Bukefalos 28 år!

Blandraskombinationer

Sv: Blandraskombinationer

Mina föräldrar har en schäfer/berner senner blandis.
En stor hund, långhårig med hängöron.
En supersnäll och mysig hund men som kräver mycket motion
och mental stimulans.

Har även sett en schäfer/gråhund som var en riktigt trevlig.
Förvånande nog inte alls lika aktivitetskrävande som blandningen ovan.
Är ju ändå både jakt och bruks i honom.
 
Sv: Blandraskombinationer

:eek: Detta måste ju nästan vara något sjukt experiment om hur många raser man kan knöla ner i samma hund :eek:

KL

Den värsta blandningen jag har sett var whippet/BC/pitbull! Med tanke på hur vanligt det är med äkta pitbulls i Sverige kan det lika gärna vara 3 raser till i den sk pitbullen

Det kan nog ha att göra med att de får tråkiga färger :angel: Menar "charmen" med blandrashundar är tydligen att de kan "se ut lite hur som helst" men att de rätt ofta är enfärgat svarta :rofl:
 
Sv: Blandraskombinationer

Jag kunde inte låta bli att fnissa till när jag läste rubriken till den här annonsen: *Länk borttagen av moderatorn*"Här är jag lille Billy Blue en alldeles äkta blandras valp: korsning Chihuahua 93,5% Chines crested 6,5%"
Japp, alldeles äkta! :D

Vänligen ta en titt på deras hemsida :crazy: Nästan så jag skäms över att bo i närheten. :cool:


På tal om närheten så finns det någon blandrasuppfödare här som kört återkommande gånger parningen Eng. Cocker Spaniel x Petit Basset Griffon Vendeen (och kanske nån mer ras), valparna säljs som rena sällskapshundar tror tom de garanterar detta. Även att de är "lättlärda och går att ha lösa" ... Typ yeah... Right...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Blandraskombinationer

Eller de som säljer oreggade BCs, ibland under namnet city Borders, garanterat bra sällskaps / familjehundar utan vallanlag o speciella aktiveringsbehov.
:eek:
 
Sv: Blandraskombinationer

De har ju ett passande namn på hemsidan i alla fall.

Någon som vet vad en Petit griffong bacaran är för ras? :confused:
 
Sv: Blandraskombinationer

petit griffon brabancon är den rätta stavningen :)
Enligt SKK så finns petit brabancon o lite olika griffoner, från beskrivningen av petit brabancon kommer man till griffonklubben, så tydligen är det inte rasens korrekta namn, även om jag oxå hade för mig att den heter så.
 
Sv: Blandraskombinationer

rasen heter petit brabancon, och räknas till de belgiska dvärg-griffonerna, de andra två är griffon bruxellois och griffon belge. petit brabanconen hette ursprungligen griffon brabancon, tills någon kom på att "ojsan, griffon betyder ju strävhårig", och brabanconen är korthårig. kallas dock ofta "korthårig griffon" för att folk ska få något hum om vilken ras det är.
 
Sv: Blandraskombinationer

rasen heter petit brabancon, och räknas till de belgiska dvärg-griffonerna, de andra två är griffon bruxellois och griffon belge. petit brabanconen hette ursprungligen griffon brabancon, tills någon kom på att "ojsan, griffon betyder ju strävhårig", och brabanconen är korthårig. kallas dock ofta "korthårig griffon" för att folk ska få något hum om vilken ras det är.

Då klarnar bilden, tack!

Visst är det fascinerande med sk uppfödare som inte kan stava till rasernas namn?
:angel:
 
Sv: Blandraskombinationer

jo, det är väldigt intressant :)
fast å andra sidan är det väldigt många chihuahua-ägare som inte kan stava det heller... men oavsett: skriver man en annons (som jag gissar att den konstiga stavningen kommer ifrån) så försöker man väl iaf se till att annonsen är någotsånär gramatiskt korrekt och rättstavad? ok, uppenbarligen är det inte så, men vad ger det för intryck om personen som säljare? kan diskutera sånt här i timmar, ska ta och umgås med mina hundar istället tror jag :)
 
Sv: Blandraskombinationer

ah, kikade aldrig in där, blev tillräckligt "irriterad" bara av annonsen :D men nu har jag kikat och herregud!!! "perfekt barnhund då han nästan alltid vill göra det man säger"?!?!?! *suck*
 
Sv: Blandraskombinationer

*kl*
Vi har en blandistik (bc-dalmatiner) som fixade sig en dejt med en besökande greyhound:eek: Det resulterade i 5 ursöta valpar. Vi behöll en och hon är en mycket trevlig tvåårig dam. Till utseendet mest lik greyhound men utan rasens lite extrema exteriör.
 
Sv: Blandraskombinationer

Även om tiken hade bra linjer (stammen) Så var hon ej godkänd pga att hon var för stor. 5 cm högre än max.
Som sagt upprepar INTE JAG som har gjort dessa beslut :)
Meningen var att vi skulle ha en valp själv (men sålde han pga temperamentet)
 
Sv: Blandraskombinationer

Jag har en korsnings hanne på 5 år som är korsning mellan schäfer och leonberger:

17249_285429534018_612069018_3300568_7257617_n.jpg


Fast jag tror det är lite känguru i honom också:

n612069018_1348047_8510.jpg


Sedan är han bordercollie wannabe också:

n612069018_1348050_9868.jpg


Sedan har jag en liten korsningshund som är 10 månader där mamma är dvärgpudel + yorkshire terrier och pappan är en prazsky krysavik:

197607_10150131852469019_612069018_6520507_7296700_n.jpg


197863_10150131852419019_612069018_6520506_4580143_n.jpg


Båda är trevliga familjehundar med så där lagom energi för soffliggare :)
 
Sv: Blandraskombinationer

Pappan var ju riktigt snygg!

.................

Är ju rätt vanligt med jackrussel-chihuahua korsningar.
En bekant har bland annat en sådan och man kan väll inte säga att den har ärvt det bästa temperamentsmässigt från de båda raserna :angel: Lägg ihop en riktigt förskräcklig chihuahua med en riktigt förskräcklig jack russel så får du hunden...

Jag har en blandning mellan chihuahua och jack russel samt bichon frisé och jag tycker inte det är några större fel på honom :)
Han är en aning skällig, men det jobbar vi på och vi gör framsteg. Han är social, charmig, älskar människor och barn, och är ett galet litet busfrö (som de flesta 7 månadersvalparna är), går ihop med alla hundar (hittills iaf, peppar peppar ta i trä), dock är han ganska mammig av sig och tyr sig hellre till kvinnor än till män även om han absolut inte har några problem att kela och gosa med karlar också ^^

Han är något svårmotiverad när matte vill lära honom nya trix men vardagslydnad har han, går fot lös förbi hundar och allt när man säger till honom :)
En underbar liten galning helt enkelt (enligt mig då iaf) :D

Ett exempel:
Min pappa och hans fru var ute och gick med min och deras hund. Deras hund är en tok som älskar konstiga saker och han är min hunds stooora idol.
Så när mina föräldrars hund åkte rutschkana var det inte mer än rätt att han också skulle åka

rutsch_162777473.jpg


Detta tyckte dom var jättekul och roade sig med ett bra tag :P
 
Senast ändrad:
Sv: Blandraskombinationer

Fast varför pratar man om att olika korsningar blir bra eller dåliga? Varför undra om mentaliteten blev bra på en viss korsning osv för det kvittar väl? En dålig labbe och en dålig schäfer blir en kass valp men en bra labbe och en bra schäfer kan bli en mycket bra valp....precis som i renrasavel..en bra pitbull kan korsas med ytterligare en bra ras och bli helt ok hundar...men de flesta av dessa korsningar sker ju med hundar som överhuvudtaget aldrig skulle gått i avel pga fysisk och psykisk ohälsa. Det är ju det största problemet med denna galna blandrasavel, ägarna har noll koll på vad dom har i snöret. Tycker fan det är tragiskt när man inte kan stava sin egen ras namn....
 
Sv: Blandraskombinationer

Fast varför pratar man om att olika korsningar blir bra eller dåliga? Varför undra om mentaliteten blev bra på en viss korsning osv för det kvittar väl? En dålig labbe och en dålig schäfer blir en kass valp men en bra labbe och en bra schäfer kan bli en mycket bra valp....precis som i renrasavel..en bra pitbull kan korsas med ytterligare en bra ras och bli helt ok hundar...men de flesta av dessa korsningar sker ju med hundar som överhuvudtaget aldrig skulle gått i avel pga fysisk och psykisk ohälsa. Det är ju det största problemet med denna galna blandrasavel, ägarna har noll koll på vad dom har i snöret. ...

problemen är två.
1: precis som du säger så är en (mentalt) dålig hund en dålig hund oavsett ras eller korsning, och de förekommer inom alla raser och i blandraser. men: det finns många gånger en anledning till varför man avlar blandras och inte renras, och många gånger är det antingen för att hunden inte uppfyller kraven för renrasavel, eller för att ägaren inte vet vad h*n pysslar med.

2: parar man en bc med en amstaff så kan man räkna ut med lillfingret att iaf en del valpar kommer att ha mentala drag som inte är så lyckade tillsammans, även om några valpar i kullen kommer att vara helt underbara. är det verkligen rätt att ta fram en kull där hälften av valparna avlivas pga mentaliteten inom 1-2år, med allt det psykiska lidande som drabbar både hundar och ägare?
avlar du renras kan du fortfarande få dålig mentalitet, men inte motstridiga instinktiva drifter, iom att användningsområdet (och därigenom drifterna) är desamma. på samma sätt blir det inte så stora problem om du korsar en golden och en labbe, men när man tar hundar med totalt olika användningsområden så kan det bli ordentliga bekymmer, och den som fött upp valparna är den som är ansvarig! har man tagit beslutet att para är man ansvarig för de följder som blir, men så långt verkar inte folk tänka.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Äldre Jag har en sadel till salu och igår fick jag ett mkt kortfattat mail på engelska, i princip bara vad jag kunde tänka mig att sälja den...
Svar
14
· Visningar
1 426
Senast: avslutat medlemskap
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 593
Senast: Efwa
·
Träning Jag har nog världens kärvänligaste och charmigaste shettis på gården. Han är 7 år, kastrerades som tvååring men beter sig som ett föl...
Svar
7
· Visningar
1 050
Senast: hillevie
·
Träning Ännu en av mina 'hur skulle ni gjort' trådar. Men snart är det dags för ett nytt återbesök för lilla Fröken Fräken, och 'som vanligt'...
2
Svar
23
· Visningar
1 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp