Barnfritt bröllop

Jag tycker att det är ett märkligt resonemang dina vänner för. Okej med ammande barn och barn över 13-14 år men däremellan så vet ju varenda förälder att barnen kommer tycka att det är en urtråkig tillställning och att de kommer göra allt för att "liva upp" tillställningen. Varför vill man ta med barnen på det när det inte ens är bjudna? Föräldrarna kommer inte få en chans att vara med på bröllopet utan kommer få springa efter barnen istället. Ibland behöver även föräldrar vuxentid. Visst är man en familj men bara för att man är en familj så innebär inte det att man sitter ihop och inte kan göra saker var för sig.
 
Jag tycker att det är ett märkligt resonemang dina vänner för. Okej med ammande barn och barn över 13-14 år men däremellan så vet ju varenda förälder att barnen kommer tycka att det är en urtråkig tillställning och att de kommer göra allt för att "liva upp" tillställningen. Varför vill man ta med barnen på det när det inte ens är bjudna? Föräldrarna kommer inte få en chans att vara med på bröllopet utan kommer få springa efter barnen istället. Ibland behöver även föräldrar vuxentid. Visst är man en familj men bara för att man är en familj så innebär inte det att man sitter ihop och inte kan göra saker var för sig.
Det undrar jag också.
Det kan ju inte vara roligt för barnen.
Och vill man inte som förälder göra annat än att ta hand om ett uttråkat barn..,
Sen förstår jag inte alla har barnvakt. Men för dessa personer var det mer en princip-sak.
 
Men i vissa sammanhang har jag förstått att vissa vill att hela familjen ska bjudas. Vissa verkar mest vilja umgås med hela familjerna.

Jamen det är ju bara nonsens. Det finns fester med barn, det finns fester utan barn. En del verkar vilja låtsas att det inte är någon generell skillnad mellan barn och vuxna, att det inte är någon skillnad (för de vuxna) om det är barn med eller inte. Men det måste vara något slags envis principiell inställning för att föra fram något slags poäng/rättighet, ingen kan på fullt allvar mena att vuxna och barn är likadana.

(Däremot, "du kan ta med dig ene pojken men andren får stanna hemma" som jag hörde om från en bekant, hade jag blivit förbannad...)
 
Du tänker att de inte kan få barnvakt?

I vissa fall kan det vara svårt att få. Vi tex med ett funktionshindrat barn har lite svårt att lämna iväg honom bara sådär men jag tycker vi löser såna situationer som kalas helt okej ändå.
Tex så brukar min man antingen gå själv på tex dop där man måste vara tyst, eller om våran tös hänger med som kan uppföra sig.
Å så stannar jag och sonen hemma och har mys själva :)
Ska vi på födelsedagskalas så hänger han med om vi känner att vi orkar jaga honom, eller så går mannen och tösen. (Det är bara hans släkt vi umgås med, därav går han och inte jag).

På ett bröllop hade jag aldrig velat ha med honom utan stannar hemma helt frivilligt :p

Och jag tycker självklart att brudparet väljer sina gäster själva. Vi i våran familj sitter inte ihop med lim och att dela oss för värdparets skull är inga problem :)
 
Varför vill man ens ha med sig barnen på ett bröllop :confused:
De lär säkert få rätt långtråkigt, dagen och kvällen är lång, mycket väntan, sermonin är ju inte det mest underhållande för ett litet barn och kvällen kommer troligtvis bli sen.

Som förälder ser jag mig behöva "underhålla" mitt då och då under hela dagen och kvällen, jag kommer behöva gå ifrån ofta och inte kunna slappna av och njuta av en fin tillställning.

Tror barnen har det mycket roligare hemma med en barnvakt.
 
Kanske handlar det om att visa upp sin egna tomtebolycka? Klä upp sig make/maka och de rara barnen och visa upp för släkt och vänner?
Tror knappast varken mammsen eller pappsen vill ha med barnen på tjejfesten, firmafesten, herrmidagen eller kickoffen.
 
Var nyligen på ett barnfritt bröllop, ammande barn och brudparets egna barn var givetvis med på bröllopet. Inga konstigheter alls tycker jag..
På mitt egna bröllop skulle jag också vilja ha barnfritt, för vem vill egentligen ha barn springandes och skrikandes? :D
 
Jag är av den typen att om jag bjuder in till fest vill jag ha hela familjer med, även bröllop. Jag tycker att barn tillhör fester också och vi har aldrig haft jobbiga barn på våra fester. Spring, ja, men det tillhör barntiden.

MEN, det betyder ju inte att jag inte kan se att andra vill ha andra former av fest/bröllop. Att inte kunna se det är barnsligt och tämligen omoget.
Att sedan bli arg för det är ännu värre. Även om vår bekantskapskrets är sig själva runt sina barn så är det många som inte är det och är mycket mer avslappnade när barnen inte är med vilket kan vara till stor fördel.

Folk kan oftast skaffa barnvakt både i tid och otid för att gå ut på krogen eller på date med mannen/frun men så fort det är bröllop är det tydligen fest för familjen.....hela familjen.
 
Jag gillar inte tanken på inbjudan till en tillställning där barn inte är välkomna, med det inte sagt att jag inte skulle gå. Det beror helt på hur det löser sig med barnvakt. Dottern hade blivit jätteglad av att vara med mormor en kväll t.ex. sen anser jag verkligen inte att man har rätt att bli sur för det. Man kan ju bara tacka nej.

Jag var på en sysslings barnfria bröllop. Med barn. Han ringde och frågade hur det såg ut för oss och berättade om deras tanke med barnfritt då barnen i deras "vanliga" omgivning var väldigt gapiga. Jag kände mig trygg med att hon inte skulle förstöra något genom höga röster och så även att det ligger i mitt intresse att de tycker om vårt barn varför vi får lösa situationer genom att ta bort henne om hon för oväsen vid olämpliga tillfällen. Anledningen till att vi var undantag var att det inte var ett alternativ att lämna dottern i Sthlm för en resa till Köpenhamn och han så det första han sa när han ringde att han förstår att det är svårt att lösa situationen iom att vi kommer så långväga ifrån och dottern bara var 1.5 och det viktigaste var att vi kom tyckte han. Brudparet frågade om de kunde lägga en beställning på ett lika lugnt och trevligt barn som vi hade när kvällen började lida mot sitt slut :)
 
Jag ska gifta mig nästa år.
Ammande barn kommer vara välkomna. Eventuellt sambons brors bonusbarn som är typ 12, pga att alla andra i hans familj är vuxna och kommer bli bjudna.
Annars inga barn. Vår fest = vi bestämmer. :p
 
Vi körde barnfritt, en kompis barn var med, men barnet var bara 1 månad gammal så det var ju inga konstigheter :)
Däremot var våra syskonbarn välkomna, 6 st, 3, 5, 9,10,11,12 år gamla. Men de är ju vår familj så det kändes fel om de inte skulle vara med. Vi gifte oss förra året.

Min mans bror gifte sig i början av sommaren, där var inga barn välkomna alls, inte ens deras egna. Det tycker jag är konstigt, att deras egna barn inte fick vara med, särskilt inte de två stora barnen. Men det är deras val och skulle aldrig säga något till dom om det.
 
Jag gillar inte tanken på inbjudan till en tillställning där barn inte är välkomna, med det inte sagt att jag inte skulle gå. Det beror helt på hur det löser sig med barnvakt. Dottern hade blivit jätteglad av att vara med mormor en kväll t.ex. sen anser jag verkligen inte att man har rätt att bli sur för det. Man kan ju bara tacka nej.

Jag var på en sysslings barnfria bröllop. Med barn. Han ringde och frågade hur det såg ut för oss och berättade om deras tanke med barnfritt då barnen i deras "vanliga" omgivning var väldigt gapiga. Jag kände mig trygg med att hon inte skulle förstöra något genom höga röster och så även att det ligger i mitt intresse att de tycker om vårt barn varför vi får lösa situationer genom att ta bort henne om hon för oväsen vid olämpliga tillfällen. Anledningen till att vi var undantag var att det inte var ett alternativ att lämna dottern i Sthlm för en resa till Köpenhamn och han så det första han sa när han ringde att han förstår att det är svårt att lösa situationen iom att vi kommer så långväga ifrån och dottern bara var 1.5 och det viktigaste var att vi kom tyckte han. Brudparet frågade om de kunde lägga en beställning på ett lika lugnt och trevligt barn som vi hade när kvällen började lida mot sitt slut :)
Varför gillar du inte att barnen inte är välkomna?
Är det det som du beskriver om barnvakt?
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 502
Senast: Mineur
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 422
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 891
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 605
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp