Bukefalos 28 år!

Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Jätte härligt! Riktigt snygg färg och boxarna är underbara :bow:
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

lägger in bilder på vårat nybyggda stall då! :love: haft en snickare som byggt men vi har ritat:)

5352401.jpg


5352403.jpg

Åååh, ett sånt stall skulle jag vilja ha! Helt otroooligt härligt med så mycket space för hästarna att titta ut på!

Ljust och luftigt! :D
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

hmm.. jag får inte fram några bilder. blir ett felmeddelande från yahoo.
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

*knapplån*

Här kommer lite bilder från "mitt stall", det är ju inte jag som har byggt något men boxarna är ju s.a.s egen tillverkade. Det är ett inackorderings/kollektiv stall jag står i (viss service ingår, men vissa saker delar vi på) . Har inte så många bilder, men slänger in dom jag har så länge i alla fall - alltid något :p


Landoras box:

Här är så man ser mer inuti , vart väldigt ljust uppe i hörnet för att solen sken in ifrån fönstret http://i25.photobucket.com/albums/c51/cactuspower/tradera038.jpg?t=1171189643



Inuti boxen igen, här ser man vattenhinkarna och krubban. Stör mig på den där röda platsskivan som sitter bakom krubban men den har tydligen sutitt där sedan det stått en vävare där inne, men om vi målar om invändigt i boxarna i år (målade bara stallgången i somras )
så hoppas ja kunna ta bort den. Har valt hinkar med platt baksida för jag tycker de är mycket enklare att få upp och av hängaren, i stället för de där runda hinkhållarna. Har torv just under vattenhinkarna eftersom hon skvätter ut så mycket där , och halmen blir hemskt äcklig när den blir så blöt. http://i25.photobucket.com/albums/c51/cactuspower/tradera039.jpg?t=1171189748
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

*knapplån*

Här kommer lite bilder från "mitt stall", det är ju inte jag som har byggt något men boxarna är ju s.a.s egen tillverkade. Det är ett inackorderings/kollektiv stall jag står i (viss service ingår, men vissa saker delar vi på) . Har inte så många bilder, men slänger in dom jag har så länge i alla fall - alltid något :p


Landoras box:

Här är så man ser mer inuti , vart väldigt ljust uppe i hörnet för att solen sken in ifrån fönstret
tradera038.jpg




Inuti boxen igen, här ser man vattenhinkarna och krubban. Stör mig på den där röda platsskivan som sitter bakom krubban men den har tydligen sutitt där sedan det stått en vävare där inne, men om vi målar om invändigt i boxarna i år (målade bara stallgången i somras )
så hoppas ja kunna ta bort den. Har valt hinkar med platt baksida för jag tycker de är mycket enklare att få upp och av hängaren, i stället för de där runda hinkhållarna. Har torv just under vattenhinkarna eftersom hon skvätter ut så mycket där , och halmen blir hemskt äcklig när den blir så blöt.
tradera039.jpg



Utanför boxen ser det ut såhär:
tradera040.jpg



Och så här ser det ut utanför boxen , lite till höger. Har en hängare där , eg. en sadelhängare men hänger sällan sadlar där numera, men den funkar ypperligt att hänga täcken på också har jag märkt :D . Till höger om den har jag en korg där jag har paddar, lindor och boots.
tradera043.jpg



Och här har jag mina höpåsar och i ordning gjorda kraftfoder hinkar, så de lätt finns tillgängliga när man ska fodra, men ändå inte är i vägen. Har uppmärkta påsar "morgon, lunch, middag och kväll", bara jag som har sånna så det är jätte praktiskt :D .
cactuspower



Och här har jag mina grejer, kraftfoder och annat. Har som ett eget litet rum typ.. direkt när man öppnar dörren ser det ut såhär:
Mina foderlådor från IKEA med salt och havre i , betfor tunnan, säckar med lucern och sojamjöl, foderhinkar. Mineraler och foderjäst. Vitaminerna och glucosaminet har jag ståendes ovanför mina lådor där dom är lättillgängliga och eftersom det ändå finns lite yta där.
Har även grepar, sopborste direkt innanför. I hörnet finns en liten låda typ där jag har smörjgrejer; sadeltvål och sånt.
cactuspower



Till vänster om fodret har jag mina spön, och en sånn där korglåda med hjul på där jag har grejer i. Ovanför det har jag en hylla med div. flaskor och smörjor på.. har fler en vad som synes på bilden till och med :p Det är liniment, salvor, sadeltvålar och grejer, stallapoteket, hovfett, flugspray och allt man kan tänka sej :D

Nedanför hyllan har jag mina sadlar, och min longergjord , till vänster om dessa (syns ej på bild) har ja en hängare med tre stänger på, där
har jag schabrak, nåt täcke och sådär. Sedan har jag hängare för hjälmarna där med.
cactuspower
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Vad heter den grönaktiga färgen som ni målat med. Himla snygg!!! Tänkte mig en liknande färgsättning i mitt nya stall som ska målas till sommaren.
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Vad heter den grönaktiga färgen som ni målat med. Himla snygg!!! Tänkte mig en liknande färgsättning i mitt nya stall som ska målas till sommaren.

Den gröna är Drygolin täckfärg
Kulörnamn: Vekst
Kulörkod: 3611-G48Y 7118

Den vita är också Drygolin täckfärg
Kulörnamn: Kalksten
Kulörkod: S0804-Y10R 1574

Stallet är ännu bara målat ett varv då det var bråttom att få det klart. Fick måla det sista i minusgrader.. den här färgen går bra att måla ner till -5 men den skulle ju torka nån gång också.
Tycker den täckte rätt bra ändå.
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Försökte få med bilder men får läsa igenom nogrannare hur man gör...
Måste man lägga ut dem på intrnet??
 
Senast ändrad:
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

ja, det måste man. ex photobucket.com eller liknande. sedan kopierar man bara länken därifrån.

fröken_skåne: Nu fungerar det! mysigt!
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Lite frågor om ditt stall, hur breda boxdörrar har du? Vart köpte du den underbara gröna färgen? kostnad? Vad för list du har på dörrarna (krysset)? Hur gör du med vattnet i ett kallstall? Nyfiken eftersom jag planerar mitt bygge till sommaren.
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Hur gör du med vattnet i ett kallstall?

Vi har just byggt kallstall, och räknar med inflyttning i slutet av veckan.
Vi kommer att vattna i hink och fylla på med hjälp av vattenslang som utgår från den isolerade (och uppvärmda) sadelkammaren. Har köpt en 25 meter lång slang som rullas upp automatiskt.

Immer
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Lite frågor om ditt stall, hur breda boxdörrar har du? Vart köpte du den underbara gröna färgen? kostnad? Vad för list du har på dörrarna (krysset)? Hur gör du med vattnet i ett kallstall? Nyfiken eftersom jag planerar mitt bygge till sommaren.

Fråga på bara..:)
Boxdörrarna är 130 cm breda. Den "vinklade" dörren är några centimeter smalare. Jag valde att göra de lite bredare än vad som är normalt eftersom gången är så smal. Den är bara 130 cm eftersom byggnadens mått var svårt att göra något åt...Med bredare boxdörrar blir det mindre snävt för hästarna att gå in och ut.
I den här stallbyggnaden är hästarna bara på natten så att gången är lite smal är inget problem.
Krysset på dörrarna gjorde jag av vanligt plank 2"x4"som jag klöv längs efter till 2"x2". Sedan var det bara att mäta ut rätt längd och kapa till ändarna. Samma sak med de tvärgående bitarna ovanför och nedanför.
Färgen (som jag också tycker är underbar :love: ) köpte jag hos den lokala bygghandeln. 10 liter kostade ca 1300 kr...:confused:

Vattnet, ja...vi fyller hinkar i en annan byggnad och bär dit dem. Lite extrajobb men det går.
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Ladan
Bild in till hingstdelen
hingstdelen.jpg

Ena hingstboxen
Enahingstboxen.jpg

De andra 2 hingstboxarna
Deandra2hingstboxarna.jpg

Hö foderkammare
Hfodekammaren.jpg

Kraftfoderkammare
Foderkammaren.jpg

Stora sadelkammaren (ena sidan av den, på den andra sidan så är det garderober och lagerhyllor och lite annat
Storasadelkammaren.jpg

får det va så stora glipor mellan planken? tänkte mest på längst ner o en hov el ett ben.. o en rullande häst..

ajaj:crazy:
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Eftersom det ser ut att stå minst 6 hästar i stallet så måste det ju även vara förprövat hos länsstyrelsen. Men åtminstone avståndet mellan vägg och golv kan inte vara korrekt! Mellan galler är det "bör"-mått, och det är väl som det plankorna kan räknas.

Att det är klena plankor är väl en sak - om hästarna låter bli att klia rumpan eller sparka i väggarna så kan det kanske hålla... Men risken att ett hästben åker ut och fastnar när hästen ligger ner känns stor!

Så här säger lagen:



tror inte det är"bör" mått på galler ens.. el e det här dom e petiga.. vi fick påpekat o behövde rätta till ett galler (sista pinnen innan väggen) . mellan väggen o sista pinnen va det tre cm för brett
 
Sv: Bilder på egenbyggda boxar hitåt!

Stallet ovan har ju redan diskuterats här i tråden, och de säger att det är ombyggt om det efter fotograferingen.

Galler är "bör"-mått, mellan vägg och tak och mellan vägg och golv är det "ska". I alla fall enligt Djurskyddsmyndighetens hemsida:

Boxväggar och spiltskiljeväggar
Avstånd mellan vägg och tak: < 150 mm eller > 450 mm
Avstånd mellan vägg och golv: < 35 mm

Fria öppningar i galler för stor och liten häst bör vara för:
stående galler < 25 mm eller 65–85 mm
liggande galler < 85 mm eller 160–200 mm eller > 450 mm

Så din inspektör var väl "petig" då, eller så finns det någon praxis om att "bör ska tolkas som skall"... Men om det är olämpliga mått som gör att hästen kan fastna så vill man ju rätta till dem, så det var väl bra att inspektören påpekade det?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 400
Senast: Ridinglady
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 081
Senast: Åsa A
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 399
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 186
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp