Bukefalos 28 år!

Barmarksdrag! och alla andra typer av drag.

När jag cyklar med Bobber så håller jag alltid kopplet i handen. Skulle det hända något så kan jag släppa. Detta innebr dock att man får ha lite armstyrka som kan dra in hunden om det skulle behövas.

Men jag vill ju att mina ska dra, så de ligger i dragselar med expanderlina framför kicken :)
Huvudsyftet är ju att de ska dra mig, men inte dra efter eventuellt uppdykande vilt så att säga :D
 
Men jag vill ju att mina ska dra, så de ligger i dragselar med expanderlina framför kicken :)
Huvudsyftet är ju att de ska dra mig, men inte dra efter eventuellt uppdykande vilt så att säga :D
Fast Bobber drar mig också. Bara att jag håller i kopplet, funkar även med expanderlina. Vad jag menar med om det skulle hända något så i vårt fall är det om det dyker upp gris så han inte sitter fast i något om vi skulle behöva sticka, eller om det gudförbjude skulle komma en bil som inte ser oss så kan vi "dela" på oss.
 
Fast Bobber drar mig också. Bara att jag håller i kopplet, funkar även med expanderlina. Vad jag menar med om det skulle hända något så i vårt fall är det om det dyker upp gris så han inte sitter fast i något om vi skulle behöva sticka, eller om det gudförbjude skulle komma en bil som inte ser oss så kan vi "dela" på oss.

Jag skulle fasiken inte kunna låta Tonto dra mig på cykel om jag höll kopplet i handen. Jäklar vad jag skulle åka i diket. :o
 
Fast Bobber drar mig också. Bara att jag håller i kopplet, funkar även med expanderlina. Vad jag menar med om det skulle hända något så i vårt fall är det om det dyker upp gris så han inte sitter fast i något om vi skulle behöva sticka, eller om det gudförbjude skulle komma en bil som inte ser oss så kan vi "dela" på oss.

Men orkar du hålla emot när han drar? Jag kör oftast Ladda och Otis, ibland har jag med äldsta hanen också, á 28kg bara han. Men bara mina två väger ju typ 43kg tillsammans O_o
Ska jag ha dem på något annat sätt än fästade i kicken kommer jag nog vilja ha dem i midjebälte, som när jag springer.. Om inte annat för att kunna bromsa med både kroppen och både fram- och bakhjulsbroms :D

Dyker det upp gris är det nog tyvärr inte så att mina hundar kommer fundera på att sticka på något annat håll än efter grisen :D Bilproblemet är i princip obefintligt hos oss tack och lov, eftersom vi kör på små otrafikerade grus-/gräsvägar som är bommade :up:
 
Men orkar du hålla emot när han drar? Jag kör oftast Ladda och Otis, ibland har jag med äldsta hanen också, á 28kg bara han. Men bara mina två väger ju typ 43kg tillsammans O_o
Ska jag ha dem på något annat sätt än fästade i kicken kommer jag nog vilja ha dem i midjebälte, som när jag springer.. Om inte annat för att kunna bromsa med både kroppen och både fram- och bakhjulsbroms :D

Dyker det upp gris är det nog tyvärr inte så att mina hundar kommer fundera på att sticka på något annat håll än efter grisen :D Bilproblemet är i princip obefintligt hos oss tack och lov, eftersom vi kör på små otrafikerade grus-/gräsvägar som är bommade :up:
Hahaha ja det slog mig nu att dina är ju jakthundar så du har nog inte samma problem som jag så sätt :D Ja bobber väger in på precis under 40 kg och honom har jag inga problem att hålla in, men jag har honom inte springande framför utom bredvid just för att jag ska kunna styra lite vid möte etc. Märker själv att detta var skitsvårt att förklara bildligt :laugh:
 
Hahaha ja det slog mig nu att dina är ju jakthundar så du har nog inte samma problem som jag så sätt :D Ja bobber väger in på precis under 40 kg och honom har jag inga problem att hålla in, men jag har honom inte springande framför utom bredvid just för att jag ska kunna styra lite vid möte etc. Märker själv att detta var skitsvårt att förklara bildligt :laugh:

Haha, nope :D
Ah, jag är med dig där :up: När jag bodde i Stockholm så cyklade jag lite med Ladda, men då fick hon bara springa bredvid eftersom det var mycket möten osv. Då drog hon dock inte :)

När man bor i de djupa smålandsskogarna blir man tvärtom chockad OM man skulle möta någon, det har faktiskt bara hänt en gång hittills :D Därför är det enklare att ha dem framför mig tycker jag. Men jag tror inte jag skulle orka hålla dem med bara en hand ändå, och samtidigt lyckas manövrera cykeln/kickbiken :D
 
Haha, nope :D
Ah, jag är med dig där :up: När jag bodde i Stockholm så cyklade jag lite med Ladda, men då fick hon bara springa bredvid eftersom det var mycket möten osv. Då drog hon dock inte :)

När man bor i de djupa smålandsskogarna blir man tvärtom chockad OM man skulle möta någon, det har faktiskt bara hänt en gång hittills :D Därför är det enklare att ha dem framför mig tycker jag. Men jag tror inte jag skulle orka hålla dem med bara en hand ändå, och samtidigt lyckas manövrera cykeln/kickbiken :D
Ja Bobber drar hela tiden, när han blir trött efter ett tag är det dock jag som drar honom :laugh: Åhh jag vill också bo som du. Var exakt bor du någonstans eg? När jag satt hundvakt till en karelare så spände jag honom i Bobber så jag hade bara ett koppel i handen ändå, vilket ioförsig innebär att Bobber fick ta stötarna när karelaren ville åt ett annat håll, men det löste han med ett par tillsägelser så följde lillen så fint så. :angel:
 
Ja Bobber drar hela tiden, när han blir trött efter ett tag är det dock jag som drar honom :laugh: Åhh jag vill också bo som du. Var exakt bor du någonstans eg? När jag satt hundvakt till en karelare så spände jag honom i Bobber så jag hade bara ett koppel i handen ändå, vilket ioförsig innebär att Bobber fick ta stötarna när karelaren ville åt ett annat håll, men det löste han med ett par tillsägelser så följde lillen så fint så. :angel:

Haha, det är bara Ladda som blir trött. Otis blir trött, men han begriper inte det förrän efteråt :D

Jag bor i västra Småland, med ca 2 mil till Hallandsgränsen och 2 mil till Västra Götalands-gränsen :) Det är väldigt smidigt när man inte möter folk!

Så här ser det ut för mig med alla tre förspända :D
13525516_1792176527669095_741051295_n.jpg


Grejen är att jag är skitdålig på att cykla :angel: Har stora svårigheter att kickbika/cykla med bara en hand :D
 
Använder ni något kommando när hunden ska dra eller fattar den ändå att det är det som gäller? Jag vill ju inte ha en hund som drar vanligtvis utan att hon ska fatta att det är i vissa sammanhang bara :)
 
Fast Bobber drar mig också. Bara att jag håller i kopplet, funkar även med expanderlina. Vad jag menar med om det skulle hända något så i vårt fall är det om det dyker upp gris så han inte sitter fast i något om vi skulle behöva sticka, eller om det gudförbjude skulle komma en bil som inte ser oss så kan vi "dela" på oss.
Det skulle vara rena självmordsprojektet att ha ett starkt spann i handen på cykel. Mina 5 BCs väger tillsammans 100 kg, och vi håller som mest ca 45 km/h. Inte en dragvikt som funkar att ha i samma hand som ska sköta bromsen...
 
Det skulle vara rena självmordsprojektet att ha ett starkt spann i handen på cykel. Mina 5 BCs väger tillsammans 100 kg, och vi håller som mest ca 45 km/h. Inte en dragvikt som funkar att ha i samma hand som ska sköta bromsen...
Haha jo det fattar jag. Är ju lite skillnad att hålla in och hålla koll på en hund och 5! Nog för att svanstippen på en av dem har mer lydnad än vad Bobber har:o.. (kankse inte riktigt så illa eg men ändå!:D)
 
Fast Bobber drar mig också. Bara att jag håller i kopplet, funkar även med expanderlina. Vad jag menar med om det skulle hända något så i vårt fall är det om det dyker upp gris så han inte sitter fast i något om vi skulle behöva sticka, eller om det gudförbjude skulle komma en bil som inte ser oss så kan vi "dela" på oss.

Det är helt omöjligt att behålla kontrollen över cykeln/kickbiken när hunden går för fullt om man dessutom ska draglinan i handen. Antingen tappar man hunden eller så drar man i backen. Det räcker med en lite större rot för att båda händerna behövs för parering. Att få stopp på en hund som ligger i 30-40 km/h med bara kraften från en hand är dessutom en utopi. Då lär man vara stålmannen.

Cyklar man på vägen med hunden joggandes bredvid sig fungerar det säkert, men då är det mer fråga om motionering än drag.
 
Ni som kör kickbike/cykel med era hundar, hur har ni dem fästade?

Jag körde alla våra tre framför kickbiken häromdagen, och lade upp bilden i en rasgrupp på facebook. Där fick jag kommentarer från en som kört en del pointer som skrev att han aldrig skulle ha dem fästade i själva kicken utan bara runt midjan. Om det skulle hända något ville han hellre dras efter själv än att cykeln/kicken skulle bli åkandes efter.

Hur tänker ni kring detta?

För egen del har jag dem fästade i kickbiken. När jag kör alla tre så väger de minst 15kg mer än mig och jag är inte så sugen på att bli släpad efter dem om det skulle dyka upp ett rådjur eller liknande.. Absolut att de kan bli skadade av min (relativt lätta) kickbike, men jag tänker att den även bromsar upp rätt bra så att de inte kommer så långt?
Jag har ett fäste som går fram över hjulet, och det är ju en såndär krok tillbaka med gummiflärp så man ska kunna slå av linan om det händer något. Är dock tveksam till att jag får av den med typ 70kg hund som drar för fullt framåt...

Föredrar klart att ha dem fästa i cykeln/kickbiken/kicksparken. Dels för att jag upplever att kontrollen blir bättre och dels för att dragfästet håller linan undan från framhjulet. Jag ser dessutom hellre att de släpar cykel efter sig än mig.
 
Föredrar klart att ha dem fästa i cykeln/kickbiken/kicksparken. Dels för att jag upplever att kontrollen blir bättre och dels för att dragfästet håller linan undan från framhjulet. Jag ser dessutom hellre att de släpar cykel efter sig än mig.

Då tänker vi precis samma :)
 
Har lite problem att få Stoja att förstå att vi arbetar vid drag och inte bara är ute på en snabbare promenad. Så hon kan plötsligt ta kisspaus etc. Tips?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 684
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 438
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 492
Senast: s957
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 745
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp