Bukefalos 28 år!

behöver tips!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: behöver tips!!!!

I blod är hon bland det bästa som går att finna i det här landet.Efter en elithingst och med bla. mormor och moster utsedda till elitston.
 
Sv: behöver tips!!!!

Lines - En x-ig häst behöver lyckligtvis inte nedärva problemet, oftast kommer det av felläge i livmodern. Det finns sedan flera år tillbaka speciella skenor man spänner fast på fölets ben för att hjälpa till att rätta upp dem.
Har sett en unghäst som var ruskigt x-ig som nyfödd. Frambenen var verkligen som ett kryss vid knäna. Efter två månader med dessa skenor var han 100 % korrekt i knäna.

Så att avla på ditt sto behöver inte vara fel. Lycka till med henne och framtida avkommor.
 
Sv: behöver tips!!!!

hur mycket är slaktpriset? om han nu ska vila i ett år kan det bli jävligt mycket pengar för foder och ev veterinärkostnader ju....
och vad gör man om han inte är frisk om ett år heller? då har man ju fäst sig vid hästen och förmodligen är det mycket svårare att skiljas från den då..... dessutom är han bara 1 1/2 år, vem vet hur hans ben kommer se ut senare i livet? jag tycker inte det låter som en särskild bra idé......
 
Sv: behöver tips!!!!

Ica_ skrev:
hur mycket är slaktpriset? om han nu ska vila i ett år kan det bli jävligt mycket pengar för foder och ev veterinärkostnader ju....
och vad gör man om han inte är frisk om ett år heller? då har man ju fäst sig vid hästen och förmodligen är det mycket svårare att skiljas från den då..... dessutom är han bara 1 1/2 år, vem vet hur hans ben kommer se ut senare i livet? jag tycker inte det låter som en särskild bra idé......



jag gav 2000 för han ... och ha haft han nu sen dec.....

och tycket benen ha blivit lite bättre nu...
men det ha du ju rätt i .. man vet ju aldrig hur dom kommer se ut sen ... men den chansen tog jag .......
 
Sv: behöver tips!!!!

Tack för det :) .Även om jag hade det ganska klart för mig innan.
Men innan avelsboxen hade jag tänkt köra in nån miljon eller två.I alla fall kändes hon så idag :bump: .
/Lines-som för dagen har en fräsch häst.
 
Sv: behöver tips!!!!

oki skrev:
Lines - En x-ig häst behöver lyckligtvis inte nedärva problemet, oftast kommer det av felläge i livmodern. Det finns sedan flera år tillbaka speciella skenor man spänner fast på fölets ben för att hjälpa till att rätta upp dem.
Har sett en unghäst som var ruskigt x-ig som nyfödd. Frambenen var verkligen som ett kryss vid knäna. Efter två månader med dessa skenor var han 100 % korrekt i knäna.

Så att avla på ditt sto behöver inte vara fel. Lycka till med henne och framtida avkommor.

X-bent och parallellförskjuten är inte samma sak. Tyvärr Lines, tror jag arvbarheten är högre för p-förskjutning, men tycker inte att detta gör ditt sto ointressant som fölmärr. Speciellt efter sin karriär när hon har fina egna prestationer. :bump:
 
Sv: behöver tips!!!!

solros skrev:
X-bent och parallellförskjuten är inte samma sak. Tyvärr Lines, tror jag arvbarheten är högre för p-förskjutning, men tycker inte att detta gör ditt sto ointressant som fölmärr. Speciellt efter sin karriär när hon har fina egna prestationer. :bump:
Vad jag förstod så är det Lines sto som är x-ig i framstället, och det hela tråden eg handlar om är unghästen som är parallellförskjuten. Jag bara halkade in på det nya när någon ifrågasatte varför man avlar på ett sto som inte är korrekt i benen. Även jag är mycket medveten om att det är olika defekter (x-bent kontra parallellförskjuten)det handlar om.
Normalt avlar man ju inte på sådana individer, men i de fall hästen har ett särskilt värdefullt blod gör man ofta det ändå och många gånger visar det sig att defekten ej nedärvs.
Har själv haft ett liknande sto som pga sin skevhet (både x-ig och extremt tåvid)ej ens kunde tävla men hon visade dock sådan talang att vi valde att avla på henne. Inget av fölen har haft felaktig benställning.
 
Sv: behöver tips!!!!

Lines skrev:
Tack för det :) .Även om jag hade det ganska klart för mig innan.
Men innan avelsboxen hade jag tänkt köra in nån miljon eller två.I alla fall kändes hon så idag :bump: .
/Lines-som för dagen har en fräsch häst.
Fattade det som att du hade en rejält parallellförskjuten häst som inte höll för träning??:confused:
Om hon är x-bent och håller för att tränas/startas så har jag mer förståelse för att du vill avla på henne..:smirk:
 
Sv: behöver tips!!!!

På något konstigt vis känns det inte oväntat:crazy: :angel:
 
Sv: behöver tips!!!!

han ska inte bli någon j.....la.. avels hingst utan bara betäcka ett sto i hela sitt liv....
 
Sv: behöver tips!!!!

Ja, men då är han väl avelshingst? Det spelar ju ingen roll hur många ston han betäcker. Jag tyckte i alla fall att han är för skev för att avla på.
 
Sv: behöver tips!!!!

oki.. men nu är det så att jag vill inte höra något mera om att min häst är ful och så...

vill hon låna han så få hon ... och är det olagligt så få det väl vara det....
vet många som betäcker sina ston med hingstar som inte är godkända....
 
Sv: behöver tips!!!!

Ja, självklart är det många som betäcker med sina icke godkända hingstar (jag har själv funderat på att göra det). Och det är naturligtvis inget olagligt med det. Däremot är det olagligt att avla på exteriöra defekter som har hög arvbarhet och där det finns risk att avkomman får lida.

Om du lägger ut bilder på hästen så får du räkna med att folk kommenterar hur benen ser ut. Hästen ser jättefin ut i övrigt, men han har en grav exteriör defekt. Det är inget som säger att det är en "mindre värd" häst för det. Jag har själv ett par som är riktigt fula i sina frambensställningar, men jag avlar inte på sådana hästar, eftersom det är stor risk att det nedärvs.
 
Sv: behöver tips!!!!

oki.. men nu är det så att jag vill inte höra något mera om att min häst är ful och så...

vill hon låna han så få hon ... och är det olagligt så få det väl vara det....
vet många som betäcker sina ston med hingstar som inte är godkända....


Hallå... det är ingen som sagt att din häst är ful!!! Men att dennes ben ser bedrövliga ut kan vi nog alla skriva under på.
Sen att du vill avla med den är ju skratt retande och framkallar viss ilska hos folk, det får du med på köpet!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
699
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 938
Dressyr Är som så många andra uppriven och tagen efter Helgstrand-fimerna, men kanske mest frustrerad över känslan att det liksom går utför med...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
8 620
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 259
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp