Bukefalos 28 år!

Barmarksdrag! och alla andra typer av drag.

Ziva älskar att dra mig på cykeln :D Men för tillfället blir det mer springa bredvid i makligt tempo när det är asfalt närmast. Hur ser ni på det här med att springa på asfalt? Sliter alldeles för mkt på kroppen eller ok i mindre sträckor utan att dra fullt ut? Tycker det är så bökigt och jobbigt att baxa upp cykeln på bilen för att ta sig till en bra grusväg. Men det får det ju vara värt ibland, vad gör man inte för att hunden ska ha roligt? :love: Det är bra motion för matte också som behöver ner i vikt ;)

Vet någon förresten hur det är med cyklar och motionsspår/bilstor ridväg? Susar förbi rätt många cyklar vid vår BHK men samtidigt har jag hört att man inte får cykla på sådana ställen.
 
Igår sprang jag med båda hundarna framför - herregud vad snabbt det gick emellanåt :laugh:
Insåg att lydnaden blev sisådär med två hundar framför och att kickbikens bromsar onekligen är betydligt bättre än mina egna :p
Vi sprang 4km med en snittid på 4:53, så det är jag nöjd med. Sprang en rätt kuperad runda och försökte hålla ner tempot lite för att de inte bara skulle skena på, så jag trodde inte att vi skulle vara så snabba som vi var ändå.
Enligt min Apple Watch (som nog inte är så exakt) hade jag en snittpuls på 166, så det känns som om vi fortsätter att hålla det tempot så borde jag ändå märka skillnad på konditionen rätt snart :D
 
Någon som vet hur mycket en hund kan dra utan WP-sele utan att det blir felbelastande? KAN man ens göra ett lågt drag med något annat? Typ knyta band i sidorna på en y-sele eller något?
Skulle vilja göra lätta drag med Alice - typ dra en vattenflaska med ett par dl vatten till en början. Om vi gillar det så lär jag ju köpa en riktig sele. Men känns onödigt att slänga flera hundra (kanske flera tusen) kronor på en sele som inte används. Typ som hennes nomesele :meh: Den har använts en gång när hon drog min systerdotter på snowracer i vintras (med draghjälp från mig såklart!!). Men vi kan inte använda den i vanliga fall eftersom Alice måste ha mig som hare.
 
Igår sprang jag med båda hundarna framför - herregud vad snabbt det gick emellanåt :laugh:
Insåg att lydnaden blev sisådär med två hundar framför och att kickbikens bromsar onekligen är betydligt bättre än mina egna :p
Vi sprang 4km med en snittid på 4:53, så det är jag nöjd med. Sprang en rätt kuperad runda och försökte hålla ner tempot lite för att de inte bara skulle skena på, så jag trodde inte att vi skulle vara så snabba som vi var ändå.
Enligt min Apple Watch (som nog inte är så exakt) hade jag en snittpuls på 166, så det känns som om vi fortsätter att hålla det tempot så borde jag ändå märka skillnad på konditionen rätt snart :D
Jag känner mer och mer att jag kanske måste stjäla Otis (och.. Ladda?)!! Vill också springa med blådårar! :D
 
Vi övade lite häromkvällen när temperaturen sjönk. Jag orkade längre än jag trodde (100 meter istället för 50 :D) men oj vad labben tycker det är konstigt att dra. Husse fick springa precis framför och agera hare och ändå var det svårt sa labben.
Tog pulsen på honom (hunden ;)) efteråt och den var inte alls hög så det märktes att han bara slödragit :p
 
Tonto börjar bli så stark att jag inte kan hålla emot själv. :o Jag måste verkligen skaffa en kickbike så att jag kan bromsa. :cautious: Joggade 8 km med honom i föregår och det känns fortfarande i kroppen.
 
Övat med labben igen och det är inte ett dugg kul :(
Husse sprang framför som hare men det hjälper inte. Labben åt gräs och småtravade så jag kunde gå i samma tempo. Han verkar inte tycka det är kul, eller så är han så otränad att han tycker det är jobbigt, jag vet inte. Tips? Tyvärr vill jag inte ha lagotton med pga, annars vore hon nog en bra hare.
 
Någon som vet hur mycket en hund kan dra utan WP-sele utan att det blir felbelastande? KAN man ens göra ett lågt drag med något annat? Typ knyta band i sidorna på en y-sele eller något?
Skulle vilja göra lätta drag med Alice - typ dra en vattenflaska med ett par dl vatten till en början. Om vi gillar det så lär jag ju köpa en riktig sele. Men känns onödigt att slänga flera hundra (kanske flera tusen) kronor på en sele som inte används. Typ som hennes nomesele :meh: Den har använts en gång när hon drog min systerdotter på snowracer i vintras (med draghjälp från mig såklart!!). Men vi kan inte använda den i vanliga fall eftersom Alice måste ha mig som hare.

Max 10 % av hundens vikt kan du dra med en sele som inte är måttad efter hunden. Att dra en flaska skulle jag däremot inte rekommendera.

Jag köpte min sele för 550 kronor från Finland. Sök på Jum-Jum's på facebook så hittar du dit (hon pratar svenska)
 
Max 10 % av hundens vikt kan du dra med en sele som inte är måttad efter hunden. Att dra en flaska skulle jag däremot inte rekommendera.

Jag köpte min sele för 550 kronor från Finland. Sök på Jum-Jum's på facebook så hittar du dit (hon pratar svenska)

Tack för tips! Vad skulle du rekommendera att dra för att prova, och varför inte en flaska? :)
 
Cani-Cross kör jag för det mesta, men cyklar även lite då och då när jag har tillfälle :) Har planer på att åka skidor också efter henne men har inte haft möjlighet och tror att hennes tassar kommer göra det omöjligt mer än några få gånger per säsong men vi får se! :D
Vi kör även något jag tror att jag själv döpt till promenaddrag, alltså jag PW med henne i dragsele och draglina och midjebälte och hon får dra helt enkelt :) Men det gör vi någon gång i veckan, försöker orka med Cani-Cross men min kondition gillar inte riktigt det haha :)
21d18p.jpg
 
Ni som kör kickbike/cykel med era hundar, hur har ni dem fästade?

Jag körde alla våra tre framför kickbiken häromdagen, och lade upp bilden i en rasgrupp på facebook. Där fick jag kommentarer från en som kört en del pointer som skrev att han aldrig skulle ha dem fästade i själva kicken utan bara runt midjan. Om det skulle hända något ville han hellre dras efter själv än att cykeln/kicken skulle bli åkandes efter.

Hur tänker ni kring detta?

För egen del har jag dem fästade i kickbiken. När jag kör alla tre så väger de minst 15kg mer än mig och jag är inte så sugen på att bli släpad efter dem om det skulle dyka upp ett rådjur eller liknande.. Absolut att de kan bli skadade av min (relativt lätta) kickbike, men jag tänker att den även bromsar upp rätt bra så att de inte kommer så långt?
Jag har ett fäste som går fram över hjulet, och det är ju en såndär krok tillbaka med gummiflärp så man ska kunna slå av linan om det händer något. Är dock tveksam till att jag får av den med typ 70kg hund som drar för fullt framåt...
 
Ni som kör kickbike/cykel med era hundar, hur har ni dem fästade?

Jag körde alla våra tre framför kickbiken häromdagen, och lade upp bilden i en rasgrupp på facebook. Där fick jag kommentarer från en som kört en del pointer som skrev att han aldrig skulle ha dem fästade i själva kicken utan bara runt midjan. Om det skulle hända något ville han hellre dras efter själv än att cykeln/kicken skulle bli åkandes efter.

Hur tänker ni kring detta?

För egen del har jag dem fästade i kickbiken. När jag kör alla tre så väger de minst 15kg mer än mig och jag är inte så sugen på att bli släpad efter dem om det skulle dyka upp ett rådjur eller liknande.. Absolut att de kan bli skadade av min (relativt lätta) kickbike, men jag tänker att den även bromsar upp rätt bra så att de inte kommer så långt?
Jag har ett fäste som går fram över hjulet, och det är ju en såndär krok tillbaka med gummiflärp så man ska kunna slå av linan om det händer något. Är dock tveksam till att jag får av den med typ 70kg hund som drar för fullt framåt...
Jag kör med midjebälte på barmark. Även femspannet ;)
 
Ni som kör kickbike/cykel med era hundar, hur har ni dem fästade?

Jag körde alla våra tre framför kickbiken häromdagen, och lade upp bilden i en rasgrupp på facebook. Där fick jag kommentarer från en som kört en del pointer som skrev att han aldrig skulle ha dem fästade i själva kicken utan bara runt midjan. Om det skulle hända något ville han hellre dras efter själv än att cykeln/kicken skulle bli åkandes efter.

Hur tänker ni kring detta?

För egen del har jag dem fästade i kickbiken. När jag kör alla tre så väger de minst 15kg mer än mig och jag är inte så sugen på att bli släpad efter dem om det skulle dyka upp ett rådjur eller liknande.. Absolut att de kan bli skadade av min (relativt lätta) kickbike, men jag tänker att den även bromsar upp rätt bra så att de inte kommer så långt?
Jag har ett fäste som går fram över hjulet, och det är ju en såndär krok tillbaka med gummiflärp så man ska kunna slå av linan om det händer något. Är dock tveksam till att jag får av den med typ 70kg hund som drar för fullt framåt...

Skriker jag stanna till Tonto så stannar han, så det har jag nog inte ens tänkt på. Till Rollo ropar jag godis och slänger en köttbulle på honom och då blir det tvärstopp. Vet inte om det skulle spela någon roll vart jag har dom fastspända när dom är en och en... lite svårare att stanna när dom är tillsammans, då väger dom mer än vad jag gör och skulle dom vilja dra så gör dom nog det även om både jag och cykel skulle släpas efter. :D
 
Vi har en non-stop sele till Frank, kan man använda den både till kickbike och att dra en snutt kedja på backen? Tyngdpunkterna skiljer sig ju en del.

frank-drag_zpshtpntsxg.jpg
 
Skriker jag stanna till Tonto så stannar han, så det har jag nog inte ens tänkt på. Till Rollo ropar jag godis och slänger en köttbulle på honom och då blir det tvärstopp. Vet inte om det skulle spela någon roll vart jag har dom fastspända när dom är en och en... lite svårare att stanna när dom är tillsammans, då väger dom mer än vad jag gör och skulle dom vilja dra så gör dom nog det även om både jag och cykel skulle släpas efter. :D

Det är ju just det här släpa efter-momentet jag gärna skulle vilja undvika :D
 
Nödstop på hundarna? Nogrimma kanske? :angel:

Nja, just nosgrimma vore nog en synnerligen dålig nödbroms :D
Jag är egentligen inte superorolig, vi låter en del när vi kommer farandes och vilt har inte varit ett problem hittills. Men det är ju det här "tänk om".

Jag kanske borde börja med att införskaffa en hjälm, som steg 1 :D
 
Nja, just nosgrimma vore nog en synnerligen dålig nödbroms :D
Jag är egentligen inte superorolig, vi låter en del när vi kommer farandes och vilt har inte varit ett problem hittills. Men det är ju det här "tänk om".

Jag kanske borde börja med att införskaffa en hjälm, som steg 1 :D
När jag cyklar med Bobber så håller jag alltid kopplet i handen. Skulle det hända något så kan jag släppa. Detta innebr dock att man får ha lite armstyrka som kan dra in hunden om det skulle behövas.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 003
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 332
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 480
Senast: s957
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 690
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp