Bukefalos 28 år!

BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

I vilken ruta krysset hamnar är ett snitt mellan skott under passivitet o skott under lek.
Vad är det för speciellt med hanar menar du?
Vad hindrar dig att bruksmeritera din hund?

Jag har bara ägt hanhundar och alla har varit väldigt intresserade av att lukta och nosa. Gärna slicka i sig andras hundars kiss.
Har nu även en tik, gör hon så. Knappast och har aldrig gjort.

Vad som hindrar mig? Ja förutom att jag inte ha något körkort eller kan ta mig till någon bruksklubb så är det faktiskt ingenting som hindrar mig:bump:
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Och så är vi ju åter där igen. Ni kollar gärna på PAPPRET om hur hunden är. Ni struntar fullständigt i att träffa hunden och se hur den är live.

Collie ser gärna ynkliga ut, speciellt om man bli arg på dem. Då ser mina ut som att hela jorden går under. Är de rädda? Haha knappast.

"Pappret" som du kallar det säger mycket om hundens nedärvda grundegenskaper. Det är fastställt genom forskning. De egenskaperna har också hög arvbarhet. Om du tycker att din hund fick missvisande siffror på MH och om han har god leklust och kamplust så är det ju en enkel sak att gå MT och lösa hela problemet.

Och angående ynklighet: jag har levt med collie i över 20 år, och jag kan hålla med dig om att man får korrigera en del av dem med fingertoppskänsla då de är väldigt föriga. Det är dock inte alls samma sak som att spela teater som du var inne på i ditt tidigare inlägg. Och hur är det här relevant för MH? Inte korrigerade du väl din hund där?
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Jag har bara ägt hanhundar och alla har varit väldigt intresserade av att lukta och nosa. Gärna slicka i sig andras hundars kiss.

Är det ett vanligt problem hos just collies? Alltså att hannarna inte fungerar om det finns lukter/tiklukter i närheten?
Är det någon slags hypersexualitets-problem eller är de bara inte tillräckligt intresserade av annat som erbjuds?

Det finns väl raser där översexualitet faktiskt är ett problem (typ tikgalna och spänniga, dräggiga hannar?)
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Jag tar mig friheten att svara; nej, det är det absolut inte enligt min uppfattning. Brist på kamplust däremot...
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Översexualitet är inte ett problem hos collien. Däremot finns en hel del annat, tyvärr.
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

+ dentaktu

Tänkte mig det, har inget minne av att jag upplevt det hos de (relativt få) collies jag känner.

Kanske snarare brist på leklust, engagemang och nyfikenhet, dårå.
En hanne är ju inte nosig bara för att det är en pojk, väl?
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Jag har bara ägt hanhundar och alla har varit väldigt intresserade av att lukta och nosa. Gärna slicka i sig andras hundars kiss.
Har nu även en tik, gör hon så. Knappast och har aldrig gjort.

Jag har haft flera hanar, o ingen av dem nosar eller slickar kissfläckar när det är arbete pg. Jag har även haft flera tikar som gärna nosat o slickat kiss om de fått tillfälle. Inga av dem har uppvisat det beteendet när det handlar om att koncentrera sig/arbeta, vilket är var de gör på MH.

Gör MT med din hund, eller Kora den http://www.aktivhund.se/TavlingarProv/Korning-MH/korning_mh.asp?menuindex=7
http://www.sbk.nu/templates/Page.aspx?id=643

O eftersom du har en brukshund så kan du delta i bruksprov med din hund:
http://www.sbk.nu/templates/Page.aspx?id=8860
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Du är tyvärr precis en sådan jag aldrig skulle vilja ha och göra med när det gäller avel.
Om du tycker resultatet är orättvist så gör ett MT! Att skylla på att du inte har körkort är för mig bara bullshit. Om det vore så att du vore säker på att din hund skulle prestera bättre i ett MT skulle du göra det, inte skylla på annat.

Och Ang. Värdelösa papper, ptja... människor ljuger, ett resultat sv prov och test ljuger mycket sällan. Litar heller på ett papper än en okänd människas ord.
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Delvis knapp

Denna tråden handlade inte om colliens mentalitet så jag vill inte förstöra tråden pga diskussioner om det.
Jag skrev mitt tycke om mh som jag står fast vid. Men det är så mycket mer jag skulle vilja förklara ang om det för jag tror ni har missuppfattat en del. Något som klart är väldigt vanligt och så har jag även väldigt svårt att skriva vad jag menar.
Skulle jag någonsin bli uppfödare på collie, chans som är väldigt liten så hade jag varit väldigt noga med valet av avelsdjur. Jag hade kollat upp dem ordentligt och inte tagit vilket som helst.
Om det hade gått så skulle jag träffat hanen.
Hade aldrig avlat på 4-5 skott på mh tex. Om inte tex hanen jag är intresserad av har tex en 4:a men att båda föräldrarna är korade samt att syskonens mh är bra (1-3) och om hanens avkommor har gått mh med bra resultat (1-3) Jag hade som sagt varit noga med mitt val.

Men nu är jag inte en uppfödare och kommer nog aldrig bli och speciellt inte på collie.
Atlas ( hanen jag skrev om tidigare) kom till mig 09. Min mamma gav mig honom för att jag var ensam. Har aldrig haft några direkta vänner jag umgås med. Så han blev min bästa vän. Där jag är, där är han. Jag är uppväxt med rasen och han är den roligaste och bästa collien jag haft.
Just nu ligger han nedanför mina fötter där han alltid ligger när jag sitter vid datorn.
Han är den som alltid är lös på promenaderna, springer inte någonstans.
Sen för 1½ år sedan kom Hatchi. Ville att Atlas skulle ha en lekkamrat samt ville jag har en hund som lämpar sig med att ställa ut på utställningar då jag var intresserad av det. Atlas är enligt mig inte rastypisk. Han har dock fått CERT och CACIB i Växjö förra året.
Hatchi är halvamerikan så att säga. Väldigt aktiv och älskar livet. Jag brukar säga att i hans förra liv var han en schäfer eller något:p
Han älskar att använda nosen och vi har 2 ggr lagt blodspår som har klarar gallant och tycker är super kul. Vill mer än gärna få honom till viltspårs champion.
Hade gärna velat börja med räddning också.
Men jag sitter fast, kan inte ta mig någonstans.
Mitt intresse för utställning har till stor del försvunnit.
Men jag skaffade inte mina hundar för att ha dem till utställning eller bruks. Jag är inte intresserad av att gå MH, MT.
I 10 års tid har jag för det mesta av tiden varit depprimerad. Mina hundar gör mitt liv till en mening. Dem gör att det är värt att stiga upp på morgonen. Dem ser till att jag är lycklig, att jag rör på mig, få komma ut i friska luften trots att det är -20 ute och jag helst velat sitta inne under en filt.
Dem ger mig ofta ett gott skratt, något som jag behöver. Skratta gör jag inte lika ofta längre.
Jag skaffade inte mina pojkar för att de skulle gå i avel. Jag är inte intresserad av det.
Jag skaffade dem för att jag behövde dem.
Mina hundar är enbart till SÄLLSKAP för att förgylla mina dagar.

Skiter i att Atlas inte är en bra avelshane enligt statistiken. Jag skaffade inte honom för det ändamålet.
Kanske kommer jag gå MT en dag för skoj skull.
Kommer gå MH med Hatchi för skoj skull och kanske MT också. Men för mig är det inget jag måste göra för jag behöver inte det.

En långt sista inlägg men jag har varit fullt ärlig. Vad ni tycker om detta bryr jag mig som sagt inte om.
Ni kanske tycker, varför skaffade jag inte en annan ras som är för sällskap? Collie är perfekta sällskapshundar och jag älskar rasen. Deras personlighet och temperament.
Och varför köpa en hund när man kan få en gratis
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Du är tyvärr precis en sådan jag aldrig skulle vilja ha och göra med när det gäller avel.
Om du tycker resultatet är orättvist så gör ett MT! Att skylla på att du inte har körkort är för mig bara bullshit. Om det vore så att du vore säker på att din hund skulle prestera bättre i ett MT skulle du göra det, inte skylla på annat.

Och Ang. Värdelösa papper, ptja... människor ljuger, ett resultat sv prov och test ljuger mycket sällan. Litar heller på ett papper än en okänd människas ord.

Det behöver du inte heller:laugh: Vilken tur va! För jag kommer aldrig bli uppfödare eller hålla på med avel. Dock var jag förr intresserad av det. Läste mkt om det. Lärt mig av flera olika uppfödare och sen bildat mig ett tycke och smak om saken. Men aldrig något jag vill hålla på med. Så vilken tur att ni slipper mig inom avelsvärlden, jag är väl väldigt oseriös i era ögon:banana:

Om jag inte ha körkort hur ska jag ta mig någonstans tycker du?
Förut gick vi korning i Kalmar, där vi även går MH, 15 mil härifrån. Där kan vi inte längre gå korning då dem inte angarerar (stavning?) korning där längre. Hade dem gjort så hur ska jag på egen hand ta mig 15 mil, utan varken sig körkort, går inga bussar eller tåg? Äger en cykel visserligen. Kan ju ta en cykelsemester med hunden springades bredvid :idea: Vilken upplevelse det hade varit.
Jag har ingen som kan ställa upp och köra mig heller. Men du får gärna tycka att det är bullshit, skriver bara sanningen. För många är det svårt att tro att vissa människor faktiskt ha jätte problem att ta sig någonstans. Jag är tyvärr en sådan person.
Jag sitter fast här. Varför skulle jag ljuga?
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Får man fråga vart du bor för att inte kunna ha tillgång till någon som helst kommunala förbindelser?
Jag bor väldigt ödsligt men en och annan buss går det ju.
Vad gör du om du eller djuren blir sjuka?
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Det är väl toppen att du trivs med och har glädje av dina hundar! Jag betvivlar inte alls att de är härliga sällskapshundar. :laugh: Men eftersom det var du som började prata om din ena hane i termer av avelsmaterial så var det ju den utgångspunkten diskussionen fick.
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Det är väl toppen att du trivs med och har glädje av dina hundar! Jag betvivlar inte alls att de är härliga sällskapshundar. :laugh: Men eftersom det var du som började prata om din ena hane i termer av avelsmaterial så var det ju den utgångspunkten diskussionen fick.

Helt enig med dig. Synd att skribenten lät det gå så långt innan denne sa ifrån vad gäller avel, hade blivit mindre tjafs då o personen hade inte behövt outa sig så mycket.
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Håller med, som jag förstod på hennes tidigare inlägg så var önskan att ha hanen i avel.
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Ett MH protokoll har visat sig många ggr varit felaktigt. Sett en rädd och osäker collie som har 1:a på skott.

Måste bara kommentera detta med.
På vilket sätt var 1:an på skott felbedömt på den hunden?
Menar du att den reagerade kraftig men ändå fick 1:a?
Eller menar du att den inte bör fått 1:a även fast den var skottfast för att den är osäker i andra situationer?

1:a på skott är inte = kanontrygg orädd hund. 1.a på skott = skottfast hund.
 
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts

Kan ju svara på vad jag menar med det.
Jag gick med som tittare när en collie gick mh. Denna hund skulle inte fått 1:a. Hon blev väldigt låg, flåsade och man såg på henne att hon tyckte att detta va jobbigt. Ville inte leka. Det är så svårt för mig att förklara men denna hunden var inte skott fast. Hon stannade kvar på platsen men hon skärmade av sig så att säga.
När dem sedan skulle gå tillbaka till bilen så var hunden så långt fram som kopplet räckte, svansen låg, lite mellan benen. Flåsade fortfarande och ville bara därifrån.
Och ägaren som oxå var uppfödaren var så glad över att hennes hund fått 1:a på skott medans vi andra kunde se att den hunden i själva verket inte mådde bra.
Ett tex där en hund fått felaktigt MH.

Du skriver att 1:a är en skottfast hund. Min hund är skottfast. Han skiter fullständigt i skott och raketer som jag skrivit innan. Och om man tolkar hans MH så kan man tro att han inte är 100 procentigt skottfast, något som han är. Och det är ju inget jag säger bara för att jag vill skydda honom. Hade jag sett att han även varit rädd för raketer/skott här hemma också så hade jag hållt med på 4:an han fick. Men när han inte bryr sig ett jävla skit om det här hemma. Förstår du vad jag menar?
På nyårsafton var vi ute och gick innan tolvslaget. Dock sköts det raketer ändå. Han gick lös och lyfte inte ens på huvudet och kollade vad det va som lät. Medans min tik blev lite låg. Ville dock inte fly(har 2:a på skottet). Min unghane reagerade genom att kolla dit där raketljudet kom ifrån men brydde sig inte mer än så. Har inte gått sin mh ännu.
Jag har varit ute i skogen när dem helt plöstligt, rätt nära skjuter dem av 2 rejäla skott. Tom så jag hoppade till. Min unghane reagerade genom att bli lite arg, skällde till och skulle dit skotten kommer ifrån, men stannade kvar när jag sa hans namn. Tiken, blev låg och stannade kvar hos mig. Men inget mer. Min vuxna hane som enligt mh protokollet inte ska vara 100 % skottfast brydde sig inte mer än att lyfta på huvudet, tog ögonkontakt med mig för att sen återgå till det han gjorde. Leka med en pinne.
Kanske ni förstår att jag inte litar på Mh.

Och nej, jag är inte intresserad av att låta mina hanar gå i avel. Är det någon som vill använda dem så får de göra det, beroende på vad det är för tik osv. Jag som hanhundsägare kan ju stoppa till en viss del, tex om en tik har avbrutet mh.
Men jag har inget mål att låta mina hanar lånas ut till andra.
Tråkigt att det blev sånhär diskussion och även lite missförstånd. Men jag kommer alltid stå fast vid att MH inte är 100% tillförlitligt. Samt att alltihop ha spårat ut när det gäller collien. Man försöker få rasen att bli något som den inte är. Vi jublar och klappar händer när vi ser en bild på en collie i luften som huggt tag i en såndär skyddsgubbe. Sen när blev collie en skyddshund? Jag vill inte att collien ska bli en vass ras som tex schäfer. Den är ursprungligen en vallhund.
Detta är vad JAG tycker och jag kommer inte att ändra mig.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 363
Senast: Hedinn
·
Övr. Barn Vår 9åring går i en stor skola, nu i 3:an. Det har sedan förskoleklass varit stökigt och ett ganska rått klimat. Gång på gång har vi...
2
Svar
35
· Visningar
7 145
Senast: Miks
·
Relationer Anonymt nick, för nu vet jag inte vad jag ska göra längre och behöver er hjälp att se klart på tillvaron. Jag är den lyckliga singeln...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 828
Senast: ameo
·
Skola & Jobb Jag håller på att bli galen! Jag har ett jobb sedan 9 år tillbaks, som NC-operatör i en stad 5,5 mil från där jag bor. Nu har jag...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 957
Senast: touche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp