Betäckningar 2017

Sto nr 1 är insem och klar - ska dr-kollas på söndag. Det finns risk för tvilling och simmarna var inte så bra men hoppet är det sista som överger en ...
Sto nr 2 kollad idag - ska kollas igen och troligen lämnas på söndag. Förhoppningsvis beställning på månd och insem på tisd.
Sto nr 3 borde gå in i fölbrunst om ca 3-6 dagarn och sedan är det bara att räkna ner.
Sto nr 4 bakar vidare på sin bebis - bara att vänta.
 
Vi kommer i år att betäcka 3 ston
Sto1 Frida varmblod 9år fått 2föl
Sto2 Lilja varmblod 5år tävlat till i år. Betäcks pga skadda
sto3 Fuxsy Kallblod väntar första fölet och kommer att betäckas på fölbrunst i hopp om att backa henne lite.
Frida och Lilja var till station i föra veckan och var då i brunst:bow::banana:
Frida ons10/5 vä 5cm och en hö 4cm.... seminerad och fredag vä 4cm och hö 5cm... seminerad så tvilling risk...
Lilja ons10/5 4,5 cm seminerad Fredag 4,7cm seminerad

båda hade ovulerat till måndagen. :love:
 
Kul, vi betäckte med Fürsten-Look förra året och bytte till Feinrich när han avbröt säsongen för UVM. Stoet tog sig direkt med Feinrich och fölar i slutet av Juni :up: Låter som bra val till ett ZW-sto.

Spännande! Hon är rätt speciell och temperamentet, så förhoppningsvis blir avkomman bättre där.
 
Var och kollade ett sto idag. På 16 dygn sen sista betäckningen . Känns dräktig men hittade ingen fosterblåsa. Hm någon som varit med om att de är dräktiga eller har de varit tomt ? Koll igen på måndag.
 
Mitt sto var igår på väg in i brunst, veterinären trodde att hon låg risigt till och kunde släppa ägget på måndag. Bra tajmat av fröken sto med andra ord. Har därför bestämt mig för att prova med Dalwhinnie denna brunst, har inte så mkt att förlora på det helt enkelt:)
 
För en tid sen skaffade jag ett nytt avelsto från Finland. ett varmblodssto E: Viking Kronos Den 29/5 ska hon kollas på 17 dygn hon är seminerad med Timetosaygoodbye Det har tagit en stund att få henne redo då hon stod i norra Finland där det var vinter fortfarande och hon var även i det tunnaste laget när hon kom. men nu får vi se om det har tagit sig på första försöket..:banana:
 
Mitt sto inseminerades i onsdags och tappat äggen kot därefter. Nu är det bara att vänta och hålla tummarna.

Jag hoppas på grym tur och att det tagit sig på första försöket men sån tur har man ju aldrig.

Nu är det bara att vänta tills den 1-4/6 då vi ska på återbesök.
 
Tysken kollades i morse. De ägg som växte till efter senaste ovulationen hade krympt så de lär tillbakabildas. Därför kan jag räkna från sista ovulationen. Om allt klaffar går hon in i brunst i slutet av månaden och semineras runt den 1/6 med Heartbeat. Kollas 29e och den lilla dräktighetskollas på 17 dygn 28e så de lär ju tajma brunsterna om den bruna är tom, inte så förvånande med tanke på att de blivit som ler- och långhalm och sitter i princip ihop nu för tiden, smidigt värre för en annan.:cool:
 
Mitt sto som är hos fodervärd ska semineras med Secret imorgon om allt går som planerat. Jättespännande! :banana:
Vet du hur fullbokad han är just nu? Jag hade egentligen tänkt ta en hopphingst i år om jag skulle betäcka i år men Secret är ju helt otrolig och jag misstänker att ungen kan bli lättsåld (vilket är målet med ev betäckning nu).
 
Vet du hur fullbokad han är just nu? Jag hade egentligen tänkt ta en hopphingst i år om jag skulle betäcka i år men Secret är ju helt otrolig och jag misstänker att ungen kan bli lättsåld (vilket är målet med ev betäckning nu).

Åh det vet jag inte eftersom det är fodervärden som betäckt, men hon beställde i onsdags och fick det idag utan problem.
 
Var och kollade ett sto idag. På 16 dygn sen sista betäckningen . Känns dräktig men hittade ingen fosterblåsa. Hm någon som varit med om att de är dräktiga eller har de varit tomt ? Koll igen på måndag.
Räknar ni på sista betäckning i stället för när stoet ovulerat kan hon vara dräktig, fostret kan i teorin vara några dagar yngre.
 
Här går det bra ;)
Sto 1: Konstaterad dräktig
Sto 2: seminerad och äggen har släppt. Magkänslan säger att hon är dräktig :angel: skall dräktighetsundersökas om 2 veckor
 
Mitt sto kollades på 15 dygn idag men ingen fosterblåsa hittades, ska kollas igen på måndag men chansen är väl liten att hon är dräktig :rage: Nästa vecka kan semin endast levereras tis-ons och det skulle inte förvåna mig om mitt sto är redo att semineras under kristihimmelfärds helgen, kommer troligtvis då att själv köra ner till Tyskland och hämta semin.
 
Är man Trött mössa nu när man vakar eller nya stoet är E Donerail. Tur att man har vänner som uppmärksammar när man blandar till det :angel:
 
Ger snart upp... sprutad 2ggr . 3a på ägg . Stängd cervix . Aldrig visat brunst (8år ) kommer hon aldrig att gå i brunst ? Äggen växer inte . Någon som varit med om liknande ? Fått dräktigt ? Kan man behandla med något annat ?
 
Hoppar in i tråden!

Thea, kallblodstravare 9 år, har inte visat någon synlig brunst hittills i vår. Har kollats med UL två gånger och då har vi sett en gulkropp. Hon sprutades i torsdags (18/5) och idag var det dags för koll igen och nu fanns där ett ägg som dock fortfarande är lite litet. Ny koll är planerad till tisdag (23/5) och troligtvis kommer hon att semineras på onsdag. Hon kommer att semineras med Ulvsås Zico :)
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 114
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 904
Senast: Freazer
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
279
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp