Barmarksdrag! och alla andra typer av drag.

Om hunden kan alla kommandon när du springer så borde det fungera bra när du cyklar med! :) Be någon cykla med första gången så att du får lite stöd!
Jag känner ingen annan med cykel inom rimligt avstånd :o :rofl: så det blir nog att skicka vägbeskrivning till maken så han vet var han ska leta om jag inte kommer hem på utsatt tid, haha! Jag kommer att hålla mig på en mycket begränsad yta till en start då jag inte litar riktigt på hunden vid möten och det vill jag inte ta på ett 2-hjuligt fordon. Det känns för instabilt :p jag avancerar lite långsamt tänkte jag.
 
Jag behöver pepp. Jag har dragit lite med vovve en tid. Skrinda med kidsen, mig på fötter (:D) och liknande bara. Jag är sugen på att prova cykel. Det ser så himla roligt ut men jag är så feg! Jag är skiträdd för att vurpa och tänk om vovve får för sig att dra efter en älg och... Och..? Är det bara att prova och märka att det funkar så rädslan minskar och förhoppningsvis ersätts av självförtroende? :P

Du behöver ju inte cykla en halvmil i full kareta till att börja med. Prova med några hundra meter rakt fram. Så länge cykeln har broms så klarar du ju vad som helst typ :D

Min hund tyckte att cykelns växlingsljud (och ljudet från blöta bromsar!) var konstigt i början, så det är bara att ta det lugnt och berömma både dig själv och hunden massor första gångerna.
 
Hon brukar få springa bredvid cykeln så det är hon van vid. Jag är mest nervös över eventuell jakt :rofl: men tids nog lär hon ju stanna om hon har en cykel efter sig så det löser sig väl, haha!
Du behöver ju inte cykla en halvmil i full kareta till att börja med. Prova med några hundra meter rakt fram. Så länge cykeln har broms så klarar du ju vad som helst typ :D

Min hund tyckte att cykelns växlingsljud (och ljudet från blöta bromsar!) var konstigt i början, så det är bara att ta det lugnt och berömma både dig själv och hunden massor första gångerna.
 
Andra gången vi provade dra idag! Hund sköter sig väldigt bra :love: hon drar utan problem förbi joggare utan att ens titta på dom vilket är skönt för då slipper jag hala in henne och böka flera ggr :D på vägen hem märktes dock ett lätt överslag, den annars rätt stabila hunden fick ett ryck och bet i luften när en bil susade förbi O_o Tror jag ska satsa på lite kortare pass nästa gång hon verkar (uppenbarligen) gå upp lite väl mycket i varv. Hur blir era hundar av att dra? Lätt övertaggade?
 
IDAG var dagen då jag provade. Jag kunde inte låta bli. Det gick ganska bra. Hon brukar gå närmare mig när vi är ute och tränar annars så hon var bitvis osäker och bitvis nere och skulle nosa i dikena men mestadels på väg dit vi skulle. Jag tror att hon gillade det. Hon fick ju springa så fort hon orkade, vad kan gå fel då ? :p

Rakt spår bort, vänd, rakt spår hem. Lagom. Blev väl en 400 meter i alla fall tror jag. Måste mäta sträckan vid tillfälle. Att öva på: nosen i färdriktningen även när man står stilla. Tacksamt nästan jämt att hon söker kontakt men inte vid drag. Då blir det bara trassel!
 
Andra gången vi provade dra idag! Hund sköter sig väldigt bra :love: hon drar utan problem förbi joggare utan att ens titta på dom vilket är skönt för då slipper jag hala in henne och böka flera ggr :D på vägen hem märktes dock ett lätt överslag, den annars rätt stabila hunden fick ett ryck och bet i luften när en bil susade förbi O_o Tror jag ska satsa på lite kortare pass nästa gång hon verkar (uppenbarligen) gå upp lite väl mycket i varv. Hur blir era hundar av att dra? Lätt övertaggade?

De blir fokuserade på uppgiften. De ser det helt klart som "arbete".
 
Samma här. Däremot märker jag att de går upp i ganska hög förväntan när jag plockar fram dragselarna, så det är säkert en viss stresshöjning även i arbetet.

Mamma Mu blir lika dan men de andra tycker jag är som vanligt, inför vilken promenad som helst. Hon som gammal kanske är mer medveten? :)
 
I går gjorde jag provet för grönt kort, så nu är det godkänt och klart :up:

Linorna jag beställde och betalade för över tre veckor sedan har fortfarande inte kommit. Har varit i kontakt med säljaren flera gånger och vet fortfarande inte status. Är SÅ besviken! :(
 
I går gjorde jag provet för grönt kort, så nu är det godkänt och klart :up:

Linorna jag beställde och betalade för över tre veckor sedan har fortfarande inte kommit. Har varit i kontakt med säljaren flera gånger och vet fortfarande inte status. Är SÅ besviken! :(

Åh nej! Orkar du varna via PM? Jag ska beställa nya linor då jag håller på att sätta ihop hundarna till ett spann.
 
Åh nej! Orkar du varna via PM? Jag ska beställa nya linor då jag håller på att sätta ihop hundarna till ett spann.

Det är en person som har gott rykte i vanliga fall, jag har blivit rekommenderad att betställa från hen av vänner. Antagligen är det posten som har slukat paketet, eftersom hen säger att det är skickat, men hen hade kunnat agerat lite snabbare och erbjudit en lösning oavsett. Gissar/hoppas att hen gör nya och skickar upp ändå, men har inte hört något sedan innan helgen trots att jag skickade meddelande i går. Igen. Det är MadeBych_-_-_-_-_-_-_en
 
Den här med bensnören förresten.
Har bensnören på mitt bälte nu, men funderar lite på hur det ska sitta. Vill ej springa med bensnören som string. Hur hårt spänner ni?
 
Det är en person som har gott rykte i vanliga fall, jag har blivit rekommenderad att betställa från hen av vänner. Antagligen är det posten som har slukat paketet, eftersom hen säger att det är skickat, men hen hade kunnat agerat lite snabbare och erbjudit en lösning oavsett. Gissar/hoppas att hen gör nya och skickar upp ändå, men har inte hört något sedan innan helgen trots att jag skickade meddelande i går. Igen. Det är MadeBych_-_-_-_-_-_-_en

Det var där jag tänkte beställa då jag också blivit rekommenderad. Du får gärna berätta om det löser sig.
 
Valpen är nu 7 månader och fick hänga med lös på en kort motionsrunda i långsamt tempo. Han var jätteduktig. Bådar gott för framtiden, han älskar att springa och har inga problem med att ligga först. :up: Ska bli kul sen när vi testar att faktiskt dra om några månader.
 
Valpen är nu 7 månader och fick hänga med lös på en kort motionsrunda i långsamt tempo. Han var jätteduktig. Bådar gott för framtiden, han älskar att springa och har inga problem med att ligga först. :up: Ska bli kul sen när vi testar att faktiskt dra om några månader.

Mina nioveckorsvalpar gick 3 km i skogen idag :eek: Hur långsam och lång är en kort motionsrunda? :o
 
Mina nioveckorsvalpar gick 3 km i skogen idag :eek: Hur långsam och lång är en kort motionsrunda? :o

Valpen hänga med och galoppera ca. 5 km idag. :laugh: Tönten brukar springa 10-15 km. När vi promenerar så går vi längre såklart, men det är jobbigt för dom att hänga med dom vuxna i en konstant fart innan dom är vana. Inte för att han är trött nu, men såhär i början vill jag att det ska vara roligt och att avsluta när dom fortfarande har spring i benen. När jag går så kan han ju springa en bit och sen pausa medens jag hinner ikapp. Han är alltid lös på promenader.
 
Valpen hänga med och galoppera ca. 5 km idag. :laugh: Tönten brukar springa 10-15 km. När vi promenerar så går vi längre såklart, men det är jobbigt för dom att hänga med dom vuxna i en konstant fart innan dom är vana. Inte för att han är trött nu, men såhär i början vill jag att det ska vara roligt och att avsluta när dom fortfarande har spring i benen. När jag går så kan han ju springa en bit och sen pausa medens jag hinner ikapp. Han är alltid lös på promenader.
Ja det är ju stor skillnad på att sitta fast och hålla fast tempo jämfört med att gå lös! :)
 
Den här med bensnören förresten.
Har bensnören på mitt bälte nu, men funderar lite på hur det ska sitta. Vill ej springa med bensnören som string. Hur hårt spänner ni?

Alltså, jag vet inte hur dom ska sitta, tycker typ att man får skavsår i röven av snörena om dom sitter tajt? Sitter dom löst så ger det ju hjälper det ju inte mot att bältet åker upp. :cautious:
 
I går gjorde jag provet för grönt kort, så nu är det godkänt och klart :up:

Linorna jag beställde och betalade för över tre veckor sedan har fortfarande inte kommit. Har varit i kontakt med säljaren flera gånger och vet fortfarande inte status. Är SÅ besviken! :(
Gillar att du grejat grönt kort. Men gillar inte att linorna är borta.. har säljaren alltså inte svarat eller har dom kommit bort på posten?
Tilägg: läste alla inlägg nu, hoppas att säljaren skickar nya! Annars kan man ju alltid anmäla paketet som försvunnet om man tagit foto på det innan det skickades!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 503
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 250
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 470
Senast: s957
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 503
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp