Avliva frisk häst

Sv: Avliva frisk häst

Men du skriver det ju på ett diskussionsforum och då är det väl ganska självklart att någon ev. kan ifrågasätta det du skriver?

Man kan ju inte skriva ett inlägg och sen säga att ni som inte tycker som jag läs det inte.

Att absolut ingenting kan ändra på din övertygelse hit och dit osv är bara enligt mig tråkigt för dig att du inte är särskillt öppen för olika ideer, det är alltid bra att vara öppensinnad och ta till sig av andra, sen om man inte håller med så gör man inte. Det måste man inte, men att läsa och tänka till och sen bestämma sig för att man fortfarande tycker som man tycker är inte helt fel.

Jag menar bara att det är så otroligt "enkelt" att tycka det är okej att ta bort friska hästar och sen komma med ´döda hästar lider inte´.
Och inte sagt nu på något sätt att det är enkla beslut att ta bort friska hästar.

Ifrågasätt hur mycket du vill, men kritisera aldrig en övertygelse. Det är en förolämpning mot en persons tro och levnadssätt.

Jag tror på vad jag tror på, och du tror på vad du tror på - om dessa åsikter skiljer sig åt är bara naturligt. Världen skulle vara så oerhört tråkig om alla tyckte lika (japp, där kom ytterligare ett tvärsäkert påstående). Jag är öppen för andras idéer om jag får väldigt bra argument, då är jag den förste att ändra mig.

Och jag "kommer" aldrig med enkla påståenden som jag bara slänger ur mig utan att ha tänkt igenom dem - var säker på att allt jag säger är grundligt genomtänkt.
 
Sv: Avliva frisk häst

Ifrågasätt hur mycket du vill, men kritisera aldrig en övertygelse. Det är en förolämpning mot en persons tro och levnadssätt.

Jag tror på vad jag tror på, och du tror på vad du tror på - om dessa åsikter skiljer sig åt är bara naturligt. Världen skulle vara så oerhört tråkig om alla tyckte lika (japp, där kom ytterligare ett tvärsäkert påstående). Jag är öppen för andras idéer om jag får väldigt bra argument, då är jag den förste att ändra mig.

Och jag "kommer" aldrig med enkla påståenden som jag bara slänger ur mig utan att ha tänkt igenom dem - var säker på att allt jag säger är grundligt genomtänkt.

Har läst hela den här tråden nu och tycker att de flesta argumenterar nyanserat, oavsett vilken "sida" man står på.

Men första meningen här ovan kan jag inte låta bli att reagera på.... Så om jag var nazist och min övertygelse var att alla judar var roten till allt ont och bör gasas ihjäl, då tänker du inte kritisera mig för att det är en förolämpning mot min övertygelse och tro?

Den här världen hade varit en ännu farligare och obehagligare plats att leva i om det inte var så att man t ex i Sverige faktiskt har RÄTT att kritisera andras tro. Yttrandefrihet kallas det. Det finns många som har dött för sin kamp om yttrandefrihet i hela världen...

Dessutom är du väldigt inkonsekvent i dina inlägg... i ditt ena inlägg skriver du "Inget kan ändra på min övertygelse" och i nästa "Jag är öppen för andras idéer om jag får väldigt bra argument, då är jag den förste att ändra mig". Min gissning är att du är så fast besluten om vad det nu är du är besluten om att du inte skulle se ett väldigt bra argument om du kom över ett.

Människor som säger att ingenting kan få dem att ändra sig är i regel väldigt trångsynta och dåligt pålästa om det de diskuterar kring, därför att en påläst person vet att man aldrig kan veta allt, och om man inte vet allt så kan det komma fram saker senare som kan ändra det man fast har bestämt sig vid just nu.

Trångsynta människor som inte är beredda att ändra något i sitt tankesätt är ju dessvärre ingen bristvara i verkligheten, så varför skulle det vara det här...

Min åsikt är iaf, för att återgå till ämnet, att om man inte kan erbjuda ett öde bättre än döden så är döden det bästa ödet... det finns fler lågstatushästar än fd travare som nog hade haft det bättre på de evigt gröna ängarna, så jag vill inte rikta mig enbart mot travhästarna.

Ta ardennerhästar t ex. Visade unghingstar med höga visningspoäng och bra stam många generationer bakåt slumpas bort för några tusenlappar (såg senast en snygg 2-årig hingst med 44p till salu för 8000 kr). Utbud och efterfrågan... skillnaden är kanske att de faktiskt säljs till slakt utan att det skrivs något om dem, för jag misstänker att de inte blir vandringspokaler på samma sätt. Man får säkert bättre betalt för en sådan häst på slakteriet dessutom än en gammal travare. En oerfaren person som drömmer om en egen häst drömmer nog sällan om en ung ardennerhingst menar jag...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avliva frisk häst

Har läst hela den här tråden nu och tycker att de flesta argumenterar nyanserat, oavsett vilken "sida" man står på.

Men första meningen här ovan kan jag inte låta bli att reagera på.... Så om jag var nazist och min övertygelse var att alla judar var roten till allt ont och bör gasas ihjäl, då tänker du inte kritisera mig för att det är en förolämpning mot min övertygelse och tro?

Den här världen hade varit en ännu farligare och obehagligare plats att leva i om det inte var så att man t ex i Sverige faktiskt har RÄTT att kritisera andras tro. Yttrandefrihet kallas det. Det finns många som har dött för sin kamp om yttrandefrihet i hela världen...

Dessutom är du väldigt inkonsekvent i dina inlägg... i ditt ena inlägg skriver du "Inget kan ändra på min övertygelse" och i nästa "Jag är öppen för andras idéer om jag får väldigt bra argument, då är jag den förste att ändra mig". Min gissning är att du är så fast besluten om vad det nu är du är besluten om att du inte skulle se ett väldigt bra argument om du kom över ett.

Människor som säger att ingenting kan få dem att ändra sig är i regel väldigt trångsynta och dåligt pålästa om det de diskuterar kring, därför att en påläst person vet att man aldrig kan veta allt, och om man inte vet allt så kan det komma fram saker senare som kan ändra det man fast har bestämt sig vid just nu.

Trångsynta människor som inte är beredda att ändra något i sitt tankesätt är ju dessvärre ingen bristvara i verkligheten, så varför skulle det vara det här...

Min åsikt är iaf, för att återgå till ämnet, att om man inte kan erbjuda ett öde bättre än döden så är döden det bästa ödet... det finns fler lågstatushästar än fd travare som nog hade haft det bättre på de evigt gröna ängarna, så jag vill inte rikta mig enbart mot travhästarna.

Ta ardennerhästar t ex. Visade unghingstar med höga visningspoäng och bra stam många generationer bakåt slumpas bort för några tusenlappar (såg senast en snygg 2-årig hingst med 44p till salu för 8000 kr). Utbud och efterfrågan... skillnaden är kanske att de faktiskt säljs till slakt utan att det skrivs något om dem, för jag misstänker att de inte blir vandringspokaler på samma sätt. Man får säkert bättre betalt för en sådan häst på slakteriet dessutom än en gammal travare. En oerfaren person som drömmer om en egen häst drömmer nog sällan om en ung ardennerhingst menar jag...

Äntligen ett bra argument i denna tråd! Om du var nazist...tja, där kanske jag ska ändra min åsikt - även om att blanda in nazister är att hårdra det lite. Min diskussion med worthless handlade från början om vad som händer efter döden och det kallar jag en livsåskådning... Politiska åsikter och livsåskådningar är inte samma sak, anser jag - det är väldigt nära till att blanda ihop religion och politik.
Men om din övertygelse var att judar var roten till allt ont...jag skulle självfallet inte hålla med dig, men att börja en diskussion om det vore nog ganska onödigt. Ska fundera på det där.
Fast jag står fast vid min ursprungliga ståndpunkt: livet KAN vara så fysiskt plågsamt att det inte alltid är det bästa alternativet.
 
Sv: Avliva frisk häst

Ifrågasätt hur mycket du vill, men kritisera aldrig en övertygelse. Det är en förolämpning mot en persons tro och levnadssätt.

Om du nu är så stark i din tro och och grejer borde det också tåla att bli ifrågasatt, annars är den kanske inte så stark. Möjligtvis väldigt osäker.

Tror man på nåt så gör man och att folk ifrågasätter bör man kunna ta. Jag har inte kritiserat på något sätt, bara skrivit vad jag anser.

Och visst får man ifrågasätta folks tro, jag är kristen och folk får ifrågasätta kristendomen hur mycket dom vill, jag påverkas inte av det. Snarare intressant att höra vad andra tycker. Om man blir såpass osäker såfort någon ifrågasätter så är nog inte tron särskillt stark och övertygande från början.
 
Sv: Avliva frisk häst

Då är vi tillbaka där vi började, det är ingen idé att ta bort en skadad häst, eftersom du inte skonar den från lidandet. Vad är det då för poäng med att ta bort en skadad häst?

Vad? Jag skriver ju hela tiden att det är helt okej att ta bort skadade hästar. Det är friska hästar jag tycker man ska tänka till om.

Har aldrig skrivit att man inte ska ta bort skadade hästar för det anser jag starkt att man ska, en häst ska må bra i livet och inget annat. Om du läser allt jag skriver så har jag förklarat vad jag anser det är för skillnad på att ta bort en skadad häst och en frisk häst. Det är för mej en stor skillnad.
 
Sv: Avliva frisk häst

Om du nu är så stark i din tro och och grejer borde det också tåla att bli ifrågasatt, annars är den kanske inte så stark. Möjligtvis väldigt osäker.

Tror man på nåt så gör man och att folk ifrågasätter bör man kunna ta. Jag har inte kritiserat på något sätt, bara skrivit vad jag anser.

Och visst får man ifrågasätta folks tro, jag är kristen och folk får ifrågasätta kristendomen hur mycket dom vill, jag påverkas inte av det. Snarare intressant att höra vad andra tycker. Om man blir såpass osäker såfort någon ifrågasätter så är nog inte tron särskillt stark och övertygande från början.

Det var just det jag skrev...att du får ifrågasätta hur mycket du vill...min åsikt i vår ursprungliga diskussion står fast och osäker är det sista jag brukar kallas.
Även jag är troende kristen och som sådan gör jag nu som man ska: vänder andra kinden till.
Och lämnar denna tråd.
 
Sv: Avliva frisk häst

Och folk påstår att döda iallafall inte lider, men liksom det vet man inte och det är det jag pratar om iallafall.

Finns inget mer irriterande uttryck än "döda hästar lider inte".

Detta har du skrivit tidigare, och här gör du gällande att det inte är självklart att hästen lider mindre för att man tar bort den.

Med det argumentet är det ju helt vansinnigt att ta bort även skadade hästar, de kan då lika gärna självdö, eftersom de ändå inte kommer från sitt lidande, enligt det resonemanget.
 
Sv: Avliva frisk häst

Äntligen ett bra argument i denna tråd! Om du var nazist...tja, där kanske jag ska ändra min åsikt - även om att blanda in nazister är att hårdra det lite. Min diskussion med worthless handlade från början om vad som händer efter döden och det kallar jag en livsåskådning... Politiska åsikter och livsåskådningar är inte samma sak, anser jag - det är väldigt nära till att blanda ihop religion och politik.
Men om din övertygelse var att judar var roten till allt ont...jag skulle självfallet inte hålla med dig, men att börja en diskussion om det vore nog ganska onödigt. Ska fundera på det där.
Fast jag står fast vid min ursprungliga ståndpunkt: livet KAN vara så fysiskt plågsamt att det inte alltid är det bästa alternativet.

Varför är det att hårddra det? Du skriver inte livsåskådning utan övertygelse, för det håller jag med om att det är olika saker. De som har verkliga "övertygelser" om större saker är många gånger människor med mer eller mindre extrema åsikter... det må vara nazister, kommunister, militanta djurrättsaktivister eller vilka som helst. Många av oss "vanliga dödliga" har många åsikter och tycker mycket, men de flesta av oss har inte sådana övertygelser att det inte går att diskutera saken. Sedan om man inte tycker samma i slutänden så är det inte mer med det.

För riktigt övertygade extremister av alla slag (höger, vänster och allt däremellan) så är det nog dessutom en hårfin, om ens någon, gräns mellan politisk åskådning och livsåskådning. Det är ju helt klart med alla terrorister oavsett religiös/politisk tillhörighet. De har gjort sin livsåskådning till politik.

Och nej, jag hade nog inte gett mig in i en diskussion med en övertygad nazist. Jag hade nog varit alldeles för förbannad och onyanserad för det, och förmodligen hade jag talat om exakt vad jag tyckte och hoppats på att överleva... jag har lite svårt att hålla käften ibland när det vore lämpligt...
 
Sv: Avliva frisk häst

Överlag är det oklokt att ens uttala sig på ett diskussionsforum om man inte är ute efter att diskutera, debattera och ifrågasätta, det känns som du är på fel ställe om du inte vill bli ifrågasatt. Jag tror din dagbok passar bättre för det ändamålet, eller är du månde ute efter att ändra/påverka alla andras åsikter men vi får inte kommentera din?
 
Sv: Avliva frisk häst

Jag tror inte ens på sånt för jag vill inte tro på det riktigt, men tanken finns ju ändå där om det är så. Då kan inte jag trösta mig med iallafall med att döda aldrig lider. Har man gett hästen en ärlig chans och kämpat så ja, då kan man med gott samvete enligt mej ta bort hästen trots att den är frisk.

Men då måste jag ställa dig frågan, hur stor är risken för att en häst som TS beskriver skulle få det bra kontra mot att den blir ett spöke och lider och spökar för oss som finns kvar?

Sedan kanske jag ska fråga dig om en annan sak, har du i något program sett att de berättat omen spökande häst som vandrat osaligt i husen?;)
 
Sv: Avliva frisk häst

Vad? Jag skriver ju hela tiden att det är helt okej att ta bort skadade hästar. Det är friska hästar jag tycker man ska tänka till om.

Har aldrig skrivit att man inte ska ta bort skadade hästar för det anser jag starkt att man ska, en häst ska må bra i livet och inget annat. Om du läser allt jag skriver så har jag förklarat vad jag anser det är för skillnad på att ta bort en skadad häst och en frisk häst. Det är för mej en stor skillnad.

Det borde det ju inte vara, det går ju inte att mäta vilket som är värst. Ett fysiskt eller ett psykiskt lidande, i detta fall borde det bli hemskt om hästen strosar runt som en osalig ande och lider psykiskt.
 
Sv: Avliva frisk häst

Sedan tillkommer frågan, kan man genom avlivning undvika att hästen går igen och spökar eller bidrar man till det, under förutsättning att det ens finns hästspöken då.
 
Sv: Avliva frisk häst

Det handlar om friska hästar här, som inte har plågor. Och folk påstår att döda iallafall inte lider, men liksom det vet man inte och det är det jag pratar om iallafall.

Finns inget mer irriterande uttryck än "döda hästar lider inte". Hur vet man det liksom? Psykiska lidanden är i många fall mycket värre än fysiska.

Att ta bort en häst med fysiska plågor där det inte finns något större hopp alls anser jag är otroligt självklart. Tror nästan inte det finns någon väl som ifrågasätter att ta bort en häst som fysiskt lider.

Men alltså hur disskuterar du människa??

Ska vi nu inte avliva för vi vet inte hur dom får det som döda? Då kan vi lika gärna behålla alla hästar vid liv, även dom som har ont, dom kanske får det ännu ondare efter döden? Eller?

Kanske får starta ett 'det okända' i stallar för hästar dessutom, så har vi löst den biten, skicka tillbaka dom förvirrade hästspökena där dom hör hemma.
 
Sv: Avliva frisk häst

Men då måste jag ställa dig frågan, hur stor är risken för att en häst som TS beskriver skulle få det bra kontra mot att den blir ett spöke och lider och spökar för oss som finns kvar?

Inte vet jag, bara att fråga alla här på buke som bor i spökhus, jag tror inte ens på spöken. Eller vill inte tro är väl bättre att säga. Jag har frågat många gånger om det jag undrar över spöken men får konstigt nog aldrig ett enda svar från alla dessa människor som bor med dom. För om människor kan spöka och förvirra sig i denna andevärld så bör också allt annat kunna det.

Och som sagt igen för jag vet inte hur många gånger, ta död på alla hästar om ni vill, men ge dom en ärlig chans först. Första tanken får inte bli att ta död på dom.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avliva frisk häst

En sak är säker, alla kommer vi att du förr eller senare. Så om hästen börjar spöka några år tidigare eller senare spelar väl mindre roll.
 
Sv: Avliva frisk häst

Jag har 2st travare o har bestämt att när deras karriär e över ska dom slaktas.

Starkt :)
Jag har bestämt så för min ena iallafall, den andra låter jag kanske vara kvar beroende i skick och om jag hittar ett garanterat bra och långvarigt hem. Det känns lätt för mej att tänka nu att jag ska ta bort dom ist för skicka vidare mot oviss framtid och en chansning om att de förhoppningsvis inte hamnar på dåliga ställen. Men när jag väl står där, och ska boka slakt till mina älskade vänner... nej usch vad hemskt det kommer vara :( Men det känns som det bästa.. både när man har en lite speciell häst som inte fungerar med alla och när verkligheten och marknaden ser ut som den gör för f.d. travare. :crazy:

Att vi travhästägare "slaktar unga hästar på löpande band" för att det skulle vara kul eller av lathet eller grymhet, DET är så fel... Jag tycker att det är ansvarsfullt, och absolut inte lätt!
 
Sv: Avliva frisk häst

En sak är säker, alla kommer vi att du förr eller senare. Så om hästen börjar spöka några år tidigare eller senare spelar väl mindre roll.

Dö gör vi alla, såpass vet jag med. Det är när hur och varför man dör som jag tänker på.
 
Sv: Avliva frisk häst

Många djur dör för att bli uppätnaa lever av den anledningan också. Jag tror inte alla i världen ä'r beredda att bli vegetarianer. En häst har vanligen haft ett bätttre och mer innehålls rikt liv än en gis eller kyckling.
 
Sv: Avliva frisk häst

Många djur dör för att bli uppätnaa lever av den anledningan också. Jag tror inte alla i världen ä'r beredda att bli vegetarianer. En häst har vanligen haft ett bätttre och mer innehålls rikt liv än en gis eller kyckling.

Jag är inte heller vegetarian, tycker inte det är fel att döda djur, aldrig skrivit. Men äter inte djur som inte haft ett bra liv däremot, därför undviker jag kyckling och sånt. Dom har det sällan bra.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 160
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 826
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Inser att jag hamnat i ett stall med hästägare som har en lite annan ide av hästhållning än vad jag har. Det finns en hel del att peta i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 987
Senast: Fille
·
Ridning Hej! Har en 5-årig kille som jag nu efter 2 år får inse är alldeles för svår för mig. Fasen vad jag kämpat, och nu får jag nog ge upp...
Svar
19
· Visningar
2 995

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp