Bukefalos 28 år!

belgisk jätte vs fransk vädur

Sv: belgisk jätte vs fransk vädur

Var lika mycket fel på mina Franska Wädurar också,de ville ha sällskap...

Trevligt att springa på någon här som bor på samma ställe (helt OT) ;)
 
Sv: belgisk jätte vs fransk vädur

Vi hade i flera år 4 franska vädursdamer tillsammans med vår ena ponny. Han trivdes enormt med sina sällskapsdamer, ja han hade hästar omkring sig. Under de 4 år som de levde ihop råkade han trampa en av dem på ett öra. De hade sitt sovställe under hans krubba och han trampade inte änns sönder deras vattenskål.
Tyvärr så förolyckades de när de under sommarbetet hade hål i stänglset på sin betesbur och blev ihjälbitna av räven.:(

Enda nackdelen med kaninerna i boxen var att de gärna tuggade på hans maggjordar på täckena;)

Jag skulle däremot inte sätta in kaniner till vilken häst som helst. Lilla Pelleplutt var lika glad för sina kaniner som för hundarna, katterna och de minsta barnen. Under sina 9 år som han fick leva så trampade han 1 barn på en fot+ 1 kanin på ett öra. MÅngen gång hittade vi ett barn sovandes i hans box el en hund som lagt sig i halmen.
Vårt knäppa fullblod vågar jag knappt sätta ner våra egna fötter till i boxen för hon har verkligen inte känsla för andra varelsers liv o levende.

Varför kalla någon idiot? Det är bara att inse att en del hästar är mer försiktiga än andra.
 
Senast ändrad:
Sv: belgisk jätte vs fransk vädur

Om du MÅSTE försöka få en kanin och häst ''kompisar'',
så kan du väl sätta kaninen i en tom box bredvid?
(Använd boxen som kaninbur!)

På det sättet utsätter du inte kaninen för fara!!!!
 
Sv: belgisk jätte vs fransk vädur

*kl*

Men vilket fruktansvärt dålig ton många har här:mad:

Nu vet jag hur nivån ligger på dessa användare och kommer troligen i fortsättningen inte ta så stor notis i vad de skriver...

Till TS, om din häst nu har hästkompisar så tycker jag inte alls du behöver ha en kanin i samma box. Bara en onödig risk för den lille krabaten.
Om du inte har hästkompisar i stallet skulle jag då hellre bygga en rejäl bur inne i boxen att ha kaninen i.
Då kan kaninen sen när hästen är i hagen få skutta i boxen själv för att sedan sitta i buren när hästen kommer in.

Tycker inte att det spelar någon roll om det har funkat för vissa.
Varför varför ta chansen?
Måste vara en ohygglig syn att komma till stallet en morgon och hitta kaninen död:( eller skadad...

Jag hade två getter som sällskap en period till min häst... funkade inte så bra. Han jaga dom i hagen om dom kom för nära så tanken kom aldrig så långt till att ha dom i samma box (små getter:D)

Så snälla, låt ingen söt kanin förlora sitt liv (eller öra) bara för ATT:bow:
 
Sv: belgisk jätte vs fransk vädur

Till TS:
Om din häst nu inte har nått sällskap i hagen eller i stallet, tycker jag att du isåfall bör skaffa en ponny eller en miniget.
Inte att ha i samma box, men att ha som sällskap i hagen och i boxen brevid,

Jag har en miniget som heter Emil och han har gått som sällskap till mitt travarsto i snart 3 år och de gillade varandra från början, fördelen med en get är att den kan börja betee sig som en häst efter ett tag (ja, alla moralprediksuga männikskor), då han trodde att han var mitt sto´s fölunge.
så måste du ha sällskap till din häst och inte vill/kan skaffa en sällskaps häst så är en miniget att rekomendera. (enligt min personliga åsikt, inga påhopp tack!!!)

men ha geten i boxen brevid på nätterna och absolut inte i samma, det kan i värsta fall säkert resultera i att hästen trampar och sparkar geten så den får enorma skador, men det kan också hända så att geten känner sig trängd på en sådan liten yta att den stångar hästen och då blir skadorna ganska så omfattande.
Ha geten med i hagen (min get går lös och det är att rekomendera, geten ska kunna röra sig och inte sitta bunden mitt i hagen för då förlorar den sällskaps poängen) och på nätterna har du geten i egen box brevid din häst! ABSOLUT INTE I SAMMA BOX!!!

(Till TS igen: hoppas du släpper tankarna på att ha en liten kanin eller nått annat djur som sällskap i box, hästar trivs bättre själv i boxen om de måste stå inne, och med ett sällskap i boxen brevid. tänk att boxen är hästens hem/säng och de kan tröttna på sin lilla inneboende såsom get/kanin osv och då kan de orsaka enorm skada på det djuret som tyvärr inte har en chans att undkomma ett grymt öde där den blir hjälstampad.)
 
Sv: belgisk jätte vs fransk vädur

*knapplån*

Måste säga att det är en väldigt dålig ton här på vissa människor. Bara för att ni tycker på ett annorlunda sätt så behöver ni inte dumförklara andra människor, man kan inte tvinga någon att tycka på ett annat sätt än man själv tycker!

Och hur fel ni än tycker att det är så kan man faktiskt bete sig som folk och resonera på ett trevligt och ordentligt sätt.
 
Sv: belgisk jätte vs fransk vädur

Haha. Med tanke på att så fort man ifråga satte henne (?) så började hon skriva att hon tävlade elithoppning.

Så nej, hon är inte speciellt trovärdigt i det hon skriver.
 
Sv: belgisk jätte vs fransk vädur

Och det respekterar jag att du tycker, men samtidigt så måste du låta henne tycka som hon vill.
Men bara för att du tycker på ett annat sätt så kan man fortfarande vara trevlig, så tycker jag iaf.:)
 
Sv: belgisk jätte vs fransk vädur

Det är rent utav KORKAT att låta en kanin vara med en häst, Tänk om du skulle sitta en en liten box med en elefant?? Då skulle du ju oxså bli mosad! (Hoppas du blir det)
 
Sv: belgisk jätte vs fransk vädur

Jösses, nu har jag knagglat mig genom hela tråden o håller med alla som säger NEJ!!

Jag har sett en katt bli trampad på huvudet av en häst o det räcker! Jag skulle ALDRIG sätta en stackars kanin i en hästbox tillsammans med en häst!! Nej, ett krossat huvud med hjärnan synlig räcker i alla fall för mig o katter är ju inte direkt kända för att va långsamma eller klumpiga...! INGEN kanin i boxen snälla du!!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver verkligen hjälp och tips angående min hund!:confused: Jag kan inte hitta någonstans på nätet där folk berättar om sina...
Svar
15
· Visningar
5 189
Senast: Satis
·
Däggdjur Jag ska precis återuppta mitt intresse för kaniner, det har fått ligga på is pga massa flyttande och för att jag haft fullt upp med alla...
Svar
13
· Visningar
1 933
B
Övr. Djur jag har alltid velat ha en belgisk jätte, tycker att dom är väldigt vackra och fina kaniner, och stora och mysiga såklart! men verkar...
Svar
9
· Visningar
1 266
Senast: blindabelinda
·
E
Övr. Djur Igår blev jag ägare till en kanin, belgisk jätte. Det var egentligen inte meningen utan vi hittade kaninen som släppts ut av sin...
Svar
6
· Visningar
4 475
Senast: Elliell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp