen för 4500 och sen ner till Italien.

Om inte det var så stor risk så skulle jag mer hålla med dig, att man gott kan försöka lite till.


Å nej, spöken finns inte, Det Okända är inte som du tror om man tittar bakom kulisserna :grin:
 
Sv: Avliva frisk häst

Hästen mår bra och är lycklig fram till den dag då den avlivas, jag tror inte att hästen har ont av det överhuvudtaget. Det är vi människor som lever vidare med sorgen som mår dåligt.

Håller med här! Varför skulle hästen föredra livet framför döden? Självklart är det naturligt att alltid kämpa för sin egen överlevnad, men om hästen har det bra men riskerar att hamna i fel händer så är det väl ändå humant att inte orsaka lidande? (kanske lite för starkt ord..)
Jag har inga helt starka åsikter och tycker själv lite, då jag är människa, att det är synd om de som dör. Men egentligen, de är ju döda?
Så funderade en del på det, varför skulle hästen föredra livet framför döden?
 
Sv: Avliva frisk häst

Ok men det var inte just det tråden handlar om.

Inget jag kan säga kommer få er att förstå att spöken inte finns, så jag ger upp innan jag ens börjat den här gången.
 
Sv: Avliva frisk häst

Inget jag kan säga kommer få er att förstå att spöken inte finns, så jag ger upp innan jag ens börjat den här gången.

Hur vet du det? Varför ska man tro på dig och inte på någon som säger att dom finns? Har du några liksom vetenskapliga bevis för att dom inte finns? Eftersom du uttalar dig så tvärsäkert menar jag.

För man bör inte uttala sig så säkert om något man faktiskt inte vet någonting om.
 
Sv: Avliva frisk häst

Så länge det inte finns några bevis på att spöken finns så nöjer jag mig med det.
Varför bevisa att något inte finns?

Hade dom funnits så hade det också funnits massor bevis för det.


Hur som helst så kan man ju inte låta bli att avliva en häst med motiveringen att den kan bli ett oroligt spöke :confused: Topp 5 av det dummaste jag läst här på forumet tror jag.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 160
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 826
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Inser att jag hamnat i ett stall med hästägare som har en lite annan ide av hästhållning än vad jag har. Det finns en hel del att peta i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 987
Senast: Fille
·
Ridning Hej! Har en 5-årig kille som jag nu efter 2 år får inse är alldeles för svår för mig. Fasen vad jag kämpat, och nu får jag nog ge upp...
Svar
19
· Visningar
2 995

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp