Bukefalos 28 år!

Avliva frisk häst

Sv: Avliva frisk häst

Om du hade samma erfarenhet under en trettioårsperiod, i travbranchen då det gäller fölmärrar och tävlingshästar så skulle du nog ändra inställning.

Det är väldigt enkelt att ha en massa åsikter och vad som är rätt och fel så länge man inte drabbas varken ekonomiskt (uppstallning fölmärr kostar 30000 år i grundavgifter minst. Tävlingshäst många gånger dyrare) eller känslomässigt då travaren kommer i retur i bedrövligt skick (alternativt hör man att den far illa)


Det kan tyckas fel att ta bort friska travhästar men hellre det än att chansa och senare få ta bort en misskött krake.

När du varit med om detta ett antal gånger och mår dåligt varje gång det går åt skogen så kommer du att ändra åsikt.

Men så länge man inte ens kan föreställa sig hur illa det kan bli så kan man tycka att "vi" som slaktar fullt friska travhästar är inte riktigt kloka.


AM

:bow::bow:

*kl*
Jag har haft ett intressant samtal med en mycket duktig distans ryttare i helgen och vi kom fram till att det finns en alternativ tävlingsform där många travare skulle kunna göra sig riktigt bra. Varför inte föreslå för ATG att öron märka stora delar av de milijoner vi delar ut till dem på tävlingar enbart för travare?
Då skulle ju dels värdet gå upp eftersom det finns tävlingar med prispengar mer än startavgiften för dom och dels så skulle dom förmodligen bli bättre omskötta och mindre vandringspokaler!
En bra idee enligt mig iaf, då skulle bara de som inte kan av en eller annan anledning få gå till de evigt gröna ängarna! :idea:
 
Sv: Avliva frisk häst

Det finns ju en förening för ridtravare som anordnar tävlingar och träningar, där skulle lite prispengar sitta fint! (Och självklart även bonus till de eldsjälar som administrerar och håller igång föreningen!)

Ang. diskussionen om dem/oss som köpt en travare, så tycker jag att det är synd att det finns de som är oseriösa/okunniga/olämpliga som förstör ryktet för oss andra som har en fd. travare.

Jag förstår att man kan vara orolig som säljare att hästen inte ska få det bra, MEN det finns faktiskt en massa människor som tar väl hand om sina "ridtravare", och lägger mkt tid på att utbilda dem. Jag ser dem i massor varje gång jag är på tävlingar för ridtravare.

Jag kanske har en snedvriden syn på detta då jag nog aldrig egentligen träffat på en vanvårdad eller misskött fd travare hos en olämplig ägare (även om jag har hört skräckhistorier och förstår att det kan hända) och då har jag ridit i över 20 år.

Ang. att vi skulle vara fattiglappar som inte har råd att hålla hästen bara för att vi inte betalat något högt inköpspris, en "normal Svensson" som köper häst har med all sannolikhet en ordinär lön att leva på. Väljer denne att köpa en häst a´70 tusen + lär det behövas ett banklån= dyra amorteringar varje månad. Plus en dyrare försäkring=ytterligare höjd månadskostnad.

Slutsats- jag (som är en normalsvensson rent ekonomiskt) har säkert minst 1500kr mer i månaden att lägga på vet.vård, träning, utrustning osv osv tack vare att jag köpt mig en "billig" häst :)

Jag skulle absolut göra ett försök att sälja min dam innan jag tog beslutet att slakta (förutsatt att hon är frisk och inte allt för gammal) dock skulle jag vara extremt petig med vart hon hamnade. Jag har nog tur med min kuse, då hon nog inte skulle vara riktigt lika svårsåld som de flesta travare.
 
Sv: Avliva frisk häst

Det finns ju en förening för ridtravare som anordnar tävlingar och träningar, där skulle lite prispengar sitta fint! (Och självklart även bonus till de eldsjälar som administrerar och håller igång föreningen!)

Ang. diskussionen om dem/oss som köpt en travare, så tycker jag att det är synd att det finns de som är oseriösa/okunniga/olämpliga som förstör ryktet för oss andra som har en fd. travare.

Jag förstår att man kan vara orolig som säljare att hästen inte ska få det bra, MEN det finns faktiskt en massa människor som tar väl hand om sina "ridtravare", och lägger mkt tid på att utbilda dem. Jag ser dem i massor varje gång jag är på tävlingar för ridtravare.

Jag kanske har en snedvriden syn på detta då jag nog aldrig egentligen träffat på en vanvårdad eller misskött fd travare hos en olämplig ägare (även om jag har hört skräckhistorier och förstår att det kan hända) och då har jag ridit i över 20 år.

Ang. att vi skulle vara fattiglappar som inte har råd att hålla hästen bara för att vi inte betalat något högt inköpspris, en "normal Svensson" som köper häst har med all sannolikhet en ordinär lön att leva på. Väljer denne att köpa en häst a´70 tusen + lär det behövas ett banklån= dyra amorteringar varje månad. Plus en dyrare försäkring=ytterligare höjd månadskostnad.

Slutsats- jag (som är en normalsvensson rent ekonomiskt) har säkert minst 1500kr mer i månaden att lägga på vet.vård, träning, utrustning osv osv tack vare att jag köpt mig en "billig" häst :)

Jag skulle absolut göra ett försök att sälja min dam innan jag tog beslutet att slakta (förutsatt att hon är frisk och inte allt för gammal) dock skulle jag vara extremt petig med vart hon hamnade. Jag har nog tur med min kuse, då hon nog inte skulle vara riktigt lika svårsåld som de flesta travare.

:bow::bow::bow: Mycket bra formulerat!!! Kan bara instämma:)

En häst är vad man gör den till och kan bli duktig och prestera bra inom olika områden( har sett ett filmklipp på en varmblodstravare som tränas att dra ved i skogen ett jätte fränt klipp ;)) och om det"bara"är Hobby/skogsmulle häst man vill ha då ser jag inte vitsen med en dyr häst och tycker det är tur att det finns billigare alternativ som man kan köpa utan att ta lån! (som för övrigt varenda människa kan få på någon bank nu förtiden)
 
Sv: Avliva frisk häst

Tråden har ju runnit iväg många inlägg, och jag kan gissa mig till att många tycker att det är hemskt. Ja man kan tycka det, MEN vi kan vända på myntet och titta på baksidan. Hur många av dessa hästar får ett fortsatt bra liv? Jag skulle säga inte många promille, de hamnar ofta hos mindre kunniga personer och sedan är cirkusen i full gång och vem får betala det högsta biljett priset månne? Jo det är hästen. Det här vet många tränare och därför tar man ofta sådana här beslut, och jag kan färstå beslutet även om även jag kan tycka att det är hemskt.
 
Sv: Avliva frisk häst

Fast jag blir faktiskt lite förolämpad nu å min egen å andra ridtravarägares vägnar.

Nån promille som inte hamnar i ett öde värre än döden?

Är inte det att ta i lite väl mycket? Om du har rätt måste jag haft en himla tur och bara träffat på just denna promille av välmående fd travare. (Inte sagt att det inte finns dem som far illa och jag inser att det finns ett problem här, men jag tror att många förstorar upp det)
 
Sv: Avliva frisk häst

Fast jag blir faktiskt lite förolämpad nu å min egen å andra ridtravarägares vägnar.

Nån promille som inte hamnar i ett öde värre än döden?

Är inte det att ta i lite väl mycket? Om du har rätt måste jag haft en himla tur och bara träffat på just denna promille av välmående fd travare. (Inte sagt att det inte finns dem som far illa och jag inser att det finns ett problem här, men jag tror att många förstorar upp det)

Mycket bra skrivet! :bow::bow:
 
Sv: Avliva frisk häst

Fast jag blir faktiskt lite förolämpad nu å min egen å andra ridtravarägares vägnar.

Nån promille som inte hamnar i ett öde värre än döden?

Är inte det att ta i lite väl mycket? Om du har rätt måste jag haft en himla tur och bara träffat på just denna promille av välmående fd travare. (Inte sagt att det inte finns dem som far illa och jag inser att det finns ett problem här, men jag tror att många förstorar upp det)

Du må bli hur förolämpad du vill, om vi börjar med det mörkertal av travhästar som försvinner ur landet, var tror du att dessa tar vägen? De travtränare som jag har kontakt med avlivar sina hästar hellre än att skicka dem till försäljning och övertalar även ägarna att göra så. Någon gång har någon stalltjej köpt någon häst, med överlag brukar nog de flesta avlivas just för att man inte vill att hästen ska hamna hos någon mindre kunnig vilket är väldigt vanligt.

Tror att de flesta som faktiskt aktivt håller på med travhästar kan intyga att de förmodligen får många förfrågningar om att köpa en häst, de är ofta billiga och kan köpas loss för en överkomlig slant även för en förälder vars dotter tjatar sig blå.:eek:

Jag ser dom tyvärr dagligen, även om jag också ser många mycket välskötta och välridna så blunda för fasen inte för detta problem för det finns och kommer att fortsätta att göra så om man inte gör något åt det.
 
Sv: Avliva frisk häst

Jag e så grymt arg just nu. Hjälper till med 3 hästar i stallet, o nu har ägarn till dessa bestämt att de ska bort. O nu ska han avliva en utav dom. Jag sa att jag kunde försöka hitta ett nytt hem åt den ena, men utav en ren principsak så ska hon lämna detta livet. Hon är helt frisk, bara det att hon trivs inte med det hon är ämnad till (travet)

Hur sjutton ska man gå tillväga nu. Mitt hjärta blöder just nu för denne hästen. Hon är en sådan snäll o gosig häst. Den som skulle ha fått henne borde bli så glad över henne.

Jag får ju inse att jag inte kan göra ngt, men ändå. Det känns ju så otroligt korkat o själviskt att göra så här.

Det finns tyvärr många hästar som går detta ödet till mötes:( och speciellt travhästar.
 
Sv: Avliva frisk häst

Det kan tyckas fel att ta bort friska travhästar men hellre det än att chansa och senare få ta bort en misskött krake.

AM

Men läs allt jag skriver istället för bara vissa delar. Jag har inte skrivit någonstans att det är fel att ta bort travhästar så som läget är idag. Men det ändrar inte på att jag tycker det är otroligt oansvarigt att avla fram hästar som ingen vill ha.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avliva frisk häst

Hej
Jag funderar på att avliva min häst. hon har ont i ryggen men är i övrigt en pigg å glad häst

jag vill inte sälja henne vidare då hon är en mycket speciell dam och att lämna ut på foder som sällskapshäst är inget val det heller då man aldrig vet om dom rider henne iaf fast man sagt att hon inte går att rida.

Jag blev dessutom rädd för att rida henne då hon stegra och sedan sparka bakut så jag flög av, och jag har inte vågat sitta upp på henne efter det :S

Hon är behandlad 2 gånger men ryggen är inte bra alls.

Jag har dålig ekonomi pga arbetslöshet så min snälla pappa har betalat alla kostnader på min häst.

Jag tror personligen att detta är den bästa lösningen för både mig och hästen.

Jag älskar henne och det mest osjälviska jag kan göra är att ta bort henne nu när hon är glad än att vänta tills hon är olycklig.
 
Sv: Avliva frisk häst

Knappis

Sådär, nu har jag plöjt igenom hela tråden. Jag lider med TS, det måste kännas jättejobbigt :( Men jag förstår att man väljer att ta bort hästen, travare är svårsålda och det är väldigt naivt att tro att man kan hitta bra och engagerade hem till alla. Det finns inte många som vill köpa en travare. Varför det är så spelar egentligen ingen roll, situationen är ändå densamma. Det är hemskt och sorgligt, men det är sanningen. Och en häst lider inte av att avlivas, så är sanningen hur man än vänder på det. En annan sanning är att hästen inte nödvändigtvis njuter av att leva. Kan man inte garantera att hästen får ett fortsatt bra liv(vilket är väldigt svårt) är det ansvarslöst att sälja. Jag tycker det är värre att så många travare hamnar i dåliga hem än att så många travare avlivas. Som sagt, en avlivad häst lider inte. Lite själviskt är det kanske, inte för att det är den enkla utvägen (eftersom det inte är enkelt) utan för att man kan sova gott om natten utan att behöva oroa sig för att hästen far illa. så självisk är jag iaf ;)
 
Sv: Avliva frisk häst

Jag tror att vi alla har gemensamt att vi hellre ser att våra hästar får långa givande liv, än avlivas som unga.
Skulle någon som skrivit här tycka annorlunda får gärna denna personen, utan "mellanhänder" eller genom anklagelser, gärna säga det.

Däremot försöker inte alla sälja sin fd travhäst, utan slaktar den direkt. Detta ofta för att de känner till marknaden, har varit i branchen länge och vet vilka odds hästen har att faktiskt få det så bra.

Jag klandrar dem inte.

Håller med helt o hållet. Min islandshäst fick diagnos spatt på båda bak vid 10 års ålder, den typ som inte läker ut, och när jag - gamla mänskan - stod där och grät krokodiltårar sa veterinären först: " Ja, det här var ju inte bra - men vi kan ta bort hästen idag och det blir inga problem med försäkringen, jag skriver på alla papper som behövs så får du ut pengarna."
Det alternativet fanns inte i min värld, jag blev chockad och frågade om det fanns NÅT jag kunde göra för att hästen kunde fortsätta leva.
Den duktige och snälle veterinären tittade då medlidsamt på mig och sa "du får dra ner på ridningen till ett minimum, mycket försiktig promenadridning nån dag i veckan, max, då får han i alla fall leva".

Jag bestämde mig snabbt för att ta det alternativet, även om det just då kändes svårt men att ta bort hästen bara för att han hade ont i benen kände jag skulle göra mig till en sämre människa - det var ju inte hans fel. Samtidigt bestämde jag mig för att OM han, trots försiktig ridning, skulle få ont igen, skulle jag ta bort honom på plats. Aldrig i livet att jag skulle sälja honom (som promenad- eller sällskapshäst) och inte veta vad som hände med honom, eller lasta upp honom på en slaktbil...när han dör ska han göra det framför mina ögon.

Veterinären berättade något som förvånade mig (det borde väl inte ha förvånat mig egentligen men det gjorde det). Han sa: "Om du visste hur ovanligt ditt önskemål är. Om du visste hur många hästägare som har stått här och skrikit åt mig att skriva på försäkringspapperen och ta bort deras hästar."
Varför det, frågade jag lite naivt. "Jo", sa han, "jag vill ge alla hästar en chans, och några månaders vila för att se om det hjälper, men många hästägare vill ha ut försäkringspengarna omedelbart för att kunna köpa en ny häst, och då måste jag skriva på lite papper - men så länge hästen har en chans att bli frisk vägrar jag att göra det."

Som sagt, det borde väl inte ha förvånat mig...men jag själv skulle aldrig kunna ta bort en häst bara sådär. Idag, 15 år senare, lever min häst fortfarande, rids mycket sparsamt och är en glad oc pigg pålle. Jag har haft honom i många år och vi känner varandra utan och innan - när han började få problem med spatt förändrades hans humör drastiskt så jag är övertygad om att jag skulle märka om han skulle få ont igen, och då är ingen tvekan om vad jag gör.

Jag måste bara försöka acceptera att det finns andra människor här i världen som tänker annorlunda...:cry:
 
Sv: Avliva frisk häst

Hej
Jag funderar på att avliva min häst. hon har ont i ryggen men är i övrigt en pigg å glad häst

jag vill inte sälja henne vidare då hon är en mycket speciell dam och att lämna ut på foder som sällskapshäst är inget val det heller då man aldrig vet om dom rider henne iaf fast man sagt att hon inte går att rida.

Jag blev dessutom rädd för att rida henne då hon stegra och sedan sparka bakut så jag flög av, och jag har inte vågat sitta upp på henne efter det :S

Hon är behandlad 2 gånger men ryggen är inte bra alls.

Jag har dålig ekonomi pga arbetslöshet så min snälla pappa har betalat alla kostnader på min häst.

Jag tror personligen att detta är den bästa lösningen för både mig och hästen.

Jag älskar henne och det mest osjälviska jag kan göra är att ta bort henne nu när hon är glad än att vänta tills hon är olycklig.

Jag skulle göra detsamma. Har en gammal valack (har skrivit om honom tidigare i denna tråd) som än så länge är pigg och alert trots ett problem, men skulle jag märka att det börjar barka utför har jag inget val...

Döden är inga problem. Det är livet som kan vara plågsamt.
 
Sv: Avliva frisk häst

*kl*
Förstår frustrationen när man hör folk som vill ta bort "friska" eller hästar som har problem men är så otroligt fina och snälla ( ofta travare) , har förut tyckt att dessa människor är riktigt onda själviska och har blivit jätteledsen själv.

Men jag har nu ändrat åsikt efter man har fått mer erfarenhet och öppnat ögonen mer. Det är såå många som säljer/ger bort sitt varmblod när de inte ska användas till trav längre, och det är så hemskt många som farit illa! Sälj aldrig vidare en häst med skador eller problem. Händer så ofta att även om man gett bort hästen som sällskapshäst så upptäcker man senare att den rids, tränas eller sålts vidare utan att informationen om gamla skador följt med. Blir så ledsen när jag ser f.d. travare som "inte håller för travet- men kan vara ridhästar" Varför skulle de hålla till full ridning? Sen ser man att de är halta och har ont, men ägarna (oftast okunniga) försvarar det med att "de sa att hästen skulle hålla till ridning men inte trav", det är väl ingen garanti? Hästen kan väl bli halt och inte hålla ändå?

Sen vet man ju inte om man ska skratta eller gråta när man hör folk som säger att "travare ska vara smala" att vara smal pga för lite mat och smal pga att hästen är i full tävlingskondition är HELT olika saker! Inte alltför sällan har de dåliga hovar, är halta, hemsk utrustning och är smala... :( Sedan finns det ju faktiskt f.d travare som har det väldigt bra och hamnat hos kunniga personer, men det är så svårt att hitta någon med tillräcklig kunskap som vill ha en travare. Det är ju inte direkt stor efterfrågan på avdankade travhästar.

Jag har två travare själv, ena ridhäst och andra till trav. Ridhästen vill jag hellre avliva om jag inte vill/kan ha kvar henne. Alldeles för speciell och är så rädd att den som tar över henne inte märker om något blir fel eller har tillräcklig kunskap om foder, hovvård, utrustning, veterinärvård och hältor!
Kommer aldrig sätta ut en annons på typ blocket "varmblodssto till ridning - 5000 kr"
Ska hon byta ägare ist för slaktas ska det vara någon jag verkligen litar på och känner. Då skulle jag kunna överlåta henne gratis, även kanske kräva att hästen inte får säljas vidare, utan att de då får ta bort den. Min andra häst har jag inte funderat på hur jag ska göra om jag inte ska behålla... hon är mer okomplicerad... Men hellre slakt än att det viktigaste är att hon får leva. Ska hon leva ska hon få ett BRA liv, inte hamna varsomhelst bara för att jag inte vill slakta.

Det finns för mycket hästar i jämförelse med bra hem! Tyvärr.

Jag dömer INTE de som väljer att slakta sin travare (även om anledningen "bara" är att de inte ska tävla längre) (eller annan ras som endast håller för "promenadridning") Jag tycker att det är väldigt ansvarsfullt, man ser till att hästen inte kan hamna fel. Varmblod lär ligga högst när det gäller att bli "vandringspokaler" ? Ska man köpa en dyr häst tänker man efter både en och två gånger, men erbjuds man en gratis eller superbillig häst - ja då tänker man kanske inte efter den där andra gången...

Hoppas ni förstår att jag håller med om att inte ALLA travare får det dåligt, men det är sånt överskott på dessa stackars fina hästar...
 
Sv: Avliva frisk häst

Att livet kan vara plågsamt tror jag alla kan vara överens om - jag själv är ett fysiologiskt måndagsexemplar och vet bara alltför väl vad smärta är.

Döden är inga problem - med det menade jag att smärta (och annat som är jobbigt) går inte att känna när man är död. Eller hur?
Så länge man är vid liv kan man känna smärta och då är livet jobbigt. När man är död har man inte ont längre.

Sisådär. Klarare?
 
Sv: Avliva frisk häst

Håller helt med dig.
Många gånger är det faktiskt bättre att de får somna in istället för att vandra runt bland mer eller mindre duktiga ägare.

Tyvärr finns det många som köper dessa hästar för en billig peng för att de inte har råd med något dyrare.
Detta kan då resultera i att de inte har råd att hålla uppe kvaliteten på hästhållningen.
Obs! Nu är detta förhoppningsvis en försvinnade lite del som ahr det just så men risken är dock större med billiga hästar.

Har själv ägt två Vbt och tycker att de är underbara varelser! :love:
 
Sv: Avliva frisk häst

*Knapplån* lånar av sista inlägg....;)
Ja ni, efter att ha trälat igenom hela den här tråden, som tar upp ett ämne som troligen debaterats i många, många år tidigare.... mao inget nytt :grin: så är det väl ändå en sak som har förändrats, som några redan varit inne på.

Det saknas hästägare/köpare inom travsporten idag. Det är ytterst få som är förunnade att få ekonomi i att äga en starthäst, och ännu färre som faktiskt gör en vinst. Och det är dyrt att ha en häst i träning!! Vad detta beror på finns det säkert många åsikter och tankar om, men man skulle på ett enkelt sätt kunna säga att prispengarna inte har ökat i samma takt som kostnaderna, samtidigt som vi har haft tuffa ekonomiska år i Sverige.
Detta har nu medfört att fullt friska och sunda hästar tas bort.Både välstammade och mindre välstammade.Seriösa stuterier avlar på bra välstammade ston, och de som har travet som en hobby kanske väljer att betäcka sitt sto efter avslutad karriär, för att få några extra år med den häst de tycker väldigt mkt om. Men att säga att dessa människor ska tänka på innan att kunna ge sin häst ett livslångt hem, för att den inte håller något andrahandsvärde på marknaden är helt orimligt. Därav tar många sitt ansvar och tar bort hästen.

Men för den delen innebär det inte att det föds för MÅNGA travhästar idag. Om det vore enkelt att föda fram en topphäst, så skulle man inte behöva selektera. Men som i all avel så finns det ett syfte, att hela tiden förbättra och förädla.
Och mångt och mkt blir det just tränarna ( som har sporten som yrke och inte hobby,och måste få ekonomi i det hela för att försörja sig) som måste göra just denna selektering. Inte direkt ngt tacksamt jobb, men ett måste.
Det man kan bli lite förundrad över är att så många människor tycks vara emot att en häst får arbeta. Ska vi bara föda upp hästar till hobby? Då ska vi kanske inte ha hästar i jordbruk, som polishästar, hopphästar/dressyrhästar i de högre klasserna heller? Varför är det så skamligt att en häst arbetar, det måste vi människor ju göra för vår försörjning?

Men som några har skrivit, vore det inte toppen om överskottet från ATG kunde gå till de föreningar/ryttare som faktiskt omskolar travhästar till ridtravare idag, och ha egna tävlingsklasser för dem, inom alla grenar. Det behövs mer kompetens och morot och framförallt HÖGRE STATUS för både ryttare/hästar inom ridtravandet.

Just det där med status är ju ett intressant ämne, kan likställas med fördomar. Först vill jag dela ut en eloge till de fantastiska tjejer ( mest?) som brinner för ridtavarna och utbildar/ har trevligt med dessa. Ni är fantastiska :bow::bow: Men så finns det också en annan sida.
De människor som faktiskt köper en travare för att om utbilda till ridhäst, men saknar kunskaper. Det brukar gå väldigt bra till en början, därför att travare är oftast välhanterade och väldigt medgörliga. Det kan gå ganska långt innan de börjar protestera för att ryttaren sitter i obalans, inte bytt ut sadeln vartefter hästen musklat sig, osv.osv,osv. Och sedan kommer problemen. Men då har man ju iallafall försökt, och hästen var helt enkelt "fel" och vandrar vidare till nästa person.

Hur många av dessa i den kategorien jag just beskrivde, skulle köpa ett oinridet halvblod och göra samma sak, komma till ridhuset och bli avslängd redan innanför dörren, för att de inte har tillräckliga kunskaper?
Det troliga är att de redan backar då de ska leda ut hästen genom stallet.... för den är ju inte lika lugn och välhanterad som travhästen vi tittade på.

Det finns en anledning varför varmblodiga travare, blandrasponnyer utan härstamning osv, löper större risk att hamna i icka kunniga händer och därmed råka illa ut. Och hur ändrar man på det? Inte genom att låta travsporten dö ut iallafall. Det är inte lösningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Avliva frisk häst

bra skrivet!
Tycker om jämförelsen med ett oinridet halvblod - det tar man sig inte an hur som helst utan kunskap. Men inridning/omskolning av travare är inte lika noga "går dom att köra går dom att rida", sen får hästarna skulden att de är dom som är "fel" men det egentligen beror på dålig omskolning...
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 300
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 913
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Inser att jag hamnat i ett stall med hästägare som har en lite annan ide av hästhållning än vad jag har. Det finns en hel del att peta i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
8 055
Senast: Fille
·
Ridning Hej! Har en 5-årig kille som jag nu efter 2 år får inse är alldeles för svår för mig. Fasen vad jag kämpat, och nu får jag nog ge upp...
Svar
19
· Visningar
3 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp