Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Grattis, äntligen! Jättefin ser han ut! Hur många dygn blev det till slut?

För egen del misstänker jag att vi har ett tag kvar, juvret var klart större igår morse men vaxpropparna borta och har inte återkommit. Dottern påpekade imorse vad jag redan noterat men inte sagt något om, att hennes rumpa ser rundare ut igen. Men bäckenbanden ändras väl inte fram och tillbaka så som juvret gör?

Sambon skulle eg börja jobba nästa vecka men tror han är lika nyfiken som vi för han har tagit ut komp och semester för att kunna vara hemma...
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Grattis, äntligen! Jättefin ser han ut! Hur många dygn blev det till slut?

För egen del misstänker jag att vi har ett tag kvar, juvret var klart större igår morse men vaxpropparna borta och har inte återkommit. Dottern påpekade imorse vad jag redan noterat men inte sagt något om, att hennes rumpa ser rundare ut igen. Men bäckenbanden ändras väl inte fram och tillbaka så som juvret gör?

Sambon skulle eg börja jobba nästa vecka men tror han är lika nyfiken som vi för han har tagit ut komp och semester för att kunna vara hemma...

Om jag minns rätt blev det 348 dygn eller nåt sånt, strax under 350 i alla fall :)

Jag tyckte också att Tardees rumpa blev lite rundare igen, efter att ha sett ut som ett ladugårdstak... vet inte om det har med magens form att göra kanske? Hon hann aldrig få några vaxproppar, mjölken blev mellanmjölksvit på kvällen och sedan när fölet väl var ute så var det tjockt och gräddigt med fullt utslag på reffen.

Jag håller tummarna fortsatt för er!
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

KL

En nyfiken fråga som jag aldrig kommer ihåg att ställa gällande bakbenen - vecklas de ut under födseln så hovarna kommer sist eller ska de komma ut liggande framåt under magen? En bekant berättade att de förlorat ett föl för att bakbenen kilade fast sig men jag hade inte en tanke på att fråga då och sedan har jag inte direkt hittat något så detaljerat om själva utdrivningsfasen.

Jagt tror fölet ligger i position iallafall, kan känna som biljardbollar som rör sig på undersidan av magen långt bak, och när hon ligger ner putar vulvan ut fast jämnt, inte som på Tardee.
 
Senast ändrad:
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Hovarna kommer sist!!

Framhovarna ska ALLTID komma först, sedan mulen och sedan resten av kroppen liggandes utdragen om du förstår hur jag menar. Var noga med framhovarna och nosen annars är det bråttom att rätta till felläge.
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Tack för svar, då var det som jag trodde! Hade inte ens funderat över bakhovarna förrän jag hörde detta för några veckor sedan och jag har som sagt glömt att fråga alla som kan tänkas veta. Alla bilder jag hittat visar läget före förlossningen och där ligger ju bakbenen framåt.

För ca 20 min fick jag pilla bort en kort hö-sticka långt in mellan juverhalvorna, som var hårda där inne, och nu när jag var ut har den första mjölkdroppen kommit på en spene. Grådaskigt vit, inte åt det gula hållet. Är det troligt att det har med mitt pillande att göra? Hon äter men det var fullt liv därinne.
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

KL

En nyfiken fråga som jag aldrig kommer ihåg att ställa gällande bakbenen - vecklas de ut under födseln så hovarna kommer sist eller ska de komma ut liggande framåt under magen? En bekant berättade att de förlorat ett föl för att bakbenen kilade fast sig men jag hade inte en tanke på att fråga då och sedan har jag inte direkt hittat något så detaljerat om själva utdrivningsfasen.

Jagt tror fölet ligger i position iallafall, kan känna som biljardbollar som rör sig på undersidan av magen långt bak, och när hon ligger ner putar vulvan ut fast jämnt, inte som på Tardee.

Om fölet har bakbenen liggande framåt under magen så kallas det hundsittande, vilket är ett ganska allvarligt felläge. Bakbenen ska komma sist, raklånga och bakåt-vinklade.

Och nä... som Tardee såg ut är verkligen långt från normalt :crazy: Jag har inte fått svar från strömsholm, men har gjort lite efterforskningar...
Förmodligen hade hon klämt en nerv när hon låg ner så mycket under natten, samt att hon var irriterad av kliande och eventuellt insektsbett. Det svullnade både inuti, vilket är normalt, men även på utsidan - vilket gjorde att det såg ut som det gjorde. På kvällen efter och fram till fölning såg hon ut som vilket sto som helst.
 
Senast ändrad:
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Det måste ha varit det som hände dem. Jag kan inte föreställa mig att det skulle gå speciellt bra att rätta till det, nej. Går det ens? De tycks ha klarat stoet iallafall, fast jag begriper inte riktigt hur det går till heller. Huvva.
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

På sidan 50 - 51 i Att bli med föl finns bra bilder på olika ställningar och felställningar i utdrivningsstadiet.
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

549687_343099022432432_311256710_n.jpg


Igår kväll kom han, med alla hovar i rätt ordning! Arbetsnamn Krabat.
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Grattis så fin!! :love::love:

Jag som bara följer tråden sporadiskt för att jag är så fölsjuk i år, då vi inte fått något, måste få fråga vad är det för stam på mor och föl? :)
 
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Åh grattis till fölet.

Vad tråkigt att man inte har någon att följa nu.....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 725
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 872
Senast: jemeni
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
19 711
Senast: ino_124
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp