Bukefalos 28 år!

Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Av det jag har läst av dina inlägg här och i vår-tråden så tycker jag det låter som om att du gör mycket med din son men jag citerade din mening för att den får det att låta som om att barnen inte lär sej att dela med sej osv utan hjälp från dagis.
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Ja visst är det så, sjukdomarna blir ju svårare att undvika om man har två barn oavsett om dom går på dagis eller ej.

Jag har väldigt ont i mina fogar och har haft sen vecka 12 så jag har varit tråkig ett långt tag, ändå så verkar Alex nöjd med att vara hemma med mej, hans pappa är ju oxå hemma och leker sånt som inte jag klarar.
Han har tex lärt sej att om vi är ute och går och han blir trött så är det vagnen som gäller för jag kan inte bära, han köper det utan problem.
Vill han leka på golvet i sitt rum så följer jag med dit och sitter ett tag sen säger jag som det är bara, att jag har ont och inte kan leka mer men att han är välkommen upp i mitt knä i soffan för att läsa/gosa. Han accepterar helt enkelt dom flesta situationerna med undantag för tårar ibland så klart, men jag försöker gör sånt han tycker är kul som jag klarar av.
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Det beror nog på vad man har för slags barn och vad man har för slags umgängeskrets. Jag har inga vänner med barn i samma ålder som mina och öppna förskolan har öppet två timmar i veckan.

För oss har förskolan gett min son något som vi verkligen inte kan ge honom. Och ja, i denna åldern hade han lätt kunnat vara med jämnåriga 8 timmar om dagen. Men å andra sidan är han inte ett barn som sitter och pysslar för sej själv.
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Det är sant. Här har vi ÖF alla dagar i veckan och det blir ju lite lättare då. Har även kompisar med barn i samma ålder, dock så går dessa på dagis, men på helger ses man ju ibland.
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Förskolan kontra hemmet är inte samma sak och ska så heller inte vara.

Jag tror att man ska vara försiktig åt båda håll med att kasta ur sig ord som lathet, döva samvete, slippa undan uppfostran etc

För mig ser jag en tydlig gräns som min dotter gick igenom ungefär runt 2-årsåldern när hon också skolades in på förskolan. Det hon fick ut av att vara på förskolan går inte att jämföra med öppna förskolan, inte i vårt fall iaf.
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Tycker snarare att det är tvärt om, dom flesta tycker att det är dåligt att ha sina barn hemma pga att dom inte blir tillräckligt stimulerade, dagis är det som får folks barn att inte klättra på väggarna hemma, lite skrämmande tycker jag, att vi är så beroende av dagis.
r.

Håller med dig.
Ärligt talat så tycker jag många föräldrar borde var ärligare och säga som det är, vi behåller fskplatsen till nr 1 för att vi tycker det är skönt och inte främst för barnets skull. Har hört mer än en förälder som har sina barn på privat fsk tacka gudarna för att de slipper 15-timmarsregeln för hur skulle de då orkat?

Jag tycker det är skrämmande att små barn knappt har någon natulig del i vårt samhälle så vi måste skyffla undan dem när vi är hemna med småsyskon. Det blir lite av "alla andra barn är ju på dagis" istället för att fler föräldrar gör som ni så det faktiskt naturligt finns barn hemma på dagarna, förutom bebisar.

Tyvärr kan jag inte prisa kvaliteten på många fsk i storstan Gbg. Det är mycket förvaring, personalbyte etc. Stora barngrupper. Har flera fsklärarvänner, tyvärr några som slutat för att de inte känner att de får förutsättningar att kunna göra ett bra jobb. Att då fsk skulle vara så viktig för många syskon är jag inte helt säker på.

Bitter - ja, lite, börjar tröttna även på skolans värld där pappersarbete tycks värderas högre än lärares chans att göra kvalitativa lektioner.
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Så tror jag oxå att det är, tvåan får hänga med när ettan ska leka i parken osv, men ettan får anpassa sej när tvåan måste ammas och bytas på, sånt är livet helt enkelt.

Fast just den delen med anpassning kan nog vara rätt tuff när ettan fortfarande är så liten. Med mina äldre barn var ju inte den anpassningen speciellt tuff eftersom de var så pass stora men satt jag här med en ny bebis när vår yngste är 1,5 hade jag nog fått hålla i hatten....



Ja vi är ju alla olika med olika behov, sen kan det ju vara skillnad, tycker jag, om man har så långt mellan barnen som du har, för jag kan tänka mej att dom redan gick på dagis när nr:3 kom?

Jo, de gick redan på förskola men jag är rätt säker på att jag gjort samma val även om de varit yngre. Jag har väldigt positiva erfarenheter av förskola (jag tycker allt att det skiner igenom att inte du har det trots att du inte provat på). Och i min värld går öppna förskolan överhuvudtaget inte att jämföra med riktiga förskolan som jag tycker ger betydligt mycket mer för barnet, inte minst i fråga om gruppsamhörighet.



Känns lite som om att du tar åt dej på fel sätt ang det fetstilta.

Nä, jag tror inte det. Det där är lite av ett "skitargument" som lätt kastas ut. Jag menar, var och en får ju faktiskt göra precis vad som passar den familjen och de barnen/föräldrarna mest men 15 h per vecka är ju lite av en fis i rymden jämfört med ett barns hela vakna tid. Inte är det någon som skulle påstå att man inte vill "umgås som familj" för att farmor är där och sköter 2 ggr per vecka....





Jag tror inte att dagis är dåligt för barnen, och framförallt inte när dom är så stora som dina äldsta .
Att det är olika barn på öppna förskolan tror inte jag att min son bryr sej om, han leker ju inte med andra barn på det sättet än. Dom som jobbar på öppna förskolan hos oss är iaf utbildade pedagoger och läser med barnen, kör lite med bilarna osv. Men visst dom har ju inte samma ansvar som en dagisfröken.
Men om du hade varit hemma med dina stora barn på heltid av någon anledning så hade dom nog träffat kompisar ändå, ni hade lixom gjort andra saker än i dagsläget kan jag tänka mej och då träffat folk som har sina stora barn hemma och lekt med dom?

Jag tycker ju att förskola är bra även för mindre barn MEN i mitt tycke ska tiden vara begränsad (jag är inte pro 40h/vecka för ettåringar).
Jag ser ju gärna också att mina barn känner sig trygg med andra vuxna också samt att de får viss input som inte vi själva erbjuder hemma. Lite av det bästa från två olika världar helt enkelt.

Hade jag haft mina stora barn hemma hade umgänget med andra barn troligen skett kvällstid eftersom de andra barnen hade gått på förskola. Och kanske det inte varit helt lätt att få kontakt med andra barn i närhete heller? Självklart hade man ju försökt ordna det så gott man kunde. /Sar
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

En tanke som slår mej när jag pratar med föräldrar som har sin etta på dagis, eller har behövt sätta sitt/sina barn på dagis tidigt, är att dom dövar sitt samvete med att säga hur bra barnet har det på dagis och vad tråkigt det skulle ha det hemma. Man vrider och vänder på det för att det ska låta bra, alt kännas bra för att man själv inte orkar med.

Men som sagt bara en tanke som dyker upp varje gång någon tycker jag är konstig som vill ha mina ungar hemma. För det är nästan alla jag pratar med som säger samma sak, samma som ni som skriver här tycker och tänker, dagis är skönt, då är det lugnt hemma sen för barnet är trött.

Eller så tycker de genuint att barnet har det bra på förskolan? :idea: Det kanske är så att du tolkar det som dövande av samvete för att du själv hellre föredrar att ha barnen hemma.

Av de svar du fått i tråden läser jag snarare att föräldrarna uppskattar att få möjlighet att sova/vila/egentid tillsammans med tvåan när ettan är på förskolan, snarare än att man är glad att ungen kommer hem trött. Du lägger in din egen värdering hela tiden. ;)
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

*kl

Människor som art är flockdjur.

Av den anledningen tycker jag att dagis 15h/v med en pedagogisk plan är fantastiskt för de som har möjligheten!
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Jag har absolut ett öppet sinne, jag kan ju inte i förväg veta hur det är att ha två ungar hemma som dessutom är ganska tätt emellan och sen kanske det beror på hur båda barnen är som individer oxå.
Men som alla verkar resonera när jag pratar med folk låter så fel för mej i dags läget.

Fast på dina svar här i tråden låter det inte som att du har ett öppet sinne. Det känns som att du utgår från ditt barn och er familj och hur de fungerar och därför fungerar alla andra barn och familjer så också?

Kan du inte berätta lite mer om er Öppna Förskola och vad för aktiviteter som erbjuds där? Blir uppriktigt sagt nyfiken eftersom det verkar vara en ÖF utöver det vanliga :)
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Eller så tycker de genuint att barnet har det bra på förskolan? :idea: Det kanske är så att du tolkar det som dövande av samvete för att du själv hellre föredrar att ha barnen hemma.

Av de svar du fått i tråden läser jag snarare att föräldrarna uppskattar att få möjlighet att sova/vila/egentid tillsammans med tvåan när ettan är på förskolan, snarare än att man är glad att ungen kommer hem trött. Du lägger in din egen värdering hela tiden. ;)

Lägger in sina egna värderingar gör väl alla här som har svarat.

Sen är det just det du skriver, föräldern som är hemma får möjlighet att vila, är lite lat, orkar inte aktivera ettan.

Jag tror inte att barnen lider av att gå på dagis men att dom inte skulle kunna vara hemma med sin mamma/pappa utan att klättra på väggarna ser jag som konstigt.
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Lägger in sina egna värderingar gör väl alla här som har svarat.

Sen är det just det du skriver, föräldern som är hemma får möjlighet att vila, är lite lat, orkar inte aktivera ettan.

Vet du, jag gör absolut inte samma tolkning som du ang. vad eyz skriver.

Hon skriver ordagrant


Eller så tycker de genuint att barnet har det bra på förskolan? :idea: Det kanske är så att du tolkar det som dövande av samvete för att du själv hellre föredrar att ha barnen hemma.

Av de svar du fått i tråden läser jag snarare att föräldrarna uppskattar att få möjlighet att sova/vila/egentid tillsammans med tvåan när ettan är på förskolan, snarare än att man är glad att ungen kommer hem trött. Du lägger in din egen värdering hela tiden. ;)

Du tolkar texten som
Sen är det just det du skriver, föräldern som är hemma får möjlighet att vila
vilket är samma tolkning som mig

...är lite lat, orkar inte aktivera ettan.

Vilket hon överhuvudtaget inte skriver alls, det låter bara som en upprepning av vad du själv skrev i ditt startinlägg.


Jag tror inte att barnen lider av att gå på dagis men att dom inte skulle kunna vara hemma med sin mamma/pappa utan att klättra på väggarna ser jag som konstigt.

Det vore väl fruktansvärt att lämna sitt barn till förskolan om man tror/vet att ens barn lider! Det har jag svårt att tro att någon förälder skulle göra så du kan nog vara ganska övertygad om att det knappast är ett lidande.
Ang. om barn klättrar på väggarna så kan det säkert vara olika från barn till barn. Min personliga tro är att det ofta blir tuffare för ett barn som är van att vara på förskolan att sedan bara vara hemma än om det inte tidigare varit på förskolan. Barnen som enbart varit hemma vet ju inget annat.

(hade jag här varit spetsig, diskussionslysten och fullt ut lagt in mina egna värderingar så skulle jag snarare använda ordet "förvägrats" men då skulle det ju vara lika illa som om jag automatiskt antog att föräldrar som vill ha några timmars egentid med sin nya bebis skulle vara lata, inte orka aktivera sina äldre barn samt inte vilja umgås som familj så därför valde jag ett annat ordval;)).
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Lägger in sina egna värderingar gör väl alla här som har svarat.

Sen är det just det du skriver, föräldern som är hemma får möjlighet att vila, är lite lat, orkar inte aktivera ettan.

Jag tror inte att barnen lider av att gå på dagis men att dom inte skulle kunna vara hemma med sin mamma/pappa utan att klättra på väggarna ser jag som konstigt.

Men det beror ju helt på hur barnet är? Jag har en son som jag upplever som en fullständigt "normal" (snart) treåring. Absolut inte överaktiv. Snarare åt det lugna hållet. Trots det så tycker jag att han kryper på väggarna om vi är hemma en hel dag. Och jag förstår honom. Det gör jag oxå!

Sen finns det säkert barn som är fullständigt nöjda med att bara vara med mamma/pappa, och det är väl bra då. Men att tro att andra har sina äldre barn på förskolan för att dom är lata, nä det tror jag inte är den vanligaste orsaken.

Jag har bara ett barn, men om han skulle få syskon så tror jag att jag skulle välja att ha honom på förskolan de 15 timmarna som han har rätt till. Och det skulle i så fall enbart vara för hans skull. Han trivs där, och utvecklas massor! Hade jag varit lat så hade jag ju inte orkat gå dit med honom över huvud taget...
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Fast på dina svar här i tråden låter det inte som att du har ett öppet sinne. Det känns som att du utgår från ditt barn och er familj och hur de fungerar och därför fungerar alla andra barn och familjer så också?

Kan du inte berätta lite mer om er Öppna Förskola och vad för aktiviteter som erbjuds där? Blir uppriktigt sagt nyfiken eftersom det verkar vara en ÖF utöver det vanliga :)

Jag tycker alltid att jag har ett öppet sinne, men i dagens läge håller jag inte med övriga i den här tråden(eftersom att jag i princip är ensam om att tycka som jag gör) men jag är nyfiken på om det är vi i dagens samhälle som har blivit lite lata eller om det är så att dagis är det allra bästa för barnet(vilket jag egentligen har svårt att tänka mej).

Jag utgår självklart från mej själv och min familj, men vi är ju inte unika med att ha barn att uppfostra och umgås med. Hur var det förr i tiden egentligen? Inte fanns det väl dagis då?
Jag har valt att skaffa mina barn för att jag vill umgås med dom(med det inte sagt att dom som har barn på dagis inte vill det för man kan vara tvungen att ha sitt barn på dagis, men med ett litet syskon hemma så har man ju en valmöjlighet).

Aktiviteter och aktiviteter, vi har sångstund och korvgrillning på bestämda tider. I övrigt så är det alltid personal där som finns tillgänglig för barnen om dom vill för att tex läsa en saga, rita, köra bilar, bolla osv. Det plockas fram exempel på pyssel(för dom lite äldre eller om man vill göra nått som förälder) mm.
Oftast så brukar iaf min unge be mej om hjälp och lek, men vill han så kan han fråga personalen oxå och då hänger dom ju med honom. Dock så är det oftast så att personalen hamnar med dom äldre barnen då dom leker på ett annat sätt, men vill min son vara med då så får han det.

Dom som jobbar på våran öppna förskola jobbar även med andra barngrupper när det inte är öppna förskolan så utbildade pedagoger borde dom vara, en vet jag med all säkerhet att hon är utbildad då hon kommer från ett av dagisen här i krokarna.
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Lägger in sina egna värderingar gör väl alla här som har svarat.

Sen är det just det du skriver, föräldern som är hemma får möjlighet att vila, är lite lat, orkar inte aktivera ettan.

Jag tror inte att barnen lider av att gå på dagis men att dom inte skulle kunna vara hemma med sin mamma/pappa utan att klättra på väggarna ser jag som konstigt.

Men snälla.

Hur kan du tolka eyzs inlägg där hon beskriver följande: "möjlighet att sova/vila/egentid" till att hon skriver att det handlar om lathet och avsaknad av vilja och ork? Här lägger du ord i munnen och egna värderingar så det sjunger om det.

Nej som sagt, man förlorar inget på att odla lite förståelse inför andras val istället för att påstå att dom föräldrar som väljer annorlunda än sig själv är lat. Dina inlägg är väldigt dömande mot föräldrar som väljer att gå en annan väg än dig.
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Trots det så tycker jag att han kryper på väggarna om vi är hemma en hel dag. Och jag förstår honom. Det gör jag oxå!

Det är ju just det jag menar, folk som bara sitter hemma, JUST hemma, för att dom inte orkar/vill göra saker som barn tycker är kul, då är det lätt att lämna ungen på dagis.

Gå på öppna förskolan är ju bara en liten del av allt man kan hitta på men där finns garanterat andra barn att titta på/leka med.

Har ni tex varit i simhallen en em, hur många ungar finns det inte där att leka med om dom vill leka, om inte annat tycker nog dom flesta att det är kul att leka i vattnet med sina föräldrar.
Ta med ungarna till stallet, låt dom rida, sopa, grejja med fodret, hoppa i hö, klappa hästar osv.
Åk på en utflykt och kolla på nått ungarna intresserar sej för.
Gå på en skogspromenad med fika i skogen.
Gör dom vardagliga sysslorna som att åka och storhandla, lämna bilen på verkstaden och annat som dyker upp.
Gå till lekparken.

Det finns ju massor att göra, bara fantasin(och orken) sätter gränser.
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Jag har lite svårt att förstå vad du vill med tråden. Du har ju ingen erfarenhet av två barn än, varför hänga upp dig på och försöka göra dig till tolk för hur de som har det hanterar situationen?

Är det något jag har lärt mig av att ha flera barn så är det att det finns många vägar till målet och att föräldrar har olika styrkor. Ditt sätt att resonera låter rätt naivt, att din väg och ditt sätt är det som egentligen borde vara det rätta för alla om de bara skärpte sig och vore lite mindre lata. :grin:
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Okej. Då är jag med. Det va inte meningen att det skulle låta så men jag tycker starkt att dagis är ett plus i vardagen för barnen. Men för min del har aldrig heldagar och 5 dagar i veckan varit aktuellt.
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Jag dömer inte någon, alla gör som dom själva vill. Jag tycker bara att det är lustigt att folk inte orkar ha sina ungar hemma och jag ville veta anledningarna. Sova är ju en av dom som kommit fram, vilket jag tolkar som att vara lite lat, ja.
Jag anser inte att folk dömer mej heller för att vilja ha mina barn hemma men dom tycker att jag är lite konstig som inte tar möjligheten till tex vila, umgås med bara tvåan osv.
Delade åsikter helt enkelt, inget som man måste ta så allvarligt på som vissa här gör, för det verkar som om att vissa verkligen känner sej stötta.
 
Sv: Barn på dagis pga att dom blir rastlösa hemma?

Men i princip alla frågar när vi ska sätta ettan på dagis, inget fel med det, men alla verkar tycka att det är det naturliga, att sätta ungen på dagis:crazy:

Gör som NI känner!
Vi valde att ha vår äldsta hemma när 2:an kom. Hon kom för snart ett år sen och då var vår äldsta 3,5 år (hade gått hos dagmamma från han var 1 år och 9 månader). Han är fortfarande hemma och ska börja förskola samtidigt som vår lilla i höst (fyller 5 i november).

Det enda jag kan känna mig lite nervös för är om det blir lite tufft för honom att "komma in" i gruppen, men de personer jag talat med som faktiskt jobbar inom förskolan (känner till några chefer där via mitt jobb) har alla sagt: Klart han ska vara hemma med er! Han hinner gå i omsorg och skola i så många år ändå sen.

Hittills trivs han bra. Han frågar inte efter "kompisar", men han är också en ganska lugn personlighet.

Ert barn är ju också mycket yngre. Skulle jag vara i ert ställe skulle jag göra precis som jag själv känner! Jag tror absolut inte att barn som går 15 timmar per vecka mår dåligt, men för egen del valde vi det som vi tror är bäst för oss.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
978
Senast: Queen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 300
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 122
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 299
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp