Bukefalos 28 år!

Barmarksdrag! och alla andra typer av drag.

Är det dumt att använda samma sele till drag och spår såhär i början när vi bara ska prova? Tänker att en sele per sort av arbete? Eller kvittar det?
Framöver ska jag skaffa en riktig dragsele och midjebälte.
 
Är det dumt att använda samma sele till drag och spår såhär i början när vi bara ska prova? Tänker att en sele per sort av arbete? Eller kvittar det?
Framöver ska jag skaffa en riktig dragsele och midjebälte.
Jag skulle undvika att ha samma sele, du vill inte råka smitta de olika jobben med arousalnivån från varandra. Jag vill att hunden ska börja förbereda sig mentalt på sitt jobb när arbetstecknet/selen kommer fram och den mentala förberedelsen skiljer en del mellan spår och drag;)
 
Jag skulle undvika att ha samma sele, du vill inte råka smitta de olika jobben med arousalnivån från varandra. Jag vill att hunden ska börja förbereda sig mentalt på sitt jobb när arbetstecknet/selen kommer fram och den mentala förberedelsen skiljer en del mellan spår och drag;)

Det var så jag tänkte också så då kör vi på olika selar :) Tack för svar!
 
13719626_10153876769173666_3226968392990535372_o.jpg

Boss och Fridolf framför cykeln. Här skymtas även min fina ( ;) ) lösning med dressyrspöt som spröt över framhjulet för att hålla uppe linan.
 
Jag kör som sagt femspann framför min lilla barncykel, med stamlinan fästad i midjebälte, stagad över framhjulet med ett gammalt dressyrspö ( :D ) och vi snittar på en bra bit över 30 km /h på skogsvägarna. Men då har jag jäääävligt lydiga hundar med väldigt kort bromssträcka och hög arbetsmoral ;)


@Tonto, lyssna inte på @Migo. Det förstår ju vem som helst att hon är helt från vettet efter att ha läst det här :D
Köp en kickbike ;)
 
Har fått låna dragsele, midjebälte och expanderkoppel av mamma så nu ska jag prova låta Chess dra när jag springer :D Skulle vilja prova redan ikväll men vet inte om det hinns med, men hoppas :)

Provade selen på henne igår och bältet på mig och hon satt på mina fötter och hoppades såååå innerligt att vi skulle göra något roligt. Gissa besvikelsen när jag plockade av allt och vi gick upp för att ta kvällen :p
 
Ska idag (sitter o glor på symaskinen med dödstrött hund sovandes knät) börja sy en nome sele till Bettan. Hon är för liten för att jag ska orka skicka efter sele å försöka hitta en som sitter bra.

Tänkte dra med cykel (hon kommer aldrig orka dra mina 63 kg så ska dra med min tantcykel. Kommer få hjälpa till och trampa så har inte brytt mig om att byta till lättare cykel) som komplement till promenader, rally och agilityn.

Hon är 10,5 månader men i bra kondition så ser inte det som ett problem att börja nu med nån km i veckan.
 
Om du lägger vikt i selen, hur sitter den vid bröstbenet samt vid revbenen på henne? :)
DSC_0784_zpsba2vvhsr.jpg

Skitsvårt att ta bilder själv. Men den sitter tajt men tycker inte den åker upp eller nått.

DSC_0781_zpszdzfj0k3.jpg

Denna bild är ju om möjligt sämre men den sitter stadigt kring bröstkorgen men inte så jag tycker den sitter åt.
 
DSC_0784_zpsba2vvhsr.jpg

Skitsvårt att ta bilder själv. Men den sitter tajt men tycker inte den åker upp eller nått.

DSC_0781_zpszdzfj0k3.jpg

Denna bild är ju om möjligt sämre men den sitter stadigt kring bröstkorgen men inte så jag tycker den sitter åt.
Ser bättre ut när det är vikt i selen! Men är bröstbenet fritt? Tontos sele satt något tajt vid bröstbenet och efter bara några veckor så är den för trång i halsen. (Dvs ligger över eller på bröstbenet) Men jag är inte speciellt duktig på att se på bilder, jag brukar fråga på Facebookgruppen för draghundar. :)
 
Ser bättre ut när det är vikt i selen! Men är bröstbenet fritt? Tontos sele satt något tajt vid bröstbenet och efter bara några veckor så är den för trång i halsen. (Dvs ligger över eller på bröstbenet) Men jag är inte speciellt duktig på att se på bilder, jag brukar fråga på Facebookgruppen för draghundar. :)

Ska bröstbenet vara fritt? :o När jag sydde den stod det i beskrivningen att jag skulle korsa banden över bröstbenet. Men ja jag lär få sy en ny om ett tag men det gör inte så mycket, var barnsligt lätt att sy bortsett från alla vinklar :p Den sitter inte över bröstbenet iallafall. Men under känns helt omöjligt att få till i o m att hon är så liten :o
 
Ska bröstbenet vara fritt? :o När jag sydde den stod det i beskrivningen att jag skulle korsa banden över bröstbenet. Men ja jag lär få sy en ny om ett tag men det gör inte så mycket, var barnsligt lätt att sy bortsett från alla vinklar :p Den sitter inte över bröstbenet iallafall. Men under känns helt omöjligt att få till i o m att hon är så liten :o

Det ska inte gå över bröstbenet när dom ligger på i selen, blir lätt att det gör det när dom verkligen drar, dvs. att även om den ligger bra när dom står still så kan selen åka upp vid drag om den är lite för tajt. Men så länge det inte går över bröstbenet vid drag så är det lugnt på den biten! :)
 
Det ska inte gå över bröstbenet när dom ligger på i selen, blir lätt att det gör det när dom verkligen drar, dvs. att även om den ligger bra när dom står still så kan selen åka upp vid drag om den är lite för tajt. Men så länge det inte går över bröstbenet vid drag så är det lugnt på den biten! :)

Okej så det är lugnt att den är på bröstbenet när hon lägger tryck i den då?
Kommer ju högst troligt få sy en ny om typ en månad eller nått :p Var svårt att få till allt när man har så lite yta att jobba på.
 
Tycker att den ser bra ut i längden Lite speciell lösning vid slutet på selen än vad jag är van vid och den ser annorlunda ut vid bröstbenet än mina också. Ligger det omlott där eller ser jag bara tokigt på bilden? Har en sele som går ihop lite som din men mina andra har som en stolpe vid bröstet. Remmarna går inte helt ihop vid bröstet utan en rem går upp mellan de två som är sydda nedåt. OJ vad svårt att förklara :P
 
Jag håller på och längtar ihjäl efter att kunna börja köra igen. Lär dock dröja tills i slutet på oktober.

Tonto måste även ha en ny sele då han vuxit ur sin zero dc faster m. Men large kommer inte passa då den blir för lång och vid om bröstet. Det är halsen som är för trång. Någon som har tips på sele som kan fungera till en hund med väldigt bred hals/bogparti?
 
Jag håller på och längtar ihjäl efter att kunna börja köra igen. Lär dock dröja tills i slutet på oktober.

Tonto måste även ha en ny sele då han vuxit ur sin zero dc faster m. Men large kommer inte passa då den blir för lång och vid om bröstet. Det är halsen som är för trång. Någon som har tips på sele som kan fungera till en hund med väldigt bred hals/bogparti?

Om du gillar Zero DCn kan du måttbeställa den via Dogmania utan kostnad :) Ca 5 veckors leveranstid dock. Du kan göra egen färgkombination då också, för 50kr extra :)
*Länk raderad av moderatorn*
 
Senast ändrad av en moderator:
Om du gillar Zero DCn kan du måttbeställa den via Dogmania utan kostnad :) Ca 5 veckors leveranstid dock. Du kan göra egen färgkombination då också, för 50kr extra :)
*Länk raderad av moderatorn*

Svårt att måttbeställa då de vill att man mäter halsmåttet. Han har ganska smal hals, men det är bogarna som är grova och då åker selen up så att han kvävs om den är för smal. :confused:
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 791
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 302
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 475
Senast: s957
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 543
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp