Bukefalos 28 år!

Barmarksdrag! och alla andra typer av drag.

Har lite problem att få Stoja att förstå att vi arbetar vid drag och inte bara är ute på en snabbare promenad. Så hon kan plötsligt ta kisspaus etc. Tips?

Jag har helt enkelt bara sagt nej om det ser ut som om han tänker sluta jobba med draget.
 
Jäklar vad min lille drar nu! :love: Spände för honom på cykel för första gången idag med husse. (Husse kan inte gå så jag tänkte att han skulle få dra honom på cykeln så att sambon kunde få komma ut ur huset.)

Han följde alla kommandon, höger, vänster, stanna, långsammare och sidan innan vi kom till skogen, där vart det fullt ös och han ville bara jobba, jobba, jobba. Drag är verkligen hans kall här i livet. :laugh::love:

Såhär glad blir man om man får dra!
YKYkTtu.jpg
 
Jag måste dock köpa ny sele till Tonto då hans Zero DC Faster har blivit för trång i halsen när han muskat sig på bogarna... Funderar på om en Newa sele kanske kan vara något?

Eller vågar man måttbeställa en Zero DC Faster i större mått i halsen? Storleken större är nämligen för stor.
 
Fortsätter att bomba tråden! :D Satte mig själv på cykeln efter skrället och fan vad fort det går. :nailbiting::eek:

Funderar på om jag ska fortsätta med cykel eller om jag ska köpa en kickbike? Vad tror ni är lättast att köra med? Vad kör ni med?
 
Ni som kör kickbike/cykel med era hundar, hur har ni dem fästade?

Jag körde alla våra tre framför kickbiken häromdagen, och lade upp bilden i en rasgrupp på facebook. Där fick jag kommentarer från en som kört en del pointer som skrev att han aldrig skulle ha dem fästade i själva kicken utan bara runt midjan. Om det skulle hända något ville han hellre dras efter själv än att cykeln/kicken skulle bli åkandes efter.

Hur tänker ni kring detta?

För egen del har jag dem fästade i kickbiken. När jag kör alla tre så väger de minst 15kg mer än mig och jag är inte så sugen på att bli släpad efter dem om det skulle dyka upp ett rådjur eller liknande.. Absolut att de kan bli skadade av min (relativt lätta) kickbike, men jag tänker att den även bromsar upp rätt bra så att de inte kommer så långt?
Jag har ett fäste som går fram över hjulet, och det är ju en såndär krok tillbaka med gummiflärp så man ska kunna slå av linan om det händer något. Är dock tveksam till att jag får av den med typ 70kg hund som drar för fullt framåt...

Ja, det vanliga bland oss som kör med polarhundar är att ha dem fästa i antennen på kickbiken iallafall :) Mina tjejer väger 65 kg tillsammans och jag väger 55 kg så ja... Gör inte samma misstag som jag gjorde med kickbiken bara *skratt* Jag glömde av mig och klev av och bromsade när de rusade efter ett rådjur :P Flög över styret såklart.. Men fick stopp på hundarna med ett bestämt kommando iallafall efter det. De tittade förvånat på mig som "vad gör du där nere?".. Ett snett styre som jag knäckte till och några skrapsår senare så körde vi vidare en mil iallafall :D Nu har jag lärt mig att stå kvar på kicken och bromsa när jag ger kommando..
 
För att det är lättare att hoppa av om det går åt skogen? :angel:
kanske det ;) Nej men skämt å sido. Jag tycker det känns säkrare att vara närmare marken iallafall. Mindre fallhöjd och det känns lättare att kontrollera hundarna på något vis.

Dessutom kan jag hjälpa till i uppförsbackar om det behövs. När jag drar sträckor på 2-3 mil med mina så brukar det behövas lite hjälp ibland :)
 
kanske det ;) Nej men skämt å sido. Jag tycker det känns säkrare att vara närmare marken iallafall. Mindre fallhöjd och det känns lättare att kontrollera hundarna på något vis.

Min lyssnar faktiskt bra, men det var lite otäckt när det gick fort - tänk om han skulle slänga sig i diket. :nailbiting:
 
Det har faktiskt hänt mig när jag satt på cykeln en gång. Cyklade med ena malamuten och en finsk lapphund framför så fick de syn på ett rådjur innan jag hann reagera. De lyssnade visserligen men då var vi redan någon meter inne i skogen. Jag hann hoppa av och få stopp väldigt snabbt men läskigt var det innan det blev stopp kan jag säga :P
 
Det har faktiskt hänt mig när jag satt på cykeln en gång. Cyklade med ena malamuten och en finsk lapphund framför så fick de syn på ett rådjur innan jag hann reagera. De lyssnade visserligen men då var vi redan någon meter inne i skogen. Jag hann hoppa av och få stopp väldigt snabbt men läskigt var det innan det blev stopp kan jag säga :P

Tonto tänkte dra efter kaniner 2 gånger idag (Han hoppade till men hann inte dra iväg innan jag sa till honom.) men det räcker med att jag ryter "NEJ och framåt!" Sambon tycker att det låter som om jag kommenderar ett helt spann, men jag tar det säkra före det osäkra. :angel:
 
Ja, det låter klokt. Jag är mer alert numera och hinner kommendera mina malamuter framåt när de ser rådjur och annat så nu ökar de bara farten istället :D
 
Fortsätter att bomba tråden! :D Satte mig själv på cykeln efter skrället och fan vad fort det går. :nailbiting::eek:

Funderar på om jag ska fortsätta med cykel eller om jag ska köpa en kickbike? Vad tror ni är lättast att köra med? Vad kör ni med?

Jag köpte en begagnad mtb för ungdomar. Typ 21" tror jag? Dämpad framgaffel. Bra med lite lägre cykel, så når jag lätt ner med fötterna för att parera om det är något. Det enda jag saknar är skivbromsar, jag sliter ut ett par bromsar per körd mil, nu ;)
 
Jag köpte en begagnad mtb för ungdomar. Typ 21" tror jag? Dämpad framgaffel. Bra med lite lägre cykel, så når jag lätt ner med fötterna för att parera om det är något. Det enda jag saknar är skivbromsar, jag sliter ut ett par bromsar per körd mil, nu ;)

Så du tycker att det är helt ok att köra med cykel? Jag måste köpa en hurusom då sambons jättecykel är på tok för stor för mig. :nailbiting:
 
Så du tycker att det är helt ok att köra med cykel? Jag måste köpa en hurusom då sambons jättecykel är på tok för stor för mig. :nailbiting:

Jag kör som sagt femspann framför min lilla barncykel, med stamlinan fästad i midjebälte, stagad över framhjulet med ett gammalt dressyrspö ( :D ) och vi snittar på en bra bit över 30 km /h på skogsvägarna. Men då har jag jäääävligt lydiga hundar med väldigt kort bromssträcka och hög arbetsmoral ;)
 
Jag kör som sagt femspann framför min lilla barncykel, med stamlinan fästad i midjebälte, stagad över framhjulet med ett gammalt dressyrspö ( :D ) och vi snittar på en bra bit över 30 km /h på skogsvägarna. Men då har jag jäääävligt lydiga hundar med väldigt kort bromssträcka och hög arbetsmoral ;)

Min sprang typ med topphastighet på 28-30 km/h idag, men jag hade fasiken bromsen i. :o Han har dock hög arbetsmoral, vi jobbar på lydigheten, stoppknapp på att jaga vilt, höger, vänster, sidan, snabbare, stanna, långsammare sitter i alla fall. Kanske vågar mig på en cykel då.
 
Fortsätter att bomba tråden! :D Satte mig själv på cykeln efter skrället och fan vad fort det går. :nailbiting::eek:

Funderar på om jag ska fortsätta med cykel eller om jag ska köpa en kickbike? Vad tror ni är lättast att köra med? Vad kör ni med?

Kickbike är klart enklare. Man får mer kontroll. Själv kör jag med cykel i dagsläget, en inte helt optimal enduro-variant. Den är dock inte köpt för draget utan för trail/enduro-cykling. Ska införskaffa en hardtail till nästa år eller en kickbike, beroende på om den bara ska användas till drag eller om jag känner att jag behöver en hardtail mtb som komplement till det heldämpade.
 
Jag köpte en begagnad mtb för ungdomar. Typ 21" tror jag? Dämpad framgaffel. Bra med lite lägre cykel, så når jag lätt ner med fötterna för att parera om det är något. Det enda jag saknar är skivbromsar, jag sliter ut ett par bromsar per körd mil, nu ;)

Om du sliter bromsar så hårt, kolla för guds skull fälgarna. Du vill inte ligga i 30 och en fälg splittar sig. Fälgkanten borde ha en slitagevarnare. Ser ut som en rand runt om. Är den helt bortsliten, byt omgående fälg (eller hjul, brukar bli billigast).
 
Om du sliter bromsar så hårt, kolla för guds skull fälgarna. Du vill inte ligga i 30 och en fälg splittar sig. Fälgkanten borde ha en slitagevarnare. Ser ut som en rand runt om. Är den helt bortsliten, byt omgående fälg (eller hjul, brukar bli billigast).

Äh, biltemas billiga bromsbelägg är ju som suddgummin! :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 292
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 379
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 485
Senast: s957
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 713
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp