Bukefalos 28 år!

belgisk jätte vs fransk vädur

B

bilboo

Hej! Jag undrar om någon har erfarenheter av belgisk jätte eller fransk vädur. Har hört så mycket olika om dom. Jag tänkte ha kaninen som sällskap till min otroligt snälla häst som aldrig skulle göra en fluga förnär. De ska bo i en stor och rymlig box och få ett bra sätt att lära känna varandra på. Jag söker en kanin ras som är lugn och snäll och som inte liksom rymmer det första den gör när man öppnar boxdörren, om ni förstår vad jag menar. Har egna erfarenheter av små kaniner som jag hade när jag var mindre, minns inte vilken ras. Uppfattade dom som känsliga och lätt blir stressade, och det är inte det jag söker nu. Vad tror du? Vilken ras hade passat? Tänkte på belgisk jätte eller fransk vädur, hade det varit något? Vad är skillnaderna mellan dom?
Mvh Bilbo MYCKET tacksam för svar:rofl::rofl:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: belgisk jätte vs fransk vädur

Vet inte om jag skulle rekonmendera att ha en kanin i samma box som en häst, hur snäll hästen än är. En olycka händer så lätt. Kaninen kan bli klämd eller krossad av hästen väldigt lätt även om det inte är meningen..
 
Sv: belgisk jätte vs fransk vädur

ha INTE kaninen i samma box som hästen. även om hästen är världens snällaste kan den bli rädd för något och av MISSTAG trampa ihjäl kaninen. det har hänt MÅNGA gånger.
 
Sv: belgisk jätte vs fransk vädur

hallå igen. jag har hört att det FLERA gånger hänt olyckor , MEN det har FLERA gånger också fungerat. Min mamma hade när hon var mindre en kanin i boxen, detta fungerade perfekt! Jag hade dessutom tänkt ha ett eget litet "hus" till kaninen som den kunde gå in i när hästen ligger ner, rullar sig. Har hört med en uppfödare som är väldigt kunnig. Hon hade en kull som hade stormtrivts i en stor rymlig box ihop med hästen. Jag undrar vilken ras hade passat bäst??:rofl: NÅGON som vet?
 
Sv: belgisk jätte vs fransk vädur

jag förstår inte varför denna idiotiska idé ens kommer upp, VARFÖR ska man ha en kanin tillsammans med en häst? förklara det för mig.
dom får inte direkt sällskap av varandra?

tja, ta vilken ras du vill, men personligen tycker jag ingen ras passar som mosad.
 
Sv: belgisk jätte vs fransk vädur

Håller med!
Idiot idé är vad det är. och oansvarigt.

Har hästen ingen hästkompis i box bredvid!? :eek:
Det är väl lag på att hästar inte får vara ensamna nu?
 
Sv: belgisk jätte vs fransk vädur

JOO självklart har han andra häst kompisar..men eftersom jag har hört av flera jag känner som haft detta och det har funkat jättebra så kom ideen upp. och eftersom min häst är så kärvänlig och eftersom jag vill både kaninen o hästens bästa hade detta vartg trevligt...är det NÅGON som har en passande ras på G?
 
Sv: belgisk jätte vs fransk vädur

Min kompis fick den där smarta idéen också. VÄRLDENS snällaste häst. Kaninen var därinne en stund, hästen blev rädd och på två sekunder var kaninen död.

JÄVLA dum idée säger jag bara.
 
Sv: belgisk jätte vs fransk vädur

Spelar ingen roll om din häst är kärvänlig lr inte.
Den kommer ju inte kunna lägga sig ner som den vill, inte rulla sig..
Den kan lätt trampa på kaningen utan att se den.

Vill du riskera detta är det jämlikt med djurplågeri.
 
Sv: belgisk jätte vs fransk vädur

jamen precis.
jag tror inte det är bra direkt att utsätta djur (i detta fallet en kanin) för fara som den absolut inte behöver utsättas för.
 
Sv: belgisk jätte vs fransk vädur

Det är fullkomligt idiotiskt rent utsagt att ha kanin lös med hästen,även om hästen är snäll kan den bli rädd,trampa fel bli uppstressad när den skall få mat och missa kaninen osv...Tycker du skall tänka om för kaninens skull.

Förstår inte ens varför du skall skaffa en kanin om du inte kommer att vara mer rädd om den än så...alla djur förtjänar att komma till en ägare som är rädd om den och vill dens bästa,inte en ägare som tycker att det är helt ok att riskera livet på djuret.

Har hästen dessutom hästkompisar är det helt onödigt att ha en kanin i boxen,dessutom tror jag knappast de har så mycket utnyte med varanndra,hur många vildhästar har kaninkompisar?
 
Sv: belgisk jätte vs fransk vädur

okej, jag förstår om ni blir upprörda. men jag ska sjävklart låta dom vara tillsammans under uppsyn på dagarna i början. jag märker ju direkt om det fungerar eller ej. på deras reaktioner. men är fransk vädur eller belgisk jätte (som verkar himla goa) något att framför t:ex dvärgvädur eller någon annan ras?
 
Sv: belgisk jätte vs fransk vädur

Har hästen dessutom hästkompisar är det helt onödigt att ha en kanin i boxen,dessutom tror jag knappast de har så mycket utnyte med varanndra,hur många vildhästar har kaninkompisar?
Windy har faktiskt en känguru kompis! :mad:


:rofl:

okej, jag förstår om ni blir upprörda. men jag ska sjävklart låta dom vara tillsammans under uppsyn på dagarna i början. jag märker ju direkt om det fungerar eller ej. på deras reaktioner. men är fransk vädur eller belgisk jätte (som verkar himla goa) något att framför t:ex dvärgvädur eller någon annan ras?
Fruktansvärt oansvarigt om du går igenom med detta!
Sumpa idén och tänk på djurens bästa.
Hästen kommer inte ha någon som helst glädje av en kanin i boxen.
Och kaninen behöver vara i en egen bur/box/något med kompis av samma ras!
 
Sv: belgisk jätte vs fransk vädur

Varför skulle din häst inte kunna bli rädd även om du har uppsyn i början???

Rasval,spelar ingen roll,alla kaniner kan bli ihjältrampade såvida den inte är lika stor och stabil som en häst...
 
Sv: belgisk jätte vs fransk vädur

även om du står brevid kan hästen bli rädd och jävligt snabbt döda en kanin. även om det är en stor ras så klarar den inte att bli trampad på.
 
Sv: belgisk jätte vs fransk vädur

okej..jag får vända mej till någon annan hemsida om rådfrågning eftersom ingen vill hjälpa mej med tips...
 
Sv: belgisk jätte vs fransk vädur

nej,vi är rädda om djuren på detta forumet,oavsett om det gäller vare sig häst eller kanin.

Varför inte ta åt sig av de goda råd du fått,det kan ju faktiskt ligga något i det. Om du promt vill låta din häst träffa en kanin kanske du låta kaninen bo i bur utanför boxen?

Att skaffa kanin och ha i boxen är både idiotiskt,egoistiskt och djurplågeri...en vecker dag blir den ihjältrampad. Tycker du skall se till djurens bästa före ditt eget nöjes skull.

Hur bra mår du om kaninen inte har turen nog att bli ihjältrampad utan ligger med knäckta ben i boxen och har legat där hela natten?
 
Sv: belgisk jätte vs fransk vädur

du är ju helt korkad. ursäkta mig, men om du bara tänker på att DU ska "må bra" (dock förstår jag inte hur man kan må bra när man MEDVETET utsätter en annan varelse för fara) och inte djuret, så är man faktiskt riktigt korkad.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver verkligen hjälp och tips angående min hund!:confused: Jag kan inte hitta någonstans på nätet där folk berättar om sina...
Svar
15
· Visningar
5 189
Senast: Satis
·
Däggdjur Jag ska precis återuppta mitt intresse för kaniner, det har fått ligga på is pga massa flyttande och för att jag haft fullt upp med alla...
Svar
13
· Visningar
1 933
B
Övr. Djur jag har alltid velat ha en belgisk jätte, tycker att dom är väldigt vackra och fina kaniner, och stora och mysiga såklart! men verkar...
Svar
9
· Visningar
1 266
Senast: blindabelinda
·
E
Övr. Djur Igår blev jag ägare till en kanin, belgisk jätte. Det var egentligen inte meningen utan vi hittade kaninen som släppts ut av sin...
Svar
6
· Visningar
4 476
Senast: Elliell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp