Bukefalos 28 år!

Bekräftelse

Men du missar poängen. Helt. Jag är inte med min partner för att allt går smidigt. Men jag tycker om att allt går smidigt. Och jag ser inget egenvärde i att vår relation ska vara nåt jag konstant måste jobba på, tvärtom ser jag det som ett stort minus.

Vad i hela friden är det som är så skört i att man är lyckliga ihop och allt bara funkar jättebra? :confused: Jag känner inte en enda människa som skulle bedöma vår relation, vilken relation som helst, som skör pga att man har det bra ihop, vill varandra väl och funkar bra ihop.

Känns som den här tråden är tvärtom-världen. Kärleken är stark och bra om man är villig att vara med nån som det kräver konstanta förhandlingar med, där man är motparter som ska försöka samsas istället för två personer som bara är lyckliga ihop och inte tjafsar om disk.
Jag tror snarare att kompromiss innebär att man inte tjafsar. Man resonerar och kommer överens.
För mig är kompromiss ett positivt ord som innebär att man inte bråkar.

Jag tror du och jag menar samma sak men jag kallar det kompromiss och du något annat.
 
Det är mer en grej som måste göras och den som har tid att göra det gör det. Jag ser det inte ens som en kompromiss.
Precis så ser jag det också!

I just den här tråden tycker jag dock att de exempel som kommit upp låter som att vi alla pratar om ungefär samma sak, men att just orden "kompromiss" eller "förhandling" tolkas så totalt olika.
Jag tänkte precis skriva att jag du kanske har rätt, tills jag såg @nyponros inlägg där "kärleken är skör" är resultatet av att jag säger att jag inte orkar vara med nån där det ska vara ett jobb att förstå varandra, att jämka, att funka. Så nej, jag håller nog inte med. Tvärtom - ju mer man är villig att jämka, förhandla, kompromissa, desto större kärlek verkar det som. Och det skriver jag verkligen inte under på.
 
Jag tror snarare att kompromiss innebär att man inte tjafsar. Man resonerar och kommer överens.
För mig är kompromiss ett positivt ord som innebär att man inte bråkar.

Jag tror du och jag menar samma sak men jag kallar det kompromiss och du något annat.
Ja men tydligen var det ju skört och dåligt att vi inte ens är oense om disk. Eller var vi ska resa. Eller var vi ska fira jul.

Vi kanske ska börja uppfinna saker att vara oense om så att vi kan kompromissa och offra saker för den andra, så vår kärlek kan bli stark på riktigt?
 
Blir det inte svårt att ha förväntningen att man ska tycka lika om allt?
Haha ja, vi ser ju resultatet här på Buke - hur fina relationer blir när man inte skriver under på de viktigaste sakerna. Man bör ju vara lite på samma sida tycker jag, för att slippa onödigt bök i vardagen. Men gillar man att diskutera disk och allt sånt trist så kan man ju satsa på en relation med en person som man vet står långt ifrån när det gäller sånt. Om man tycker sånt är roligt.

Jag ser det som nåt positivt att jag och min partner är så pass flexibla att det liksom bara funkar. Vi tycker inte "lika om allt" men att hjälpas åt, vara schyssta, ta hänsyn - allt sånt kommer naturligt för oss.
 
Jag tror snarare att kompromiss innebär att man inte tjafsar. Man resonerar och kommer överens.
För mig är kompromiss ett positivt ord som innebär att man inte bråkar.

Jag tror du och jag menar samma sak men jag kallar det kompromiss och du något annat.

Men en kompromiss går ju ut på att båda offrar något de hellre vill och möts någonstans i mitten. Jag tycker det verkar jättejobbigt att hålla på och jämka och "ge och ta" hela tiden...
 
för mig låter det ytligt att en kärlek ska stå och falla på yttre faktorer som vart vi helst vill resa
Missade det här. Snygg pik! Att min relation inte står och faller med vart vi åker på semester kanske säger sig självt men om det inte gjorde det: Vår relation har en lite ordentligare grund än så.

Det var ett exempel, bland många, över vad folk verkar bråka om. Obs jag gissar eftersom vi inte behöver "kompromissa i vardagen" som du säger dig behöva göra med din partner. Vi vet hur vi ska trösta varandra, vi kommer överens om städning och så bara görs det, vi reser dit vi vill (båda vill till hela världen så det är rätt lätt), det bara funkar liksom.
 
Tänk vad olika vi är ändå och hur man ser på saker. :) Väldigt intressant.

Vardagspusslet måste ju gå ihop liksom, så jag hade inte ens funderat på den där "kompromissen" med hundarna. Det är mer en grej som måste göras och den som har tid att göra det gör det. Jag ser det inte ens som en kompromiss.
Jamen precis! Jag tror det är ordet kompromiss som är så olika laddat för oss! För mig är en kompromiss oftast någon POSITIVT, något BRA, något att EFTERSTRÄVA. Alltså själva ordet kompromiss är för mig ett ord som jag associerar till något bra. Medan du och @niphredil kanske associerar det med något som är sådär halvkul? Därför kan jag använda ordet kompromiss om något som t ex du inte skulle associera med en kompromiss över huvud taget, gissar jag.

Däremot om man kollar i ordboken, som @niphredil gjorde, verkar er/hennes (sorry att jag klumpar ihop er :p ) vara mer språkligt korrekt.

Detta är en rolig tråd. :)
Håller med! :)
 
Men en kompromiss går ju ut på att båda offrar något de hellre vill och möts någonstans i mitten. Jag tycker det verkar jättejobbigt att hålla på och jämka och "ge och ta" hela tiden...
Nä, i den här tråden betyder "kompromiss" tydligen "vara en sympatisk person som kan vara snäll ibland" :p.

Men jag håller med dig! Kompromiss handlar om att snubbe1 vill städa varannan månad och snubbe2 varje vecka och så möts man i mitten med resultat av att båda känner sig smått (miss)nöjda antar jag.
 
Däremot om man kollar i ordboken, som @niphredil gjorde, verkar er/hennes (sorry att jag klumpar ihop er :p ) vara mer språkligt korrekt.
Ja, alltså ordet kompromiss har ju en språklig betydelse och den tycker jag att det är rimligt att utgå ifrån. Min kille vill bo i NY, jag vill bo i Åmål, vi kompromissar och bor ett år i Åmål och ett år i NY alt vi bosätter oss mitt i mellan. Typ så.
 
Ja men tydligen var det ju skört och dåligt att vi inte ens är oense om disk. Eller var vi ska resa. Eller var vi ska fira jul.

Vi kanske ska börja uppfinna saker att vara oense om så att vi kan kompromissa och offra saker för den andra, så vår kärlek kan bli stark på riktigt?
Nej det tycker jag inte.
Jag vill absolut inte ha ständiga bråk. Och inte ett förhållande som är som ett jobb.

Det är ju jättebra att ni har det så bra.
Nu skriver jag inte om dig specifikt men jag vet folk i förhållanden där man är beroende av att ha samma åsikter. Dvs man vill absolut inte ha en diskussion eller konflikt. Och jag tänker att jag vill ha en relation som klarar olika åsikter.

Åh herregud .. Nu höll tvärbanan på att krocka..., och jag fick en förskräckt dam i knät...
 
Men en kompromiss går ju ut på att båda offrar något de hellre vill och möts någonstans i mitten. Jag tycker det verkar jättejobbigt att hålla på och jämka och "ge och ta" hela tiden...
Fast det behöver inte vara så jobbigt. Det är ju därför folk tolkat det så olika i tråden.
 
Dvs man vill absolut inte ha en diskussion eller konflikt. Och jag tänker att jag vill ha en relation som klarar olika åsikter.
Och för mig är det där nåt annat. Om det är nåt vi gör i vår relation så är det diskuterar :D. Och har högt i tak. Vi har grundläggande samma värderingar men rätt olika uppfattningar om saker och ting vilket leder till rätt (hetsiga ibland) diskussioner. Däremot ser vi ingenting spännande eller givande med att diskutera städscheman liksom. Vi har aldrig nånsin bråkat om ekonomi, svartsjuka, städning eller familjer. Däremot om politik :D.

Åh herregud .. Nu höll tvärbanan på att krocka..., och jag fick en förskräckt dam i knät...
Håll hårt i damen!
 
För mig är en kompromiss oftast någon POSITIVT, något BRA, något att EFTERSTRÄVA. Alltså själva ordet kompromiss är för mig ett ord som jag associerar till något bra.

En kompromiss kan såklart vara bra som lösning på en konflikt (även om jag inte är något fan av kompromisser egentligen, @niphredil s "båda blir missnöjda" är en ärligare beskrivning enligt mig :angel:), men det förutsätter ju just en konflikt. Om det inte finns någon konflikt finns inget att kompromissa om, vilket gör att ett förhållande fyllt av kompromisser för mig framstår som både väldigt konfliktfyllt och fullt av ouppfyllda önskningar... :crazy:
 
Fast det behöver inte vara så jobbigt. Det är ju därför folk tolkat det så olika i tråden.

Du menar att tolkningsskillnaden ligger i hur illa man tycker det är att offra vad man egentligen vill? Ja det är ju möjligt att många tycker det är helt OK och normalt, och det tänker jag givetvis inte argumentera emot. Men för mig låter det som en mardröm.
 
Och för mig är det där nåt annat. Om det är nåt vi gör i vår relation så är det diskuterar :D. Och har högt i tak. Vi har grundläggande samma värderingar men rätt olika uppfattningar om saker och ting vilket leder till rätt (hetsiga ibland) diskussioner. Däremot ser vi ingenting spännande eller givande med att diskutera städscheman liksom. Vi har aldrig nånsin bråkat om ekonomi, svartsjuka, städning eller familjer. Däremot om politik :D.


Håll hårt i damen!
Där håller jag med dig.
Men kallar det andra ord.

Stackars lilla damen :(
Hon slog i ryggen.
 
En kompromiss kan såklart vara bra som lösning på en konflikt (även om jag inte är något fan av kompromisser egentligen, @niphredil s "båda blir missnöjda" är en ärligare beskrivning enligt mig :angel:), men det förutsätter ju just en konflikt. Om det inte finns någon konflikt finns inget att kompromissa om, vilket gör att ett förhållande fyllt av kompromisser för mig framstår som både väldigt konfliktfyllt och fullt av ouppfyllda önskningar... :crazy:
Jag håller med om @niphredil svar här ovan.
När folk skrev att de aldrig kompromissar tolkade jag det som att de alltid vill ha samma åsikt. Och då tänkte jag att ett förhållande måste ju klara olika åsikter

Annars kan man ju vara med sig själv :D
 
Missade det här. Snygg pik! Att min relation inte står och faller med vart vi åker på semester kanske säger sig självt men om det inte gjorde det: Vår relation har en lite ordentligare grund än så.

Det var ett exempel, bland många, över vad folk verkar bråka om. Obs jag gissar eftersom vi inte behöver "kompromissa i vardagen" som du säger dig behöva göra med din partner. Vi vet hur vi ska trösta varandra, vi kommer överens om städning och så bara görs det, vi reser dit vi vill (båda vill till hela världen så det är rätt lätt), det bara funkar liksom.
Isåfall så har det varit pikar ifrån dig också då som menar att ni är lite above trist vardagstjafs och har en bättre relation med varandra än vi som faktiskt O hemska tanke måste sänka oss till något så trist, vi borde göra slut direkt eller? Lite den nivån känns det som att vi hamnat på nu... Det var liksom inte ens självklart från början hur vi skulle trösta varandra i min relation, har du refererat till nu ett par gånger. Du tycker inte att du pikat innan genom att skriva "herregud!" Om mina inlägg osv?
 
Jag håller med om @niphredil svar här ovan.
När folk skrev att de aldrig kompromissar tolkade jag det som att de alltid vill ha samma åsikt. Och då tänkte jag att ett förhållande måste ju klara olika åsikter

Annars kan man ju vara med sig själv :D

Aha, men jag ser ingen anledning att kompromissa med sina åsikter heller? Min favoritfärg är gul, din är blå - så nu gillar vi båda grönt! Eller jag gillar Antikrundan, du Aktuellt, så nu ska vi se Midsomer Murders! :laugh:
 
Jag har fått en del tankar av tråden att ta till mig;

1 Min partner behöver själv ta ansvar för att känna trygghet i sig själv

2 men jag måste akta mig för att inte diktera hur han ska vara

3 jag funderar på om relationen är rätt. Och om jag önskar vara med någon som jag får mer energi av, bara av att jag umgås med honom.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 360
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 035
Senast: BernT
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 921
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Jag funderar på det här med att ge och få bekräftelse. Jag blir lite förvånad över när jag läser att man ska kunna kommunicera till en...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
11 936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp