Status
Stängd för vidare inlägg.
När folk tydligen tycker att en är nån slags "exotisk attraktion" (?) och absolut vill vara med på kort! :rofl:

28434810_2067763573499795_4346062073789153280_n.jpg
Det var lika för mig i Thailand .Det var kul att vara med på bild med en farrang
 
Fick äntligen se några av mina röntgenplåtar idag, och neurologen föreslog att jag skulle ta en mobilbild på någon (annars hade jag nog inte kunnat med :D). Lätt en av de finaste bilderna på mig osv. Haha.

I9m6tWr.jpg
Det där får mig att tänka på att jag ska beställa hem bilderna från sophia .Har åxo bilder på hjärnan då dom trodde att det var något fel på hypofysen eller vad det heter och att det kunde vara cancer .Så jag skämtade med läkaren och sa .Hmm jag trodde det skulle vara sågspån där :rofl: men han förstod inte skämtet .Bra att ha bilderna så man kan jämföra vid senare tillfälle om det skulle bli några förändringar .Inte på hjärnan då utan på nacken och länden men har allt från rumpan till hjärnan på mr bilder
 
Jag orkar verkligen inte dissekera Asiens karta, jag tror nog att du förstår vad jag menar.

Skönhetsideal är det som är eftersträvansvärt, det är det som är problemet med dem.
Håller med lite där.Min tant är livrädd för att få sol på sig och bli brun .Ju vitare desto bättre och använder krämer så dom ska bli vitare .Att vara brun eller ha mörk färg förknippas med att vara risbonde och fattig enligt henne .När hon kommer hem så är hon ganska svart fast hon försöker skydda sig så gott det går och smetar på sig vitkrämer så det inte ska synas
 
Håller med lite där.Min tant är livrädd för att få sol på sig och bli brun .Ju vitare desto bättre och använder krämer så dom ska bli vitare .Att vara brun eller ha mörk färg förknippas med att vara risbonde och fattig enligt henne .När hon kommer hem så är hon ganska svart fast hon försöker skydda sig så gott det går och smetar på sig vitkrämer så det inte ska synas

Fast så var det ju också här för inte så länge sedan. Att vara vit var ngt för överklassen. De behövde inte vara ute i solen och arbeta, därför var vit hud förenat med hög status. Precis som det var fint att vara lite mullig tex på 1700-talet. Det visade att man hade råd att äta sig ordentligt mätt.
Så det är ju inget nytt precis.
Dock är det ganska speciellt hur asiatiska länder idag har ett så västerländskt ideal. Min kompis arbetar som stylist i Shanghai och modemagasinen vill helst att modellerna ska se så västerländska ut som möjligt, modeller med "för asiatisk" look går bort. Mörk hy funderar absolut inte.
 
Fast så var det ju också här för inte så länge sedan. Att vara vit var ngt för överklassen. De behövde inte vara ute i solen och arbeta, därför var vit hud förenat med hög status. Precis som det var fint att vara lite mullig tex på 1700-talet. Det visade att man hade råd att äta sig ordentligt mätt.
Så det är ju inget nytt precis.
Dock är det ganska speciellt hur asiatiska länder idag har ett så västerländskt ideal. Min kompis arbetar som stylist i Shanghai och modemagasinen vill helst att modellerna ska se så västerländska ut som möjligt, modeller med "för asiatisk" look går bort. Mörk hy funderar absolut inte.
Så jäkla trist att det ska vara så :(
 
När folk tydligen tycker att en är nån slags "exotisk attraktion" (?) och absolut vill vara med på kort! :rofl:

28434810_2067763573499795_4346062073789153280_n.jpg

Samma på Bali, vet inte hur många familjers fotoalbum jag sitter med i. Dock är det så mycket västerlänningar där att det knappast anses exotiskt, och det är inte balineserna själva som fotograferar. Men vad jag har hört så anses det av vissa fint att turista på samma ställen som vita, alltså vill man som turist fotas med vita för att kunna visa hemma att man varit på samma fina turistort som västerlänningarna. Så sorgligt, om det nu stämmer.
 
Fast så var det ju också här för inte så länge sedan. Att vara vit var ngt för överklassen. De behövde inte vara ute i solen och arbeta, därför var vit hud förenat med hög status. Precis som det var fint att vara lite mullig tex på 1700-talet. Det visade att man hade råd att äta sig ordentligt mätt.
Så det är ju inget nytt precis.
Dock är det ganska speciellt hur asiatiska länder idag har ett så västerländskt ideal. Min kompis arbetar som stylist i Shanghai och modemagasinen vill helst att modellerna ska se så västerländska ut som möjligt, modeller med "för asiatisk" look går bort. Mörk hy funderar absolut inte.
Jo så är det .Ofta när tanten kollar på Thaifilmer så ser nästan alla skådespelarna ut att vara från väst och endast några som ser Thai ut
 
Har flera bekanta som jobbar som modeller i Kina. De är flitigt anlitade och tjänar också rejäla pengar på företag som betalar dom för att gå på fester/mingel/releasepartyn bara för att de är "vita". Tragiskt verkligen.
Jösses. Har du koll på om det görs något för att förändra det?
 
Jösses. Har du koll på om det görs något för att förändra det?

Jag tror inte det. Detta är ju unga tjejer (och i viss mån även killar) som ofta pluggar och kan finansiera sina studier med dessa ”mingel-grejer”.
Var tom nån dokumentär om detta fenomen på typ Kunskapskanalen (om jag inte minns fel) för inte allt för länge sedan. Bokarna i dessa agenturer gör stora pengar. Festerna är alltså inte uteslutande moderelaterade, tvärtom kan det vara random större framgångsrika företag.
 
Jag tror inte det. Detta är ju unga tjejer (och i viss mån även killar) som ofta pluggar och kan finansiera sina studier med dessa ”mingel-grejer”.
Var tom nån dokumentär om detta fenomen på typ Kunskapskanalen (om jag inte minns fel) för inte allt för länge sedan. Bokarna i dessa agenturer gör stora pengar. Festerna är alltså inte uteslutande moderelaterade, tvärtom kan det vara random större framgångsrika företag.

Min brorsa pluggade i Shanghai och han och hans vita kompisar blev inbjudna på bröllop osv flera gånger av helt random folk ute på stan, och fick betalt för att gå dit. En statusgrej, som sagt.
 
Samma på Bali, vet inte hur många familjers fotoalbum jag sitter med i. Dock är det så mycket västerlänningar där att det knappast anses exotiskt, och det är inte balineserna själva som fotograferar. Men vad jag har hört så anses det av vissa fint att turista på samma ställen som vita, alltså vill man som turist fotas med vita för att kunna visa hemma att man varit på samma fina turistort som västerlänningarna. Så sorgligt, om det nu stämmer.
Ja, jag var i Hong Kong med mitt ex och där ville killar ta kort med mig. Det roligaste var när vi kom in i en liten affär i ett köpcenter, och expediten bara "Hmmm jag känner igen dig..." Jag "Asså? Nääe gör du?"
Sen kom han på att han sett mig på kort med hans kompis :p Så då passade jag på att ta kort med honom med för skojs skull.
Dom sa att det var för att jag var lång, men vet ej jag.


Hittade bilden! Haha 2008

haha.jpg
 
Jag tog en halvtramsig selfie på vagnen igår när jag satt och messade med en kompis i UK och insåg att jag var alldeles sjusärdeles lila. Och BLEK, jag fick genast beställa mig en rouge när jag såg detta.
 

Bifogade filer

  • mobiluppladdning_5aa4e5d1e087c342e738083e.jpg
    mobiluppladdning_5aa4e5d1e087c342e738083e.jpg
    94,7 KB · Visningar: 199
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
Svar
17
· Visningar
913
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 936
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Har aldrig sysslat med Fotoshop och liknande, men tänkte jag ska ta tag i att lära mig lite grundläggande hantering för husbehov. Klippa...
Svar
11
· Visningar
540
Senast: swemale
·
Tjatter Jag kommer ibland på mig själv med att tänka "äsch, orka" eller "vad spelar det för roll" kring saker som jag innan har lagt stor vikt...
2
Svar
27
· Visningar
1 708
Senast: lingonben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp