Bästa selet

I morse ville lillen VERKLIGEN inte ta på sig selet. Han gömde sig bakom husse i sängen, så när jag gick till andra sidan av sängen så hoppade han ner och kröp in under bokhyllan :D :confused: Åh, jag som tycker det där selet sitter så himla bra! Jag kanske måste göra det mer positivt. Som ni skriver, men klicker eller godis. "Leka" på selet.. liksom.
 
I morse ville lillen VERKLIGEN inte ta på sig selet. Han gömde sig bakom husse i sängen, så när jag gick till andra sidan av sängen så hoppade han ner och kröp in under bokhyllan :D :confused: Åh, jag som tycker det där selet sitter så himla bra! Jag kanske måste göra det mer positivt. Som ni skriver, men klicker eller godis. "Leka" på selet.. liksom.
Ja försök göra det positivt. Belöna när han rör sig mot selen. För att sen ha som mål att han själv ska sticka in huvudet när du håller fram den. Gå inte efter och hämta honom för då bygger du upp press, utan han ska komma till den.
 
Jag trodde min pudelmix var en sån som hatade selmomentet tills jag en dag köpte en röd H-sele som den som en la upp på bild ( turkos ). Den stoppar jag över huvudet som ett halsband och knäpper med ett spänne å var sida om magen. Den känns nog knappt för honom och därför gillar han den! Mjuk och sitter inte åt ngnstans. När kompisens valp fick en sån slutade hon dra direkt!
 
I morse ville lillen VERKLIGEN inte ta på sig selet. Han gömde sig bakom husse i sängen, så när jag gick till andra sidan av sängen så hoppade han ner och kröp in under bokhyllan :D :confused: Åh, jag som tycker det där selet sitter så himla bra! Jag kanske måste göra det mer positivt. Som ni skriver, men klicker eller godis. "Leka" på selet.. liksom.

Lillplutten då!
Gillar han godis? Fram med favoriten i så fall!
Du kan klicka om du är van att klicka, annars går det att jobba med positiv förstärkning utan klicker också.

Jag tänker så här:
  1. Signalera promenad
  2. Visa att det är sele som gäller
  3. Belöna om han kommer till dig när du håller selen, du får locka och berömma hur mycket du vill
  4. Ta på selen kontrollerat och tydligt, jag tror inte på att smyga, belöna allt som är bra
  5. När selen är på = PARTY TIME! Lek och bus och godisregn och stadens gladaste och roligaste matte och eventuellt anledning ärevarv i lägenheten eller parken. Selen är nyckeln till massor av roligt! Och mys! Massor av mys.
  6. Gör det här "torrt", alltså inte bara när det är skarpt läge och ni ska ut, utan gör det lite spontant under dagen. Varje gång hunden har sele på sig kan han räkna med att livet blir roligare och matte blir gladare och det kan komma gratis godis.
 
Lillplutten då!
Gillar han godis? Fram med favoriten i så fall!
Du kan klicka om du är van att klicka, annars går det att jobba med positiv förstärkning utan klicker också.

Jag tänker så här:
  1. Signalera promenad
  2. Visa att det är sele som gäller
  3. Belöna om han kommer till dig när du håller selen, du får locka och berömma hur mycket du vill
  4. Ta på selen kontrollerat och tydligt, jag tror inte på att smyga, belöna allt som är bra
  5. När selen är på = PARTY TIME! Lek och bus och godisregn och stadens gladaste och roligaste matte och eventuellt anledning ärevarv i lägenheten eller parken. Selen är nyckeln till massor av roligt! Och mys! Massor av mys.
  6. Gör det här "torrt", alltså inte bara när det är skarpt läge och ni ska ut, utan gör det lite spontant under dagen. Varje gång hunden har sele på sig kan han räkna med att livet blir roligare och matte blir gladare och det kan komma gratis godis.

Med tanke på att han blir nere redan när selen tas fram tror jag det kan vara att gå lite för snabbt fram. Jag hade börjat med att värdera om själva selen till något positivt:

a) lägg selen på golvet vid annat tillfälle än promenad, belöna/klicka för nyfikenhet/kontakt med selen, tass, nos vad som helst.
b) håll upp selen, belöna för samma som ovan
c) håll upp selen med huvudhålet tydligt öppet, men öka belöningskriteriet till att nosa i hålet
d) samma som c) men belöna för att sticka in del av huvudet
e) samma som ovan men sticka in hela huvudet
 
Jag tror förresten att om han verkligen inte gillar den selen, prova med en annan av annan modell och börja om med den.

När den nya selen är okej och bra så kan du prova med den gamla igen :)
 
Väldigt bra tips. Tack! Buke vet alltid bäst :D Det var först i morse som jag reagerade på hans beteende. Att kan kilar iväg när han ser selet har jag liksom inte lagt så mycket värdering i, men när han kryper in under bokhyllan... :confused: Ja, då känns det som nåt är snett. Ska genast köpa ett nytt bekvämt sele och börja träna från 0. Ska säga åt sambon också att inte använda selet tillsvidare utan att vi måste börja träna om.
 
Går det att spänna den selen så att den inte glider det minsta uppåt när hunden lägger tryck i? Skulle vilja ha en ny spår/cykelsele men alla olika jag prövat glider uppåt och trycker lätt mot halsen. Förutom nomeselar men jag vill ha nåt kortare. Kanske bara är min som har lågt bröstben jag vet inte ...

Jag har precis samma problem med min storpudel, att alla selar åker upp och lägger sig på strupen när det blir lite drag i dom, och har också bara en nome som fungerar bra. Har trott att jag var ensam :p

Den selen som det pratas om nu verkar finnas i två varianter, en lång och en kort, där den långa selen ser ut att fungera ungefär som en nome i fråga om hur draget hamnar. Den korta tycker jag ser ut ganska mycket som alla andra selar och det vore intressant att höra om den beter sig så också.

Är det någon som vet om euro harness selarna finns i någon fysisk butik i Sverige?
 
Jag har en sån sele som Blueberry visar på bilden. Avänder den när vi ska ut och cykla. Min lille kille har i och för sig inga problem med selen alls. Han gillar den. Allt är ok bara han får komma ut och springa. :)
 
Det är ju toppen om det går att få hunden att tycka om själva påtagningen, men en del hundar verkar det bara inte gå att lära. Min t ex :P

Hon hatar verkligen att ta på sig sina selar, vilket har lett till att jag knappt använder dom längre. Hon gillar inte halsband heller (och verkligen inte täcken!), det enda som hon inte försvinner iväg när vi ska sätta på är retrieverkopplet.

Jag har provat att klicka in dom, låta henne ha på dom inne i lite tid och otid, provat alla sorters modeller osv osv.
Hon älskar att spåra, men fullkomligt avskyr sin spårsele. Hon älskar att dra, men avskyr sin Nomesele ännu mer...
Jag har hel enkelt gett upp hoppet om att hon ska tycka om sina selar, och försöker bara göra påklädningssituationen så trevlig som möjligt.

Hur det ska gå med vildsvinsvästen i höst vet jag inte, med tanke på att hon inte rör något annat än ögonen med täcke på...
 
Det är ju toppen om det går att få hunden att tycka om själva påtagningen, men en del hundar verkar det bara inte gå att lära. Min t ex :P

Hon hatar verkligen att ta på sig sina selar, vilket har lett till att jag knappt använder dom längre. Hon gillar inte halsband heller (och verkligen inte täcken!), det enda som hon inte försvinner iväg när vi ska sätta på är retrieverkopplet.

Jag har provat att klicka in dom, låta henne ha på dom inne i lite tid och otid, provat alla sorters modeller osv osv.
Hon älskar att spåra, men fullkomligt avskyr sin spårsele. Hon älskar att dra, men avskyr sin Nomesele ännu mer...
Jag har hel enkelt gett upp hoppet om att hon ska tycka om sina selar, och försöker bara göra påklädningssituationen så trevlig som möjligt.

Hur det ska gå med vildsvinsvästen i höst vet jag inte, med tanke på att hon inte rör något annat än ögonen med täcke på...

Det är väl typ som att Ivan hatar att ha täcke på sig, men eftersom han inte har nästan någon päls på magen så behöver han verkligen hålla sig varm även på vintern. Stickad tröja går bättre, men om det ösregnar får han ha täcke vare sig han vill eller inte. ;)
Det är ofta bara påklädnaden som är jobbig, när det väl är på så bryr han sig inte längre.
 
Det är väl typ som att Ivan hatar att ha täcke på sig, men eftersom han inte har nästan någon päls på magen så behöver han verkligen hålla sig varm även på vintern. Stickad tröja går bättre, men om det ösregnar får han ha täcke vare sig han vill eller inte. ;)
Det är ofta bara påklädnaden som är jobbig, när det väl är på så bryr han sig inte längre.

Har du provat någon välsittande overall istället för täcke? Min hund behöver också kläs på när det är kallt men jag har helt gått över till overaller i olika tjocklekar istället. Dels så slipper han bli så skitig och dels så rör han sig precis som vanligt i en overall och det gör han inte i ett täcke. Dessutom tycker jag att en overall värmer betydligt mycket bättre än ett täcke. Nu är han lagom varm när han kommer in även om han har varit med i stallet länge och kanske till och med legat still. Förut så frös han ganska snart även fast täcket var tjockt och hade magplatta.
 
Milla och Spookie rekommenderar Zero DC Short och att man köper den hos doggson.se :) Full rörelsefrihet och superbra passform.

Spookie var lite kinkig med att klä på sig till en början med så jag har klickat in att han själv trär huvudet genom selen.
10492382_10152561728396228_1011380383263264750_n.jpg
Jag är lite nyfiken på materialet i selarna. Tunna ? Torkar fort ? Med kortbeningar som har tät päls, så tycker den ena att vissa selar blir för varma och med korta ben så blir allting blött om det är fuktigt ute...
 
Haha, har aldrig tänkt på det. Tänker att det är i bestämd form:

Ett sele
Det selet

Typ :D :p

Och jag skulle säga

En sele
Selen (Som i "Den selen vill jag ha")

Funderade bara på om det är något dialektalt eller nått, för som sagt har jag aldrig sett ordet så förut :D!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 059
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 758
Senast: Lingon
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 862
Senast: Snurrfian
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 328
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp