Bukefalos 28 år!

Bebis översprungen av häst – hade änglavakt

”Vi trodde hon dog där och då, så vi räknar varje sekund med henne.” Det berättar Jennie Ekberg Karlsson som såg sin lilla flicka försvinna in under benen på en av familjens hästar. Nu vill hon dela med sig av hur snabbt livet kan vända.
 
Lite OT men uppsatt/flätat hår när man har långt hår är ofta krav på olika typer av fysiska arbeten, av säkerhetsskäl. Håret kan fastna eller bara blockera sikten och därmed skapa en farlig situation.

Det är en sån där ryggmärgsgrej för mig, givetvis flätar jag håret innan jag går ut och håller på med hästarna. Annars är det ju ivägen överallt, jättemånga moment runt häst blir extra riskabla om man har långt hår löst.
Fast här räckte det ju inte med hästsvans utan skulle vara uppsatt.
 
Vilken del av bristande hästvett av idag och väl valda citat förstod du inte? 🤔
Jag förstod precis men tycker inte dina exempel ligger i närheten av en jämn nivå riskmässigt. Att ha hår i en lös hästsvans är enligt ditt urval lika riskabelt som att ställa en barnvagn framför hästen.
 
Så kan man se det, förutom att jag verkligen inte sagt att någon ska hålla käft och jag inte har den blekaste aning om vad du menar med ”strategi”.
Man kan också se det som att jag uttrycker min åsikt i den här diskussionen. Jag tyckte inte att det tillförde något konstruktivt att plocka sönder de här människornas agerande, och jag tyckte kanske inte de förtjänade det heller med tanke på att det gick så illa för deras barn och de samtidigt berättar om det just för att det inte ska hända andra. Den andra biten i det kanske man kan kalla uppfostrande ja. Då kan jag omformulera det till: Ibland händer också olyckor bara, det är därför vi kallar dem olyckor. Och ibland klantar man sig och ångrar sig rejält. Det behöver inte vara representativt för ett allmänt obegåvat beteende. Det är svårt att avgöra när man inte känner till alla omständigheter. Men i allmänhet tycker jag ett kontinuerligt arbete för mer säkerhet i stallet är superviktigt.

Kan vi framgent släppa metadiskussionen om vad du stör dig på hos mig vore jag väldigt tacksam.
Gärna för mig. Problemet är löst nu :)
 
Jag har i hela mitt liv förutsatt att alla räknade hästsvans som en slags uppsättning. Men man kan visst aldrig lita på nått :)

Hehe ja jag trodde också att är det en snodd på så är det ju uppsatt.

Ut säkerhetssynpunkt så räcker det ju med att det är ur vägen. För mig som har så långt skulle inte en tofs räcka, men för de som har axellångt räcker det ju.
 
Fantastiskt att alla sånna här trådar mest mynnar ut i att skriva om sin egen förträfflighet. Vi gör alla avvägningar med risker hela tiden liksom, oavsett vad man påstår här i tråden.
Olyckor händer liksom och visst - många skulle kunna undvikas, men för de flesta handlar det om att få det vardagliga livet att fungera 🤷‍♀️


Att ha barnvagn i stall tycker inte jag är något att höja på ögonbrynen åt - men man får ju tänka var man har den och vilka hästar man hanterar, precis som med allt annat. Riskbedöma helt enkelt.
(Ni som är hysteriska över barnvagnar, tycker ni att man får ha rullstol i stallet eller är det bara just barnvagnar?)
 
Tycker du att dressyrryttare som i ena ögonblicket behöver ledare för att våga sig upp till 10 minute arenan men som i nästa ögonblick postar bilder på sina små små barn sittande framför sig i sadeln på sina tävlingshästar ute på tävling verkar riskbenägna?

Det du beskriver är en ögonblicksbild, men baserat på den så låter det åtminstone inte som en riskaversiv person - eller vad tycker du själv?
 
Fantastiskt att alla sånna här trådar mest mynnar ut i att skriva om sin egen förträfflighet. Vi gör alla avvägningar med risker hela tiden liksom, oavsett vad man påstår här i tråden.
Olyckor händer liksom och visst - många skulle kunna undvikas, men för de flesta handlar det om att få det vardagliga livet att fungera 🤷‍♀️


Att ha barnvagn i stall tycker inte jag är något att höja på ögonbrynen åt - men man får ju tänka var man har den och vilka hästar man hanterar, precis som med allt annat. Riskbedöma helt enkelt.
(Ni som är hysteriska över barnvagnar, tycker ni att man får ha rullstol i stallet eller är det bara just barnvagnar?)

I samma utrymme som stora hästar är det riskabelt för alla som är mycket korta och har svårt att flytta sig själv.

Person som själv rullar sin rulle: ja, helt ok, eget ansvar.

Person som inte själv kan rulla sin rulle: bara om assistenten är ständigt närvarande, kan läsa häst, och kan flytta personen vid behov.

Barnvagn: samma som för rullen, någon kunnig måste ha händerna på handtaget och kunna flytta vagnen/snabbt lyfta barnet om situationer uppstår.

Barn som inte är nog gamla att kunna följa en skrikt instruktion vid nödsituation: nej, dom ska inte heller vara lösa i samma utrymme som stora hästar. Någonstans runt 5-7 år börjar det väl funka hyfsat, om man tränat barnet så dom vet vad dom ska göra. Men då menar jag i stallgången, inte i hagen med lösa hästar.

Men man kan ju ha barnvagnen med i stallet och inte sätta bebis i farliga situationer, även om man inte har med en extra person som kan flytta vagnen. Ställ in vagnen i stängd box eller sadelkammare när hästarna ska ledas i stallgången. Ställ vagnen nära ridbanestaketet men på utsidan och helt ur vägen för eventuella flyktvägar. Flytta aldrig häst och vagn samtidigt. Det är bökigt såklart, men eh, det handlar ju om ens bebis liv. Det är värt böket.
 
Fantastiskt att alla sånna här trådar mest mynnar ut i att skriva om sin egen förträfflighet. Vi gör alla avvägningar med risker hela tiden liksom, oavsett vad man påstår här i tråden.
Olyckor händer liksom och visst - många skulle kunna undvikas, men för de flesta handlar det om att få det vardagliga livet att fungera 🤷‍♀️


Att ha barnvagn i stall tycker inte jag är något att höja på ögonbrynen åt - men man får ju tänka var man har den och vilka hästar man hanterar, precis som med allt annat. Riskbedöma helt enkelt.
(Ni som är hysteriska över barnvagnar, tycker ni att man får ha rullstol i stallet eller är det bara just barnvagnar?)

Jag håller med du, men höjer ganska mycket på ögonbrynen gällande det du skriver inom parentes. Skillnaden mellan barnvagn och rullstol är ju att den i rullstol med största sannolikhet har samma förmåga som du och jag att själv besluta om att befinna sig i stallet - vilket inte en bebis i barnvagn har.
 
Jag förstod precis men tycker inte dina exempel ligger i närheten av en jämn nivå riskmässigt. Att ha hår i en lös hästsvans är enligt ditt urval lika riskabelt som att ställa en barnvagn framför hästen.
Ja eftersom folk blivit regelrätt skalperade när de handskats med hästar - eller maskiner - och haft långt hår "out of control" tycker jag det är en vettig punkt att ta upp i "väl valda citat" som är applicerbara i dagens samhälle.
 
Jag håller med du, men höjer ganska mycket på ögonbrynen gällande det du skriver inom parentes. Skillnaden mellan barnvagn och rullstol är ju att den i rullstol med största sannolikhet har samma förmåga som du och jag att själv besluta om att befinna sig i stallet - vilket inte en bebis i barnvagn har.
Det är ju väldigt lätt att bli hemmablind och bekväm med sina egna hästar. Dumt men mänskligt.

MVH Pucko med lång erfarenhet som några gånger skadat mig pga lathet/dumhet/blivit för chill med mina egna djur
Eller hur, jag har inte haft häst och bar samtidigt och var även som rätt ung rätt säkerhetsmedveten, men jag har oxå gjort jävligt dumma grejer. Det gör väl alla.
 
Senast jag gjorde en jävligt dum grej, och riskerade en olycka för barnet, var när jag bad sambon som inte är hästvan att leda ponnyn när barnet red.

Shettisen förvandlades till en uppåtstigande raket bara för att det inte var jag som höll i snöret.

Då var det tur att barnet redan var drillat i säkerhetsregler såsom rulla undan och ta dig iväg från hästhovarna. Och att hon hade hjälm.
 
Mamma Jennie Ekberg Karlsson skriver till Ridsport att hon vill dela med sig av händelsen så att fler förstår hur fort livet kan förändras.”

Jag förstår poängen men det här är så jäkla konstigt idag! Bara för att "jag" inte fattat så har ingen annan heller fattat (oavsett ämne) så då ska det delas med sig av deras nyupptäckta skräck eller vad det nu handlar om som dom tror ingen jävel har upptäckt tidigare, och sen sitter vi äldre (som ingen överhuvudtaget lyssnar på längre för vi är passé) WTF? Jo VI förstod för längesedan!! Det är väl fan självklart att man inte gör på det viset? -Nä vaddå? Det har ingen sagt och sen är det Momshaming? :banghead: Det nya populära dvs att föräldrar aldrig hålls ansvariga för att dom nästan tar livet av sina barn med alla idiotiska filmer och foton som delas innehållande djur och barn för några hjärtan på instagram. Äh fy fan vad trött jag är på den skiten!

?Absolut inte det första jag hade tänkt på i samband med säkerhet och häst, men självklart kan även osannolika olyckor hända!
Tro det eller ej men det är inte särskilt osannolikt att ramla av och att hästen då trampar på ditt hår, eller att du fastnar med håret i något. Eftersom det är en regel i terrängprovet att nacken ska vara fri så kanske vi ft ryttare tänker mer på detta än andra.

Det krävs en annan nivå av passion när man inte kan välja och vraka bland stall och hästmaterial.

Ungefär Katie Monahans poäng.
 
Tro det eller ej men det är inte särskilt osannolikt att ramla av och att hästen då trampar på ditt hår, eller att du fastnar med håret i något. Eftersom det är en regel i terrängprovet att nacken ska vara fri så kanske vi ft ryttare tänker mer på detta än andra.

Fast om håret hänger fritt så kommer hela håret aldrig kunna fastna samtidigt. D.v.s. Det går lättare av. Om man flätar (eller på annat sätt samlar och håller ihop) håret så får det en helt annan hållfasthet än vad enskilda hårstrån har. Det borde då vara värre att fastna med något i det läget.
 
Fast om håret hänger fritt så kommer hela håret aldrig kunna fastna samtidigt. D.v.s. Det går lättare av. Om man flätar (eller på annat sätt samlar och håller ihop) håret så får det en helt annan hållfasthet än vad enskilda hårstrån har. Det borde då vara värre att fastna med något i det läget.
Tror resonemanget är att en fläta är lättare att hålla lite styr på och inte fastnar lika lätt i första taget?

I min barndom/ungdom var dock varken fläta eller hästsvans godkänt utan håret skulle vara uppsatt på ett sätt så det inte kunde fastna alls. Det är en sådan där regel som jag trodde var lika ingrodd i alla som att man ska ha klack på skorna, hjälm när man rider och inte linda grimskaftet runt handen.
 
Fast om håret hänger fritt så kommer hela håret aldrig kunna fastna samtidigt. D.v.s. Det går lättare av. Om man flätar (eller på annat sätt samlar och håller ihop) håret så får det en helt annan hållfasthet än vad enskilda hårstrån har. Det borde då vara värre att fastna med något i det läget.
Fast en fläta som hänger ner på ryggen fastnar inte lika lätt i saker som utsläppt hår som flyger omkring när man rör sig.



Dotterns ridskola har uppsatt hår och hjälm i stallet som regel. Det är så drillat i barnen att de sätter på sig hjälmen när de kliver ur bilen och den sitter sen kvar utan problem. Det har synts skillnad när vi varit på tävlingar, det är bara barnen från SPK som har hjälmen hela tiden, även när de går bana eller så. Det känns bra!
 
Fast om håret hänger fritt så kommer hela håret aldrig kunna fastna samtidigt. D.v.s. Det går lättare av. Om man flätar (eller på annat sätt samlar och håller ihop) håret så får det en helt annan hållfasthet än vad enskilda hårstrån har. Det borde då vara värre att fastna med något i det läget.
Jag förstår din tanke. Men jag gissar också att du inte har så väldigt långt hår? Med mitt hår så räcker det att en mindre del av håret fastnar för att det ska bli svårt att slita av det.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 449
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 912
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Radannons Hjälper en vän omplacera en häst. Vacker skimmelvalack, 12 år. Ca 155cm mankhöjd. Har varit riden tidigare i livet, men mest stått...
Svar
0
· Visningar
876
Senast: skiesabove
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 966
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp