Bästa selet

DSC_2695-001.JPG

Vi har en Tre Ponti sele som är så otroligt mjuk i fleecefodringen så de känns helt perfekt på min nakenfis!

DSC_1193.jpg

Så har vi även en Y-sele från Hurtta som är lite för kort sett till bandet mellan frambenen, men en större storlek hade blivit förstor, men han tycker om att ha den och får inte skav så då får han ha den iallafall!
 
Jag är lite nyfiken på materialet i selarna. Tunna ? Torkar fort ? Med kortbeningar som har tät päls, så tycker den ena att vissa selar blir för varma och med korta ben så blir allting blött om det är fuktigt ute...
De torkar fort, suger inte åt sig något alls. Tvättade dem i maskinen häromveckan och de var i princip torra redan när jag tog ut dem ur maskinen. Det är ett lager med det färgade tyget som är ganska rejält sen ett lager med mesh-tyg under.
 
När man drar bakåt i koppelringen på en sele så lägger den sig ju oftast lite annorlunda, på en y sele så är det som du sa att anläggningspunkten vid bröstbenet gärna glider uppåt mot halsen och trycker där istället för att ligga kvar där den ska typ
Nej det tycker jag inte att den gör. Iom att de är så tighta om halsen så sitter de på samma ställe där man satte det. Jag springer 2-spann med mina och de vrider sig inte ens då, trots att draglinorna kommer snett som ett V.
 
Jag har just nu en Rukka comfort sele men upplever lite som du att hunden inte tycker om att ta på sig den. Det är just dragmomentet av och på när huvudet ska igenom som stör, speciellt som han har mycket päls som liksom stoppar upp (sheltie). Jag ska testa en Julius k9-sele nu (när den nu behagar levereras...), den är väldigt lätt och smidig att ta på och av så jag hoppas att den blir bekvämare!
 
YES! Jag fann det! Har tagit runt Bruce till lite olika butiker och nu sa det bara klick! Sitter som en smäck, han verkar känna sig väldigt bekväm i det. Dessutom föll det matte i smaken men det var ju bara ren tur :angel:

Ett nätt sele som inte blir för stort eller klumpigt på honom. Ser lite hårt ut på bilden men det är ganska mjukt. Jag gillar också att det står upp lite där man knäpper fast kopplet, så kopplet ligger inte längst sidan på honom eller åker runt så han får in det mellan benen.

NÖJD MATTE :love: Nu verkade han inte ha så mycket emot den här selen (selEN ni ser jag lär mig ;) ) men vi ska ändå träna från början med godis och bus och lek. Här stoppade man bara i benen och knäppte runt. Inget trä över huvudet eller så.

10407225_10152165124501216_6629367205964915173_n_zps64c44d39.jpg


Han fick ett nytt halsband också. Och ett till koppel :angel: (när jag ändå var i farten menar jag..)

10505614_10152165124561216_2457247261273570282_n_zps87f16c8d.jpg
 
MATTES LILLA SOCKERBIT! :love:

Helt OT, jag kom hem från Köpenhamn inatt efter en helg borta. Bruce kom farande och skällande från sovrummet och när han såg att det var jag blev han helt till sig. Flög upp i knät och bara tjöt hysteriskt :D Finns inget bättre än att komma tillbaka till lilla familjen när man varit borta! :love:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 060
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 759
Senast: Lingon
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 872
Senast: Snurrfian
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 331
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp