Bestraffning kontra Positiv förstärkning

Nu har du förvisso inte frågat mig utan Horsewhisperer men jag är så egotrippad och tror mig ha iallafall lite koll att jag ändå ventilerar mina tankar kring dina funderingar. Jag välkomnar även Horsewhisperer att vidareutveckla eller säga emot.

Det KAN vara så att man har lagt ned mycket tid på hästens träning NÄR den varit sadlad och tränsad och är mer tydligt "i arbete" men glömt att vara konsekvent och hanterat hästen lika diciplinerat i den allmänna hanteringen.

Hästen har alltså lärt sig att när det är sadlad och tränsad är den "i arbete" och följdaktligen underdånig och lägre rang (det är betydligt enklare att få kontroll på en häst med järnskrot i munnen) medan den utan dessa attiraljer fått härja mer fritt och lärt in detta beteende. Den kopplar ihop utrustningen med att någon annan tar kontrollen. Detta medför säkerligen att när man har en sådan här häst frestas att jobba företrädesvis med i sadel och träns (det är lätt) och på så vis vidmakthåller problematiken....

Något säger mig att detta inte är ett speciellt ovanligt fenomen. Det är väldigt många som glömmer bort att ALL tid med hästen är fostrande och danande och inte bara ridningen.

Att man vid vissa tävlingar måste lasta och lasta av i träns har väl delvis sin förklaring i detta....

Frid Kokopelli Mana
 
tycker inte heller att man ska bestraffa hästen.
Brukar oftast bara säga ett kalrt och bestämt nej!
Brukar funka bra :)
 
Händer att jag bestraffar andras ouppfostrade hästar.
Men mina egna i träning bestaffas aldrig.
Gör inte hästen vad jag begärt är felet inte hästens.
Det är jag som förklarat dåligt och inget annat.
Samt hästen har ju inte bett om att få bli tränad. Varför då bestraffa.
ursäkta nu men.. det är väl aldrig hästens fel, oavsett om det är andras eller ens egna. :confused:
 
orideth?? säger mig ingenting ! Vad menar du med det?? :confused:
Sen vet jag inte vad du menar med korsbundit :confused:, hon står helt enkelt uppbunden i gången med 2 grimskaft som i de flesta stall och hon visar ingen irritation när man kommer med sadel och inte heller när man sadlar . Hon står helt still.
 
Ja, jag tror att de som vi köpte henne av lade ned mest tid på ridningen. Hon var aldrig longerad el tömkörd innan vi fick henne. Iofs så har hon en annat attityd i stallet efter att ex har jobbats från marken inser jag nu. Vissa dagar kan det behövas att ex min dotter får jobba lite på marken med enklare förflyttning av bak o framdel plus backa o kalla in för att sen gå in i stallet och göra iordning henne för en ridtur och då är hon på ett annat humör mot henne(dottern).
 
Först, ett bestämt NEJ kan åxå anses som en typ av bestraffning. Min ena häst hade iallafall tagit det som en bestraffning.

Andras ouppfostrade hästar som går på mig, stegrar sig mot mig, eller på andra sätt visar upp ett respektlöst beteende, kan jag bara inte ignorera. Det handlar ju även om egen säkerhet. Att de sen får göra så mot sina ägare/skötare bryr jag mig inte om, men mot mig gör de det inte. Det jag ville framhäva var att mina var väluppfostrade!

Men oavsett mina eller andras så bestraffar jag ALDRIG, vid träning eller ridning. Då är ett NEJ, helt fel. Ett NEJ är något negativt som jag inte vill att mina hästar skall behöva uppleva vid ridning eller träning. Gör de fel så är som jag skrivet ovan, ALLTID felet mitt, och detta skall de inte bestraffas för. Bara beröm när de gör rätt för att plocka fram den rätta viljan "att vilja försöka".

Så ditt NEJ är enligt mig en bestraffning!!!
 
Håller fullständigt med dig!
:bow: :bow: :bow: Mitt sto skulle gå i taket och min valack skulle titta dumt på mig och tyckas säga: -Jaha, å vad betyder det där på hästspråk??!? :)
 
Bara en grej ur en bok jag läser, trodde du hade läst dem med kanske. Tänkte bara att det kunde bli svårt för hästen att säga ifrån om den är uppbunden och inte kan röra huvudet.
Niklas
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 209
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 030
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 091
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 525
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp