Barmarksdrag! och alla andra typer av drag.

Igår sprang jag som en tok med Ebrah, så nu tänker jag börja göra det mer ordentligt :angel:
Jag hade kopplet knutet runt midjan (märkligt nog fick jag inte ont i ryggen), Ebrah hade rejäl vinthundssele på sig och låg på som en tok när vi sprang. Som tur är så lyssnade hon fint när jag bad henne vänta, så jag ramlade inte en enda gång ;)
15492142_754576601357389_251719204965107739_n.jpg


Men ja. Nu kommer ju en miljard frågor.
Jag har bestämt mig för att använda Hurttas hundförarbälte. Men sedan då?
45525145-origpic-73257c.jpg


Jag har en dragsele till Ebrah redan, en Zero DC (som vi fått av snälla @Tonto). Aysu lär inte vara allt för pepp på att dra, tror jag, så hon får börja med en rejäl vinthundssele och så köper jag en dragsele till henne om hon verkar gilla det hela. Annars får hon bara springa med för att också få motion och kanske för att peppa Ebrah lite.

Hur ska jag göra med kopplen? Ett koppel till varje hund? Ett koppel och sedan sådan där "tvillingkoppelgrej" närmast hundarna? Ska jag ha hundarna ihopkopplade på något vis kanske, så att de inte plötsligt drar iväg åt två helt olika håll? (de kan inte höger och vänster, är inte vana vid att springa rakt fram alls men har ok stoppkommando)

Kort sagt: vilken utrustning behöver jag? :D

---

Ehm. Tillägg:
Jag hittade en sådan där grej för att ha två hundar till ett koppel. Där står det såhär i beskrivningen:
"används för att koppla ihop två hundar. Kombinerad vikt upp till 30 kg. Fungerar endast med light och original, ej bungy."
Betyder det att hundarna tillsammans inte får väga mer än 30kg för att kopplet ska hålla? Mina ligger på 40kg tillsammans och tja, de är starka.
 
Igår sprang jag som en tok med Ebrah, så nu tänker jag börja göra det mer ordentligt :angel:
Jag hade kopplet knutet runt midjan (märkligt nog fick jag inte ont i ryggen), Ebrah hade rejäl vinthundssele på sig och låg på som en tok när vi sprang. Som tur är så lyssnade hon fint när jag bad henne vänta, så jag ramlade inte en enda gång ;)
15492142_754576601357389_251719204965107739_n.jpg


Men ja. Nu kommer ju en miljard frågor.
Jag har bestämt mig för att använda Hurttas hundförarbälte. Men sedan då?
45525145-origpic-73257c.jpg


Jag har en dragsele till Ebrah redan, en Zero DC (som vi fått av snälla @Tonto). Aysu lär inte vara allt för pepp på att dra, tror jag, så hon får börja med en rejäl vinthundssele och så köper jag en dragsele till henne om hon verkar gilla det hela. Annars får hon bara springa med för att också få motion och kanske för att peppa Ebrah lite.

Hur ska jag göra med kopplen? Ett koppel till varje hund? Ett koppel och sedan sådan där "tvillingkoppelgrej" närmast hundarna? Ska jag ha hundarna ihopkopplade på något vis kanske, så att de inte plötsligt drar iväg åt två helt olika håll? (de kan inte höger och vänster, är inte vana vid att springa rakt fram alls men har ok stoppkommando)

Kort sagt: vilken utrustning behöver jag? :D

---

Ehm. Tillägg:
Jag hittade en sådan där grej för att ha två hundar till ett koppel. Där står det såhär i beskrivningen:
"används för att koppla ihop två hundar. Kombinerad vikt upp till 30 kg. Fungerar endast med light och original, ej bungy."
Betyder det att hundarna tillsammans inte får väga mer än 30kg för att kopplet ska hålla? Mina ligger på 40kg tillsammans och tja, de är starka.
Jag har expanderkoppel/draglina. Tycker det var skönare med expander än utan, har provat båda!
Jag har mina i varsitt koppel än så länge, men den lille har liksom inte varit med och sprungit utan bara promenerat så vet inte hur det kommer fungera när man springer :)
 
Hur ska jag göra med kopplen? Ett koppel till varje hund? Ett koppel och sedan sådan där "tvillingkoppelgrej" närmast hundarna? Ska jag ha hundarna ihopkopplade på något vis kanske, så att de inte plötsligt drar iväg åt två helt olika håll? (de kan inte höger och vänster, är inte vana vid att springa rakt fram alls men har ok stoppkommando)

Kort sagt: vilken utrustning behöver jag? :D

---

Ehm. Tillägg:
Jag hittade en sådan där grej för att ha två hundar till ett koppel. Där står det såhär i beskrivningen:
"används för att koppla ihop två hundar. Kombinerad vikt upp till 30 kg. Fungerar endast med light och original, ej bungy."
Betyder det att hundarna tillsammans inte får väga mer än 30kg för att kopplet ska hålla? Mina ligger på 40kg tillsammans och tja, de är starka.

Jag har ett koppel till vardera hund och eftersom att de inte alltid håller ett jämt tempo. Vi promenerar alltid en stund innan och efter, har jag två koppel slipper jag byta.
Är det expander i Hurttas bälte? Annars kan jag rekommendera att ha det i kopplet. Blir himla ryckigt utan.
Mina hundar fick lära sig höger och vänster medan vi sprang, inget de kunde sedan innan men det har gått bra ändå.
 
Jag har en draglina med rejäl expander som håller för upp till 3 hundar i 30-kilosklassen :) det är tvillingkoppelstuk på den, men delarna man fäster i selen är avtagbara. Jag använder samma oavsett om jag kickar/springer med 1, 2 eller 3 hundar.
Jag har beställt dem * Länk raderad av moderatorn* bra pris tycker jag och flera fina färger :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag har ett koppel till vardera hund och eftersom att de inte alltid håller ett jämt tempo. Vi promenerar alltid en stund innan och efter, har jag två koppel slipper jag byta.
Är det expander i Hurttas bälte? Annars kan jag rekommendera att ha det i kopplet. Blir himla ryckigt utan.
Mina hundar fick lära sig höger och vänster medan vi sprang, inget de kunde sedan innan men det har gått bra ändå.
Tycker inte det ser ut att vara expander i Hurttas bälte, om det inte är det i själva.. bandet som går fram som kopplen fästs i? Jag är lite rädd för att en expander ska gå av bara... Å andra sidan har jag bara provat svaga expanderkoppel. Något riktigt rejält hade kanske varit bra, så att det blir liiite stötdämpning.
 
Tycker inte det ser ut att vara expander i Hurttas bälte, om det inte är det i själva.. bandet som går fram som kopplen fästs i? Jag är lite rädd för att en expander ska gå av bara... Å andra sidan har jag bara provat svaga expanderkoppel. Något riktigt rejält hade kanske varit bra, så att det blir liiite stötdämpning.
Köp från de som tillverkat till drag, de går inte sönder i första taget och går expandern sönder så är linan i sig fortfarande hel då expandern är inflätad i själva linan (som är en hel lina, inga svaga punkter)
 
Köp från de som tillverkat till drag, de går inte sönder i första taget och går expandern sönder så är linan i sig fortfarande hel då expandern är inflätad i själva linan (som är en hel lina, inga svaga punkter)
Ah. Det låter ju bra. Men jag tänker lite.. om man nu har en sådan där nylonlina av något slag.. bränner det inte i händerna om man måste ta tag i kopplet? Jag vet att jag kommer behöva ta tag i kopplen vid tex hundmöten och även om vi möter cyklister eller annat i skog.
 
Ah. Det låter ju bra. Men jag tänker lite.. om man nu har en sådan där nylonlina av något slag.. bränner det inte i händerna om man måste ta tag i kopplet? Jag vet att jag kommer behöva ta tag i kopplen vid tex hundmöten och även om vi möter cyklister eller annat i skog.
Jag har inte bränt mig på den iaf men det kan kanske hända.
 
Jag har både en sån lina som beskrivs och baggens expander koppel. Baggens är ju brett så har svårt att se att det skulle gå av när man joggar iaf. Tycker att linan var svår att hålla i när det behövs vid möten, kopplet lättare :)
 
Ah. Det låter ju bra. Men jag tänker lite.. om man nu har en sådan där nylonlina av något slag.. bränner det inte i händerna om man måste ta tag i kopplet? Jag vet att jag kommer behöva ta tag i kopplen vid tex hundmöten och även om vi möter cyklister eller annat i skog.

Den jag länkade till är ju tillverkad för drag (jag mailade och sa typ Hej! Jag vill ha en draglina som är neonrosa och som ska funka till kickbike/löpning med 3 hundar. Tack!, och så fixade dem det ;) Deras hemsida är ju rena grekiskan annars..).
Om man tar tag långt fram och hundarna drar till så kan det bränna i handen, men då är det om hundarna gör kraftiga ryck framåt samtidigt. Jag tar hellre det än riskerar att linan går av dock :) När vi möter vilt så brukar jag ta tag precis i y:et, där delarna som fäster i selarna sitter. Då får man bra grepp och linan glider inte i handen, därmed bränner den inte heller. Beroende på vilka hundar jag har så väger de allt mellan 45 och 70kg tillsammans, men håller jag där är det inga problem att hålla emot.
 
Tycker inte det ser ut att vara expander i Hurttas bälte, om det inte är det i själva.. bandet som går fram som kopplen fästs i? Jag är lite rädd för att en expander ska gå av bara... Å andra sidan har jag bara provat svaga expanderkoppel. Något riktigt rejält hade kanske varit bra, så att det blir liiite stötdämpning.

Jag har ROK-straps när jag springer. När det är dags att byta ut dem blir det dock en draglina som har expandern inflätad, just på grund av att slippa oro mig för att expandern ska gå av. Finns bland annat att köpa hos dem som tillverkar för drag och Baggen bland annat.
 

Nu har jag inte några fräsiga draghundar, men jag har i alla fall en jäkligt snygg och nyrenoverad trehjuling. Ska nog bädda på pakethållaren så att Ivan kan ligga där :rofl:

Trehjulingen är ju främst en ball tränings-/promenadkompis. Billy älskar det högre tempot, jag får träning när jag sparkar och turerna med trehjulingen är väldigt konflikfria. Däremot behöver jag lära Billy att hålla sig mer rakt fram, han lägger sig gärna lite till vänsterkanten av ren vana.

15181460_1144993135620876_5023159131116229683_n.jpg
 
Hittade nu en draglina som jag tycker låter bra.
"Draglina som är designad för att användas med Kainpo RACE eller COMBI PLUS adapter, för två hundar. Stretch-delen är placerad i mitten på kopplet så att inte adaptern sliter på stretchen. Längd i utdraget läge är 2,8 m. Godkänd för tävling."

Jag förstår inte riktigt varför man ska ha någon adapter till dock? I mina ögon ser det bara ut som en lina som någonstans blir tvådelad så att man kan ha två hundar i den, vilket ju vore trevligt.
valjakkourheiluvarusteet_vetonaru4.jpg
 
Hittade nu en draglina som jag tycker låter bra.
"Draglina som är designad för att användas med Kainpo RACE eller COMBI PLUS adapter, för två hundar. Stretch-delen är placerad i mitten på kopplet så att inte adaptern sliter på stretchen. Längd i utdraget läge är 2,8 m. Godkänd för tävling."

Jag förstår inte riktigt varför man ska ha någon adapter till dock? I mina ögon ser det bara ut som en lina som någonstans blir tvådelad så att man kan ha två hundar i den, vilket ju vore trevligt.
valjakkourheiluvarusteet_vetonaru4.jpg

En adapter (eller dragfäste) har man på cykeln så att linan hålls borta från hjulet. Ifall du tittar på @Blueberry s bild på sin trehjuling så har hon ett dragfäste på den.
 
En adapter (eller dragfäste) har man på cykeln så att linan hålls borta från hjulet. Ifall du tittar på @Blueberry s bild på sin trehjuling så har hon ett dragfäste på den.
Ah! Inget som behövs för mig som ska knäppa fast dem i hundförarbälte alltså :D (och springa. Cykel vore att ge sig ut på självmordsuppdrag)
 
Väcker lite liv i den här tråden! :) . Jag och min hund har tänkt börja träna lite drag så snart isen smält undan. Eftersom min hund är hyfsat liten (mittelspitz, 36 cm i mankhöjd) och lätt så blir det inga tunga eller jätteseriösa drag, utan enbart linlöpning, cykling och linkörning/nordisk stil. Vi letar efter kurser i grönt kort i Värmland eller angränsade län (funkar också i övriga Sverige om det är typ helgkurser). Om någon får nys på någon kurs i grönt kort så tveka inte att skicka ett meddelande till mig! :) . Vi planerar även att ta draglicens småningom och tävla för skojs skull :) .
 
Var ute och "drog" med Tinja igår. Självplågeri på hög nivå.
Jag springer aldrig. Aldrig. Hatar att springa.

Ändå så sprang jag i omgångar på en runda på 3 kilometer. Alltså min kropp idag, den gör ONT. Och till min förskräckelse så var det roligt, även om jag inte riktigt fick henne att dra mer än några meter åt gången. Sedan tyckte hon att "Jävlar vad kul, matte springer!" och så vände hon ju för att tackla mig i ren glädje :nailbiting:
 
Var ute och "drog" med Tinja igår. Självplågeri på hög nivå.
Jag springer aldrig. Aldrig. Hatar att springa.

Ändå så sprang jag i omgångar på en runda på 3 kilometer. Alltså min kropp idag, den gör ONT. Och till min förskräckelse så var det roligt, även om jag inte riktigt fick henne att dra mer än några meter åt gången. Sedan tyckte hon att "Jävlar vad kul, matte springer!" och så vände hon ju för att tackla mig i ren glädje :nailbiting:

Jag hatar att springa ensam, men med draglina tillsammans med hundarna är det faktiskt riktigt kul :D
 
Väcker lite liv i den här tråden! :) . Jag och min hund har tänkt börja träna lite drag så snart isen smält undan. Eftersom min hund är hyfsat liten (mittelspitz, 36 cm i mankhöjd) och lätt så blir det inga tunga eller jätteseriösa drag, utan enbart linlöpning, cykling och linkörning/nordisk stil. Vi letar efter kurser i grönt kort i Värmland eller angränsade län (funkar också i övriga Sverige om det är typ helgkurser). Om någon får nys på någon kurs i grönt kort så tveka inte att skicka ett meddelande till mig! :) . Vi planerar även att ta draglicens småningom och tävla för skojs skull :) .

Jag är med i Sörmons Hundklubb (Karlstad) och vi utvecklar dragverksamheten på klubben hela tiden. Vi har prova-på-drag-dagar både höst och vår, medlemmar kan låna trehjuling och kickspark och vi ska ha någon form av grönt kort-cirkel under 2017. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 305
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 214
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 459
Senast: s957
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 449
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp