Barmarksdrag! och alla andra typer av drag.

Imorgon ska vi ge oss på drag med skidor för första gången! Jag tror att det kommer gå bra om jag är duktig och tuffar på så Tinja inte tror att jag försöker ”hålla tillbaka” henne när vikten läggs i selen.

Om hon bara börjar springa tror jag hon kommer tycka det är skitkul!
 
Imorgon ska vi ge oss på drag med skidor för första gången! Jag tror att det kommer gå bra om jag är duktig och tuffar på så Tinja inte tror att jag försöker ”hålla tillbaka” henne när vikten läggs i selen.

Om hon bara börjar springa tror jag hon kommer tycka det är skitkul!

Åh så roligt! Är avis, men vi ska ut och dra med cykel imorgon då det är barmark här nu. :D
 
Exakt samma... Plus att det var ”lantbrevbärarens fel”. Inte så trovärdigt.

Nej, hon sa att hon själv väntar på paket som tagit skitlång tid så det var säkert därför... Jag pratade med posten och det tar inte så lång tid för paketen att komma fram om det inte är borttappat/ej skickat. :meh: Lantbrevbärare tar en dag längre, men nu har det gått tre veckor på måndag.
 
Orkar inte bläddra i tråden, vem har ni beställt av? Kagg Arn nämligen beställt en ny lina i förrgår och befarar att det är samma person...
 
Japp... min vän har köpt en hund av personen så jag trodde personen va seriös. Vill typ avbeställa nu, jobbar själv med försäljning i butik och på webb och har noll tolerans mot förseningar och krångel :arghh:

Jag blev rekommenderad av typ alla på gröntkortkursen jag gick. :(
 
Jag blev rekommenderad av typ alla på gröntkortkursen jag gick. :(

Jag sökte efter att köpa en lina i en draghundsgrupp och hen svarade på typ 1 min. Sen va det flera som skrev i tråden och rekommenderade... känner mig lurad redan nu.
Så bökigt för jag vill inte ha nån av standarstorlekarna på lina så behöver liksom specialbeställa...
 
Superdum fråga men har letat vitt & brett över internet och kan inte hitta någonstans. Hur tänker ni med er vikt vs hundens vikt i draget? Alltså, vad är vettigt/rimligt viktmässigt för att inte riskera skador på hunden?
 
Superdum fråga men har letat vitt & brett över internet och kan inte hitta någonstans. Hur tänker ni med er vikt vs hundens vikt i draget? Alltså, vad är vettigt/rimligt viktmässigt för att inte riskera skador på hunden?

Det beror helt på om det är skidor, canicross, spark eller cykel. Det beror också på underlag och hur mycket hunden faktiskt drar. Jag ser inga problem med att min bekant på 90 kg springer canicross med sin hund som väger 25 kg. Han är en god löpare och hunden drar precis så mycket att min bekant inte behöver bromsa honom. Min egen Schäfer väger 30-35 kg och jag väger 80 kg. Kör vi cykel har hon inte mycket vikt i linan. Drar hon kicksparken får hon jobba hårdare och speciellt om det är tung snö och dåligt pistat, men orkar gör hon. I canicross springer jag lätt med min corgi på 13 kg utan betänkligheter. Allt handlar om att lära hunden att hålla rätt tempo och rätt drag i linan. Då blir vikten på föraren irrelevant.
 
Superdum fråga men har letat vitt & brett över internet och kan inte hitta någonstans. Hur tänker ni med er vikt vs hundens vikt i draget? Alltså, vad är vettigt/rimligt viktmässigt för att inte riskera skador på hunden?

Har man liten hund får man ju kanske hjälpa till mer, ser det inte som ett problem. :) Jag väger mellan 53-60 kg (jag varierar ganska mycket) och mina hundar ligger mellan 18-33 kg.
 
Superdum fråga men har letat vitt & brett över internet och kan inte hitta någonstans. Hur tänker ni med er vikt vs hundens vikt i draget? Alltså, vad är vettigt/rimligt viktmässigt för att inte riskera skador på hunden?

Det är svårt att säga något generellt om hur mycket vikt som är okej, tycker jag. Man får nog lära känna sin hund. Men vi hobby drar mest just nu så jag är inte bekymrad över belastningen. Jag försöker att variera hur mycket jag hjälper till och anpassa mig efter underlaget. Nu cyklar vi enbart så då är det enkelt att hjälpa till.
 
Det beror helt på om det är skidor, canicross, spark eller cykel. Det beror också på underlag och hur mycket hunden faktiskt drar. Jag ser inga problem med att min bekant på 90 kg springer canicross med sin hund som väger 25 kg. Han är en god löpare och hunden drar precis så mycket att min bekant inte behöver bromsa honom. Min egen Schäfer väger 30-35 kg och jag väger 80 kg. Kör vi cykel har hon inte mycket vikt i linan. Drar hon kicksparken får hon jobba hårdare och speciellt om det är tung snö och dåligt pistat, men orkar gör hon. I canicross springer jag lätt med min corgi på 13 kg utan betänkligheter. Allt handlar om att lära hunden att hålla rätt tempo och rätt drag i linan. Då blir vikten på föraren irrelevant.

Tack för svar @Jadzia , @Tonto & @lambero ! :heart Jag drömmer om skidor & canicross. Är tung men vältränad, tycker egentligen att vikt är irrelevant men vill inte skada min hund. När man kollar på instagram ser man ju många olika storlekar på hund men nästan bara en typ av förare.

Allt ni skrivit ovan känns väldigt vettigt så det tar jag till mig :heartup:
 
Superdum fråga men har letat vitt & brett över internet och kan inte hitta någonstans. Hur tänker ni med er vikt vs hundens vikt i draget? Alltså, vad är vettigt/rimligt viktmässigt för att inte riskera skador på hunden?

Jag är ju ny på drag men försöker bara använda sunt förnuft. Jag väger kanske 70kilo och hunden 16kilo. Vi springer tillsammans och jag bromsar inte särskilt mycket utan ser mest till att linan är sträckt hela tiden. Kommer vi till ett ställe med sämre underlag så går vi alt ber jag hunden lugna sig (vilket inte funkar så bra oftast så vi går :laugh:) kommer börja köra med mtb så fort jag får hem den och då gäller samma sak.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 447
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 236
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 461
Senast: s957
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 499
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp