Bukefalos 28 år!

Behövs det en ledare?

Sv: Behövs det en ledare?

men du?
varför är människan ett rovdjur inför hästen? det där är ju skitsnack rent ut, sluta läs innantill vad MR lär dig, och tänk och se dig om själv.

människan är inget rovdjur för hästen såvida vi inte agerar som sådana.

och att förringa det Migo och Vanimede skrivit i tråden ang. hur inlärnings metoder på djur fungerar, och säga att de är tävlingsmänniskor som inte har koll? det är skrattretande, de är inga tävlingsmänniskor de har koll på beteende vetande och djurpedagogik. vart har du fått tävlings folk ifrån? :rofl:

Tänk till, läs och begrunda. Jag hoppas att du gör det och utökar din kunskap genom att se utanför det du just nu lärt dig och citerar runt. Du kommer ha igen det, utan att för den skull ofra en enda milimeter ang. sund djurhantering och underbar kommunikation med din häst.
 
Sv: Behövs det en ledare?

Jag kan bara skriva under på det, höll också på med "ren" NH i mitten- och slutet av 90-talet, men har sedan dess tagit min hästhantering vidare genom att studera beteendevetenskap och inlärningsteori. För att inte tala om hur mycket jag har lärt mig av att arbeta med träning och inlärning på yrkesbasis! Ingen är en bättre lärare än hästarna själva, om man bara vågar lyssna och är lite självkritisk när saker inte fungerar.

Bästa kvittot är glada och lugna hästar som ser min närvaro och träning som dagens höjdpunkt - trots att de går i flock på lösdrift med gott om bete.

/Migo
vars kundhästar fortfarande gnäggar varmt åt mig flera år efter senaste träningspasset:love:
 
Sv: Behövs det en ledare?

Det är ju jättekul att någon lyckats ta mig för tävlingsmänniska.:rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Behövs det en ledare?

Det ni egentligen säger är att det jag tror är fel och ni tror rätt.

Det jag säger är att filmen som Migo länkat till, visar en häst som visar en mängd stressbeteenden och uppgivenhetsbeteenden. Vetenskapligt har man inte riktigt enats om hur det förhåller sig med hästar och inlärd hjälplöshet, men om det finns inlärd hjälplöshet i strikt mening hos hästar, så är det vad den hästen visar. Vetenskapliga studier visar också att långsam tillvänjning ger överlägset bäst resultat på sikt.

Inget av detta tas det hänsyn till med den där metoden.

Hur pass vanligt är det egentligen att hästar i Sverige hanteras på sätt som liknar det vi ser på filmen? Jag ser det aldrig i min vardag, men här kan man ju läsa de mest oroande saker kring detta.
 
Sv: Behövs det en ledare?

Mig veterligen ger en vanlig grimma alldeles ypperlig eftergift, så fort man själv ger efter. Att designa en egen specialmodell och påstå att den är både unik och nödvändig är ju helt i linje med allt annar MR gör- för att tjäna pengar.

Jag tycker att det låter som att du skulle behöva se på din guru med lite kritiska ögon och kanske inhämta lite andra vinklar och åsikter om hästträning. MR slutar att imponera om man får lite distans till det han håller på med. (metoder som förövrig påminner ganska mycket om CM - mycket snack om harmoni och kommunikation men i praktiken rejält hårda tag mot djuren)

Och jag blir mest förundrad över att folk köper hans koncept -rakt av :crazy:!

Och alla dessa specialgrejer han använder sig av som man bara MÅSTE ha och som kostar skjortan. Vissa är ju helt klart där bara för att tjäna pengar, det känns sorgligt. Lite självinsikt borde man kanske skaffa sig innan man börjar ge ut böcker och undervisa andra. Men köper folk det av dem som syr kejsarens nya kläder så får man kanske skylla sig själv...

... Och sen har jag ju själv en bok av MR i hyllan :grin:... Har dock inte köpt den själv. Men man får ta det onda med det goda. Även pajaser kan slänga ur sig nått vettigt mellan varven.
 
Sv: Behövs det en ledare?

Tyvärr tror jag det är vanligare än man tror. Jag är uppväxt med att MR's metod att träna och hantera hästar är den rätta och trodde lika hårt på det under många år som min mamma fortfarande gör. Däremot har jag under de senaste åren kommit till insikt om att det nog inte är så lysande som jag trodde för några år sedan.

Min mamma är fortfarande djupt fascinerad av det MR håller på med och köper 99% av hans metoder rakt av utan reflektion. Ifrågasätter man något träningsmoment blir svaret ofta "MR säger att..." osv.

När min förra unghäst skulle utbildas hade vi hjälp av en tränare som både varit lärling hos Bent B. och som jobbade enligt många av MR's metoder vilket bland annat involverade att jaga runt hästen i paddocken, "join-ups" osv osv. Just då tyckte jag det var jättebra, metoderna "fungerade" ju och hästen gjorde "framsteg". Nu i efterhand funderar jag på om det verkligen var framsteg, och om det verkligen "fungerade".
 
Sv: Behövs det en ledare?

:bow:När folk får insikt o kunskap om annat, så kan man revidera sin åsikt.
Tänker mer på hästen.

Man läste ju även kommentaren till filmen att många såg honom som en guru.

vi har ett helt annat synsätt o approch på hästhantering av hästen.

Gräslig att det funnit sin väg hit.

Folk skaffar häst alldeles för tidigt o har inga eller dåliga mentorer.

Här drillar man inte alla hästar, men har väldigt dåligt med ridkunskaper o ja då kan det bli farligt. Man har inte en susning om hur mkt man som en spänd o nervös ryttare kan påverka hästen.
 
Sv: Behövs det en ledare?

men du?
varför är människan ett rovdjur inför hästen? det där är ju skitsnack rent ut, sluta läs innantill vad MR lär dig, och tänk och se dig om själv.

människan är inget rovdjur för hästen såvida vi inte agerar som sådana.
:bow:Det ä'r bland det första man ska få lära sig- att vara lågmäld o lugn bland hästar- att inte BETÈ sig som ett sådant.
 
Sv: Behövs det en ledare?

hehe sa inte att MR viftar med rep, ett vanligt exempel bara på negativ förstärknign, vilket han och MÅNGA andra använder sig. Det är väldigt svårt att träna häst utan att använda sig av det då så fort vi sätter oss på ryggen eller lägger på en skänkel applicerar negativ förstärkning. Dually-grimman ÄR ett typexempel av negativ förstärkning. Du applicerar ett tryck och tar bort det när hästen gör som du vill. Som Monty själv sagt om den: "Grimman är bekväm när hästen gör rätt och obekväm när den kastar sig eller gör motstånd". Även en vanlig grimma gör det, och jag har aldrig upplevt att eftergiften skulle bli fördröjd där då en vanlig grimma är såpass lös.

Dually grimman ger trycket på nosryggen där hästen inte är känslig vilket gör att det förknippas med obehag och inte smärta, som vanliga grimmor/repgrimmor mf. gör då de ger tryck på nacken vilket som tidigare skrivits är farligt. Obehag när någon häst beter sig illa är naturligt i en hästflock. (om man nu väljer att tro på den teorin)

Dock har jag stött på många "tränignsgrimmor" (säger inget om Dually) som inte släpper trycket och då gör man det svårt för sig. jag föredrar personligen att lära hästen vad trycken betyder genom positiv förstärkning istället.

Det har jag också och jag är egentligen väldigt emot träningsgrimmor då jag hela tiden arbetat mina hästar helt lösa. Men under min MR kurs fick jag lära mig att arbeta med en Duallygrimma, som jag också var emot från början, men jag upptäckte att denna grimma var den enda som verkligen fungerade utan att orsaka smärta och förknippas med obehag. Obehaget förknippades istället med hästens beteende. Har ännu inte någon Duallygrimma själv eftersom leveranserna från USA tar väldigt långt tid och har då använt mig av både vanlig grimma och ingenting alls. Förstod då att det var metoden och det nya sättet att tänka som hjälpte. Grimman kompleterade bara mina metoder.

tänk själv, ett typiskt negativ förstärkning som vi alla utsätts för dagligen är trycket mot blåsan när vi är kissnödiga. Vi går och kissar och får eftergift men vi ser inte fram emot att gå och kissa nästa gång bara för det ;)

:bow::bow:

kroppspråket handlar även det mest om signaler som vi lär hästen reagera på. För vad händer om hästen inte går undan för ditt kroppspråk?, jo du ökar trycket av något slag.

Kroppsspråket handlar inte över huvudtaget av beröring utan med blick och rörelser styra hästen. (se hempfling) Ex. är att du kan göra en halvhalt från marken utan beröring, genom att "niga" till/lägga extra tyngd på en fot. Hästen gör då en halvhalt. Likaså om du vill backa hästen eller flytta på annat sätt, då är blicken det viktigaste. Du kan både driva, sakta av samt vända en häst med hjälp av blicken. Det gäller bara att veta exakt var du ska lägga/dra den för att hästen ska förstå vad vi menar.

På samma sätt tränar hästarna varandra, men skillnaden där är att det är väldigt sällan individen som flyttar de andra som är ledaren. Den som flyttar är väldigt ofta en osäker och dominant individ. ledaren är den som de andra hästarna väljer att följa, vilket är olika beroende på vad som sker. Den senaste flockforskningen visar som sagt på att alla hästar har en egen uppgift i flocken, ex någon är bra på att leta gräs, någon att speja osv.

Håller till 100% med. Aldrig sagt något annat.
Tycker vissa människor även där gör mycket fel när de vill inta en ledarroll. De flyttar hästarna i tid och otid. Då blir de "uppvägerskan" och inte ledaren i hästens ögon. Ledaren flyttar BARA vid behov. Dvs säger åt fölen hur de ska bete sig och liknande.

naturligtvis får inte hästen göra som den vill, men jag kallar det itne ledarskap utan inlärning av vardagslydnad eller vardagsregler som gäller i vårt samspel. man skapar ett kontrakt med hästen hur vårt samarbete ska se ut helt enkelt :)

Precis. Men för att få lov att lära hästen hur man uppför sig med en människa måste den också få chans att skriva under ett kontrakt att den går med på att vi får vara "ordförande". Detta gör hästen under en join-up.

all djurträning hadnalr om inlärningens grunsläggande principer, de samverkar och har sin tid och plats. Alla använder sig av dem oavsett vad man väljer att kalla det.[/QUOTE]
 
Sv: Behövs det en ledare?

men du?
varför är människan ett rovdjur inför hästen? det där är ju skitsnack rent ut, sluta läs innantill vad MR lär dig, och tänk och se dig om själv.
människan är inget rovdjur för hästen såvida vi inte agerar som sådana.


I grund och botten är vi rovdjur. Det vet hästen.

Jag läser verkligen inte innantill vad MR lärt mig. Jag har läst en av hans böcker det har jag gjort. Men jag har också läst både Kellys, Hempflings och Parellis, samt ett antal till om NH.

Var från början inte riktigt för MRs metoder utan ville arbeta helt och hållet fritt med hästarna. Men det fick jag ju ganska snart inse inte är så praktiskt i svenska- samt inackorderingsstall då denna metod är störst i usa och den engelska i svergie.
Det var min kompis som drog med mig på en MR kurs och jag var väldigt skeptiskt till det i början men insåg att det faktiskt går...

och att förringa det Migo och Vanimede skrivit i tråden ang. hur inlärnings metoder på djur fungerar, och säga att de är tävlingsmänniskor som inte har koll? det är skrattretande, de är inga tävlingsmänniskor de har koll på beteende vetande och djurpedagogik. vart har du fått tävlings folk ifrån? :rofl:

Var har jag nämnt det?

Tänk till, läs och begrunda. Jag hoppas att du gör det och utökar din kunskap genom att se utanför det du just nu lärt dig och citerar runt. Du kommer ha igen det, utan att för den skull ofra en enda milimeter ang. sund djurhantering och underbar kommunikation med din häst.

... aldrig haft så bra relation eller hanterat så välmående hästar som efter jag lärt mig equus. Helt plötsligt förstår jag faktiskt allting alla hästarna säger. Inte bara hokospokus eller folk som tror sig veta hur hästar tänker. Eftersom detta är hästens språk fungerar det också att prata med alla hästar. Tror inte ni någonsin kommer att förstå förrän ni lärt er det.

Hanterat även traditionellt alldeles för länge. Och inom det har jag aldrig stött på så missförstådda hästen. Det är tragiskt att folk inte ens VILL ta åt sig :(

Som tidigare sagt, tror att vi kan älta om detta till dommedag. Det är bara att inse att vi inte har samma hästhantering. Om dessa är rätt eller fel kan bara hästarna avgöra. Och sålänge vi inte kan läsa deras tankar kommer ingen heller veta. Jag tror på min metod, ni tror på er.

Med detta inlägg lämnar jag tråden då jag känner att vi alla tror på vårt. De som är intresserade av MRs metoder är väldigt välkomna att skriva PM. (vilket faktiskt en del gjort :laugh:)
Kan ändå säga att kursen jag gick på blev ett uppvaknande för mig. Jag hoppas innerligt att ni också ger detta fantastiska sätt att hantera hästar på en chans.
 
Sv: Behövs det en ledare?

Sorry men jag håller inte med honom eller dig (i allt).

Först och främst, jag ser inte varför det Inte skulle vara ok att "tjäna pengar" på kurser, lektioner, clinics osv inom horsemanship!? Det är ok inom dressyr, hoppning, fälttävlan, körning.. så varför skulle det inte vara ok inom hästhantering!? Det behövs ju uppenbarligen!? Och framför allt, varför ska de som är utbildade jobba gratis för någon annan! :confused:

Varför det blivit så inne att bli ledare? Det tycker jag inte det blivit snarare har det blivit mer intressant att utveckla en god kommunikation med sin häst. Att det sen finns de som håller kurser och är rena rötäggen, det är inte Allas fel utan endast deras fel! inget som ska dra alla över en kam.
Och detta ämne har vi både blött och stött här på Buke.

Ja det finns de som håller kurser, ger lektioner eller bara "håller på med sin egen häst" och som missuppfattat själva grunden så totalt att de är långt ifrån Natural Horsemanship.
Det finns många Kända namn som verkligen gör NH illa, de gör riktigt dåliga saker. Dock måste jag säga att jag sett elever till den svenska versionen av bla en av dessa tränare, och dessa är inte alls lika hårda i sitt sätt.


Hästar som blivit skrämda av människor kan släppa det, men det krävs å andra sidan att vi slutar upp med det som skrämmer dom givetvis!
Men släppa det och utveckla en ny bättre relation kan de, annars skulle alla hästar som varit med om något hemskt inte kunna lita på en människa igen. Tänk bara på alla hästar som hatar att åka transport/lastas, som blir sprutade och är rädda för det, som blivit slagna hos en tidigare ägare någon gång vid en hopplektion osv. De kan mycket väl ha tillit till människor.


Alla vilda djur som lever i flock behöver en ledare för att inte flocken ska uppleva kaos.
Sen kan ledaren deligera uppgifter till andra individer, men det är fortfarande En individ som är den som "vet bäst". I en naturlig vildflock, med ston och hingstar (dvs inga valacker) brukar ledaren avra det sto som har mest livserfarenhet och som är i sig själv tryggast. Stona i flocken uppfostrar de yngre individerna. Ledarestoet kan mkt väl deligera uppgifter till de yngre/de i lägre rang. Ett ungsto gör det inget som det går förlorat till ett lejon, ett ledarsto är mer värdefullt pga all sin kunskap om var det finns mat, vatten, skydd osv samt sin (naturliga) kunskap i att leda.
Om ett vattenhål skall kontrolleras skickar ledarstoet fram en annan flockmedlem eftersom denna är mer utbytbar än hon själv, blir den andra flockmedlemmen uppäten eller skadad, så var vattnet inte säkert, om allt går bra är det säkrare... Logiskt (?) tänkande hos hästar. ;)

Precis som människor som hamnar på en öde ö en stor grupp behöver en ledare, så behöver djur det. Annars kommer det inte fungera, det kommer uppstå kaos, känsla av otrygghet, bråk osv. Därför har tex människorna genom tiderna haft någon som lett dom.
Och vi är trotts allt inget mer än djur, egentligen. Förvisso har vi utvecklats men även för många tusen år sedan hade vi en ledare, och de som följde, i fallande ordning. Jag kanske inte förstår vad han menar exakt, för det behöver jag läsa texten själv och få tolka den.
Forskade han på naturliga flockar (dvs vilda där naturen och flocken själv bestämmer vem som ska vara med i flocken) eller på tama flockar (dvs hästar som är ihopsatta beroende på vem som äger dom).

På frågan, Måste man vara ledare över sin häst? Så är svaret enkelt, "Det beror på!" Allt beror på vilken typ av personlighet hästen har. Är det en lugn, trygg individ där relationen är på kompisnivå, hästen kanske tom är över en i rang men utnbyttjar det inte, tja då beror det på om man vill vara ledare eller inte. Vill ägaren/skötaren med ägarens tillstånd/mm utveckla sin relation till hästen så varför inte?
Är det en häst som gärna testar sin människa, som drar iväg åt sitt håll, som har mindre "uppfostringsolater" (dvs där någon människa misslyckats uppfostra hästen någon gång i tiden), busar men som Kan hålla sig på mattan, så mjah... kanske. Om man anser att det finns ett behov för en själv så ja. Självklart. och framför allt, Vill man så absolut! Men framför allt behöver människan bli högre i rang. Obs skillnaden mellan högre i rang och ledare.
Är det en häst som är rent av farlig, som är otrygg eller aggresiv, så ja. Då behöver människan vara ledare, både för hästens skull, den kommer må bättre av att känna att den har någon i sitt liv att känan trygghet hos, och för människors skull, en farlig häst är... farlig! Det är en fråga om säkerhet.




Det forskaren du nämner pratar om är alltså att utveckla ett signalsystem för att kunna kommunicera, dvs själva grunden i åtminstånde min NH. Utan ett signalsystem kan man inte kommunicera, utan kommunikation kan man inte utveckla tillit och förtroende.
Men signaler och gott ledareskap går hand i hand. Du kan inte skaffa dig ett signalsystem utan att få någon sorts rang hos hästen. Ju bättre signalsystem (och nu pratar jag inte om ridningen och körningsnes signalsystem utan om hanteringens) desto bättre relation till din häst får du.



Ang join up är jag beredd att hålla med dig. Jag är inget fan av join ups, men... jag kanske inte vet allt med den?! Jag har förvisso fått det beskrivet av Monty Roberts dåvarande svenska inbokare, (vet ej om det är samma) och jag blev inte imponerad. jag har det i text (det var ett mail) men jag vet inte om jag är berättigad att lägga ut det. Troligast itne iom att det inte är jag som skrivit det. Och sedan är det självklart en fråga om respekt mot den personen, denna skrev det inte till mig för att bli uthängd på ett hästforum några år senare.
Jag har ingen relation till denna person som skrev det, varken bra eller dåliga. Det enda jag reflekterade över var att jag inte tyckte om det som beskrevs.

Samtidigt så utför hästar join ups på varandra. Dock inte lika intensivt och instängt som vi gör det. Människan "måste" utföra join up i en rundcorall eftersom hästen är så pass mkt snabbare att det inte skulle fungera på samma sätt de första gångerna om det var i en stor hage. En häst kan alltid hålla ungefarliga steg med en annan häst (beroende på ras), vi kan omöjligt det.
En häst (A) som utför en join up på en häst (B) gör detta för att häst B av någon anledning "uppfört sig illa" enligt flockens regler. Eller i vissa fall för att häst B är ny i flocken alt för att häst A försöker "stjäla" häst B, dvs den skapar sig en egen flock.

Min nyaste häst blev join up'ad av de andra hästarna (av samma ras) eftersom han betedde sig mkt illa. han gick in med attityden att han skulle bli ledare för han var bäst. Och så började han bråka runt i flocken för att få sin vilja igenom. Pang sa det och sen var han utstött från flocken av en valack.
Jag anser att det är ytterligare en orsak för mig personligen att inte använda join up om det inte verkligen finns ett behov av att skydda sig själv. Om en häst attakerar mig så jagar jag ut den ut "min" flock, då får den inte vara med mig men då ska det också vara en kraftig attack från hästen och inte en viftning med en bakhov när jag ska kratsa den...
Med kraftig attack menar jag där hästen fysiskt sparkar eller hugger mig kraftigt så jag blir skadad. Eller där den risken finns.
Smågnabb är itne kraftig attack. :) (jag vill bara betona detta så ingen missförstår och tror jag skulle få för mig att jaga iväg en häst om den la bak ett öra mot mig, för nej, det gör jag inte).




Sedan undrar jag nyfiket, vad betyder det att du satt ordet hästmänniskor inom ctationstecken?
Detta gör att du indirekt får läsaren att uppfatta det som att dessa hästmänniskor som du snart ska skriva om, inte är riktiga hästmänniskor. Syftar du då på alla som utövar NH? Eller bara de som tror sig utöva NH men inte egentligen gör det utan snarare bryter ner hästen? Eftersom du själv inte gör någon skillnad på dessa två grupper (vilka är varandras raka motsatts) så utgår jag ifrån att du menar att alla som håller på med NH är hästmänniskor inom citationstecken, dvs inte rikiga hästmänniskor? Eller är de inte hästmänniskor övht?


Det finns ju hur många "hästmänniskor" som helst som tjänar otroliga pengar på nh-kurser, ledarskaps-kurser osv.
 
Sv: Behövs det en ledare?

Kroppsspråket handlar inte över huvudtaget av beröring utan med blick och rörelser styra hästen. (se hempfling) Ex. är att du kan göra en halvhalt från marken utan beröring, genom att "niga" till/lägga extra tyngd på en fot. Hästen gör då en halvhalt. Likaså om du vill backa hästen eller flytta på annat sätt, då är blicken det viktigaste. Du kan både driva, sakta av samt vända en häst med hjälp av blicken. Det gäller bara att veta exakt var du ska lägga/dra den för att hästen ska förstå vad vi menar.
[/QUOTE]

har inget med ledarskap att göra men det är likaväl tryck du använder dig av i kroppsrpåket. tryck, eftergift och frfamför allt inlärda signaler. man kan prata intentioner men rent praktiskt är det tryck som appliceras på rätt ställe för att få hästen dit vi vill. När hästen förstår vad vi vill förfinas hjälperna till att nästan inte ses med blotta ögat. Finns inget magiskt med det, går under inlärningvetenskapliga grunder även det föga förvånande :) Hempfling ÄR mycket duktig på detta, dock tenderar han att bli hyfsat flummig i övrigt :rofl:

jobbar själv mycket löst med hästen via kroppspråk och kommunikation och som sagt håller kurser i ämnet. Ellen O är väldigt duktig på detta, en av de mest kompetenta i världen på beteende och kroppspråk skulle jag våga säga och jag rekommenderar starkt att gå någon av henne kurser. Billigare än Hempfling:idea: och mycket mer konkret anser jag iaf.

kan inte låta bli o lägga upp en film från Hemplfing där flummet står ut, har skrattat gott åt detta klipp många gånger, slutet från ca 5 min - hör vad "han" säger och översätt det i huvudet.... hysteriskt roligt!

http://www.youtube.com/watch?v=NVdkHyocpF0
 
Sv: Behövs det en ledare?

Sorry men jag håller inte med honom eller dig (i allt).

Först och främst, jag ser inte varför det Inte skulle vara ok att "tjäna pengar" på kurser, lektioner, clinics osv inom horsemanship!? Det är ok inom dressyr, hoppning, fälttävlan, körning.. så varför skulle det inte vara ok inom hästhantering!? Det behövs ju uppenbarligen!? Och framför allt, varför ska de som är utbildade jobba gratis för någon annan! :confused:

Varför det blivit så inne att bli ledare? Det tycker jag inte det blivit snarare har det blivit mer intressant att utveckla en god kommunikation med sin häst. Att det sen finns de som håller kurser och är rena rötäggen, det är inte Allas fel utan endast deras fel! inget som ska dra alla över en kam.
Och detta ämne har vi både blött och stött här på Buke.

Ja det finns de som håller kurser, ger lektioner eller bara "håller på med sin egen häst" och som missuppfattat själva grunden så totalt att de är långt ifrån Natural Horsemanship.
Det finns många Kända namn som verkligen gör NH illa, de gör riktigt dåliga saker. Dock måste jag säga att jag sett elever till den svenska versionen av bla en av dessa tränare, och dessa är inte alls lika hårda i sitt sätt.


Hästar som blivit skrämda av människor kan släppa det, men det krävs å andra sidan att vi slutar upp med det som skrämmer dom givetvis!
Men släppa det och utveckla en ny bättre relation kan de, annars skulle alla hästar som varit med om något hemskt inte kunna lita på en människa igen. Tänk bara på alla hästar som hatar att åka transport/lastas, som blir sprutade och är rädda för det, som blivit slagna hos en tidigare ägare någon gång vid en hopplektion osv. De kan mycket väl ha tillit till människor.


Alla vilda djur som lever i flock behöver en ledare för att inte flocken ska uppleva kaos.
Sen kan ledaren deligera uppgifter till andra individer, men det är fortfarande En individ som är den som "vet bäst". I en naturlig vildflock, med ston och hingstar (dvs inga valacker) brukar ledaren avra det sto som har mest livserfarenhet och som är i sig själv tryggast. Stona i flocken uppfostrar de yngre individerna. Ledarestoet kan mkt väl deligera uppgifter till de yngre/de i lägre rang. Ett ungsto gör det inget som det går förlorat till ett lejon, ett ledarsto är mer värdefullt pga all sin kunskap om var det finns mat, vatten, skydd osv samt sin (naturliga) kunskap i att leda.
Om ett vattenhål skall kontrolleras skickar ledarstoet fram en annan flockmedlem eftersom denna är mer utbytbar än hon själv, blir den andra flockmedlemmen uppäten eller skadad, så var vattnet inte säkert, om allt går bra är det säkrare... Logiskt (?) tänkande hos hästar. ;)

Precis som människor som hamnar på en öde ö en stor grupp behöver en ledare, så behöver djur det. Annars kommer det inte fungera, det kommer uppstå kaos, känsla av otrygghet, bråk osv. Därför har tex människorna genom tiderna haft någon som lett dom.
Och vi är trotts allt inget mer än djur, egentligen. Förvisso har vi utvecklats men även för många tusen år sedan hade vi en ledare, och de som följde, i fallande ordning. Jag kanske inte förstår vad han menar exakt, för det behöver jag läsa texten själv och få tolka den.
Forskade han på naturliga flockar (dvs vilda där naturen och flocken själv bestämmer vem som ska vara med i flocken) eller på tama flockar (dvs hästar som är ihopsatta beroende på vem som äger dom).

På frågan, Måste man vara ledare över sin häst? Så är svaret enkelt, "Det beror på!" Allt beror på vilken typ av personlighet hästen har. Är det en lugn, trygg individ där relationen är på kompisnivå, hästen kanske tom är över en i rang men utnbyttjar det inte, tja då beror det på om man vill vara ledare eller inte. Vill ägaren/skötaren med ägarens tillstånd/mm utveckla sin relation till hästen så varför inte?
Är det en häst som gärna testar sin människa, som drar iväg åt sitt håll, som har mindre "uppfostringsolater" (dvs där någon människa misslyckats uppfostra hästen någon gång i tiden), busar men som Kan hålla sig på mattan, så mjah... kanske. Om man anser att det finns ett behov för en själv så ja. Självklart. och framför allt, Vill man så absolut! Men framför allt behöver människan bli högre i rang. Obs skillnaden mellan högre i rang och ledare.
Är det en häst som är rent av farlig, som är otrygg eller aggresiv, så ja. Då behöver människan vara ledare, både för hästens skull, den kommer må bättre av att känna att den har någon i sitt liv att känan trygghet hos, och för människors skull, en farlig häst är... farlig! Det är en fråga om säkerhet.




Det forskaren du nämner pratar om är alltså att utveckla ett signalsystem för att kunna kommunicera, dvs själva grunden i åtminstånde min NH. Utan ett signalsystem kan man inte kommunicera, utan kommunikation kan man inte utveckla tillit och förtroende.
Men signaler och gott ledareskap går hand i hand. Du kan inte skaffa dig ett signalsystem utan att få någon sorts rang hos hästen. Ju bättre signalsystem (och nu pratar jag inte om ridningen och körningsnes signalsystem utan om hanteringens) desto bättre relation till din häst får du.



Ang join up är jag beredd att hålla med dig. Jag är inget fan av join ups, men... jag kanske inte vet allt med den?! Jag har förvisso fått det beskrivet av Monty Roberts dåvarande svenska inbokare, (vet ej om det är samma) och jag blev inte imponerad. jag har det i text (det var ett mail) men jag vet inte om jag är berättigad att lägga ut det. Troligast itne iom att det inte är jag som skrivit det. Och sedan är det självklart en fråga om respekt mot den personen, denna skrev det inte till mig för att bli uthängd på ett hästforum några år senare.
Jag har ingen relation till denna person som skrev det, varken bra eller dåliga. Det enda jag reflekterade över var att jag inte tyckte om det som beskrevs.

Samtidigt så utför hästar join ups på varandra. Dock inte lika intensivt och instängt som vi gör det. Människan "måste" utföra join up i en rundcorall eftersom hästen är så pass mkt snabbare att det inte skulle fungera på samma sätt de första gångerna om det var i en stor hage. En häst kan alltid hålla ungefarliga steg med en annan häst (beroende på ras), vi kan omöjligt det.
En häst (A) som utför en join up på en häst (B) gör detta för att häst B av någon anledning "uppfört sig illa" enligt flockens regler. Eller i vissa fall för att häst B är ny i flocken alt för att häst A försöker "stjäla" häst B, dvs den skapar sig en egen flock.

Min nyaste häst blev join up'ad av de andra hästarna (av samma ras) eftersom han betedde sig mkt illa. han gick in med attityden att han skulle bli ledare för han var bäst. Och så började han bråka runt i flocken för att få sin vilja igenom. Pang sa det och sen var han utstött från flocken av en valack.
Jag anser att det är ytterligare en orsak för mig personligen att inte använda join up om det inte verkligen finns ett behov av att skydda sig själv. Om en häst attakerar mig så jagar jag ut den ut "min" flock, då får den inte vara med mig men då ska det också vara en kraftig attack från hästen och inte en viftning med en bakhov när jag ska kratsa den...
Med kraftig attack menar jag där hästen fysiskt sparkar eller hugger mig kraftigt så jag blir skadad. Eller där den risken finns.
Smågnabb är itne kraftig attack. :) (jag vill bara betona detta så ingen missförstår och tror jag skulle få för mig att jaga iväg en häst om den la bak ett öra mot mig, för nej, det gör jag inte).




Sedan undrar jag nyfiket, vad betyder det att du satt ordet hästmänniskor inom ctationstecken?
Detta gör att du indirekt får läsaren att uppfatta det som att dessa hästmänniskor som du snart ska skriva om, inte är riktiga hästmänniskor. Syftar du då på alla som utövar NH? Eller bara de som tror sig utöva NH men inte egentligen gör det utan snarare bryter ner hästen? Eftersom du själv inte gör någon skillnad på dessa två grupper (vilka är varandras raka motsatts) så utgår jag ifrån att du menar att alla som håller på med NH är hästmänniskor inom citationstecken, dvs inte rikiga hästmänniskor? Eller är de inte hästmänniskor övht?

:bow::bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Behövs det en ledare?

Orkar inte läsa hela telefonkatalogsinlägget:angel:
Först och främst, jag ser inte varför det Inte skulle vara ok att "tjäna pengar" på kurser, lektioner, clinics osv inom horsemanship!? Det är ok inom dressyr, hoppning, fälttävlan, körning.. så varför skulle det inte vara ok inom hästhantering!? Det behövs ju uppenbarligen!? Och framför allt, varför ska de som är utbildade jobba gratis för någon annan!
Därför att det inte finns mer än ngn enstaka certifierad tränare.
Vem som helst kan själv påstå sig vara tränare- ingen kontroll.

Varför behövs det?
Jo för att folk idag skaffar helst unga billiga hästar som man inte har ngn som helst erfarenhet av. Man ställer den heller inte där kompetent folk finns som kan avstyra när folk börjar att misshantera dem för att det verkar logiskt.

Man behöver ha kunnigt folk tillgängligt i sin vardag- alltid. det räcker inte med att gå på ngn kurs o då för NH.

De som har mentorer runt sig blir oxå kunniga, utan att det sker på hästens bekostnad. De har ngn som står på hästens sida o säger ifrån eller kan tolka hästen rätt.
 
Sv: Behövs det en ledare?

I grund och botten är vi rovdjur. Det vet hästen.
Detta påstående är ganska typiskt för ditt sätt att argumentera genom hela tråden.

Hästen "vet" att vi är rovdjur. Om hästen får stanna o äta gräs så "vet" den att den är ledare och inte du. Hästen accepterar genom en joinup att man är "ordförande".

Du tillskriver hästar diverse tankeprocesser utan att presentera minsta bevis, bara dina egna antaganden. Som råkar stödja din teori.

Mina antaganden är: en tamhäst som har umgåtts med människor sedan den föddes har inte minsta aning om att människan kan vara ett rovdjur.
Man läser t ex ideligen om hur hästar har skadats i hagen mm mm av ondsinta människor. Enl din teori borde hästar fly som tokar från alla människor dom inte känner igen. Men nej, detta godmodiga djur kommer vänligt fram för att kolla om det möjligen kan finnas någon morot att tillgå, och står kvar ända tills den blir skadad. Jag tror nog att en sån häst blir fullständigt chockad om/när en människa gör den illa. Jag vet att min häst skulle bli det. För de hästar jag känner är människan helt klart en trygghet som skyddar mot faror, inte en fara i sig själv.

Betr gräsätande, joinup och andra fenomen: hästar har en enorm inlärningsförmåga, det vet vi alla. Om du låter hästen äta gräs, så lär den sig att det är OK att äta gräs. Att tillskriva den tankeprocessen "jaha, nu är det jag som är ledare och jag kan göra som jag vill" är befängt. Samma sak med joinup: hästen lär sig fort att ett visst beteende förväntas, och då producerar den det beteendet.

Jag säger det igen: man måste ha pondus för att umgås med hästar. Har man det inte så får man skaffa det. Vill man försöka "paketera" pondus och sälja det som kommersiell produkt så okej, men var snäll och bygg inte det hela på pseudovetenskapliga teorier. :cool:
 
Sv: Behövs det en ledare?

/.../
När min förra unghäst skulle utbildas hade vi hjälp av en tränare som både varit lärling hos Bent B. och som jobbade enligt många av MR's metoder vilket bland annat involverade att jaga runt hästen i paddocken, "join-ups" osv osv. Just då tyckte jag det var jättebra, metoderna "fungerade" ju och hästen gjorde "framsteg". Nu i efterhand funderar jag på om det verkligen var framsteg, och om det verkligen "fungerade".


Beror på vad man menar med "fungera" i den situationen kanske. Jag har läst MRs böcker, sett rätt mycket av honom och tyckte det var riktigt spännande ett tag. Inget jag provade själv (fanns ingen orsak) men visst såg det coolt ut - gärna clinics med sk problemhästar som "magiskt" blev spaka och lätthanterliga efter en kvarts session av runtjagande... och ägaren blir överlycklig, Monty ler klokt, och hästen står blickstill med huvudet lågt.

Sedan lär man sig mer och mer och börjar kunna rita linjer emellan prickarna så att säga. I grunden tror jag det beror både på egna kunskaper, och även på vad man vill. Vill man ha en lätthanterlig häst som inte muckar - så funkar det ju. Den vågar inte säga emot, och reagera på annat. Blir "trygg och snäll". Däremot är den inte en trevlig metod för hästen, men det är ju inte alltid första prioritet.
 
Sv: Behövs det en ledare?

Ja men eller hur... fast det är ju inte den riktiga Natural Horsemanshipens fel!
Som jag skrivit många många gånger, även till dig, om hästen blir lidande är det inte Natural horsemanship! När hästen blir lidande är det psykisk/fysisk misshandel.
Det är två helt olika saker.
En Natural Horsemanship-människa (som gör rätt) är som en terapeut som arbetar med att utveckla det mentala och det fysiska kommer på köpet.


Att ha en häst är dyrt, alla har inte råd att ha den hos de dyra stallen, där de kunniga oftast finns.
Unga hästar har jag inte direkt erfarenhet av att mina elever har, eller jo, det finns en hel del som har unga hästar, men faktum är att de har riktigt bra kommunikation med sina hästar. De hade en bra när de började ta lektioner och nu har de en fantastisk som de är mycket nöjda med.
Självklart finns undantagen som bekräftart regeln men det är väll bra att häsägare inser att de behöver hjälp!?
Faktum är att de svårare hästarna jag hjälpt ägare med har varit äldre hästar med större olater, varav jag bla hjälpt ryttare som tävlat de högre klasserna.
Bara för att man rider bra, behöver det inte innebära att man är bra på att lasta tex.


Certifierad beror på hur du ser det hela, det finns ingen skola som håller på med NH, på gott och ont. Det innebär att certifieringen sker via de stora kända namnen och som jag skrev så är de inte alltid bra.
Min erfarenhet och uppfattning av min utbildare är att hon är duktig och erfaren. Hon är välutbildad och kunnig. Och hennes sätt att hantera hästar är bra! Jag är nöjd med min instruktörsutbildning, jag fick en stadig grund att stå på.
Däremot anser jag att det är rent av förkastligt att gå en helgkurs eller ta några lektioner, eller i ännu värre fall, läsa en bok/se en video, och sedan börja ge lektioner/hålla kurser/clinics!

Och det är dessa som formar bilden av att NH är något dåligt. De missar grunden och stuttsar runt mellan olika sätt. Detta ger inget vettigt.

Jag har en person i min närhet som har varit hos en känd NH-tränare i någon månad (inte många månader!) på praktik och sedan anser att hon kan rida till/ta emot hästar/ge lektioner/hålla kurser osv osv... Det är rena rama skräcken att se henne arbeta sin superkänsliga häst. Jag gråter inombords varje gång jag ser hur hon fysiskt skriker till en häst som man kan viska till, och hästen kastar sig i panik bakåt.
Jag har försökt nå fram och förklara att det där inte är bra, men det går inte, denna person är av typen "Kan bäst, om du säger att jag gör något som går emot vad jag tror om mig själv så är du en ond, ond människa och jag kommer ignorera dig/göra ditt liv till ett helvete tills du bett om ursäkt"... Jag lider med hästen men har insett att jag ine kan göra ngt för den.

Så ja, du har rätt, det finns en hel del skräp på marknaden, men jag vill åter igen påpeka, det är inte NH, det är svammleri!




Därför att det inte finns mer än ngn enstaka certifierad tränare.
Vem som helst kan själv påstå sig vara tränare- ingen kontroll.

Varför behövs det?
Jo för att folk idag skaffar helst unga billiga hästar som man inte har ngn som helst erfarenhet av. Man ställer den heller inte där kompetent folk finns som kan avstyra när folk börjar att misshantera dem för att det verkar logiskt.

Man behöver ha kunnigt folk tillgängligt i sin vardag- alltid. det räcker inte med att gå på ngn kurs o då för NH.

De som har mentorer runt sig blir oxå kunniga, utan att det sker på hästens bekostnad. De har ngn som står på hästens sida o säger ifrån eller kan tolka hästen rätt.
 
Sv: Behövs det en ledare?

/.../
Jag anser att det är ytterligare en orsak för mig personligen att inte använda join up om det inte verkligen finns ett behov av att skydda sig själv. Om en häst attakerar mig så jagar jag ut den ut "min" flock, då får den inte vara med mig men då ska det också vara en kraftig attack från hästen och inte en viftning med en bakhov när jag ska kratsa den...
Med kraftig attack menar jag där hästen fysiskt sparkar eller hugger mig kraftigt så jag blir skadad. Eller där den risken finns.
Smågnabb är itne kraftig attack. :) (jag vill bara betona detta så ingen missförstår och tror jag skulle få för mig att jaga iväg en häst om den la bak ett öra mot mig, för nej, det gör jag inte).


Men då är ju inte join up en (trevlig) träningsmetod? En variant av join up kan användas som ett sätt att skydda sig själv - jaga iväg en häst som attackerar. Det har även jag gjort, senast för något år sedan med en ponny som fulsparkade i hagen, oavsett om den skulle hämtas eller ej kom den fram, vände ändan till och slog. Den fick ett grimskaft över hasorna och ett #¤%*-vrål så den rusade iväg. :mad:

Men att ta in en häst som ska exempelvis ridas in i en corall, och jaga runt den tills den "ger sig", sedan lägga på sadel och hoppa upp - vips inriden häst. Hur kan det ses som en hästvänlig metod för inridning, eller någon träning?

Nu gjorde du klart att du inte är helt såld på joinups, men jag förstod det inte heller som att du såg något egentligt fel. Fast jag kanske tolkade dig fel.
 
Sv: Behövs det en ledare?

Jag har faktist aldrig sett monty roberts IRL, av den anledningen att jag inte tycker att mina penagr är värda att läggas på honom, jag har bättre inspiration.

Men just det där du säger om att hästen blir spak och itne vågar säga emot, det är ju helt fel att det blir så! Det är ju inte tvåvägad-kommunikation, det är missbruk av sin position som människa!

Det allra viktigaste inom NH är att hästen ska kunna få fråga och säga vad den tycker, det är vad kommunikation är. Inte att en talar och den andra lyssnar och vågar inte ifrågasätta! Vad lär sig en individ av att aldrig få ställa frågor!? Hästar ställer frågor men inte på det sätt som vi menar när vi pratar om mänskliga elever.
När människan frågar om något nytt hästen aldrig gjort svarar hästen "Menar du detta?" Gör hästen något annat än människan ber om, svarar vi "Njah, det avr inte det, prova igen" och hästen provar tills den får en eftergift. Precis som inom tex utbildning inom ridning.
Ryttaren lägger till skänkeln för skritt frammåt,
hästen frågar, vill du att jag ska
A) stå still?
Njah, prova igen, signalen fortsätter/ev ökar
B) snurra runt?
Njah prova igen, signalen fortsätter/ev ökar
C) Gå frammåt?
ja! Signalen upphör (dvs eftergift).

Hästen får fråga, människan ska inte hindra den utan uppmuntra den att kommunicera tillbaka till människan.


Nu ska jag bege mig till bussen. Så det blev lite kort.

Beror på vad man menar med "fungera" i den situationen kanske. Jag har läst MRs böcker, sett rätt mycket av honom och tyckte det var riktigt spännande ett tag. Inget jag provade själv (fanns ingen orsak) men visst såg det coolt ut - gärna clinics med sk problemhästar som "magiskt" blev spaka och lätthanterliga efter en kvarts session av runtjagande... och ägaren blir överlycklig, Monty ler klokt, och hästen står blickstill med huvudet lågt.

Sedan lär man sig mer och mer och börjar kunna rita linjer emellan prickarna så att säga. I grunden tror jag det beror både på egna kunskaper, och även på vad man vill. Vill man ha en lätthanterlig häst som inte muckar - så funkar det ju. Den vågar inte säga emot, och reagera på annat. Blir "trygg och snäll". Däremot är den inte en trevlig metod för hästen, men det är ju inte alltid första prioritet.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 751
Senast: machafuko
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 865
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 728
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 349
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp