Bukefalos 28 år!

Behövs det en ledare?

Sv: Behövs det en ledare?

Ja du tolkade mig fel. :)
Jag är inget fan av join up = jag skulle aldrig få för mig att använda mig av en join up! (förutom om jag måste skydda mig själv eller blir attackerad, då jag jagar iväg hästen från min flock dvs mig)

Säger jag mer så sårar jag nog många bukefalister så jag väljer att stanna med den beskrivningen av join up.


Sen vill jag snabbt säga (innan jag går till bussen...) att det är viktigt att skilja på corallarbete och en join up. Ett corall arbete är inte samma sak, där arbetar du hästen i en corall men absolut inte på samma sätt som i en join up. Det utförs endast i skritt när ekipaget börjar och det tar länge innan det går över till trav.
Har någon frågor om skillnaden svarar jag gärna på det senare ikväll.
 
Sv: Behövs det en ledare?

Jag har faktist aldrig sett monty roberts IRL, av den anledningen att jag inte tycker att mina penagr är värda att läggas på honom, jag har bättre inspiration.

Men just det där du säger om att hästen blir spak och itne vågar säga emot, det är ju helt fel att det blir så! Det är ju inte tvåvägad-kommunikation, det är missbruk av sin position som människa!

Det allra viktigaste inom NH är att hästen ska kunna få fråga och säga vad den tycker, det är vad kommunikation är. Inte att en talar och den andra lyssnar och vågar inte ifrågasätta! Vad lär sig en individ av att aldrig få ställa frågor!? Hästar ställer frågor men inte på det sätt som vi menar när vi pratar om mänskliga elever.
När människan frågar om något nytt hästen aldrig gjort svarar hästen "Menar du detta?" Gör hästen något annat än människan ber om, svarar vi "Njah, det avr inte det, prova igen" och hästen provar tills den får en eftergift. Precis som inom tex utbildning inom ridning.
Ryttaren lägger till skänkeln för skritt frammåt,
hästen frågar, vill du att jag ska
A) stå still?
Njah, prova igen, signalen fortsätter/ev ökar
B) snurra runt?
Njah prova igen, signalen fortsätter/ev ökar
C) Gå frammåt?
ja! Signalen upphör (dvs eftergift).

Hästen får fråga, människan ska inte hindra den utan uppmuntra den att kommunicera tillbaka till människan.
Nu ska jag bege mig till bussen. Så det blev lite kort.
Nu skriver du att det är hästens uppgift att fundera ut vad man vill o då lägga "tryck"på den.:crazy:
Jag ser det inte så utan då får vi vara mer pedagogiska o tänka ut ngt bättre.
Men... som regel finns det redan folk som har uppfunnit Hjulet o det går att följa.

Din beskrivning av hur man ska lära in skänkeln är ganska usel.
Vi har en RÖST- som den har lärt sig att förstå vid annan hantering.
Man smackar o hästen går utan tryck.
Sen lägger man till ett pet med spöt o sist skänkeln- när den redan förstår det andra.

Om inte annat så har man en annan häst före som gör att den kopplar ihop röst o så SMÅNINGOM hjälper.
Så rider jag in hästar o de hamnar då inte heller i konflikt med mig, utan vet att jag inte håller på o trycker o fixar o donar.
tilliten finns där. Det gör att jag heller inte behöver fortsätta elementär markträning.
Jag begriper inte varför rösten o framförallt berömmet ses ner på:confused:

Det ska se ut som telepati, men finliret kommer ändå med tiden o den sammanlagda erfarenheten. Först måste hästen kunna ABC- att man är väldigt tydlig i början.
Men allt måste gå så fort nuförtiden o unga hästar ska beté sig som äldre. Varför?
 
Sv: Behövs det en ledare?

Men att ta in en häst som ska exempelvis ridas in i en corall, och jaga runt den tills den "ger sig", sedan lägga på sadel och hoppa upp - vips inriden häst. Hur kan det ses som en hästvänlig metod för inridning, eller någon träning?

Det finns ett mycket enklare sätt som stavas Plegicil. En liten dos sånt och vips har man en lycklig och hanterbar kuse som man kan göra det mesta med, men se till att inte ta för mycket bara så hästen somnar på stallgången. ;)


Jag hade ju en "farlig, folkilsken och okontaktbar" häst som jag fick gratis, hon utmanade mig alltid och kunde spela livsfarlig men var bara busig fast på ett väldigt annorlunda sätt. En vänlig, timid och väldigt pålitlig häst som från början trodde att jag också skulle våldföra mig på henne, (och som hon var van vid från tidigare ställe,) nåt som inte finns i min värld. Jag gjorde ju en liten film om oss men fick mycket skit för den då "förståsigpåarna" bara hackade på mitt sätt att behandla henne, något hon förväntade sig då hon gått och småretats hela eftermiddan och försökt fått fart på mig.


Att skrika och domdera och hålla på låter bara illa och ser illa ut, det skapar ingen trygg trevlig samvaro tillsammans med det som ska vara ens bästa kompis, och det går att döda den mest levnadsglada individ och få en tråkig maskin som bara gör precis det man bestämmer utan nån egen gnista.
 
Sv: Behövs det en ledare?

Aha - plegicil... att ingen marknadsfört den metoden? Mer valium åt folket! ;)
 
Sv: Behövs det en ledare?

Tror att du är under ett annat nick, för er samvaro känns igen.

uppfattade dock att det mest var du som gillade att reta henne.
 
Sv: Behövs det en ledare?

Här förstår jag inte riktigt, menar du att håller man på med NH så är man elak och skriker på hästen?
Eller var det övht inte relaterat till NH?


Att skrika och domdera och hålla på låter bara illa och ser illa ut, det skapar ingen trygg trevlig samvaro tillsammans med det som ska vara ens bästa kompis, och det går att döda den mest levnadsglada individ och få en tråkig maskin som bara gör precis det man bestämmer utan nån egen gnista.
 
Sv: Behövs det en ledare?

Nu var exemplet på ridning, som inte handlar om vilka signaler man skall använda utan om hur man tvåvägs-kommunicerar, inte givet på en unghäst som du ska rida in, utan på en riden häst. Du skulle bli förvånad över hur många (av andras) hästar jag ridit som inte förstår en "fin mjuk" skänkel utan där det startas på en kraftig kick.
Egentligen är väll fas 1 på en häst som är välriden att tänka skritt, sedan lägger jag personligen till sätet som fas 2, först på fas 3 "kittlar" jag mina hästar mer än använder skänkeln. Rösten använder jag inte på en välriden häst vid igångsättningsmomentet (= när jag vill få skritt eller byta gångart), men myckte väl för energi i rörelsemomenten.
När jag red galopphästar använde jag enbart rösten för att mana fram dom, och de sprang mycket villigare än om jag använt ett spö eller skänkel (jag red med, utifrån galoppens syn, långa läder. Dessa hästar behövde man dock endast tänka högre hastighet så var de där. De var väldigt framåt och tänkte inte bakåt.
Ridning efter behov.

Bara för att någon uppfunnit ett sätt att rida eller lära in något behöver det inte betyda att det varken är rätt, passar alla ryttare eller ens alla hästar!
Åter igen, ridning efter behov.

Och framför allt, man blir aldrig fullärd. Dessutom kommer vår hobby förhoppningsvis aldrig sluta att utvecklas (i en bra riktning).

Ang tryck, vår ridning idag består av att lägga tryck på hästen, och när hästen väl gör det vi frågar om, så släpper vi trycket.


När det kommer till rösten och berömmet, så är snarare frågan, Behövs det verkligen Om man vet vad man gör? Svaret är faktist nej. Det behövs inte, om man vet hur man skall lära in olika saker. Men det kräver också att man går ifrån det inlärningssystem som används inom de flesta ridtyper.
Trotts att jag är NH-utövare så använder jag mig av rösten när jag rider.
Jag skiljer min dressyrridning från min NH i den delen. Av den enkla anledningen att den akademiska ridningen (liksom de flesta andra grenar) lär in med röst och beröm.
 
Sv: Behövs det en ledare?

kl

Någon skrev tidigare i tråden ungefär att desto fler hästar man träffar desto visare blir man.
Köpte en ponny i höstas och ingen "metod" som jag prövat tidigare fungerar på honom. Han är inte som alla andra och han har lärt mig massor.
Mina andra hästar förstår mitt kroppsspråk och känner snabbt av vilket humör jag är på.

ett exempel från förra veckan
Jag är sen och är fruktansvärt frustrerad och stressad. Hela jag utstrålar ilska efter att ha misslyckats med att få flugtäcket på en häst. Jag går med arga snabba steg efter 3 hästar som springer undan (konstigt va!!?) Ponnyn väljer att istället springa till mig med spetsade öron.
Precis varenda häst skulle ha undvikit mig men han ville umgås.. Kunde inte annat än att skratta och lugna ner mig- för att sedan få fast hästen jag jagade..

diverse kroppspråksövningar för mig har fungerat utmärkt med de andra, men ponnyn har gjort mig galen :)

Jag skulle fast kunna stå en hel dag framför honom och vifta med grimskaft, hoppa mot honom, försöka flytta honom men kroppsspråk och det enda som skulle hända är att han skulle fortsätta titta på mig förundrat. (och tänka: fortsätt matte, det ser såå roligt ut!!)

Men som sagt, han har fått upp ögonen på mig och det går inte en dag utan att han bjuder på skratt och bus.

suck..flummigt som vanlig

Det jag ville komma fram till är att enklast är bäst. Inte göra saker bara för att. Lite som med människor, man behandlar de flesta lite olika för att komma bäst överens.
 
Sv: Behövs det en ledare?

Beror på vad man menar med "fungera" i den situationen kanske. Jag har läst MRs böcker, sett rätt mycket av honom och tyckte det var riktigt spännande ett tag. Inget jag provade själv (fanns ingen orsak) men visst såg det coolt ut - gärna clinics med sk problemhästar som "magiskt" blev spaka och lätthanterliga efter en kvarts session av runtjagande... och ägaren blir överlycklig, Monty ler klokt, och hästen står blickstill med huvudet lågt.

Sedan lär man sig mer och mer och börjar kunna rita linjer emellan prickarna så att säga. I grunden tror jag det beror både på egna kunskaper, och även på vad man vill. Vill man ha en lätthanterlig häst som inte muckar - så funkar det ju. Den vågar inte säga emot, och reagera på annat. Blir "trygg och snäll". Däremot är den inte en trevlig metod för hästen, men det är ju inte alltid första prioritet.

Det var just det jag syftade på. Just där och då tyckte jag det fungerade, det gav önskat resultat. Hästen blev "nedtryckt i stövlarna" slutade vara bufflig och blev "tyst och liten". För första gången på länge kunde jag leda hästen i bara grimma och grimskaft utan att få blåsor i händerna och träningsvärk i armarna.

Sen vad man egentligen gjorde med hästen, hade jag inte en aning om.

Klart jag ville ha en lätthanterad häst som inte körde över mig totalt, vem vill inte det, men hade det varit idag, hade jag inte gått tillväga som jag gjorde då.

Enligt mig var det en ulv i fårakläder. Det såg rätt ut men var egentligen fel, något jag inte såg då.
 
Sv: Behövs det en ledare?

men den mesta moderna forskningen visar oxå på att hästar som belönas lär bättre och snabbare. Många hästar tycker inte att eftergiften är tillräcklig för att det ska löna sig OCH många är alldeles för sena med sin timing för att enbart eftergift ska vara riktigt effektivt.

drar exemplet med toabesöket igen.

du har ett tryck på blåsan för att du är kissnödig. När du går och kissar får du eftergift. DET betyder inte att du tyckte det var roligt eller att du ser fram emot att gå och kissa nästa gång.

att enbart jobba med negativ förstärkning(tryck/eftergift) funkar alldeles utmärkt, det man dock lätt hamnar i är korrigeringsträning istället för belöningsträning. där man "korrigerar" hästens felsvar tills man får rätt svar och då ger eftergift på trycket istället för att leta efter och belöna det man vill ha. belöningen behöver ju inte vara godis för övrigt, allt som hästen uppfattar som belöning är belöning, det är inget vi människor kan bestämma. Som sagt, en del hästar räcker det med eftergift i rätt tillfälle, men de felsta jobbar både gladare och snabbare när de vet att det finns en belöning med i potten.

hur man väljer att träna det är väl ett val man gör som djurtränare helt enkelt.

orkar inte tjafsa om det här igen egetnligen men gör ett sista inlägg. är höggravid och hyfsat stingslig:rofl:

ha dä gött!
 
Sv: Behövs det en ledare?

Nu var exemplet på ridning, som inte handlar om vilka signaler man skall använda utan om hur man tvåvägs-kommunicerar, inte givet på en unghäst som du ska rida in, utan på en riden häst. Du skulle bli förvånad över hur många (av andras) hästar jag ridit som inte förstår en "fin mjuk" skänkel utan där det startas på en kraftig kick.
Egentligen är väll fas 1 på en häst som är välriden att tänka skritt, sedan lägger jag personligen till sätet som fas 2, först på fas 3 "kittlar" jag mina hästar mer än använder skänkeln. Rösten använder jag inte på en välriden häst vid igångsättningsmomentet (= när jag vill få skritt eller byta gångart), men myckte väl för energi i rörelsemomenten.
När jag red galopphästar använde jag enbart rösten för att mana fram dom, och de sprang mycket villigare än om jag använt ett spö eller skänkel (jag red med, utifrån galoppens syn, långa läder. Dessa hästar behövde man dock endast tänka högre hastighet så var de där. De var väldigt framåt och tänkte inte bakåt.
Ridning efter behov.
du ser vad man kan göra med bara röstenBara för att någon uppfunnit ett sätt att rida eller lära in något behöver det inte betyda att det varken är rätt, passar alla ryttare eller ens alla hästar!Åter igen, ridning efter behov. Beprövat i hundratals år av enorma mängder skcikliga ryttare som haft som yrek att rida många många hästar- ger en bättre preferens än ens egna erfarenheter.Och framför allt, man blir aldrig fullärd. Dessutom kommer vår hobby förhoppningsvis aldrig sluta att utvecklas (i en bra riktning).

Ang tryck, vår ridning idag består av att lägga tryck på hästen, och när hästen väl gör det vi frågar om, så släpper vi trycket.


När det kommer till rösten och berömmet, så är snarare frågan, Behövs det verkligen Om man vet vad man gör? Svaret är faktist nej. Det behövs inte, om man vet hur man skall lära in olika saker. Men det kräver också att man går ifrån det inlärningssystem som används inom de flesta ridtyper.
Trotts att jag är NH-utövare så använder jag mig av rösten när jag rider.
Jag skiljer min dressyrridning från min NH i den delen. Av den enkla anledningen att den akademiska ridningen (liksom de flesta andra grenar) lär in med röst och beröm.
Här kommer äkta Horsemanship in i bilden- att man är fair o ger hästen en chans att lätt lära sig ABC.

Hästen kan inte läsa de kroppssignaler som du lärt den från marken, men rösten o händerna fungerar lika på som avsuttet.
Logiskt system o äkta horsemanship!
 
Sv: Behövs det en ledare?

Det du och flera andra skriver om uppfostrings/träningsmässigt är ju dessutom inga konstigheter utan har genomgått otroligt mycket forskning och inom både barn, människo och djurhantering har det konstaterats att det som väcker starkast förtroende och motivation i fråga om förtroende och egen drivkraft, är att belöna önskade beteenden i första hand, och ignorera mindre önskade beteenden. Det här vet de flesta med lite erfarenhet som endera 1)uppfostrar barn, 2) jobbar i en karriär driven bransch och har ett karriär drivet jobb, 3) hanterar/tränar djur eller 4) en kombination av någon av de tidigare nämda.

det är precis den motivatorn man vill åt för att skapa en självständig och harmonisk individ som tror på sig själv och känner en trygghet i att utvecklas och ett driv att forstätta utvecklas.

ställ samma scenarion mot en uppfostringsmetod via negativ förstärkning:
barnet/människan/djuret får visserligen en skarp drivkraft att undvika att misslyckas, för när den misslyckas blir det otrevligt. Men den där livsgnistan och livsglädjen stryps, för det handlar inte längre om att utvecklas och känna att man får positiv energi, utan det handlar mer om att undvika att straffas för att få lite harmoni i tillvaron. På det sättet växer inga individer psykiskt. Inga.

så kortfattat sammanfattningsvis, om vi ska prata om just hästar nu:
med bägge metoderna kan man åstadkomma samma sak, om man tittar på en detalj och i ett isolerat sammanhang. Anledningen att man premierar den positiva inlärningsmetoden just för att den väcker motivation och livsdriv att utvecklas hos individen, är dock den avgörande till varför denna metod är den framgångsrika långsiktigt, om vi pratar träning och hantering: inlärningsförmågan ökar betydligt rent generellt hos ett djur som vågar uttrycka sig och har en genuin vilja att inte bara uppföra sig som hanteraren önskar, - utan gör det med självförtroende, trygghet och egen gnista att så vilja genomföra det som önskas/lära sig. I den tryggheten finns inbäddat att det även kan bli fel - och vet man att det är ok även om det kan bli fel - så ökar spännvidden för att vara med och uttrycka sig, växa, utvecklas. Universalt för vare sig det är människa eller djur.
 
Senast ändrad:
Sv: Behövs det en ledare?

Det du och flera andra skriver om uppfostrings/träningsmässigt är ju dessutom inga konstigheter utan har genomgått otroligt mycket forskning och inom både barn, människo och djurhantering har det konstaterats att det som väcker starkast förtroende och motivation i fråga om förtroende och egen drivkraft, är att belöna önskade beteenden i första hand, och ignorera mindre önskade beteenden. Det här vet de flesta med lite erfarenhet som endera 1)uppfostrar barn, 2) jobbar i en karriär driven bransch och har ett karriär drivet jobb, 3) hanterar/tränar djur eller 4) en kombination av någon av de tidigare nämda.

det är precis den motivatorn man vill åt för att skapa en självständig och harmonisk individ som tror på sig själv och känner en trygghet i att utvecklas och ett driv att forstätta utvecklas.

ställ samma scenarion mot en uppfostringsmetod via negativ förstärkning:
barnet/människan/djuret får visserligen en skarp drivkraft att undvika att misslyckas, för när den misslyckas blir det otrevligt. Men den där livsgnistan och livsglädjen stryps, för det handlar inte längre om att utvecklas och känna att man får positiv energi, utan det handlar mer om att undvika att straffas för att få lite harmoni i tillvaron. På det sättet växer inga individer psykiskt. Inga.så kortfattat sammanfattningsvis, om vi ska prata om just hästar nu:
med bägge metoderna kan man åstadkomma samma sak, om man tittar på en detalj och i ett isolerat sammanhang. Anledningen att man premierar den positiva inlärningsmetoden just för att den väcker motivation och livsdriv att utvecklas hos individen, är dock den avgörande till varför denna metod är den framgångsrika långsiktigt, om vi pratar träning och hantering: inlärningsförmågan ökar betydligt rent generellt hos ett djur som vågar uttrycka sig och har en genuin vilja att inte bara uppföra sig som hanteraren önskar, - utan gör det med självförtroende, trygghet och egen gnista att så vilja genomföra det som önskas/lära sig. I den tryggheten finns inbäddat att det även kan bli fel - och vet man att det är ok även om det kan bli fel - så ökar spännvidden för att vara med och uttrycka sig, växa, utvecklas. Universalt för vare sig det är människa eller djur.
Det här var nog bland det bästa som jag har läst här.
Bugar o bockar:bow::bow::bow:
 
Sv: Behövs det en ledare?

Tror att du är under ett annat nick, för er samvaro känns igen.

uppfattade dock att det mest var du som gillade att reta henne.

Ja jag är fd. Ride On, numera hästlösa MacGyver.

Det var aldrig jag som började retas utan det var hon, jag bara hängde på för fick hon inget gensvar blev hon faktiskt ledsen. Enda gångerna hon skötte sig perfekt och inte brydde sig om att utmana mig var om jag var sjuk, då var hon istället rena hönsmamman.

Just kvällen när filmen spelades in hade hon först vallat in mig i stallet, satt tänderna i arslet på mig när jag hängde upp täcket, och sen hade märrskrället mage att till på köpet stå och flina åt mig. Hon var mao. asbusig så filmen blev ju därefter. Hade hon kännt sig trängd hade hon kunnat gå ut eftersom båda stalldörrarna stod på vid gavel.

Allt är inte vad det ser ut att vara alla gånger, nåt jag försökte förklara flera gånger, men nej, det var ingen som VILLE fatta utan det var mig det var fel på så då tog jag bort filmen.



Sammet, ja det är jag som hade stoet, men så gammal är jag inte, bara strax över 50-strecket.

Det där med skrika och NH har inget alls med varann att göra, det har du missuppfattat.



*förresten går det inte att köra JoinUp med grannen, då snor hon långpisken och jag får springa* :crazy:
 
Sv: Behövs det en ledare?

varför har du bytt nick, och vad har hänt med hästtjejen? :(
Kände direkt igen dig på beskrivningen, men måste skratta åt Sammets lite spontana kommentar "är det du som är en gammal man" :rofl::o Tur att du har lite humor.

Leafhill: du får väl be hästen att göra ett inlägg om du tycker det är för mycket mänskliga skriverier textmässigt. Fick du ngt ut av innehållet och betydelsen av skriverierna?
 
Senast ändrad:
Sv: Behövs det en ledare?

Jag kände att det var dags att gå vidare och eftersom jag pysslar mycket med teknik och sånt och inte alltid går efter regelboken så tyckte jag MacGyver var passande.


Hästtjejen ja, min älskade Madam (som egentligen hette Evita) rullade sig en dag i hagen som vanligt men när hon reste sig tappade hon balansen och slog på arslet rejält och nåt gick sönder. Då hon var 25 år gammal var det ju ingen ide att "lappa och laga" om det ens hade gått så jag tog beslutet att låta henne vandra vidare. Det sista vi gjorde innan killen från Svensk Lantbrukstjänst tog över var en riktig, lång kram som tack för dom 17 år som vi fick vara tillsammans och leka, busa och ha skoj. Jag har bara glada minnen efter henne men fan vad tomt det är, lika tomt som efter min älskade gamla mamma som dog året innan.

Nu har jag bestämt mig för att vara djurlös då jag inte har någon som kan ta hand om ev. djur om det skulle hända mig nåt.



Kände direkt igen dig på beskrivningen, men måste skratta åt Sammets lite spontana kommentar "är det du som är en gammal man" Tur att du har lite humor.
Ja humorn är det inget fel på gudskelov, och om den tar slut ringer grannen nödslakten för då är det nåt allvarligt fel på mig. :crazy:
 
Sv: Behövs det en ledare?

vad hemskt ledsamt att läsa :( Skönt att höra att du kan tänka som du gör, att ni hade ett långt lyckligt liv tillsammans och att ni fick ta adjö ordentligt. Hemskt ledsamt att höra att du är djurlös dock, det måste vara fruktansvärt när man är van att ha dom omkring sig :(
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 779
Senast: machafuko
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 964
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 743
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 359
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp