Avliva frisk häst

Sv: Avliva frisk häst

Men som några har skrivit, vore det inte toppen om överskottet från ATG kunde gå till de föreningar/ryttare som faktiskt omskolar travhästar till ridtravare idag, och ha egna tävlingsklasser för dem, inom alla grenar. Det behövs mer kompetens och morot och framförallt HÖGRE STATUS för både ryttare/hästar inom ridtravandet.

Men finns det något egenvärde i och intresse för att skapa ett parallellt tävlingssystem för ridtravare? Och skulle det verkligen höja statusen med egna tävlingar där syftet är att slippa konkurrens? Det känns mer som konstgjord andning.

Det finns säkert många duktiga ryttare med ridtravare, men flertalet har valt rasen enkom utifrån att de är billiga i inköp, inte för att de nödvändigtvis tycker rasen är bäst.
 
Sv: Avliva frisk häst

Ja, det tror jag. Om det fanns en möjlighet att tävla inom olika grenar för enbart ridtravare, så tror jag att många skulle tycka det var mer givande och på en lagom nivå att delta, än att åka och konkurera med ridhästarna.

Det finns väldigt många som inte har ambitioner att hoppa i de högre klasserna, men som också låter bli att delta över huvudtaget, pga just dålig status.

Jag tror att om möjligheten fanns att köpa en välutbildad omskolad travare för 20-25 000 kr, för att rida och tävla på den för en anpassad nivå, så skulle det bli ett bra alternativ för dem som inte vill satsa på en lika utbildad ridhäst som då skulle kosta det dubbla.

Precis som jag tror att en hel del travare skulle kunna få en andra chans i ett amatörtravarstall, om prispengarna för placeringarna 4 och neråt höjdes, samt i P21-lopp, etc. Miljöombyte för en häst gör väldigt mkt, och om hästarna med låga startpoäng fick möjlighet att vara med och kunna tjäna en slant och tända till skulle det kunna skänka mkt glädje för många.

Ett annat förslag för att öka intresset för travarnas faktiska användande, vore att öka kompetensen och möjligheterna på amatörnivå inne på travbanorna. B-tränarstall med möjlighet att inackordera en eller flera hästar, tex i anslutning till travskolan, eller en pedagogoisk och intresserad proffstränare. Det skulle öka gemenskapen, kunskapen, möjligheten att hålla häst trots att man förvärvsarbetar och mycket mer. Ungefär som att ha privathäst uppstallad på en ridklubb. Kanske finns den möjligheten redan någonstans i landet?
 
Senast ändrad:
Sv: Avliva frisk häst

Tyvärr så är det faktiskt så att de allra flesta kossor inte får gå ut mer än på sommaren och inte ens i sverige om säger sig ta så bra hand om sina djur, det finns bevisat och det stod jätte mycket om det i tidningarna för inte alls så länge sedan kossor som stod i halvmeter lera och bara 1% av alla gårdar är KRAV märkta!
 
Sv: Avliva frisk häst

Så en skyddad verkstad där "någon annan" rider till och organiserar tävlingar superlätta tävlingar (lätta finns redan).

Och hur långt tro du ridtravarfolket i gemen är beredda att åka för att tävla?
 
Sv: Avliva frisk häst

Så en skyddad verkstad där "någon annan" rider till och organiserar tävlingar superlätta tävlingar (lätta finns redan).

Och hur långt tro du ridtravarfolket i gemen är beredda att åka för att tävla?

Vadå skyddad verkstad? Dumförklarar du seriösa människor som utbildar travhästar?

Vadå superlätta tävlingar, jag pratar om serösa ryttare med ett mål med sin ridning. Det är skillnad på att rida och att utbilda en häst. Och då menar jag utbilda inte rida in.

Varför skulle de vara mindre benägna att resa än andra ryttare?
 
Sv: Avliva frisk häst

Detta är urklippt från Svenska Ridtravarförbundet...

"Svenska Ridtravarförbundet finns till för dig som har en varm- eller kallblodig travare som ridhäst. Förbundet bildades 2003 och hette då Svenska Ridtravarföreningen. Från och med 2008 har vi möjliggjort anslutning av lokala klubbar och bytte då namn till Svenska Ridtravarförbundet.

Förbundet är i dagsläget fristående från centralförbund (dvs trav- och ridsportförbund) och vi är idag omkring 400 medlemmar runt om i landet! Vi har distriktsklubbar i Västra Götaland - Halland, Stockholm, Södermanland, Västmanland, Mittsvenska och Östergötland.

Syfte och mål
Syftet med förbundet är att skapa förutsättningar för en alternativ karriär för travhästen vid sidan av travbanan. Vi tror att sådana möjligheter på sikt kommer att höja travarens status som ridhäst och ge den utökade möjligheter till ett långt och bra hästliv.

Travhästen
Travaren är en mångsidig, lättlärd och träningsvillig häst som lämpar sig väl till de flesta riddiscipliner, men, som liksom alla hästraser behöver utbildning och träning som är anpassad för dess individuella behov.

Ett identifierat problemområde här är bland annat att inte alla utbildade ridinstruktörer är villiga att ta sig an travare och deras ryttare som elever. Genom information och utbildningar hoppas förbundet kunna ändra på dessa attityder och tillgängliggöra bra instruktörshjälp i hela landet."

Jag tycker det finns synnerliga skäl att satsa mer pengar från ATG:s överskott på sådan verksamhet, än att i första hand sponsra annan ridverksamhet.
 
Sv: Avliva frisk häst

Vadå skyddad verkstad?

Ordnar man tävlingar för enbart en typ av hästar i syfte att de ska slippa konkurens är det en form av skyddad verkstad.

Dumförklarar du seriösa människor som utbildar travhästar?
Utan att ens ha uttalat mig om dem blir det svårt att varken dumförklara eller höja till skyarna. Fast antalet seriösa utbildare av travhästar lär i dagsläget vara minimalt, det är snarast att betrakta som välgörenhet eller hobby då det inte ger några inkomster att tala om.

Vadå superlätta tävlingar, jag pratar om serösa ryttare med ett mål med sin ridning. Det är skillnad på att rida och att utbilda en häst. Och då menar jag utbilda inte rida in.

Det finns redan LÄTT - SVÅRKLASS för alla hästar. Jag utgick från att du inte menade supersvår.

Varför skulle de vara mindre benägna att resa än andra ryttare?
Flertalet som har ekonomi och ambitioner att åka runt och tävla skaffar sig inte en ridtravare, och de som faktiskt har ambitioner och kunskaper klarar sig bra på vanliga tävlingar. Dessutom krävs det att folk är mer benägna att resa, både långt och ofta för att ens få ett i antal godtagbart startfällt, åtminstone om de som som bor lite "off".
 
Sv: Avliva frisk häst

Döden är inga problem - med det menade jag att smärta (och annat som är jobbigt) går inte att känna när man är död. Eller hur?
Så länge man är vid liv kan man känna smärta och då är livet jobbigt. När man är död har man inte ont längre.

Sisådär. Klarare?

Jag är väl en mer vetande om hur plågsamt livet är. Det är döden jag undrar hur alla vet är så bra. Det vet man ju inte. Se bara på Det Okända, alla dessa förvirrade spöken som vandrar runt. Uppenbart kan man lida stort även efter döden fast kanske inte fysiskt då.

Därför kanske man ska vara lite försiktig med att döden garanterat alltid är skön och bra.
 
Sv: Avliva frisk häst

Jag är väl en mer vetande om hur plågsamt livet är. Det är döden jag undrar hur alla vet är så bra. Det vet man ju inte. Se bara på Det Okända, alla dessa förvirrade spöken som vandrar runt. Uppenbart kan man lida stort även efter döden fast kanske inte fysiskt då.

Därför kanske man ska vara lite försiktig med att döden garanterat alltid är skön och bra.

Hur kom vi in på spöken och Det Okända? Det var ren fysisk smärta jag pratade om. En död kropp kan inte känna smärta, det kan vem som helst fatta.
 
Sv: Avliva frisk häst

Har med intresse följt diskussionen om ridtravare och tävlingar. Travare är som vilken häst som helst i princip, de har bara lite annorlunda exteriör men annars har jag absolut inget emot dem, de är mycket trevliga och lätthanterliga. Har ingen ridtravare själv men känner många som har det och ingen av dem åker ut på "vanliga" tävlingar med sin häst, såvida det inte handlar om blåbärshoppning el.dyl. just pga konkurrensen.
Som nån sa så klassificeras alla tävlingar redan, både beträffande svårighetsgrad och hästens storlek - om jag hade en ridtravare och vore tävlingsintresserad skulle iaf inte jag tycka det vore nedsättande att ta min häst till en tävling enbart avsedd för "min" typ av häst.
Det skulle snarare få mig att känna det som om alla i klassen tävlar på lika villkor.
 
Sv: Avliva frisk häst

Folk kommer aldrig att kunna tävla på lika vilkor, alla både människor och hästar har olika förutsättningar. Visst går det att dela upp hästar i kategorier i det oändliga, fjordklass, gotlandsrussklass, nordsvensk klass, arabklass osv, alla uppräknade har nackdelar jämfört med hästar avlade för tävling typ halvblod/svensk ridponny.

Det stora problemen är dock inte om det är nedsättande eller inte att ha speciellla ridtravarklasser (i och för sig kommer nog ingen att se ner på tävlingarna i sig, men en vinst i Ridtravar LC smäller inte högt för icke intresserade och ridtravar hoppning lätt D) det största problemet är att underlaget för sådana tävlingar är milt uttryckt begränsat på många orter. Det kan nog funka i vissa regioner men på de flesta platser finns det troligen varken intresserade arrangörer eller tävlande.
 
Sv: Avliva frisk häst

Hur kom vi in på spöken och Det Okända? Det var ren fysisk smärta jag pratade om. En död kropp kan inte känna smärta, det kan vem som helst fatta.

Det handlar om friska hästar här, som inte har plågor. Och folk påstår att döda iallafall inte lider, men liksom det vet man inte och det är det jag pratar om iallafall.

Finns inget mer irriterande uttryck än "döda hästar lider inte". Hur vet man det liksom? Psykiska lidanden är i många fall mycket värre än fysiska.

Att ta bort en häst med fysiska plågor där det inte finns något större hopp alls anser jag är otroligt självklart. Tror nästan inte det finns någon väl som ifrågasätter att ta bort en häst som fysiskt lider.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avliva frisk häst

Men det är ju då helt onödigt att ta bort hästen även om den har fysiska skador. Det finns ju - enligt ditt inlägg - risk att den lider även efter sin död. Då torde det kanske vara bättre att hålla den vid liv, då har man ju i alla fall koll på lidandet?
 
Sv: Avliva frisk häst

I vår värld är det allmänt accepterat att när någon dör så finns denne inte kvar, det gäller både människor och djur. Visst i vissa kretsar tror man på livet efter döden och då blir det mer problematiskt, men för de flesta, även de som tror på livet efter detta, så känns det naturligt att se det som när man dör så upphör både psykisk och fysisk smärta.

Vi vet inget om ett liv efter detta men oavsett hur det är men den saken så blir det ohållbart att tro att alla som någon gång dött på denna jord från minsta myra (eller bakterie) till alla däggdjur lider psykiskt. Vi ska alla dö förr eller senare.
 
Sv: Avliva frisk häst

Det handlar om friska hästar här, som inte har plågor. Och folk påstår att döda iallafall inte lider, men liksom det vet man inte och det är det jag pratar om iallafall.

Finns inget mer irriterande uttryck än "döda hästar lider inte". Hur vet man det liksom? Psykiska lidanden är i många fall mycket värre än fysiska.

Att ta bort en häst med fysiska plågor där det inte finns något större hopp alls anser jag är otroligt självklart. Tror nästan inte det finns någon väl som ifrågasätter att ta bort en häst som fysiskt lider.

Denna tråd har handlat om många saker, alltifrån avlivning av friska hästar till ridtravares tävlingsförmåga...och mycket mycket mer. Vi kom in på livet efter döden, fysisk och psykisk smärta, spöken, Det okända...14 sidor senare har tråden utvecklats till nån slags "visknings-lek", ni vet den där leken där ett barn viskar nåt till nästa, som viskar vad hon trodde hon hörde till nästa osv...på slutet finns det inte mycket kvar av vad som sas från början.
Om du tycker jag kommer med irriterande uttryck, och att jag uttrycker mig tvärsäkert och oförsiktigt - ja då får du tycka det för det jag i denna tråd har skrivit om bygger helt och hållet på min övertygelse, saker jag tror på. Inget kan ändra på min övertygelse, och tycker du inte om hur jag tänker, låt bli att läsa mina inlägg. Är jag övertygad om nåt låter jag tvärsäker, det vet jag, men jag vill aldrig någon något illa. Antingen gillar man vad jag säger eller så gör man det inte. Det är bara att välja.
 
Sv: Avliva frisk häst

Om du tycker jag kommer med irriterande uttryck, och att jag uttrycker mig tvärsäkert och oförsiktigt - ja då får du tycka det för det jag i denna tråd har skrivit om bygger helt och hållet på min övertygelse, saker jag tror på. Inget kan ändra på min övertygelse, och tycker du inte om hur jag tänker, låt bli att läsa mina inlägg.

Men du skriver det ju på ett diskussionsforum och då är det väl ganska självklart att någon ev. kan ifrågasätta det du skriver?

Man kan ju inte skriva ett inlägg och sen säga att ni som inte tycker som jag läs det inte.

Att absolut ingenting kan ändra på din övertygelse hit och dit osv är bara enligt mig tråkigt för dig att du inte är särskillt öppen för olika ideer, det är alltid bra att vara öppensinnad och ta till sig av andra, sen om man inte håller med så gör man inte. Det måste man inte, men att läsa och tänka till och sen bestämma sig för att man fortfarande tycker som man tycker är inte helt fel.

Jag menar bara att det är så otroligt "enkelt" att tycka det är okej att ta bort friska hästar och sen komma med ´döda hästar lider inte´.
Och inte sagt nu på något sätt att det är enkla beslut att ta bort friska hästar.
 
Sv: Avliva frisk häst

Vi vet inget om ett liv efter detta men oavsett hur det är men den saken så blir det ohållbart att tro att alla som någon gång dött på denna jord från minsta myra (eller bakterie) till alla däggdjur lider psykiskt. Vi ska alla dö förr eller senare.

Jag har väl inte skrivit att alla lider psykiskt? Men det är ju bara att se på alla trådar om spöken och på att tv program om vilsna som vandrar runt och inte vet vart dom ska eller vad dom gör och som behöver hjälp. Att man inte kan tänka på det då är för mig konstigt. Klart man kan stänga av den biten och blunda för det som man kan med dom flesta andra saker som är jobbiga.

Jag tror inte ens på sånt för jag vill inte tro på det riktigt, men tanken finns ju ändå där om det är så. Då kan inte jag trösta mig med iallafall med att döda aldrig lider. Har man gett hästen en ärlig chans och kämpat så ja, då kan man med gott samvete enligt mej ta bort hästen trots att den är frisk.

För mig är det mer frågan hur man dör och varför än att man kommer att dö. För döden är säkert underbar om man är redo för den. Därav ska man ge allt levande en ärlig chans.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avliva frisk häst

Men det är ju då helt onödigt att ta bort hästen även om den har fysiska skador.

Är det absolut inte, har man sett djuren som har haft skador och inte kan bli friska osv, det känns ofta som att dom vet när det är dags att ge upp. likadant som min gamla hund visste om det sista gången vi åkte till veterinären, trots miljoner besök dom senaste åren och det kunde lika gärna vara en rutinkoll som vi alltid gjorde varannan månad. En helt och hållen annan känsla. Och det trots att vi faktiskt inte var beredda att ta bort henne den dagen.

Jag tycker inte man ska kasta bort hästar eller andra djur vid första bästa skada, jag tror och hoppas dom flesta kämpar för att få sina djur friska även om framtiden är osäker. Jag tycker absolut inte man ska hålla djur vid liv oavsett skada eller lidande. Men där är också döden mera välkomnande och på det sättet mer förberedd.
 
Sv: Avliva frisk häst

Sen säger jag inte nu att det är som jag säger att det är, jag tror inte ens på spöken. Men om det nu är så så vill iallafall inte jag ta några risker.
 
Sv: Avliva frisk häst

Då är vi tillbaka där vi började, det är ingen idé att ta bort en skadad häst, eftersom du inte skonar den från lidandet. Vad är det då för poäng med att ta bort en skadad häst?
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 160
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 826
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Inser att jag hamnat i ett stall med hästägare som har en lite annan ide av hästhållning än vad jag har. Det finns en hel del att peta i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 987
Senast: Fille
·
Ridning Hej! Har en 5-årig kille som jag nu efter 2 år får inse är alldeles för svår för mig. Fasen vad jag kämpat, och nu får jag nog ge upp...
Svar
19
· Visningar
2 995

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp