Bukefalos 28 år!

Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Visst men på dessa bilder så är det ju inte så

Ok, dessa togs under uppbyggnaden och jag kan ta nya och lägga upp om du/ni vill?????

Men om du jämnför den översta bilden som du markerat på och den som jag tagit inne i foderkammaren med kraften så är det samma box. Då ser du att det är annat framför fönstret och mindre glipor. Det va sånt som redan satt där som vi bytt och fixat till.
Vi ville inte ha hela väggar, utan ville ha springor.

Man får väl nästan be om ursäkt då för att man ville dela med sig av våra boxar.
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Man får väl nästan be om ursäkt då för att man ville dela med sig av våra boxar.

Nej, det är ju inte meningen! Men om någon hittar något i mitt stall som ser fel eller konstigt ut så vill i alla fall jag gärna få veta det, så att jag kan åtgärda. Det kan ju vara något som jag inte tänkt på själv!?
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Nej, det är ju inte meningen! Men om någon hittar något i mitt stall som ser fel eller konstigt ut så vill i alla fall jag gärna få veta det, så att jag kan åtgärda. Det kan ju vara något som jag inte tänkt på själv!?

Bara för det måste man väl inte komma med otrevliga påhopp när vi säger att det är ok?
Jag vill inte peka ut någon men det har inte känts kul att läsa vissa inlägg :(
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Här är några bilder från mitt hemmabygge. Tyvärr är de lite mörka. Det är ett kallstall som jag byggt i logen på vår ladugård.
Det fattas några små detaljer innan det är riktigt färdigt men det måste vänta till sommaren.
Och angående diskussionen om man byggt själv eller inte... ja, jag har byggt detta HELT själv. Min sambo ska dra in elen men nu har det varit för kallt så det blir väl när det blir.

Så här ser det ut när man kommer in från ytterdörren, går man till höger innan boxen med den vinklade dörren komer man in i det nya stallet (som inte är färdigt ännu):
7318510.jpg

7318511.jpg

Från andra hållet:
7318507.jpg

Ytterdörren samt till vänster foderkammaren:
7318509.jpg

En av boxarna:
7318508.jpg
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Det var lite annorlunda! Gillar ditt stall :love:
Känslan är Sommarljuvligt... snygga detaljer på dörrarna, stilrent, högt i tak, luftigt.
Hur många boxar är det?
Hur är det tänkt att "nya" stallet ska bli? (om ni håller på där?)
:bow:
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Supersnyggt :love:

Jag har tänkt mig en liknande lösning med liggande galler så där. Vad har du gjort dem av och hur är de fästa?
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Det var lite annorlunda! Gillar ditt stall :love:
Känslan är Sommarljuvligt... snygga detaljer på dörrarna, stilrent, högt i tak, luftigt.
Hur många boxar är det?
Hur är det tänkt att "nya" stallet ska bli? (om ni håller på där?)
:bow:

Tack! :)
Det är sex boxar. Jag fick kompromissa lite med måtten (smal gång)då logen var 12,2 x 7,4 m men det gör inte så mycket då hästarna bara är där på nätterna. Boxarna håller lätt godkända mått iaf. Skötsel och annat sker i det "varma" stallet.

Det nya stallet har vi byggt av lecablock. Invändigt mått är 9x9 m. Där blir 4 boxar (3 st 3x3m samt en 3x3,5m), selkammare samt tvättspilta. Från ena gaveln kan man gå direkt in i kallstallet på logen. I den delen blir det fabrikstillverkad boxinredning.
Vi har haft så kallt här sista tiden så vi har inte kunnat göra så mycket i den delen. Innertaket med isolering skall upp, insidan ska putsas mm men det blir väl när det blir. Jag har kvar boxarna i det gamla stallet plus två uteboxar så hästarna klarar sig, värre för mig som fryser om fingrarna när jag selar ut...:angel: .
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Supersnyggt :love:

Jag har tänkt mig en liknande lösning med liggande galler så där. Vad har du gjort dem av och hur är de fästa?

TAck! :) Det är bara vanliga "vattenledningsrör" (tror de kallas svetsade stålrör). Tyvärr är dimensionen lite för smal men jag hade dessa rören hemma så det fick bli så. De är ca 20 mm i diameter.
JAg har bara borrat hål i stolparna och tryckt in rören. För att inte bli "svaj" på dem där det blev för lång spännvidd har jag därför satt upp en extra stående regel som de löper igenom.
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Jag gissar på att det är såna galvade järnrör som vi har tänkt använda. Hur är de fastsatta då, de är väl inte bara "instoppade"? Vi funderar på att gänga och förspänna på nåt sätt, men jag har inte hela planen klar än. (Det är långt innan vi kommer dit, vi har inte börjat riva ut det gamla än...)
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Jag gissar på att det är såna galvade järnrör som vi har tänkt använda. Hur är de fastsatta då, de är väl inte bara "instoppade"? Vi funderar på att gänga och förspänna på nåt sätt, men jag har inte hela planen klar än. (Det är långt innan vi kommer dit, vi har inte börjat riva ut det gamla än...)

Dessa är inte galvade men jag har först grundmålat dem sedan målat med Benga-lack i samma färg som det göna på väggarna.
Jo, de är bara "instoppade". Borrade rätt djupa hål i ena stolpen för att sedan skjuta/skruva efter dem (med lite våld) in i den andra. Hålen är borrade med en borr 1 mm större än rörens diameter och de är så pass tajta att rören sitter helt stumt. Jag får då inte loss dem igen... Det är klart, vill man vara supernoga så finns det säkert stadigare lösningar men jag valde detta och det verkar fungera iaf.
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

När vi bygde en liknande gallerkonstruktion i vårt förr-förra stall sågade vi rören så att de blev exakt så långa som avståndet mellan pelarna. Sen sågade vi till brädor (tjocklek och eventuella tjusiga kantprofiler på dessa är ju helt efter tycke, smak och plånbok) så att de var lika långa som pelarna och borrade hål i dem som motsvarade ytterdiametern på rören. Sen trär man på en bräda i varje ände av rören och så skruvar man fast brädorna i pelarna. Ganska lätt och smidigt att sätta upp (och om man skulle behöva - montera ned) utan någon större kraftinsats. Med profilhyvlat virke kan det bli lite extra "finess" också.
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Jättefint!
Särskilt fina var boxdörrarna, smart med lite glesare, - för ventilation antar jag? Bra färgval dessutom!
Hälsningar
Jazza
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Oh vilka härliga färger :) :d
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

TAck! :) Det är bara vanliga "vattenledningsrör" (tror de kallas svetsade stålrör). Tyvärr är dimensionen lite för smal men jag hade dessa rören hemma så det fick bli så. De är ca 20 mm i diameter.
JAg har bara borrat hål i stolparna och tryckt in rören. För att inte bli "svaj" på dem där det blev för lång spännvidd har jag därför satt upp en extra stående regel som de löper igenom.

det faktiskt farligt ut, avståndet mellan rören måste var tillräckligt stort så att hästen kan föra huvudet ut och in igen och inte fastna, eller tillräckligt smalt så att dom inte kan få ut huvudet. det finns hästar som fastnat i din konstruktion!, fördelen är kanske att de sitter löst i träet och därför dras ut vid belastning, ....
kolla i ventorp&michaneks bok!!! så att du får rätt avstånd på liggande rör!
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

det faktiskt farligt ut, avståndet mellan rören måste var tillräckligt stort så att hästen kan föra huvudet ut och in igen och inte fastna, eller tillräckligt smalt så att dom inte kan få ut huvudet. det finns hästar som fastnat i din konstruktion!, fördelen är kanske att de sitter löst i träet och därför dras ut vid belastning, ....
kolla i ventorp&michaneks bok!!! så att du får rätt avstånd på liggande rör!


I boken du hänvisar till står att liggande rör skall ha ett avstånd på 18 cm vilket dessa också har, exakt på millimetern. Så du behöver nog inte oroa dig. Det i boxarnas konstruktion som möjligen kan vara i vekaste laget är annars rörens diameter, de kunde gärna varit lite grövre. Därför satte jag in extra reglar längs med rören för att det skulle bli stadigare.
Men det är bra att du är uppmärksam - jag kunde ju ha missat det...:smirk:
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Hur högt i tak är det? Fanns det loggolv innan som ni har tagit bort? Hur gjorde ni i så fall när ni tog bort det?

Vad är det ni har satt för fönstrena?

Det stall som jag ska bygga om kommer bli så likt ditt, så jag vill veta allt :D
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Hur högt i tak är det? Fanns det loggolv innan som ni har tagit bort? Hur gjorde ni i så fall när ni tog bort det?

Vad är det ni har satt för fönstrena?

Det stall som jag ska bygga om kommer bli så likt ditt, så jag vill veta allt :D

Jag vet inte hur högt det är i tak men det går ända upp till nocken utom i den allra yttersta delen där det finns en liten "övervåning".
Det var vanligt trägolv innan som togs bort. Syllringen var dålig på en del ställen så det fick jag hjälp med att fixa.
Fönstergallren skar jag ut av några hundgårdssektioner som vi hade över. Det är 5 mm galvaniserat rutgaller.

Planken i boxväggarna är sågad 50x150 mm och de vita överliggarna 45x95. Ramen till dörrarna är också 45x95 medan plankorna något tunnare. Boxplanken står i 3 mm u-profiler. Stolparna är dubbla 45x95.
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

KL

Håller med dig som sa att du inte längre har behov av att bevisa vad du kan själv.
Jag känner bara att det vi gör här hemma gör vi tillsammans. Vi har bestämt oss för ett gemensamt liv och har hästar, hus och barn tillsammans. Det känns fånigt och onödigt att stå på könsrollsbarrikaden och hävda min rätt som kvinna att få dra elen själv. Heder åt alla kvinnor som kan saker och ting men det borde väl grundas i en lust att kunna.
Att alltid sträva efter att klara sig själv bygger förhoppningsvis inte bara på en rädsla för att måsta ta hjälp.

(Jag lär mig av min mors läxa. Hon har alltid varit livrädd att bli beroende av en man, har jobbat järnet på bekostnad av oss barn. )

Då vi ska bygga stall gör vi det tillsammans, pga att det är vårt gemensamma intresse och vi har båda idéer om hur vi vill ha det. Sedan har vi den respekten och förtroendet för varandra att vi kommer att göra det vi är bra på och har störst glädje av.

Bilder kommer då projektet startat!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Senast: Ridinglady
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 069
Senast: Åsa A
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 392
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 575
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp