Bukefalos 28 år!

Barmarksdrag! och alla andra typer av drag.

Svårt att måttbeställa då de vill att man mäter halsmåttet. Han har ganska smal hals, men det är bogarna som är grova och då åker selen up så att han kvävs om den är för smal. :confused:

Kanske kan du ta en bild på honom där han står i profil och visa hur hans mått är både över bogar och hals, och kolla om de kan lösa det? :)
 
Kanske kan du ta en bild på honom där han står i profil och visa hur hans mått är både över bogar och hals, och kolla om de kan lösa det? :)

Det skulle jag kunna göra! Tyvärr är han ju ett pälsmonster så det går inte att se så mycket. :nailbiting: Ska prova att skicka ett mail i alla fall. :)
 
Tror ni att jag klarar mig med en Cross Max 20V eller behöver jag en Cross Max 20HD? Jag använder ju bromsarna rätt mycket. :nailbiting:
 
Jag vill börja springa med min hund, tanken är att hon då ska "dra" mig.
Det är en liten ras, ca 7 kg och vi kommer bara springa för att det är kul, alltså inte överdrivet ofta eller långt.

Jag funderar då på detta med dragsele. Det finns ju ingen dragsele i storlek med min hund eftersom hon är så liten, så det gäller att måttbeställa en. Men jag undrar om vi bara ska springa "Svensson-style", alltså inte superofta och bara för att det är kul, är riktig dragsele ändå det enda som gäller eller finns någon annan sele som funkar för detta ändamål?
Sitter en dragsele lika bra på en liten hund som på en hund av större mått?
Jag har även funderat på att sy en dragsele själv men det kräver mer efterforskning..

Dessutom undrar jag hur ni gör när ni springer, asfalt är ju inget bra underlag för en hund men hur funkar det med grus? Jag har svårt att komma på ett enda ställe där det går att springa en hel runda i enbart terräng, dessutom blir det ju svårt om det är för snårig terräng eftersom hon är liten och lätt fastnar.. alltså: vart springer ni?
 
Jag vill börja springa med min hund, tanken är att hon då ska "dra" mig.
Det är en liten ras, ca 7 kg och vi kommer bara springa för att det är kul, alltså inte överdrivet ofta eller långt.

Jag funderar då på detta med dragsele. Det finns ju ingen dragsele i storlek med min hund eftersom hon är så liten, så det gäller att måttbeställa en. Men jag undrar om vi bara ska springa "Svensson-style", alltså inte superofta och bara för att det är kul, är riktig dragsele ändå det enda som gäller eller finns någon annan sele som funkar för detta ändamål?
Sitter en dragsele lika bra på en liten hund som på en hund av större mått?
Jag har även funderat på att sy en dragsele själv men det kräver mer efterforskning..

Dessutom undrar jag hur ni gör när ni springer, asfalt är ju inget bra underlag för en hund men hur funkar det med grus? Jag har svårt att komma på ett enda ställe där det går att springa en hel runda i enbart terräng, dessutom blir det ju svårt om det är för snårig terräng eftersom hon är liten och lätt fastnar.. alltså: vart springer ni?

Ska hunden springa framför dig och dra/ha sträckt koppel eller lina tycker jag att du ska ha en (drag-)sele som sitter bra och inte hindrar eller stör hunden.

Jag har hund i samma storlek och han drar finfint i en vanlig Zero DC shorter, alltså inte en måttbeställd.

Ska hunden mest vara med på joggingturer och springa bredvid så behövs inte en dragsele.
 
Om du gillar Zero DCn kan du måttbeställa den via Dogmania utan kostnad :) Ca 5 veckors leveranstid dock. Du kan göra egen färgkombination då också, för 50kr extra :)
* Länk raderad av moderatorn*

Nej, det gick inte längre! :(

Jag har bestämt att jag ska börja springa med Bentley så att vi förhoppningsvis kan starta något linlöpningslopp nästa år. Min klubb börjar bli rätt aktiv inom drag, så jag har blivit lite taggad. Jag tänkte skaffa en Zero DC Shorter och försöker klura ut vilken storlek som blir bäst. Han har ju smal hals, smal men djup bröstkorg(som gör att selar måste sitta rätt för att inte åka upp och trycka mot halsen) och lång rygg.

Brukar ni träna omkörningar och i så fall hur?
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag ligger i startgroparna för drag med min jycke. Jag har beställt en skrinda som kidsen ska få åka i när hon är stark nog. Och ja, skrinda var ju enkelt. Sen då? :P jag behöver en sele som passar och när jag kollar djurbutiken i närheten med stort utbud ser jag att det är lite ont om dragselar för skaklar. En nome kombisele hittar jag. Är det verkligen bra med kombisele? Det vore ju fiffigt om man kunde slippa att åka så långt för att prova något.
 
Nej, det gick inte längre! :(

Jag har bestämt att jag ska börja springa med Bentley så att vi förhoppningsvis kan starta något linlöpningslopp nästa år. Min klubb börjar bli rätt aktiv inom drag, så jag har blivit lite taggad. Jag tänkte skaffa en Zero DC Shorter och försöker klura ut vilken storlek som blir bäst. Han har ju smal hals, smal men djup bröstkorg(som gör att selar måste sitta rätt för att inte åka upp och trycka mot halsen) och lång rygg.

Brukar ni träna omkörningar och i så fall hur?

Jag har en Zero DC shorter till min dvärgpinscher, har inte måttbeställt utan det funkade fint med standardstorlekar. De är väldigt reglerbara i midjan.

Här finns bild och film:
https://www.facebook.com/billyochivan/posts/1099197243533799
 
Jag ligger i startgroparna för drag med min jycke. Jag har beställt en skrinda som kidsen ska få åka i när hon är stark nog. Och ja, skrinda var ju enkelt. Sen då? :P jag behöver en sele som passar och när jag kollar djurbutiken i närheten med stort utbud ser jag att det är lite ont om dragselar för skaklar. En nome kombisele hittar jag. Är det verkligen bra med kombisele? Det vore ju fiffigt om man kunde slippa att åka så långt för att prova något.

Har också tänkt köpa skrinda men det får nog vänta tills våren så hon musklat på sig lite mer och vi vet hur röntgen ser ut :) Men det ska bli kul! Vi åkte skrinda efter mammas schäfrar och golden retrievrar som små :D
 
Har också tänkt köpa skrinda men det får nog vänta tills våren så hon musklat på sig lite mer och vi vet hur röntgen ser ut :) Men det ska bli kul! Vi åkte skrinda efter mammas schäfrar och golden retrievrar som små :D
Min var väldigt omusklad när hon kom för ett par månader sedan men med lite simning och liknande börjar hon biffa på sig :) men skrindan går nog tom en tid alternativt mycket korta sträckor på plan mark med minsta barnet i.
 
Min var väldigt omusklad när hon kom för ett par månader sedan men med lite simning och liknande börjar hon biffa på sig :) men skrindan går nog tom en tid alternativt mycket korta sträckor på plan mark med minsta barnet i.

Hur gammal är hunden? :)

Min blev 1 år i mitten av augusti så mer tunga drag tar vi det lugnt med ett ta till. Men jag har provat att springa med henne så hon drar mig och än så länge drar hon inte mycket alls :)
 
Hur gammal är hunden? :)

Min blev 1 år i mitten av augusti så mer tunga drag tar vi det lugnt med ett ta till. Men jag har provat att springa med henne så hon drar mig och än så länge drar hon inte mycket alls :)
1.5, röntgad och klar. Hon som hjälper oss med simträningen säger att jag ska köra på men naturligtvis väldigt försiktigt.
 
Kolla vad mina svärföräldrar hittade på loftet i ena ladan!

14915217_1114293002024223_377741350565971094_n.jpg


Den ska jag renovera och sen ut och träna med :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 645
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 259
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 471
Senast: s957
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 510
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp