Bukefalos 28 år!

Avliva frisk häst

Sv: Avliva frisk häst

men det är inte realistiskt att ha det som det är nu heller!

Realistiskt är när något är verklighetsförankrat. "Att ha det som det är nu" är väl i alla högsta grad verkligheten...?

Nej det var ingen öm tå. Jag har själv haft en f.d. travare som jag avgudade och blev nödd att avliva. Jag försöker föra en diskussion.

Personligen skulle jag gärna se att man till att börja med startade upp fler program för att omskola f.d. travare till grundutbildade ridhästar. Om en travtränare kunde sända sina hästar till en seriös sådan verksamhet och veta att de utbildas och hamnar i goda hem hade nog många välkomnat ett sånt alternativ. I alla fall för de hästar som är mentalt trevliga och har en god hälsa utan allt för många förslitningsskador.
Det om något borde vara Good will för travsportförbundet och andra inblandade och skulle på sikt kunna höja de hästarnas värde. Problemet även där är ekonomi.
 
Sv: Avliva frisk häst

Det är hårda lagar och restrektioner för nöt boskap med! Och jag tror faktiskt att kossorna lever ett bättre mindre stressat liv än vad alla högprestrerande hästar gör, se bara på förslitningarna och skadorna!

Och du tror inte kossorna har "förslitningsskador"? Travhästarna får komma ut dagligen året runt och hålls i god kondition. Det kan man inte direkt säga om mjölkkossorna. Ett aktivt liv eller ett liv som spenderas till största del i en spilta...?

Hur många elitidrottare klarar sig från förslitningar och skador? Alla travhästar sköts inte heller så som du tycks tro, de flesta (törs jag påstå) tas väl om hand.
 
Sv: Avliva frisk häst

Att det är så upprörande att just hästar avlivas är ju en rent känslomässig reaktion. Var är logiken?

Det jag reagerar på är att man stressar och utnyttjar hästarna till max för att sen upptäcka att nej, den dög inte så bort med den. Vi bara utnyttjar den för egen vinning utan en tanke på hästen i sig.

Jag har reda förklarat om du läser tråden men får väl skriva det igen då.

Boskapsdjur och andra stressas och utnyttjas inte på det sättet för pengarnas skull. Dom lever sitt liv tills dom blir avlivade. Det är inget fel med att avliva hästar om hästen lever ett bra liv under tiden dom lever.

Det är inte avlivningen i sig som jag är emot utan sättet vi behandlar och utnyttjar hästarana på för att sen kasta bort dom.
 
Sv: Avliva frisk häst

Jo jag har läst vad du har skrivit.

Det är inte avlivningen i sig som jag är emot utan sättet vi behandlar och utnyttjar hästarana på för att sen kasta bort dom.

Är travhästar verkligen så stressade, allihopa...? Eller är det ett rykte de har fått för att de är stressade när de tas ur den miljön och förvänta bete sig som ridhästar?

I de travstall jag har varit har stressade hästar varit undantag.

Mjölkkossor "lever inte sitt liv"?? Jag förstår inte alls. Det är extremt få djur som får "leva sina liv". De hålls instängda, ihoppackade, matas med foder som ska få dem att växa snabbare och en massa andra hemsheter. Jag tycker det är lika illa.
 
Sv: Avliva frisk häst

Är travhästar verkligen så stressade, allihopa...? Eller är det ett rykte de har fått för att de är stressade när de tas ur den miljön och förvänta bete sig som ridhästar?

Jag har jobbat både i travstall och på travbana och sett många många många stressade unghästar. Jag slutade för att jag omöjligt kan se sånt, dom behandlades inte rättvist. Men som jag även har skrivit, alla behandlar inte travhästar som maskiner. Det finns bra travmänniskor också.

Jag tycker inte heller om när ridhästar behandlas som maskiner, skillnaden och varför jag pratar om just travhästar är att ingen vill ha dom när dom inte duger till travet. Ridhästar kan alltid bli hobbyhästar åt någon oftast, dom har nästan alltid ett liv efter tävlingskarriären om dom inte håller. Men det har inte travhästar. Dom utnyttjas av oss och kastas bort utan chansen till ett värdigt liv.

Mjölkkossor "lever inte sitt liv"?? Jag förstår inte alls. Det är extremt få djur som får "leva sina liv". De hålls instängda, ihoppackade, matas med foder som ska få dem att växa snabbare och en massa andra hemsheter. Jag tycker det är lika illa.

Jag pratar om boskapsdjur som lever som dom ska leva, när dom lever på lösdrift, får gå ut och in som dom vill. Det finns en hel del sånna också, tycker kossorna där ser ut att trivas bra. Lever och mjölkas osv när dom vill.
Jag försöker stödja sånna gårdar iallafall genom att inte köpa kött/mjölk och sånt som kommer från ställen där inte djuren lever bra. Man har ett val där.
 
Sv: Avliva frisk häst

Och du tror inte kossorna har "förslitningsskador"? Travhästarna får komma ut dagligen året runt och hålls i god kondition. Det kan man inte direkt säga om mjölkkossorna. Ett aktivt liv eller ett liv som spenderas till största del i en spilta...?

Hur många elitidrottare klarar sig från förslitningar och skador? Alla travhästar sköts inte heller så som du tycks tro, de flesta (törs jag påstå) tas väl om hand.

Dom flesta kossorna står inte i spiltor dom strövar "fritt" omkring och blir mjölkade när dom känner att dom har behov. Moderna bondgårdar. Men så klart finns det vanvård och inte optimala förhållanden där också, jag anser att alt som drivs i småskaligt format tas omhansd bättre och får bättre vård.

Man kan inte gämföra elit idrottare och travhästar, det är vi själva som väljer att idrotta, hästarna har inte bett om sina uppgifter det är vi som väljer deras uppgifter
 
Sv: Avliva frisk häst

Jag pratar om boskapsdjur som lever som dom ska leva, när dom lever på lösdrift, får gå ut och in som dom vill. Det finns en hel del sånna också, tycker kossorna där ser ut att trivas bra.

Det är skitbra att det finns och blir allt mer populärt men det är, tror jag, fortfarande inte majoriteten av boskapsdjuren.
 
Sv: Avliva frisk häst

Men nu gick det väl överstyr i alla fall?

Dålig hästhantering är väl inget som kan skyllas på travet? Jag tror det är vida många fler ridhästar som far illa, än travhästar. Travhästar är potentiella inkomster, ridhästar är feta, lata hemmafruar som inte drar in en svensk ettöring i absolut marjoriteten av fall.

Överlag tycker jag travsporten är otroligt mycket bättre på att ta hand om sina unghästar än ridhästvärlden. JUST FÖR ATT det är massproduktion. Lösdrift, stora hagar. Även dyra hästar är ute i hagar - inom ridsporten på motsvarande nivå får inte hästarna gå i större hagar än boxen, om de ens får komma ut i frihet utanför ridhus och paddock.

Travhästar som är aktiva är i de flesta fall oerhört väl omhändertagna med massör, ET, hovslagare, foder, vård, etc. För att de förväntas bidra till inkomsten.

Att några sedan inte sköter sig är väl inte SPORTENS fel? Det är väl INDIVIDENS fel? Jag tycker i så fall att det är vida värre det ridhästmänniskor sysslar med på ridskolor och stora anläggninga nära stan. Där hästarna förvaras som burhöns och sedan ska tillfredställa ägaren behov när denne beviljar hästen en timme om dagen för lite egen rekreation.

Jag tycker det absolut bästa hade varit om hästkött hade fått status som bra livsmedel. Då hade vi ju minskat miljötrycket, istället för kossor som bara är till för kött kommer de hästar som ändå är här till användning på matbordet istället. Vad som händer med kroppen efter döden är väl skitsamma - en ko, en gris, en häst eller ett får? Huvudsaken måste väl ändå vara att djuret haft det bra under sin levnad? Och där är det ju högst försvarbart att äta häst, de har ju haft det bättre än nöt och svin under sin levnad och faktiskt fyllt ett annat huvudsyfte än att hamna på matbordet. Jämför med att det ju är bättre att äta ett lyckligt rådjur som faller för jägarens kula, än en olycklig gris som aldrig sett solen.
 
Sv: Avliva frisk häst

Jo jag har läst vad du har skrivit.



Är travhästar verkligen så stressade, allihopa...? Eller är det ett rykte de har fått för att de är stressade när de tas ur den miljön och förvänta bete sig som ridhästar?

I de travstall jag har varit har stressade hästar varit undantag.

Mjölkkossor "lever inte sitt liv"?? Jag förstår inte alls. Det är extremt få djur som får "leva sina liv". De hålls instängda, ihoppackade, matas med foder som ska få dem att växa snabbare och en massa andra hemsheter. Jag tycker det är lika illa.

Då tycker du alltså att det är illa med förhållanden även runt travhästar?
 
Sv: Avliva frisk häst

Då tycker du alltså att det är illa med förhållanden även runt travhästar?

Lika illa med den situation du och worthless beskriver, en beskrivning jag inte håller med om. Jag tycker mer synd om mjölkkossor än om travhästar. Om man nu ska rangordna och generalisera...
 
Sv: Avliva frisk häst

Men nu gick det väl överstyr i alla fall?

Dålig hästhantering är väl inget som kan skyllas på travet? Jag tror det är vida många fler ridhästar som far illa, än travhästar. Travhästar är potentiella inkomster, ridhästar är feta, lata hemmafruar som inte drar in en svensk ettöring i absolut marjoriteten av fall.
Som jag skrev så pratar jag om travhästarna pga att ingen vill ha dom som inte är något att ha på travet, ridhästarna har en stor chans att komma till bra hem.
Jag tycker inte det är rätt att behandla ridhästar som maskiner heller, men jag pratar inte om dom nu. Jag tänker på travhästar för att det finns sånt överflöd av dom som ingen vill ha.
Travhästar som är aktiva är i de flesta fall oerhört väl omhändertagna med massör, ET, hovslagare, foder, vård, etc. För att de förväntas bidra till inkomsten.
Precis, dom som är nåt att ha behandlas väl, dom som inte är det slänger man undan. Det är inte dom som är bra som jag tänker på heller utan dom som inte lever upp till förväntningarna.

Att några sedan inte sköter sig är väl inte SPORTENS fel? Det är väl INDIVIDENS fel? Jag tycker i så fall att det är vida värre det ridhästmänniskor sysslar med på ridskolor och stora anläggninga nära stan. Där hästarna förvaras som burhöns och sedan ska tillfredställa ägaren behov när denne beviljar hästen en timme om dagen för lite egen rekreation.

Som sagt igen, jag säger inte att det är mer rätt att behandla ridhästar fel, det är fel att behandla alla hästar fel. Men återigen, jag pratar om travhästar nu och att det finns för många som inte går att sälja.

Jag tycker det absolut bästa hade varit om hästkött hade fått status som bra livsmedel. Då hade vi ju minskat miljötrycket, istället för kossor som bara är till för kött kommer de hästar som ändå är här till användning på matbordet istället. Vad som händer med kroppen efter döden är väl skitsamma - en ko, en gris, en häst eller ett får? Huvudsaken måste väl ändå vara att djuret haft det bra under sin levnad?

Upprepar mig igen då, visst avliva hur många unghästar ni vill men se då till att hästen har levt ett värdigt liv utan stress och press och utnyttjande från oss. Då är det inget fel att avliva unga hästar. Men som travet är, utnyttja dom till max för att sen slänga bort dom som inte duger, det är fel.

Och dom travhästarna som inte klarar av banan och som direkt tas bort när dom inte sprungit som dom ska, nej av det jag sett så har inte dom hästarna ett värdigt liv. Dom utnyttjas av oss enbart för pengarnas skull. Så hade dom haft ett stressfritt bra liv så visst, men det har dom inte många av dom.

Och igen, jag skulle aldrig köpa något från gårdar som inte behandlar djuren bra.
 
Sv: Avliva frisk häst

Fortfarande, är det verkligen SPORTEN det är fel på? Alla oönskade hästar som utnyttjas - oavsett vad det är för ras - är väl det du far efter? Inte ett heligt korståg mot travsporten? Eller det är mindre synd om andra raser än travare, även om förhållanden är desamma? Varför är det så tabu för dig att prata om ridhästar och andra raser? De far väl i så fall lika illa av samma omständigheter?

Låt oss i stället säga att DJUR har rätt till ETT BRA LIV innan de dör. Om de sedan avlivas eller dör av ålderdom alt. skada anser inte jag vara någon skillnad. Det är min värld mindre försvarbart med köttdjur som finns bara för vår förlustelse/mat än hästar som har det så otroligt mycket bättre.

Djuren är inte intresserad av pengar de drar in eller inte drar in. De känner sig inte utnyttjade. Det är MÄNSKLIGA VÄRDERINGAR. Djur har rätt till ett bra liv innan de dör. Punkt.
 
Sv: Avliva frisk häst

Lika illa med den situation du och worthless beskriver, en beskrivning jag inte håller med om. Jag tycker mer synd om mjölkkossor än om travhästar. Om man nu ska rangordna och generalisera...

Men nu är det ju verkligheten, jag såg vad jag såg när jag jobbade med travet och det var ingen rolig syn. Jag var ändå där väldigt länge och såg väldigt mycket. Visst behandlades hästarna som var duktiga bra, men alla andra då? Är dom inte värda detsamma?

Och igen, alla travmänniskor behandlar inte hästar som maskiner som drar in pengar utan tar faktiskt hand om dom som inte håller också, jag känner till ett par som gör det. Lika väl som det finns kassa människor inom ridsporten som har hästar som slit och slängvaror finns det inom travet. Men jag pratar nu om travhästar ingen vill ha bara för att dom inte duger till travet. Ridhästar har alltid en större chans och därför pratar jag om travhästarna nu.
 
Sv: Avliva frisk häst

Fortfarande, är det verkligen SPORTEN det är fel på? Alla oönskade hästar som utnyttjas - oavsett vad det är för ras - är väl det du far efter? Inte ett heligt korståg mot travsporten? Eller det är mindre synd om andra raser än travare, även om förhållanden är desamma? Varför är det så tabu för dig att prata om ridhästar och andra raser? De far väl i så fall lika illa av samma omständigheter?
Alla hästar som bara utnyttjas för att sen kastas bort och inte får leva ett värdigt liv är det synd om. Men nu är det främst travhästar folk tar bort unga och friska för att dom inte klarar av travet. Det är väldigt mycket mera sällan man hör det om unga friska ridhästar.

Låt oss i stället säga att DJUR har rätt till ETT BRA LIV innan de dör. Om de sedan avlivas eller dör av ålderdom alt. skada anser inte jag vara någon skillnad. Det är min värld mindre försvarbart med köttdjur som finns bara för vår förlustelse/mat än hästar som har det så otroligt mycket bättre.
Hade köttdjuren utnyttjats och pressats av oss och levt ett stressfullt liv för att sen tas bort, ja då är det lika fel som allt annat.

Det är moralen att man anser att man har rätt att utnyttja ett djur till max för att sen inte lägga energi på att ge djuret ett värdigt liv efteråt som jag tycker är fel.

Djuren är inte intresserad av pengar de drar in eller inte drar in. De känner sig inte utnyttjade. Det är MÄNSKLIGA VÄRDERINGAR. Djur har rätt till ett bra liv innan de dör. Punkt.

Nej just det, det är inte djuren som väljer travet, det är inte dom som väljer att födas in i den stressen. Därför är det människan som ska se till att dom lever ett värdigt liv innan dom tas bort och att ta bort dom enbart för att dom inte klarar travet som vi vill är fel. Vi kan inte hålla på att behandla och avla fram djur hit och dit för att sen inte ta ansvaret att ge dom ett värdigt liv.
 
Sv: Avliva frisk häst

Då får vi redan under eftermiddagen bli vegetarianer, för nöt- och svinhanteringen är verkligen något av det mest stressfulla man kan utsätta djuren för. Är det realistiskt?

Varför är många hästmänniskor sådana djurrasister? Det är OK att skita i kor och grisar (grisar som f ö är otroligt mycket intelligentare än hästar), men när det kommer till HÄSTAR, oj, då ska det minsann vara silkesvantar och duttidutt. Djur är djur. Och de har rätt till ett värdigt liv under sin livstid. I köttbranschen avlar man ju ENBART för att INTE ge dem ett värdigt liv. Det är bara deras död man är ute efter.

Som sagt: jag ser otroligt många travhästar som har det så ofantligt mycket bättre än motsvarande mängd ridhästar.
 
Sv: Avliva frisk häst

Det är moralen att man anser att man har rätt att utnyttja ett djur till max för att sen inte lägga energi på att ge djuret ett värdigt liv efteråt som jag tycker är fel.

Men det är ju DIN tolkning av moral? Tror du hästen bryr sig? Om hästen är död bryr den sig verkligen inte. Inte heller tror jag den går och ser fram emot pensionen.
Ska vi se till hästarnas bästa så ÄR avlivning i många fall det bästa alternativet. Även om det för dig känns moraliskt förkastligt.
 
Sv: Avliva frisk häst

Det är självklart lika illa vilken sorts häst det handlar om ridskole hästar, hopphästar etc nu blev det trav hästar eftersom det var det tråden började med. och det är dom som slumpas bort/ slaktas som det finns ett överflöd av oönskade individer av. Och varför skulle "privat"ägda hästar som bor i ett litet stall hos en familj ha det sämre än hästar på travstall eller stuterier? Nej det var bättre förr då hade alla djur det bättre och jag är övertygad om att djur som bor på småskaliga gårdar har det bättre , när det blir för mycket det är då det blir vanvård och djuren ses som pengahögar eller robotar som ska prestera till max, gäller alla djur!
 
Sv: Avliva frisk häst

D Nej det var bättre förr då hade alla djur det bättre

Är du allvarlig....? "Det var bättre förr"? Närdå....?

När man anordnade egna lopp för vadslagning och det inte fanns något sånt som banveterinär? Dopingregler? Vad tror du hände med de hästarna när de inte längre vann lopp....?
 
Sv: Avliva frisk häst

Då får vi redan under eftermiddagen bli vegetarianer, för nöt- och svinhanteringen är verkligen något av det mest stressfulla man kan utsätta djuren för. Är det realistiskt?
Nej, inte om man är vettig nog och köper från bra gårdar.

Varför är många hästmänniskor sådana djurrasister? Det är OK att skita i kor och grisar (grisar som f ö är otroligt mycket intelligentare än hästar), men när det kommer till HÄSTAR, oj, då ska det minsann vara silkesvantar och duttidutt. Djur är djur. Och de har rätt till ett värdigt liv under sin livstid. I köttbranschen avlar man ju ENBART för att INTE ge dem ett värdigt liv. Det är bara deras död man är ute efter.
Jag skiter verkligen inte i kossor, jag stödjer gårdarna som behandlar djuren bra.

Som sagt: jag ser otroligt många travhästar som har det så ofantligt mycket bättre än motsvarande mängd ridhästar.
Då menar du på något sätt att bara för att några har det bra så är det helt okej att avla fram mängder som man sen får ta bort för att dom inte är nåt värda? Det är inget försvar. Jag har inte skrivit någonstans att alla travhästar behandlas dåligt eller mår dåligt, så förstår inte varför du tjatar om det. Jag pratar om överflödet av travhästar som inte blir något som ingen vill ha.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 651
Senast: lizzie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 374
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 949
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Inser att jag hamnat i ett stall med hästägare som har en lite annan ide av hästhållning än vad jag har. Det finns en hel del att peta i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
8 081
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp