Bukefalos 28 år!

Barnfritt bröllop

@Monstermom Äh, jag har inget emot att folk gifter sig. Wvr floats your boat. Jag själv ser dock ingen anledning - möjligen som ett lagligt avtal, då. Det kan man ju skriva ett ändå. Allt stim runtomkring bröllop och Det Stora Eventet tycker jag är fånigt. En stor fest kan man ha ändå när man vill. Jag ser inte kopplingen till relationen.
Korta versionen av den borgerliga vigseln är väl så nära enbart ett lagligt avtal som det går att komma, dessutom kostnadsfritt!
 
Tyvärr är ju sanningen sådan att många föräldrar tar illa vid sig om deras avkommor inte är medbjudna. För dessa föräldrar kretsar ju allt runt deras barn och anser att alla även ska anpassa allt efter barnen med.

Den dagen jag gifter mig kommer jag ha ett barnfritt bröllop. 16 år och uppåt är nog vad jag kommer sätta gränsen på. Självklart kommer det kanske resultera i att vissa inte kommer vilja komma men då är de väl inte mycket att hänga i julgranen ;) Min bästa vän har två barn och hon vet om att skulle jag gifta mig om typ två år så kommer hennes barn inte vara bjudna även om hennes barn är mig väldigt nära.

Jag vill inte ha massa gnäll, spring, skrik och otåliga barn på min dag ;)

Var nyss själv på ett bröllop där det sades skulle vara barnfritt. Min syster som då bodde utomlands ville gå men hon kunde inte då hon inte kunde placera barnen någonstans (pappan arbetade mer eller mindre dygnet runt) så hon fick avboka. På bröllopet visade det sig ändå finnas 5 barn.
 
När vi gifte oss så hade vi inte skrivit nåt om barn var välkomna eller inte. Det var bara en familj som tog med sina barn, då runt 4-5år, för deras barnvakt drog sig ur.
Tyvärr slutade festen på värsta tänkbara sätt för barnens pappa kunde inte hantera det där med öppen bar så han blev jättefull och slog ner vår toastmaster.
Så egentligen är nog inte bröllop ett jättebra ställe för barn även om det inte blir så illa på dom flesta bröllopen.
 
Jag är också en av de som tycker barn ska lära sig att behöva sitta stilla länge eller lära sig bete sig på ett sätt som vuxna tycker är skönt.
En bröllopscermoni är ju högst 30 minuter.

För det inte sagt att ett barn skafå vara barn och bete sig som ett sådant också, den mesta tiden.
Ok. Men då får man nog öva på andra ställen än bröllopet.
Men om det är små barn- 3-4 år-år det realistiskt att dessa ska sitta still och tysta i kyrkan och sen på en middag?
Jag frågar av nyfikenhet då jag inte har ngn uppfattning om var gränsen går mellan det som är naturligt för barn och när de är ouppfostrade.
 
Var nyligen på mitt livs första bröllop. Bruden ville inte ha barn springande i kyrkan. Brudgummen ville inte ha barn med på festen efteråt då det serverades en del sprit. Blev inga barn alls bjudna.
Ett par bekanta till mig bjöd med sig barnvakten som fick vara på hotellet medan de var på bröllopet och festen.

Brudparets fest, brudparets val tycker jag.
 
Ok. Men då får man nog öva på andra ställen än bröllopet.
Men om det är små barn- 3-4 år-år det realistiskt att dessa ska sitta still och tysta i kyrkan och sen på en middag?
Jag frågar av nyfikenhet då jag inte har ngn uppfattning om var gränsen går mellan det som är naturligt för barn och när de är ouppfostrade.

Nu svarade jag egentligen på ett annat ställe att jag tyckte det var OK med barnfria fester, vilka som helst.

Tyvärr är det ju egentligen moment 22 det där med barn och fest. Alla vill att barn ska vara väluppfostrade men ingen vill att man tränar på deras fester, eller deras restaurang osv. Vilket för många kan vara ett problem.

Kanske skulle det lösa sig om folk verkligen tog tag i uppfostran och vågade offra lite av sin tid att ta med sitt barn ut från festen när det stör andra.
Så, jag skulle kräva det av min 3-4-åring men om det inte skulle fungera så skulle jag genast gå ut och offra min tid där inne i kyrkan eller festen om det behövdes.
Brorsans 4-åring satt helt stilla och snällt hela vårt restaurangbesök på fina krogen utan problem men är väldigt mycket barn däremellan.
 
Jag måste fråga er vad ni tycker om en fråga som skapat konflikt i min bekantskapskrets.
Ett par ska gifta sig i vår. Vi har nu fått inbjudan. I inbjudan står att de önskar ett bröllop utan barn. Detta har gjort vissa enormt arga.

Träffade några vänner häromdagen. De var upprörda och sa att om barnen inte får komma så kommer inte de vuxna heller, "för vi är en familj och antingen bjuder man hela familjen eller ingen"

Jag förklarade att brudparet hade sagt att de var rädda för att det skulle bli mkt spring i kyrkan och på middagen då barnen antagligen skulle tröttna. Och det är inte så roligt om föräldrarna då kommer gå ut ur kyrkan/ middagen med barnet istället för att låta brudparet vara i centrum.
Då tyckte de att brudparet skulle ordna aktiviteter med barnen i ett annat rum. Så barnen kan vara med men inte störa.


Vad säger Buke?

Jag tycker att folk måste få ha det bröllop de vill ha. Så jag förstår inte varför folk blir så upprörda.

Ett par kommer också ta med barn då detta pga funktionshinder måste vara med föräldrarna.

Ska tilläggas att det finns mkt barn i bekantskapskretsen. Ca 15 barn under sju år.. Så skulle alla ta med barnen...,:o
Barnvakt? Är barnvakt ett okänt ord nuförtiden?
Tycker det är självklart att man utan gnäll accepterar bröllopsparets/jubilarens önskan...eller snällt blir hemma om det är oöverkomligt att lämna de små guldklimparna någon annanstans. Det är brudparets fest!!

Tror de som blir sura över sånt här är samma typer (av bortskämda föräldrar) som tycker att det är skolans sak att uppfostra detas barn.
Usch! Blir så upprörd av sånt här!
 
Barnvakt? Är barnvakt ett okänt ord nuförtiden?
Tycker det är självklart att man utan gnäll accepterar bröllopsparets/jubilarens önskan...eller snällt blir hemma om det är oöverkomligt att lämna de små guldklimparna någon annanstans. Det är brudparets fest!!

Tror de som blir sura över sånt här är samma typer (av bortskämda föräldrar) som tycker att det är skolans sak att uppfostra detas barn.
Usch! Blir så upprörd av sånt här!

Jag håller med dig i sak men det är inte plättlätt att fixa barnvakt för alla heller. Så den som bjuder får acceptera att barnfritt innebär att risken att de som har barn inte kan komma ökar.

De flesta har väl dock två föräldrar. Vilket leder in på en annan fråga. Måste man verkligen bjuda människor som bara bor ihop med en annan människa man känner? Utan annan koppling?
 
Jag är också en av de som tycker barn ska lära sig att behöva sitta stilla länge eller lära sig bete sig på ett sätt som vuxna tycker är skönt.
En bröllopscermoni är ju högst 30 minuter.

För det inte sagt att ett barn skafå vara barn och bete sig som ett sådant också, den mesta tiden.
Tur att du gick in och svarade, jag började tro att jag var knäpp, ensam i världen om att tycka att barn (utan sjukdomsanledning) ska kunna sitta still och tämligen tyst i 30 minuter. De behöver självklart träning innan. De flesta barn kan, enligt min erfarenhet, förstå att världen inte alltid kretsar kring dem, och att de under 30 minuter kan sitta still för att det betyder något för någon annan att de inte far runt och pratar.

Jag funderar hur en del föräldrar till 5,6,7-åringar tror att deras barn ska klara skolan, både för barnet självt och inte förstöra för andra barn, om det inte ens kan sitta still och tyst i 30 minuter. (Diagnosbarn och barn med sjukdomar undantaget)
 
Nu svarade jag egentligen på ett annat ställe att jag tyckte det var OK med barnfria fester, vilka som helst.

Tyvärr är det ju egentligen moment 22 det där med barn och fest. Alla vill att barn ska vara väluppfostrade men ingen vill att man tränar på deras fester, eller deras restaurang osv. Vilket för många kan vara ett problem.

Kanske skulle det lösa sig om folk verkligen tog tag i uppfostran och vågade offra lite av sin tid att ta med sitt barn ut från festen när det stör andra.
Så, jag skulle kräva det av min 3-4-åring men om det inte skulle fungera så skulle jag genast gå ut och offra min tid där inne i kyrkan eller festen om det behövdes.
Brorsans 4-åring satt helt stilla och snällt hela vårt restaurangbesök på fina krogen utan problem men är väldigt mycket barn däremellan.
Jag tycker ändå det finns en hel del restauranger och caféer etc dit man kan ta med barn om man vill öva. Kan direkt räkna upp några nära mig.
Du skriver att du skulle offra din tid inne i kyrkan etc. Och där tänker jag att man offrar inte bara sin egen tid. Det blir tråkigt för brudparet när folk ska gå ut. Det låter och blir bökigt med en förälder som lyfter ut det skrikande barnet. Så dör tycker jag vissa föräldrar tänker fel.
 
Senast ändrad:
Jag tycker ändå det finns en hel del restauranger och caféer etc dit man kan ta med barn om man vill öva. Kan direkt räkna upp några nära mig.
Du skriver att du skulle offra din tid inne i kyrkan etc. Och där tänker jag att man offrar inte bara sin egen tid. Det blir tråkigt för brudparet när folk ska gå ut. Det låter och blir bökigt med en förälder som lyfter ut det skrikande barnet. Så dör tycker jag vissa föräldrar tänker fel.

Man får välja sina strider absolut. Det här är en avvägning man måste göra som förälder och beroende på vad det är för tillställning så kanske man får fråga de som arrangerar om man kan göra så eller så och kanske sitta längst ner eller vid utgången.

Men det viktiga är väl kanske att tänka på att en av de viktigaste dagarna i någons liv ska respekteras.
 
Det blir tråkigt för brudparet när folk ska gå ut. Det låter och blir bökigt med en förälder som lyfter ut det skrikande barnet. Så dör tycker jag vissa föräldrar tänker fel.
Jag har generellt rätt dåligt tålamod med föräldrar (snarare än barn) när jag är på restauranger, flyg etc. Men - ditt resonemang tycker jag är lite märkligt (i det citerade specifikt). Är det så himla farligt om nån smiter ut när de märker att barnet blir otåligt? Är verkligen vår kultur så barnovänlig att det blir "tråkigt" för brudparet om någon smiter diskret ut med sitt barn när det börjar stöka? Alltså jag är INTE en person som tycker att det är så himla kul med ungar överallt, tvärtom gillar jag idéen med barnfria flyg och hotell, men det ovanstående känns himla känsligt. Jisses liksom.
 
Jag tror att folk blir känsligare och känsligare för att föräldrar anser att andra bara ska acceptera istället för att säga till sina barn.

Jag avskyr ouppfostrade skitungar som dessutom har föräldrar som mer verkar fråga barnen om de kan sluta istället för att tala om att de ska det.

En annan trend verkar vara att jag inte får säga till ett barn som stör mig om det inte är mitt eget. Där föräldrarna rent ut kan säga att det inte är min plats att säga till dem, utan deras.
Jamen.......GÖR DET DÅ!
 
@TinyWiny skrev precis det jag tänkte. Det blir svårt att sägs att ditt barn får följa med för hon är lugn men inte Anderssons barn för de är för vilda.
Dessutom vet jag att föräldrars uppfattning om sina barn inte alltid stämmer med omgivningens. Jag menar inte dig nu men andra skulle säkert säga att deras barn kommer vara så lugna när de inte är det.

Sen skriver du att ni går undan om hon blir stimmig. Jag tror föräldrar gör det av omtanke om omgivningen. Men- jag har varit på bröllop där folk gjorde det dvs gick undan med skrikiga barn. Problemet är bara att det inte var roligt för brudparet när folk försvann under middagen. Jag kan tycka att det blir lite oartigt mot brudparet som borde få vara i centrum.
Och @TinyWiny nä i de flesta fall är det ju andra baktankar med barnförbjudna fester förstår jag med om jag tänker logiskt. Mina föräldrar var ofta hårda på att man bjuder hela familjen eller ingen alls (om det inte är endast en person inbjuden då), tror det är pappas idé i grund och botten. Sen är jag ju inte riktigt lika strikt och jag hade förmodligen inte gjort klart för värden att vi tackar nej pga en sån detalj som barn utan de bestämmer vilka de vill bjuda in men som sagt är de flesta festerna vi åker på ganska långt bort och vissa gånger är det rätt skönt att kunna skylla på barnpassning också om man inte riktigt har lust :p sambon var proffs på det när dottern var bebis, haha. Skickade gärna iväg mig men själv ville han "passa barn" som han så fult uttryckte det :rofl:

Bara för att barn är inbjudna betyder det inte per automatik att dottern skulle följa med. Inte heller att jag och sambon går tillsammans. Skulle dottern dessutom råka ha en hel massa spring i benen jämt och ständigt hade vi nog inte heller valt att ha henne med ens på restauranger, av respekt för andra. Nu har vi ändå besökt både begravning, bröllop, födelsedagsfiranden osv och under ett tal på bröllopet gick jag och ställde mig lite längre ifrån den som höll tal och brudparet men så jag såg och hörde och på begravningen hade hon nyss blivit blöjfri så det blev lite panik att springa och hitta en buske :o
 
Jag tror att folk blir känsligare och känsligare för att föräldrar anser att andra bara ska acceptera istället för att säga till sina barn.
Jag har inte varit på ett bröllop där föräldrar inte tagit ut sina barn när de börjat låta. Och det innan de börjat låta högt.

Huruvida majoriteten av föräldrarna i världen (Sverige?) anser att andra ska acceptera deras barns stök vet jag faktiskt inte.

För övrigt bemötte jag specifikt det jag citerade, just att det är "tråkigt" för brudparet om nån lyfter ut sin otåliga unge.
 
Jag har generellt rätt dåligt tålamod med föräldrar (snarare än barn) när jag är på restauranger, flyg etc. Men - ditt resonemang tycker jag är lite märkligt (i det citerade specifikt). Är det så himla farligt om nån smiter ut när de märker att barnet blir otåligt? Är verkligen vår kultur så barnovänlig att det blir "tråkigt" för brudparet om någon smiter diskret ut med sitt barn när det börjar stöka? Alltså jag är INTE en person som tycker att det är så himla kul med ungar överallt, tvärtom gillar jag idéen med barnfria flyg och hotell, men det ovanstående känns himla känsligt. Jisses liksom.

Den stora biten är kanske hur "diskret" någon lyckas vara? Att sitta såpass smart och få med sig barn ut på ett lugnt sätt känns inte det minsta störande - att sitta långt fram och dra ut en gallskrikande unge som vägrar känns något mer tråkigt :D (för jag tänker att det inte alltid blir särskilt diskret även om en önskar det).

Samma på middagar, sittande servering med mycket tal kanske är svårare att smita från än buffé, vilket gör att det ändå påverkar mer än en tror och blir trist? :)
 
@Killaloe De bröllop jag varit på har varit väldigt fancy och rätt stora, och då med en hel del barn. Föräldrarna har då (på de svenska bröllopen i alla fall) satt sig längst bak med sina barn och utan problem smitit utan större bekymmer. En gång började en spädis gråta så det hördes men ja, brudparet överlevde och så gjorde även vi andra.

Jag vet inte, jag har bara sätt det fungera utan större bekymmer. Finns ju massa länder som är mer barnvänliga än Sverige där man också gifter sig och antar att de också får det att funka.

(OBS, säger inte att man måste ha barn med på bröllop)
 
Jag har generellt rätt dåligt tålamod med föräldrar (snarare än barn) när jag är på restauranger, flyg etc. Men - ditt resonemang tycker jag är lite märkligt (i det citerade specifikt). Är det så himla farligt om nån smiter ut när de märker att barnet blir otåligt? Är verkligen vår kultur så barnovänlig att det blir "tråkigt" för brudparet om någon smiter diskret ut med sitt barn när det börjar stöka? Alltså jag är INTE en person som tycker att det är så himla kul med ungar överallt, tvärtom gillar jag idéen med barnfria flyg och hotell, men det ovanstående känns himla känsligt. Jisses liksom.
Jag har varit på bröllops middag där det var månha barn. Och på en middag där 5 barn ska skrikandes bäras ut vid olika tillfällen. Brudparet tyckte det var tråkigt.
Sen skulle inte alla störas men brudparet blev irriterade.
 
Jag har varit på bröllops middag där det var månha barn. Och på en middag där 5 barn ska skrikandes bäras ut vid olika tillfällen. Brudparet tyckte det var tråkigt.
Sen skulle inte alla störas men brudparet blev irriterade.
Oj då. Ja, jag antar att jag resonerar lite annorlunda då. Om man känner att det är något som kan förstöra så illa för en bör man nog absolut ha barnfritt.
 
Oj då. Ja, jag antar att jag resonerar lite annorlunda då. Om man känner att det är något som kan förstöra så illa för en bör man nog absolut ha barnfritt.
Sen hade dom kanske otur att många barn råkade vara trötta etc den dagen så det blev kanske mer spring än vanligt,
Jag är medveten om att man också är olika.. jag gillar lugn och ro..:p andra kanske bryr sig mindre. :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 148
Senast: Mineur
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 625
Senast: Nixehen
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 043
Senast: Farao
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 281
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp