Barmarksdrag! och alla andra typer av drag.

Jag är med i Sörmons Hundklubb (Karlstad) och vi utvecklar dragverksamheten på klubben hela tiden. Vi har prova-på-drag-dagar både höst och vår, medlemmar kan låna trehjuling och kickspark och vi ska ha någon form av grönt kort-cirkel under 2017. :)

Jag har sett att Sörmons hundklubb har prova på drag, men jag är rädd att kickspark och trehjuling blir för tungt för min hund att dra. Däremot är jag mycket intresserad av grönt kort-cirkeln som planeras :). Ska höra lite med dem om den :) .
 
Jag har sett att Sörmons hundklubb har prova på drag, men jag är rädd att kickspark och trehjuling blir för tungt för min hund att dra. Däremot är jag mycket intresserad av grönt kort-cirkeln som planeras :). Ska höra lite med dem om den :) .

Haha, jag har dvärgpinscher och vi fixar det fint.
Och att dra innebär inte att bara hunden ska dra, utan att man hjälps åt. :)
 
Haha, jag har dvärgpinscher och vi fixar det fint.
Och att dra innebär inte att bara hunden ska dra, utan att man hjälps åt. :)

Kör du både kickbike och trehjuling med dina dvärgpinscher? Kan erkänna att jag blev lite sugen när jag kollade upp vad kickbike faktiskt innebär :) .
 
Kör du både kickbike och trehjuling med dina dvärgpinscher? Kan erkänna att jag blev lite sugen när jag kollade upp vad kickbike faktiskt innebär :) .

Jag kör trehjuling och mtb. Vintersport är inte vår starka sida, men klubben har kickspark som är jäkligt kul. :)
 
Nu har vi sprungit igen :D Den här gången hade vi en vän som sprang före och jäklar vilken fart det blev då ;)
Jag fick bromsa hela, hela tiden och Ebrah låg väl ca 20 cm från vår vän.. Hade gärna sprungit snabbare om det inte var för att det var så tokigt halt ute också... Men ja, hundarna var otroligt duktiga och Ebrah var hur glad som helst. 4,2km sprang vi och det tog oss ca 25 min. Blir det bara mjukare och bättre underlag så kan vi nog få ner det till 20min utan problem, om hundarna är villiga att dra och vännen vill springa så snabbt (annars tänker jag se till att han cyklar..).

Nu har Ebrah fått stretching och båda dårarna har fått en extra middag. Jag tror att de tänker ta sovmorgon imorgon :p
 
Jag kör trehjuling och mtb. Vintersport är inte vår starka sida, men klubben har kickspark som är jäkligt kul. :)

Coolt. Jag förväxlade dock kickbike med kickspark. Hm... Det är kickbike jag vill köra, inte kickspark :p. Jag har förresten frågat Sörmons hundklubb LKK nu på deras facebook om de vet när de planerat cirkeln i grönt kort och jag har skrivit att jag är väldigt intresserad och de vidarebefordrade frågan till deras dragansvarig.

Isen har smält undan här redan (igår var det mycket snö och is, idag var det barmark när jag vaknade på morgonen! ;)) och jag är riktigt sugen på att börja med drag nu. Imorgon ska jag nog börja introducera hunden för cykeln, via marken till en början då förstås. Lära henne var hennes position ska vara och att hon inte ska springa nära cykeln och se till att hon inte blir rädd för cykeln, sedan ska jag ta promenader och samtidigt försöka lära in kommandon höger, vänster, fram, sakta in, stanna, sätt fart!
 
Idag tog vi en ordentlig långrunda. Det är så halt ute att jag inte vågar släppa hundarna, men springa tillsammans fungerar!
Vi började med att gå ut till grusvägarna, sedan tog vi oss runt en slinga som enligt Google maps är 12,5km. Vi joggade mestadels, Ebrah drog lite lätt, någon gång ibland drog båda som galningar (jäklar vad fort det gick!) och mot slutet mötte vi bekanting på cykel som då cyklade före oss så att vi kunde jogga efter. Vi promenaderade en del också, när det var färister, hundmöten och en gång när mina vader började göra ont. Vi tog oss ändå runt på 1 timme och 10 min :D Vet inte hur man räknar ut hur snabbt det faktiskt är, men det känns väldigt bra!

När vi kom hem fick Ebrah och jag stretching, sedan blev det lunch för oss alla och dusch för mig. Hundarna sover nu. Känns bra att vi kan göra något mer ansträngande än bara lugna koppelpromenader trots halkan.
 
Idag har vi äntligen börjat träna lite. Blev inget gjort förra gången som jag skrev att jag skulle göra, men idag blev det av :-)) . Det jag förväntade mig innan jag tog med henne ut var att hon skulle bli rädd för cykeln och att vi bara skulle träna på att få gå bredvid och framför cykeln idag. Chanel reagerade inte så mycket över cykeln först. Hon blev såklart lite skeptisk när cykeln drog efter henne när hon drog framför till en början och stannade då till och tittade, men hon accepterade väldigt snabbt att jag hade den med mig och visade ingen rädsla eller oro överhuvudtaget för den till en början. Redan efter några minuter kunde jag sitta upp på cykeln :). Såhär långt, allt gott :) . Till en början drog hon mycket bra och kopplet var sträckt men sedan blev hon livsfarlig att cykla med så vi fick cykla mycket sakta och ibland fick jag sitta av och öva henne i att gå bredvid eller framför utan att jag sitter på cykeln. Hon blev livsfarlig att cykla med på grund av att hon förstod liksom inte att det kan gå illa om hon tvärstannar eller svänger tvärt för att nosa någonstans, nosar i hjulet, försöker hoppa upp med framtassarna på mitt lår eller går med nosen i backen istället för att dra (med tanke på hur mycket hon periodvis nosade idag så misstänker jag dock att hon ska börja löpa snart ;)) :) ;).
Vi har såklart mycket jobb kvar för att få henne till en kompetent draghund och jag får ta detta i hennes takt så att det känns rätt för henne. Hon har ju liksom gjort detta för första gången idag :) . I övrigt tyckte jag om detta. Det var kul :). Just nu sitter jag och funderar på hur jag ska lägga upp träningen för Chanel på ett bra sätt :):heart .
Angående grönt kort så har vi bestämt oss för att ta det online :).
 
Notera att jag skriver "livsfarlig" med glimten i ögat. Jag kritiserar inte henne på något vis och jag vet att det inte är perfekt första gångerna :) :heart- I eftermiddag ska vi gå ut och lära in kommandon och kanske prova att springa lite :) .
 
Senast ändrad:
Bentley fick en Zero DC Shorter-sele i julklapp. :D Den första gången vi var ute kopplade han inte alls att han skulle dra, trots att han ligger på rejält i spårselen. Det här var ju en ANNAN sele och den kanske man skulle gå fint i? Jag körde anti-koppelträning och det klickade rätt fort. Redan vid andra tillfället förstod han att det inte var några problem alls att linan sträcktes - tvärtom började matte springa då!
Att springa i vanliga vinterkängor gav dock känningar från mina benhinnor så jag fick ge mig själv ett par nya löparskor i present och idag var det dags att ge oss ut i full mundering. Vi är ju fortfarande otränade - jag vad gäller löpning och Bentley vad gäller att dra - så jag hade tänkt mig lugn jogg/powerwalk. Men efter några hundra meter verkade Bentley höra skriet från vildmarken, han gav ifrån sig ett par skall och satte sedan av i galopp och det var bara att hänga med. Vi håller till på en oplogad skogsväg och att kuta fram över snön som packats i hjulspåren med fullt tryck i midjebältet gav verkligen en känsla av skräckblandad förtjusning. Efter någon kilometer fick dock resten av rundan bli rask promenad med okopplad hund, jag ville sluta dragövningen på topp.

Jag vet för övrigt inte om jag tänker helt fel angående att lära in att ligga på i selen? Jag ser det lite som att jag just nu vill få honom att känna en självförtroendeboost när han får selen på och inte bli tveksam och vända sig tillbaka mot mig. Därför bryr jag mig för tillfället inte om att han nosar eller ens stannar till och lyfter på benet som hastigast så länge han tänker mer och mer framåt för varje gång vi är ute. Jag vill helt enkelt inte störa honom förrän han fått ordentligt med självförtroende i draget.
Hur tänker ni som har mer koll?
 
@Sampi Kul! Har du planer på tävling?

Ja, så fort hon fattat grejen ordentligt så ska vi tävla i barmarksdrag (cykel, linlöpning) och nordisk stil samt linkörning och combined :). Vi kommer nog starta i motionsklass i oktober (om det inte startas några tävlingar anslutna till svenska draghundsportföreningen lite tidigare än så) för att få erhålla grönt kort och sedan ska vi skaffa tävlingslicens. Jag tror att den här sporten kommer passa Chanel ganska bra när hon väl förstått vad det går ut på för hon älskar verkligen att springa :) .
 
Vi funderar lite på selar och annan utrustning just nu. Jag märkte ju att Chanels promenadsele men jag vet att den egentligen inte är korrekt att dra med (och jag tänker att det kanske är lättare om man skiljer på utrustning om man kör många aktiviteter med hunden så att den vet om vi ska träna lydnad, spåra, springa, gå på utställning eller bara promenera m.m) och jag är rädd för felbelastning så vi ska leta upp en riktig sele. Hon är ju ganska liten och väger inte så jättemycket och efter att ha sökt runt efter selar så har jag kommit underfund med att storlek small och extra small hos dragselar ofta motsvarar en hund på 14+ kg, vanligtvis cirka 18-20 kg. Och den dagen Chanel väger upp till 20 kg, kommer jag bli seriöst orolig och konsultera veterinär :p . Skämt åsido. Just nu funderar jag på en zero DC shorter (som finns i olika storlekar med mått och som jag förstått att många småhundar använder), en Redog nomesele (som finns i storlek 0 som passar en shetland sheepdog, och som då bör passa Chanel :idea:) eller en måttsydd björkissele.

I linlöpning har jag förstått att ett midjebälte kan vara praktisk att ha. Jag funderar lite på vilken typ av lina man ska använda. Vad jag förstått får den inte ha metalldelar i ändarna? Menar de då att kabinhaken inte får vara av metall eller? :idea: :confused:

Vad svårt det förresten var att hitta regelverket för draghundssport för att hitta kraven på utrustning. Jag fann det som gällde från 2012 och framåt, men det gällde bara fram till december 2016 så får skicka ett mail till SDSF och fråga efter det nya. I det gamla regelverket omnämndes att man ska ha genomfört lydnadsprov och mentalbeskrivning för att få tävla i dragprov, men jag vet inte om det gäller mig och Chanel :confused: .

Får nog ställa mina frågor i en erfaren draghundsgrupp på facebook också. De som tidigare tävlat och har koll om några bör ju veta svaren på mina frågor :rofl: :) .
 
Senast ändrad:
Skakar liv i gammal tråd...
Har också kommit igång med canicross nu. Sambons terriers är utmärkta draghundar :)
Jag brukar ha två kopplade med tvillingkoppel framför mig i expanderlina. Men ska man ha något (och i så fall vad) mellan hundarna så de inte drar åt olika håll? Sist knöt jag bara ett kort koppel i halsbanden men kanske finns det bättre alternativ?
 
Skakar liv i gammal tråd...
Har också kommit igång med canicross nu. Sambons terriers är utmärkta draghundar :)
Jag brukar ha två kopplade med tvillingkoppel framför mig i expanderlina. Men ska man ha något (och i så fall vad) mellan hundarna så de inte drar åt olika håll? Sist knöt jag bara ett kort koppel i halsbanden men kanske finns det bättre alternativ?

Det finns nacklinor att köpa, men har du två hakar och ett rep så kan du ju enkelt fixa det själv :)
 
Har precis börjat springa med min lilla hund. Vi är lika mycket nybörjare båda två så vi börjar lite försiktigt. :D Kan inte påstå att hon drar direkt men hon håller linan sträckt iaf. :up:

7MhFxJy.jpg
 
Idag blev det en mil med två terriers. De drar allt vad de kan i tre kilometer och sedan blir dom lite lugnare. Skulle önska att de sparade lite på krafterna i början men de kanske lär sig med tiden att hushålla lite med energin?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 106
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 151
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 454
Senast: s957
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 404
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp