Barmarksdrag! och alla andra typer av drag.

Jag har aldrig testat kickbike, men har en känsla av att det är mycket jobbigare rent fysiskt att köra med?

Ja, det är rätt jobbigt, åtminstone i uppförsbackarna. I övrigt står jag mest stilla på den och låter hundarna jobba, men i uppförsbackarna brukar jag springa vid sidan om (om det är brant) eller hjälpa till att kicka (om det är svag lutning men långt) :) Kan tänka mig att det är samma som med cykel typ.
Det är lätt att snedbelasta sig själv med kickbike, det är lätt hänt att man bara står på ett ben och kickar med det andra. Det blir ju ett ständigt statiskt moment på det benet man står på.

Men det är väldigt kul :D
 
Ja, det är rätt jobbigt, åtminstone i uppförsbackarna. I övrigt står jag mest stilla på den och låter hundarna jobba, men i uppförsbackarna brukar jag springa vid sidan om (om det är brant) eller hjälpa till att kicka (om det är svag lutning men långt) :) Kan tänka mig att det är samma som med cykel typ.
Det är lätt att snedbelasta sig själv med kickbike, det är lätt hänt att man bara står på ett ben och kickar med det andra. Det blir ju ett ständigt statiskt moment på det benet man står på.

Men det är väldigt kul :D

Jag är bortskämd med cykeln, bara att hålla balansen och så bromsa lite i nedförsbackarna! ;)
 
Fick reda på att SM går här i Falun nästa helg så det ska jag åka och kolla på :) Har aldrig sett drag live, varken barmark eller på snö så det ska bli kul.

Åh vad avis jag blir! Hade tänkte tävla med Tonto men hand tassar är paj.
 
Jag tycker kickbike känns mycket läskigare än cykel :)

Jag gillar tanken på att va nära marken :angel: jag har en kompis som tränar och tävlar två hundar med kickbike har sett dom träna så säkert därför jag vill prova det. Hon har invaggas mig i nån trygghet om att kan hon köra kickbike med två dobermanns kan jag köra en vinthundsblandning :p
 
Hjälm, reflexväst, skyddsglasögon, handskar och ett väl utvalt blodsoffer till rätt gud. ;)

Reflexer har jag men "bara" runt vristerna. Ska köpa en väst till mig och en till hunden. Glasögon behövs för cykel. Jag kommer dock aldrig springa så fort att det behövs :p
Det där blodsoffret blir knepigare... kan det duga med en cornish Rex katt som skriker likt ett brandalarm om maten är 1 min försenad? :angel:
 
Reflexer har jag men "bara" runt vristerna. Ska köpa en väst till mig och en till hunden. Glasögon behövs för cykel. Jag kommer dock aldrig springa så fort att det behövs :p
Det där blodsoffret blir knepigare... kan det duga med en cornish Rex katt som skriker likt ett brandalarm om maten är 1 min försenad? :angel:

Jag kör ju flera hundar, så mitt ekipage är ganska långt. Därför tycker jag att massor och åter massor av reflexer och varselvästar fyller extra stor nytta. Dessutom har jag texten "HUNDSPANN!" med stora bokstäver på ryggen på västen.
 
Skyddsutrustning låter vettigt, vad inkluderas i en sån när man drar med cykel?

Jag kör hjälm, glasögon, handskar, axelskydd, armbågsskydd, spineboard och har börjat med tandskydd.

Såhär ser min "skyddsjacka" ut.
4fY6ccV.jpg
 
Jag kör ju flera hundar, så mitt ekipage är ganska långt. Därför tycker jag att massor och åter massor av reflexer och varselvästar fyller extra stor nytta. Dessutom har jag texten "HUNDSPANN!" med stora bokstäver på ryggen på västen.

Vi kommer aldrig möta bilar där vi springer. Däremot kan det dyka upp joggare runt hörnet typ 1 meter ifrån hunden O_o kanske skaffa en huligantuta att tuta med i förebyggande syfte men hämta mellanrum under turen :bump:;)

Jag kör hjälm, glasögon, handskar, axelskydd, armbågsskydd, spineboard och har börjat med tandskydd.

Såhär ser min "skyddsjacka" ut.
4fY6ccV.jpg

Fräsigt! Jag skulle dock likna en sköldpadda i samma utrustning :D handskar ska jag köpa, är inte så skönt att greppa linan utan märkte jag :cautious:
 
Jag behöver pepp. Jag har dragit lite med vovve en tid. Skrinda med kidsen, mig på fötter (:D) och liknande bara. Jag är sugen på att prova cykel. Det ser så himla roligt ut men jag är så feg! Jag är skiträdd för att vurpa och tänk om vovve får för sig att dra efter en älg och... Och..? Är det bara att prova och märka att det funkar så rädslan minskar och förhoppningsvis ersätts av självförtroende? :P
 
Jag behöver pepp. Jag har dragit lite med vovve en tid. Skrinda med kidsen, mig på fötter (:D) och liknande bara. Jag är sugen på att prova cykel. Det ser så himla roligt ut men jag är så feg! Jag är skiträdd för att vurpa och tänk om vovve får för sig att dra efter en älg och... Och..? Är det bara att prova och märka att det funkar så rädslan minskar och förhoppningsvis ersätts av självförtroende? :P

Om hunden kan alla kommandon när du springer så borde det fungera bra när du cyklar med! :) Be någon cykla med första gången så att du får lite stöd!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 119
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 440
Senast: s957
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 314
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp