Bukefalos 28 år!

Avliva frisk häst

Sv: Avliva frisk häst

Och varför skulle "privat"ägda hästar som bor i ett litet stall hos en familj ha det sämre än hästar på travstall eller stuterier?

Men är du seriös?! Du måste väl ändå veta att de flesta ridhästar INTE lever på det sättet?! De lever i hästindustrier nära storstäderna (jag bor i ett extremt hästtätt område i vårt hästtätaste landskap).

Ska diskussionen bli vettig och givande får det nog bli mindre rosafärgade glasögon och mer krass verkligetssyn. Ridhästar har det i dessa stora hästfabriker (som slukar mycket häst) otroligt dåligt, vida sämre än många köttdjur t ex. Men det är helt OK för det är gudbevars HÄSTAR och RIDHÄSTAR dessutom. De kan väl aldrig ha det dåligt, får de en puss på mulen och ett rosa täcke så är ju allt bra?
 
Sv: Avliva frisk häst

Realistiskt är när något är verklighetsförankrat. "Att ha det som det är nu" är väl i alla högsta grad verkligheten...?

Nej det var ingen öm tå. Jag har själv haft en f.d. travare som jag avgudade och blev nödd att avliva. Jag försöker föra en diskussion.

Personligen skulle jag gärna se att man till att börja med startade upp fler program för att omskola f.d. travare till grundutbildade ridhästar. Om en travtränare kunde sända sina hästar till en seriös sådan verksamhet och veta att de utbildas och hamnar i goda hem hade nog många välkomnat ett sånt alternativ. I alla fall för de hästar som är mentalt trevliga och har en god hälsa utan allt för många förslitningsskador.
Det om något borde vara Good will för travsportförbundet och andra inblandade och skulle på sikt kunna höja de hästarnas värde. Problemet även där är ekonomi.

Ja men eftersom travsporten drar in så mycket pengar borde ju endel kunna gå till en sån form av verksamhet, sen måste människors syn på fd travhästar bli possetivare, just nu har dom ett väldigt dåligt rykte som skulle kuna bli bätre om det satsades även på dom som inte duger till travet/ gjort sitt på banan, förutsett att dom är i god kondition utan skador mm.
 
Sv: Avliva frisk häst

Men är du seriös?! Du måste väl ändå veta att de flesta ridhästar INTE lever på det sättet?! De lever i hästindustrier nära storstäderna (jag bor i ett extremt hästtätt område i vårt hästtätaste landskap).

Ska diskussionen bli vettig och givande får det nog bli mindre rosafärgade glasögon och mer krass verkligetssyn. Ridhästar har det i dessa stora hästfabriker (som slukar mycket häst) otroligt dåligt, vida sämre än många köttdjur t ex. Men det är helt OK för det är gudbevars HÄSTAR och RIDHÄSTAR dessutom. De kan väl aldrig ha det dåligt, får de en puss på mulen och ett rosa täcke så är ju allt bra?

Nej men det är ju det jag säger allt i för stor skala blir skit! Dom sk ridskolehästarna har ju i alla fall större chans att få koma till en sådan miljö, när den gjort sitt! Än vad en travare har, dom säljs för mycket mera pengar också.
 
Sv: Avliva frisk häst

Återigen: vi pratar inte om ridskolehästar. Jag pratar om de privathästar som du tydligen förälskat dig i tanken att de har de så himla bra. Majoriteten får ju knappt komma ut i hagen.

Jag tycker vi ska begrava diskussionen "Travsport är skit och orsaken till allt ont". Djur har rätt att leva ett bra liv innan de dör. Oaktat vad de jobbat med i sin livstid.
 
Sv: Avliva frisk häst

Är du allvarlig....? "Det var bättre förr"? Närdå....?

När man anordnade egna lopp för vadslagning och det inte fanns något sånt som banveterinär? Dopingregler? Vad tror du hände med de hästarna när de inte längre vann lopp....?


Jag pratar inte om travsporten utan hur djur i allmänhet hade det förr i tiden. när man brukade sina djur till det dom var till för, du vet en häst , en ko, en gris några sprätt höns mm
 
Sv: Avliva frisk häst

Jag tycker vi ska begrava diskussionen "Travsport är skit och orsaken till allt ont". Djur har rätt att leva ett bra liv innan de dör. Oaktat vad de jobbat med i sin livstid.

Men vad är det med dej. Diskussionen handlade om ett överflöd av travhästar och hur man skulle kunna minska på tranvhästar som ingen vill ha.

Det är du som börjar prata om att folk menade att travhästarna inte har det bra i sitt travliv, det handlar mer om dom som inte blir travhästar som bara kastas bort. Är väl ingen som sagt att alla travhästar har det dåligt.
 
Sv: Avliva frisk häst

Jag pratar inte om travsporten utan hur djur i allmänhet hade det förr i tiden. när man brukade sina djur till det dom var till för, du vet en häst , en ko, en gris några sprätt höns mm

Ja just, hästen selades framför plogen och fick jobba, kossan fick kalv efter kalv så man kunde fortsätta mjölka den, grisen slaktades och likså hönsen när de inte längre värpte.

Så fantastiskt humant djuren levde förr. Då fanns ju veterinärvård och djurskyddsinspektörer som såg till att djuren behandlades bra också och ingen häst såg någonsin röken av en piska... Eller..?

Jag trodde att du tyckte det var fel att "utnyttja" hästar så hur kan det komma sig att de hade det bättre förr när man "brukade dem till det de var till för"?
 
Sv: Avliva frisk häst

Återigen: vi pratar inte om ridskolehästar. Jag pratar om de privathästar som du tydligen förälskat dig i tanken att de har de så himla bra. Majoriteten får ju knappt komma ut i hagen.

Jag tycker vi ska begrava diskussionen "Travsport är skit och orsaken till allt ont". Djur har rätt att leva ett bra liv innan de dör. Oaktat vad de jobbat med i sin livstid.


Ja just det dom tjocka lata hemma fruarna, som inte drar in ett öre till staten, skit snack! Skulle ta sämre hand om sina hästar eller vad? Och att kalla hemma fruar för tjocka , ja du snacka om fördommar! Tur att jag inte är tjock i alla fall då, och att jag tar hand om mina hästar och alla som jag känner som har hästar sköter dom bra med långa vistelser ute. Och utsätts inte för stress heller! Travsporten är inte skit det är dom människorna som behandlar djuren ila som är skit, (dock inte alla) och det är inte häststackarnas fel heller. Jag står fast vid att det finns ett annat syfte även för en fd travhäst än smörgåspålägg!
 
Sv: Avliva frisk häst

Du vill isolera fenomenet. Det går inte. Hade det funnits färre ridhästar, hade travhästarna stått högre i kurs som ridhästar. Allt påverkar, så länge det handlar om samma marknad: häst. Det måste du väl ändå se?

Hade folk tagit ansvar och tagit bort trasiga, knäppa och obrukbara hästar hade de friska och sunda individerna haft ett värde. Som det är nu cirkulerar det enda knäppa, halta och lytta djuret efter det andra på marknaden, medan de lider för att folk inte förstår varken individen eller situationen.

Låt fler hästar somna in, och de som har möjlighet att ha hästar på ett vettigt sätt kommer att få bättre utrymme att hålla de hästar som är kvar. Ge hästen ett ekomiskt värde. Också.
 
Sv: Avliva frisk häst

Ger du dig själv så groteska tolkningsföreträden så kan inget hjälpa dig.

En tjock lat hemmafru är väl en tjock lat hemmafru? En smal aktiv hemmafru är en smal aktiv hemmafru. Var i all sin dar läser du att jag tycker hemmafruar per defintion är tjocka och lata? Skrattretande.

En frisk, omskolad travhäst har svårt att hitta en ny ägare för ingen vill ha dem. Vad ska hända med dem menar du?
 
Sv: Avliva frisk häst

Ja just, hästen selades framför plogen och fick jobba, kossan fick kalv efter kalv så man kunde fortsätta mjölka den, grisen slaktades och likså hönsen när de inte längre värpte.

Så fantastiskt humant djuren levde förr. Då fanns ju veterinärvård och djurskyddsinspektörer som såg till att djuren behandlades bra också och ingen häst såg någonsin röken av en piska... Eller..?

Jag trodde att du tyckte det var fel att "utnyttja" hästar så hur kan det komma sig att de hade det bättre förr när man "brukade dem till det de var till för"?

Ja precis det är det naturliga för hästen en arbetshäst alltså som är byggd för att arbeta och dra. och ang de andra djuren så kan du ge dig på att dom levde ett friare och bättre liv inga burhöns eller massproducerande. Men köp dina bur ägg och billiga fileer från irland och tyck att dom djuren haft det bätre än vad djuren hade förr när dom föddes och slaktades på gården!!!!
 
Sv: Avliva frisk häst

Men nu gick det väl överstyr i alla fall?

Dålig hästhantering är väl inget som kan skyllas på travet? Jag tror det är vida många fler ridhästar som far illa, än travhästar. Travhästar är potentiella inkomster, ridhästar är feta, lata hemmafruar som inte drar in en svensk ettöring i absolut marjoriteten av fall.

Överlag tycker jag travsporten är otroligt mycket bättre på att ta hand om sina unghästar än ridhästvärlden. JUST FÖR ATT det är massproduktion. Lösdrift, stora hagar. Även dyra hästar är ute i hagar - inom ridsporten på motsvarande nivå får inte hästarna gå i större hagar än boxen, om de ens får komma ut i frihet utanför ridhus och paddock.

Travhästar som är aktiva är i de flesta fall oerhört väl omhändertagna med massör, ET, hovslagare, foder, vård, etc. För att de förväntas bidra till inkomsten.

Att några sedan inte sköter sig är väl inte SPORTENS fel? Det är väl INDIVIDENS fel? Jag tycker i så fall att det är vida värre det ridhästmänniskor sysslar med på ridskolor och stora anläggninga nära stan. Där hästarna förvaras som burhöns och sedan ska tillfredställa ägaren behov när denne beviljar hästen en timme om dagen för lite egen rekreation.

Jag tycker det absolut bästa hade varit om hästkött hade fått status som bra livsmedel. Då hade vi ju minskat miljötrycket, istället för kossor som bara är till för kött kommer de hästar som ändå är här till användning på matbordet istället. Vad som händer med kroppen efter döden är väl skitsamma - en ko, en gris, en häst eller ett får? Huvudsaken måste väl ändå vara att djuret haft det bra under sin levnad? Och där är det ju högst försvarbart att äta häst, de har ju haft det bättre än nöt och svin under sin levnad och faktiskt fyllt ett annat huvudsyfte än att hamna på matbordet. Jämför med att det ju är bättre att äta ett lyckligt rådjur som faller för jägarens kula, än en olycklig gris som aldrig sett solen.

Ja ok gälde det bara hästägare! Jag förstår att det är svårt för vissa att förstå att en häst kan fylla en annan funktion än pengar på banken, men det fins det för mig, och många andra.
 
Sv: Avliva frisk häst

Ja precis det är det naturliga för hästen en arbetshäst alltså som är byggd för att arbeta och dra. och ang de andra djuren så kan du ge dig på att dom levde ett friare och bättre liv inga burhöns eller massproducerande. Men köp dina bur ägg och billiga fileer från irland och tyck att dom djuren haft det bätre än vad djuren hade förr när dom föddes och slaktades på gården!!!!

Arbetshästen är byggd för att arbeta och dra eftersom människan har avlat fram den så. Precis på samma sätt som man avlade fram travhästen som är byggd för att trava snabbt framför sulky.

Det övriga tänker jag inte ens kommentera, det tyckte jag bara var fånigt skrivet.
 
Sv: Avliva frisk häst

Jag tycker inte djuren hade det så himla bra då. Jag ser båsen i de äldre stallen, griskätten som är plågsamt liten. Ingen utevistelse för någon av dem. Många som strök med i enkla sjukdomstillstånd som idag inte ens är ett problem.

Allt var inte bättre förr. Särskilt inte för djuren.
 
Sv: Avliva frisk häst

Ja det var ju att generllisera tycker jag! Jag förstår att det är svårt för vissa att förstå att en häst kan fylla en annan funktion än pengar på banken, men det fins det för mig, och många andra.

Vad är det du försöker beskylla mig för? Tror du att jag har travhäst eller mycket pengar på banken? Det är lite oklart vilken roll du ikläder mig.
 
Sv: Avliva frisk häst

Ja det var ju att generllisera tycker jag! Jag förstår att det är svårt för vissa att förstå att en häst kan fylla en annan funktion än pengar på banken, men det fins det för mig, och många andra.

Ännu ett fånigt påstående. Min häst var otroligt viktig för mig och den tuffaste dagen i mitt liv hittills var när jag stod bredvid och såg honom bultas.
 
Sv: Avliva frisk häst

Jag pratar inte om travsporten utan hur djur i allmänhet hade det förr i tiden. när man brukade sina djur till det dom var till för, du vet en häst , en ko, en gris några sprätt höns mm

En vän till mig berättade om en man som höll djur på samma sätt som man gjorde på 1800- och tidigt 1900tal.

De två korna såg ut som skelett på våren, innan växterna kom igång, och fick DRAS UT ur lagården på presenningar, av den här äldre herren. De kom under dagen igång och började äta lite gräs, och blev feta och fina över sommaren, för att nästa vinter igen genomgå samma chockbantning.

Det förekommer sådana oerhörda fördomar i den här tråden. Den här AstridLindgren-bilden av hur det var i det härliga "förr" stör mig något oerhört.

Våra djur (vare sig dom är travhästar, mjölkkor eller ardennrar) har det så oerhört mycket bättre idag!
 
Sv: Avliva frisk häst

Ja för dig var det inte så , men hela disskusionen har ju handlat om att dom ska prestera eller slaktas, det finns dom som vill ha en häst som inte presterar mer dvs inte ger några inkomster och att helre slakta än att hia nyt hem var ju det tråden handla om. Jag har inte sagt att det gäller din eller någon annans häst i tråden. Eftersom vi har olika åsikter, vad gäller vad man ska göra med hästarna efter travet eler istället för travet så kommer vi ingen vart. Jag tror att det finns en funktion och att dom har rätt till ett liv efter travet eller hoppningen eller vad det nu är som dom gjort tidigare.
 
Sv: Avliva frisk häst

En vän till mig berättade om en man som höll djur på samma sätt som man gjorde på 1800- och tidigt 1900tal.

De två korna såg ut som skelett på våren, innan växterna kom igång, och fick DRAS UT ur lagården på presenningar, av den här äldre herren. De kom under dagen igång och började äta lite gräs, och blev feta och fina över sommaren, för att nästa vinter igen genomgå samma chockbantning.

Det förekommer sådana oerhörda fördomar i den här tråden. Den här AstridLindgren-bilden av hur det var i det härliga "förr" stör mig något oerhört.

Våra djur (vare sig dom är travhästar, mjölkkor eller ardennrar) har det så oerhört mycket bättre idag!

Ja våra enskilda djur, har det bättre men inte när det kommer till massproduktionen eller slakten heller. Ang gammla gubbar som inte klarar av att ta hand om sina djur på ett ordäntligt sätt så är det beklaglit att dom inte inser sina begränsningar. Klart att allt inte var bättre förr men djuren levde i allmänhet under bättre förhållanden och slapp denna stress dagens högproducerande djur har
 
Sv: Avliva frisk häst

Ja för dig var det inte så , men hela disskusionen har ju handlat om att dom ska prestera eller slaktas, det finns dom som vill ha en häst som inte presterar mer dvs inte ger några inkomster och att helre slakta än att hia nyt hem var ju det tråden handla om. Jag har inte sagt att det gäller din eller någon annans häst i tråden. Eftersom vi har olika åsikter, vad gäller vad man ska göra med hästarna efter travet eler istället för travet så kommer vi ingen vart. Jag tror att det finns en funktion och att dom har rätt till ett liv efter travet eller hoppningen eller vad det nu är som dom gjort tidigare.

Men det är ju precis det vi säger, det finns inte tillräckligt med folk som vill ha de här hästarna...? Finns det inga hem så återstår ju bara slakt??
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 662
Senast: lizzie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 380
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 953
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Inser att jag hamnat i ett stall med hästägare som har en lite annan ide av hästhållning än vad jag har. Det finns en hel del att peta i...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
8 081
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp