Barnfritt bröllop

Jag tycker att det är brudparets fest och de som bestämmer. Jag ser inget problem med ett barnfritt bröllop.

Sen tycker jag att man kan hävda barnens rätt att ha ett eget liv och inte tvingas uppföra sig som små vuxna. Dom är barn och måste få vara det. Det är mycket roligare för dom att vara på en egen, barnanpassad aktivitet, än att vara på ett bröllop där dom hela tiden måste skärpa sig för att inte störa andra, t ex under vigselakten. Och under festen blir folk ofta fulla, bullriga och konstiga, och det kan barnen också få slippa.
 
Jag tycker att det är brudparets fest och de som bestämmer. Jag ser inget problem med ett barnfritt bröllop.

Sen tycker jag att man kan hävda barnens rätt att ha ett eget liv och inte tvingas uppföra sig som små vuxna. Dom är barn och måste få vara det. Det är mycket roligare för dom att vara på en egen, barnanpassad aktivitet, än att vara på ett bröllop där dom hela tiden måste skärpa sig för att inte störa andra, t ex under vigselakten. Och under festen blir folk ofta fulla, bullriga och konstiga, och det kan barnen också få slippa.
Det är också en viktig aspekt. Att man som vuxen begär att barnet ska vara stilla och tyst i flera timmar. Är det rätt mot barnet verkligen?
Så för vems skull tar man då med barnen?
 
Jag tycker att det är upp till brudparet att bestämma själva hur de vill ha det. Vill de ha ett barnfritt bröllop så ska de givetvis ha det :)
 
Varför gillar du inte att barnen inte är välkomna?
Är det det som du beskriver om barnvakt?
Jag började fundera närmare på det när jag tryckt på svara. Dels är vårt barn med överallt, sitter på restauranger och kan bete sig väl, särskilt med lite sysslor. Vi som föräldrar är inte särskilt barnkära annat än i vår egen avkomma och jag förstår att folk tycker att barn som får omkring är pest. Det tycker jag med om det är vid fel tillfälle (t.ex fest). Jag litar därför på vårt omdöme när vi väljer att ha med henne på olika platser och går undan om hon blir stimmig för att inte störa andra. Hade kanske inte alls haft med en annan individ som inte är så lätt road. Dottern tycker att det är rätt okej att sitta med om man ger henne uppmärksamhet som en person, dvs pratar med henne precis som man gör med alla vuxna runtom. Därför tar jag det kanske lite som att folk inte litar på vårt omdöme? Lite personligt tror jag det blir om man ska försöka dra ner det i små, små delar.

Utöver det så har vi inte sådär rasande gott om barnvakter så det är ju alltid ett litet meck och förberedelsen för fest känns mycket omständigare när man ska lösa den biten. Är festen långt bort finns det inte en chans att vi lämnar vår lilla tjej hos barnvakt och drar iväg på fest. Ofta är de festerna vi bjuds in till en bit bort också.
 
Om brudparet vill ha ett traditionellt bröllop med kyrka och fest med tusen tal så är inte det särskilt kul för barn. Inte ens halvstora barn tycker det är så roligt att bli placerade jämte halvt okända människor och lyssna på konversationer som blir allt lulligare.

Så vill man ha den typen av fest, som sedan ska övergå i rummel och dans fram till 2-3 på morgonen så är inte barn så praktiska. Även snälla barn blir trötta och vill gå och lägga sig. Det kan absolut finnas anledning till att påminna föräldrar om detta.
 
Jag började fundera närmare på det när jag tryckt på svara. Dels är vårt barn med överallt, sitter på restauranger och kan bete sig väl, särskilt med lite sysslor. Vi som föräldrar är inte särskilt barnkära annat än i vår egen avkomma och jag förstår att folk tycker att barn som får omkring är pest. Det tycker jag med om det är vid fel tillfälle (t.ex fest). Jag litar därför på vårt omdöme när vi väljer att ha med henne på olika platser och går undan om hon blir stimmig för att inte störa andra. Hade kanske inte alls haft med en annan individ som inte är så lätt road. Dottern tycker att det är rätt okej att sitta med om man ger henne uppmärksamhet som en person, dvs pratar med henne precis som man gör med alla vuxna runtom. Därför tar jag det kanske lite som att folk inte litar på vårt omdöme? Lite personligt tror jag det blir om man ska försöka dra ner det i små, små delar.

Utöver det så har vi inte sådär rasande gott om barnvakter så det är ju alltid ett litet meck och förberedelsen för fest känns mycket omständigare när man ska lösa den biten. Är festen långt bort finns det inte en chans att vi lämnar vår lilla tjej hos barnvakt och drar iväg på fest. Ofta är de festerna vi bjuds in till en bit bort också.

Mina barn har också varit med (nästan) överallt (inte på krogen eller på fester där det sups men överallt annars) och i en hel massa olika situationer under sin barndom. Det anser jag är en del av den sociala fostran att de får vara! Det är jätteviktigt att ett barn får förståelse och insikt i hur man ska föra sig vid olika tillfällen för hur ska de annars kunna lära sig? Mina barn har alltid uppfört sig väl (förutom när min dotter då fem år vid min systers bröllop i kyrkan sa "det här är tråkigt mamma, vi går va" precis när musiken tystnade :p det var en aning pinsamt :o :D) men de har varken stimmat, sprungit omkring eller bettet sig. Ändå respekterar jag fullt ut att ett brudpar kan vilja ha sitt bröllop utan barn. Det är trots allt deras dag som de får bestämma över :) Det blir ju också lite konstigt om mina barn hade varit med för att värdparet vet att de kan uppföra sig och övriga vid bordet har inte fått ta med sina barn eftersom värdparet vet att deras barn springer omkring, stojar och stimmar. Då kan man verkligen snacka om att det blir personligt! Jag tror alltså inte att du/ni behöver känna att folk inte litar på ert omdöme utan snarare att det är enklast att exkludera alla barn vid sådana tillfälle istället för att välja ut vissa (om det nu inte är väldigt långväga gäster eller någon som är brudparet väldigt nära.)
 
Jag började fundera närmare på det när jag tryckt på svara. Dels är vårt barn med överallt, sitter på restauranger och kan bete sig väl, särskilt med lite sysslor. Vi som föräldrar är inte särskilt barnkära annat än i vår egen avkomma och jag förstår att folk tycker att barn som får omkring är pest. Det tycker jag med om det är vid fel tillfälle (t.ex fest). Jag litar därför på vårt omdöme när vi väljer att ha med henne på olika platser och går undan om hon blir stimmig för att inte störa andra. Hade kanske inte alls haft med en annan individ som inte är så lätt road. Dottern tycker att det är rätt okej att sitta med om man ger henne uppmärksamhet som en person, dvs pratar med henne precis som man gör med alla vuxna runtom. Därför tar jag det kanske lite som att folk inte litar på vårt omdöme? Lite personligt tror jag det blir om man ska försöka dra ner det i små, små delar.

Utöver det så har vi inte sådär rasande gott om barnvakter så det är ju alltid ett litet meck och förberedelsen för fest känns mycket omständigare när man ska lösa den biten. Är festen långt bort finns det inte en chans att vi lämnar vår lilla tjej hos barnvakt och drar iväg på fest. Ofta är de festerna vi bjuds in till en bit bort också.
@TinyWiny skrev precis det jag tänkte. Det blir svårt att sägs att ditt barn får följa med för hon är lugn men inte Anderssons barn för de är för vilda.
Dessutom vet jag att föräldrars uppfattning om sina barn inte alltid stämmer med omgivningens. Jag menar inte dig nu men andra skulle säkert säga att deras barn kommer vara så lugna när de inte är det.

Sen skriver du att ni går undan om hon blir stimmig. Jag tror föräldrar gör det av omtanke om omgivningen. Men- jag har varit på bröllop där folk gjorde det dvs gick undan med skrikiga barn. Problemet är bara att det inte var roligt för brudparet när folk försvann under middagen. Jag kan tycka att det blir lite oartigt mot brudparet som borde få vara i centrum.
 
@Monstermom Äh, jag har inget emot att folk gifter sig. Wvr floats your boat. Jag själv ser dock ingen anledning - möjligen som ett lagligt avtal, då. Det kan man ju skriva ett ändå. Allt stim runtomkring bröllop och Det Stora Eventet tycker jag är fånigt. En stor fest kan man ha ändå när man vill. Jag ser inte kopplingen till relationen.
 
Jag måste fråga er vad ni tycker om en fråga som skapat konflikt i min bekantskapskrets.
Ett par ska gifta sig i vår. Vi har nu fått inbjudan. I inbjudan står att de önskar ett bröllop utan barn. Detta har gjort vissa enormt arga.

Träffade några vänner häromdagen. De var upprörda och sa att om barnen inte får komma så kommer inte de vuxna heller, "för vi är en familj och antingen bjuder man hela familjen eller ingen"

Jag förklarade att brudparet hade sagt att de var rädda för att det skulle bli mkt spring i kyrkan och på middagen då barnen antagligen skulle tröttna. Och det är inte så roligt om föräldrarna då kommer gå ut ur kyrkan/ middagen med barnet istället för att låta brudparet vara i centrum.
Då tyckte de att brudparet skulle ordna aktiviteter med barnen i ett annat rum. Så barnen kan vara med men inte störa.


Vad säger Buke?

Jag tycker att folk måste få ha det bröllop de vill ha. Så jag förstår inte varför folk blir så upprörda.

Ett par kommer också ta med barn då detta pga funktionshinder måste vara med föräldrarna.

Ska tilläggas att det finns mkt barn i bekantskapskretsen. Ca 15 barn under sju år.. Så skulle alla ta med barnen...,:o
Jag var på bröllop förra helgen och där var det 2 (!!) barn med som var 5-6 år gamla, dom två klarade ensamma av att köra slut på flertalet vuxna under själva festen. Jag har full förståelse för att man väljer ett bröllop/fest/whatever utan barn. Hur roligt är det egentligen under själva vigseln när alla ska sitta tysta och lyssna på prästen och när brudparet framför sina löften osv, och så är det nån liten ungjävel som sitter och pratar och inte kan hålla käften, sen måste föräldrarna gå ut med ungen och allt blir bara jobbigt. Jag hade en liten kille på raden bakom mig under bröllopet som satt och kommenterade precis allt, frågade högt och tydligt så det ekade i kyrkan varför folk inte klappade efter salmerna, varför bruden hade vit klänning, varför det stod en massa folk bredvid brudparet (bestman, tärnor osv), verkligen allt skulle det pratas om. Jag var flera gånger på vippen att vända mig om och be dom antingen få tyst på ungen eller ta ut honom ur kyrkan, men jag lyckades hålla käft. Vansinnigt irriterande.

Har man riktigt små barn som ammas kan jag förstå att man tar med dom, men i den åldern brukar de ofta sova större delen av tiden ändå, och även barn som har sjukdommar eller funktionshinder som gör att föräldrarna måste vara med. Men i annat fall har jag full förståelse för att man väljer barnfria tillställningar.
 
Jag började fundera närmare på det när jag tryckt på svara. Dels är vårt barn med överallt, sitter på restauranger och kan bete sig väl, särskilt med lite sysslor. Vi som föräldrar är inte särskilt barnkära annat än i vår egen avkomma och jag förstår att folk tycker att barn som får omkring är pest. Det tycker jag med om det är vid fel tillfälle (t.ex fest). Jag litar därför på vårt omdöme när vi väljer att ha med henne på olika platser och går undan om hon blir stimmig för att inte störa andra. Hade kanske inte alls haft med en annan individ som inte är så lätt road. Dottern tycker att det är rätt okej att sitta med om man ger henne uppmärksamhet som en person, dvs pratar med henne precis som man gör med alla vuxna runtom. Därför tar jag det kanske lite som att folk inte litar på vårt omdöme? Lite personligt tror jag det blir om man ska försöka dra ner det i små, små delar.

Utöver det så har vi inte sådär rasande gott om barnvakter så det är ju alltid ett litet meck och förberedelsen för fest känns mycket omständigare när man ska lösa den biten. Är festen långt bort finns det inte en chans att vi lämnar vår lilla tjej hos barnvakt och drar iväg på fest. Ofta är de festerna vi bjuds in till en bit bort också.

Vi hade barnfritt på vårat bröllop och det var av den helt krassa anledningen att vi hellre ville bjuda några fler vänner än släktens barn. Att barn kan uppföra sig har jag full koll på, mina egna är vana att vara med överallt och sköter sig utan några som helst problem.
Men till vårat bröllop så hade vi ett visst antal platser och då stod som sagt valet mellan att bjuda släktingar med barn eller bjuda släktingar utan barn och vänner och då blev valet väldigt lätt, barnfritt och vänner! ;)

Sen var det barn med på bröllopet, svägerskans 3 barn, våran egen dotter (sonen var inte född än) och makens kusins barn eftersom det barnet stod för en stor del av musiken i kyrkan. ;) Sen var det två bebisar som ammades också! :D

Så anledningen till att inte bjuda med barn är inte alltid för att man är rädd att de ska störa utan pga platsbrist, i vårat fall hade vi från början planerat att bjuda även med barn men vi fick lov att byta lokal strax innan inbjudningarna gick ut och då blev det så här.
 
Jag var på bröllop förra helgen och där var det 2 (!!) barn med som var 5-6 år gamla, dom två klarade ensamma av att köra slut på flertalet vuxna under själva festen. Jag har full förståelse för att man väljer ett bröllop/fest/whatever utan barn. Hur roligt är det egentligen under själva vigseln när alla ska sitta tysta och lyssna på prästen och när brudparet framför sina löften osv, och så är det nån liten ungjävel som sitter och pratar och inte kan hålla käften, sen måste föräldrarna gå ut med ungen och allt blir bara jobbigt. Jag hade en liten kille på raden bakom mig under bröllopet som satt och kommenterade precis allt, frågade högt och tydligt så det ekade i kyrkan varför folk inte klappade efter salmerna, varför bruden hade vit klänning, varför det stod en massa folk bredvid brudparet (bestman, tärnor osv), verkligen allt skulle det pratas om. Jag var flera gånger på vippen att vända mig om och be dom antingen få tyst på ungen eller ta ut honom ur kyrkan, men jag lyckades hålla käft. Vansinnigt irriterande.

Har man riktigt små barn som ammas kan jag förstå att man tar med dom, men i den åldern brukar de ofta sova större delen av tiden ändå, och även barn som har sjukdommar eller funktionshinder som gör att föräldrarna måste vara med. Men i annat fall har jag full förståelse för att man väljer barnfria tillställningar.

Imponerande, jag hade inte klarat av att hålla käften :meh:
 
Självklart är det okej att ha barnfritt bröllop! Jag var på ett underbart bröllop förra helgen - först och främst var vigseln på en båt, vilket inte hade varit så lyckat med en massa barn som sprang runt - föräldrarna hade inte fått en lugn stund och det var dessutom trångt = hade kunnat vara jättefarligt med äventyrssinnade barn som springer bort på en sekund. Men det var inte bara därför - paret skrev helt enkelt "Vi älskar barn, men denna kväll har de roligare hemma med barnvakt", eller något i den stilen på inbjudan. Det var en jättelång sittning då det var så många vackra tal och till och med alla vuxna var tvungna att ta bensträckare inemellan - tänk vad jobbigt det hade varit för en rastlös småtting! En sjumånaders bebis som delammade var med (ena brudgummens brorson för övrigt, så farmor och farfar var ju med på bröllopet och familjen reste en 40 mil sisådär för att vara med) och det fungerade ju, även om det var lite irriterande för mig som satt bredvid dem att hon vrålskrek genom en stor del av middagen och talen, då hade jag som förälder gått in i rummet bakom med barnet i omgångar. Men men.
 
@Monstermom Äh, jag har inget emot att folk gifter sig. Wvr floats your boat. Jag själv ser dock ingen anledning - möjligen som ett lagligt avtal, då. Det kan man ju skriva ett ändå. Allt stim runtomkring bröllop och Det Stora Eventet tycker jag är fånigt. En stor fest kan man ha ändå när man vill. Jag ser inte kopplingen till relationen.

Tja, jag brukar i mitt stilla sinne undra lite över firandet av "hurra, jag har överlevt ett år till!" som anledning också. Så orsaken "vi har fattat ett gemensamt beslut" blir varken mer eller mindre bisarrt i mina ögon. :D
 
Sen finns det en annan aspekt av det hela också, och det är ju att det på vissa bröllopsfester kan bli ganska friskt drickande, och jag tycker inte det är så bra miljö för barn att vistas i när där är en massa fulla vuxna människor som beter sig konstigt och det riskerar att bli stökigt.
 
Vi hade ett barnfritt bröllop vilket alla gäster tyckte var trevligt, självklart fick den 2 månader gamla bebisen följa med och mina systerbarn fick egna inbjudningar för de är ju min familj
Inga barn med på tillställningar där en del sprit konsumeras
 
Jag är också en av de som tycker barn ska lära sig att behöva sitta stilla länge eller lära sig bete sig på ett sätt som vuxna tycker är skönt.
En bröllopscermoni är ju högst 30 minuter.

För det inte sagt att ett barn skafå vara barn och bete sig som ett sådant också, den mesta tiden.
 
  • Gilla
Reactions: rtf

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 492
Senast: Mineur
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 886
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 604
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp