Bukefalos 28 år!

Blandraskombinationer

Sv: Blandraskombinationer

*kl*
Min syster tävlade ibland agility ihop med en tjej som hade en korsning amstaff/tax. Skitfin faktiskt, den hade fått det bästa av båda i mina ögon. Som en amstaff på korta ben, fast kroppen var inte riktigt så kraftig. Amtax kallades den :p
 
Sv: Blandraskombinationer

kl*
Har haft och har blandras nu:

Första blandrasen var en collie/schäfer. Otroligt rastlös hund. Vi bodde i lägenhet, inte jag som skaffade henne utan var bara runt 8 år då. Vet inte riktigt vad min mamma tänkte. I vilket fall sålde vi henne vidare till ett par som bodde på gård. Dem blev nöjda :) Men skulle aldrig köpa en sådan blandning själv.

Andra var en schäfer/golden, såg ut som en ljusare schäfer. Världens gulligaste hund, mycket barn och hund vänlig. Men även hon mycket rastlös (då hade vi flyttat så hunden hade mer yta inne och ute) blev lätt stressad, fick proppa i henne lugnande för att hon skulle klara att åka bil eller när gäster kom. Tyvärr. Höfterna blev dåliga på henne så hon avlivades ung :(

Vi skaffade en annan blandras samtidigt som vi hade ovanstående hund. Denna hund räddade vi (eller köpte för 700 kr bara för att vi inte hade hjärta att lämna henne där) var i princip mer död än levande när vi tog hem henne endast 5 veckor gammal :cry: Blev den trevligaste hund vi någonsin ägt!:love: Saknar henne med hela mitt hjärta! Underbara lilla vovve. Hon blev tyvärr bara 7 år, lever problem, hjärtproblem, ledproblem. Avlivades i vintras.
Hon var en blandning av kungs pudel, border collie,dobermann, amstaff, greyhound och något mer jag inte kommer ihåg. :crazy:
Så här såg hon ut innan hon blev sjuk. Söt var hon iaf:love:
DSC01467.jpg


Som "ersättning" för hunden ovan adopterade vi en, boxer/dobermann. Super vacker hund! Men väldigt "trög tänkt":angel: och förstörde vårat hus/trädgård så att renovering gick på minst 100 000 kr :crazy: Vi valde att adoptera bort henne igen då jag inte tyckte vi kunde ge henne det hon behövde (vilket var enorma mängder motion) Ingen lyckad blandning var det iaf.
SANY1725.jpg



fort. i annat inlägg
 
Sv: Blandraskombinationer

För övrigt har vi haft renrasiga dansk/svenska gårdshundar. Den tiken vi hade nu senast valde min mamma att korsa först med Jackrussel. Blev en ensam valp i den kullen. Han var hemskt!:p FY FAN rent ut sagt, ilsken mot allt, bita, skälla och leva rövare. Skulle ALDRIG skaffa en sådan blandning. Överhuvudtaget så håller jag mig lååångt bort från jack russel korsningar. Renrasig är trevliga tuffa småhundar, men aldrig mött en trevlig blandning.

Mot förmodan hittade vi ett super hem till honom, guuud ägarna är fantastiska:love: dem har kämpat och tränat med honom som galningar och han lyckades faktiskt bli en hyffsat trevlig hund. Dem älskar honom iaf och är mycket nöjd. Så slutet gott!
DSC01481.jpg


Efter det "tjuvparades" hon med en dvärg pudel (dansk/svensk gårdshund och dvärg pudel valpar alltså) Meningen var renrasiga dansk svenskar.
I vilket fall fick hon två trevliga pojkar. Den bruna var lite gnällig och "mammig" Den svarta var bara fantastisk. Liten och tuff, starkt psyke men smart och ville absolut lyssna på en hela tiden. Lättlärda båda två redan som små pluttar. Tyvärr har vi inte lycktas spåra dem nya ägarna till den svarta :( Men den bruna fick ett mycket gott hem och han har blivit en super trevlig hund!
SANY1060.jpg

Dålig bild, inte speciellt gamla på bilden heller. Men har tyvärr ingen bättre:p

Nu har jag en West highland white terrier/chiwawa (hur stavas det:o?)/drever/stövare/ whippet korsning.
Trevlig hund, dock tok HYPER, så mycket energi i en styck hund!Hon är väldigt självständig, envis, har sina egna tankar om saker och ting. Men genom snäll. Går att göra allt med! Älskar att följa med i bilen eller på bussen/tåget. Lättlärd om man är tydlig. Tyvärr är hon osäker bland andra hundar pga hon blivit anfallen av en labrador. Men det har ju inget med korsningen att göra.
Pälsen är lättskött. Klipper henne 3 gånger om året (annars blir den för lång, ser inte vettigt ut) Men behöver inte borstas, fäller knappt, super mjuk och gosig päls! :love:

lski.jpg


Westin tycker jag syns iaf :D
 
Sv: Blandraskombinationer

Du kan hälsa på våran hund. Hon är jack russell, mops, papillon och yorkshireterrier. :) Charmar alla, lättlärd, snäll och glad, skällig, tyvärr. Misstänker att jack russell bara slagit igenom utseendemässigt på henne. Hon är byggd som en terrier. Många tror hon är en borderterrier.
 
Sv: Blandraskombinationer

Knapp

Jag tror jag sett en märklig blandis mellan tax och pittbull som bor här i området:D
Syrrans blandis är rätt skön med, engelsk springer spaniel/welsh corgi cardigan:)
 
Sv: Blandraskombinationer

Jag hittade faktiskt en liknande hund på internet fast med mera raser - den här var dalmatiner/landseer/dobermann/rottweiler ... Jag är lite osäker på om det var bra raser att ha i en enda hund :confused:

Fast detta var inte en hund till salu så man kan ju hoppas att den trivs bra hos sin ägare.

Den där blandningen har gjorts flera gånger (av samma person tror jag). Valparna kom dessutom ut på blocket med jämna mellanrum i både omplaceringsannonser och som föräldrar till nya kullar. En helt idiotisk blandning om man frågar mig :crazy:
 
Sv: Blandraskombinationer

Kom på en annan märklig korsning jag stött på - berner sennen/västgötaspets.

Ser ut som en en berner sennen i färgerna och pälslängd - huvudet är nog inte långt från rätta storleken... det ser mycket större ut än hunden i övrigt, lång kropp och korta ben.
Pratade med ägaren en gång, och tydligen var kullsyskonen mer lika västgöten - deras hund var den enda som blivit långhårig.
 
Sv: Blandraskombinationer

Den där blandningen har gjorts flera gånger (av samma person tror jag). Valparna kom dessutom ut på blocket med jämna mellanrum i både omplaceringsannonser och som föräldrar till nya kullar. En helt idiotisk blandning om man frågar mig :crazy:

Flera gånger? :confused: Var resultatet av de raserna så bra? Somehow I doubt that...

*KL*

Jag såg precis en annons på en hund där en av föräldrarna var hälften vaktel och jag småskrattade undrande om den var hälften fågel :p tills jag undersökte saken närmare och upptäckte att de kan mena wachtel..
 
Senast ändrad:
Sv: Blandraskombinationer

Jag kunde inte låta bli att fnissa till när jag läste rubriken till den här annonsen: *Länk borttagen av moderatorn*"Här är jag lille Billy Blue en alldeles äkta blandras valp: korsning Chihuahua 93,5% Chines crested 6,5%"
Japp, alldeles äkta! :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Blandraskombinationer

Varför fortsätta skaffa krävande blandningar när ni inte klarade av dem :confused::mad: Blir väldigt ledsen av dina inlägg :(
 
Sv: Blandraskombinationer

*KL*

Jag kommer ihåg att jag läste om en blandras mellan pudel och schäfer (även om hunden såg varken ut som schäfer eller pudel :D) - är det någon här som har mött en?

Är bara lite nyfiken på dem, har inga planer på att skaffa en.
 
Sv: Blandraskombinationer

Varför fortsätta skaffa krävande blandningar när ni inte klarade av dem :confused::mad: Blir väldigt ledsen av dina inlägg :(

Jag tänkte detsamma.

Och sedan konstaterade jag att denna rad av hundar som hunnits med att statistiken för att få en friskare hund för att man väljer blandras är inte stor.

Och sedan undrar jag även vad syftet var att försöka få fram med parningen med den dansk/svenska gårdshunden?

/Camilla
 
Sv: Blandraskombinationer

KL

jag råkade få en schätter en gång. Tydligen en planeerad parning shäfer/irländare. Den kom till mig som omplacering vid två år ålder. Hovslagaren kallade den för en skitsnabb schäfer. En bra hund men med ett enormt behov av att springa. Den kunde sätta iväg över åkrarna och springa en km bara för att den behövde snabbjobbet. Mentalt bra och den mest mattebundna hund jag träffat. "mycke' kärlek i en röd hund" brukade vi säga.

En bekant har en rottweiler/schäfer - golden/flat. Inte så lyckat En oerhört vek och lite rädd hund med massor av vakt och skärpa. Borde vara hos någon som arbetarmed den istället för att vara sällskapshund lös på en tomt.

En annan bekant har skaffat en valp till barnen. collie/schäfer - terv/collie. Hon hoppades att den skulle bli som en bra schäfer. Jag tvivlar....

Det sorgliga tycker jag är att många många av de som köper blandraser gör det helt utan kunskaper, bara för att det är billigare. De vet sällan vad de får och de jag känner är inte det minsta intresserade av varken vardagslydnad eller arbete. Hundarna mår därefter.
 
Sv: Blandraskombinationer

Min mamma och hennes dåvarande man ( har en ny sambo nu) Var det som skaffade dessa hundar. Jag var under 18 år den tiden och kunde tyvärr inte påverka dem speciellt mycket :cool:

Själv försökte jag så gott jag kunde med hundarna, träna och rasta dem. Men pluggade 100% åkte 7 på morgonen hemma 6 och då blev det stallet direkt till 9. Så inte mycket tid över till hund tyvärr :(

Nuvarande lilla blandisen har det dock bra, mamma är numera sjukskriven pga en bilolycka (hon har "bruten" rygg) Men kan gå och till och med springa kortare sträckor. Så vovven har sällskap mesta tiden på dygnet. Hennes nya sambo är mycket mer intresserad av hundar (att sköta dem, inte bara äga dem:cool:) och tar ut lilla vovven på långa promenader.
Själv är jag inte hästägare längre, så har betydligt mer tid att busa, leka och motionera det lilla trollet :laugh:
 
Sv: Blandraskombinationer

Vilken av parningarna? Jack russeln? Vi tänkte att båda föräldrarna var super trevliga, men bra linjer för vardera ras. Raserna ligger inte långt ifrån varandra.

Med dvärg pudeln var det INTE alls meningen att det skulle bli valpar. Det var tiken som hade egna ideér om vilken "partner" hon skulle välja. Hon grävde sig ur rastgården (snabb som tusan var hon, för hon var inte utan övervakning mer än ett snabbt toabesök) sen var hon borta några dagar. Sen konstaterades det valpar. Så det var inte en medveten korsning.
 
Senast ändrad:
Sv: Blandraskombinationer

Vilken av parningarna? Jack russeln? Vi tänkte att båda föräldrarna var super trevlig, men bra linjer för vardera ras. Raserna ligger inte långt ifrån varandra.

Med dvärg pudeln var det INTE alls meningen att det skulle bli valpar. Det var tiken som hade egna ideér om vilken "partner" hon skulle välja. Hon grävde sig ur rastgården (snabb som tusan var hon, för hon var inte utan övervakning mer än ett snabbt toabesök) sen var hon borta några dagar. Sen konstaterades det valpar. Så det var inte en medveten korsning.

Om man inte sprutar tiken när den konstaterats dräktig, eller tar bort valparna direkt vid födseln så är det en medveten korsning.
 
Sv: Blandraskombinationer

Men vadå ta bort dem direkt vid födseln, vem har hjärta till det :cry: Stackars tiken. Var faktiskt något av det otäckaste jag hört.. usch

I vilket fall konstaterades hon dräktig ca 2 veckor innan födseln. Var bara 2 stycken små valpar så hon blev inte tjockare. Vi trodde först bara han var skendräktig, men åkte för att kolla henne. Så visade det sig att hon var dräktig.

Kommer inte kalla det medveten blandning. Inget vi hade med avseende att göra. Inget vi planerade eller accepterade på det viset. Men det var ju för sent för att ta bort dem.
Och båda blev otroligt trevliga och shyssta hundar utan fysiska fel.. så varför skulle vi ta bort dem?
 
Sv: Blandraskombinationer

Tja med två veckor kvar så kan man kastrera tiken så försvinner valparna samtidigt.
Då slipper man fler sk tjuvparningar när man inte har koll på sin löptik.
 
Sv: Blandraskombinationer

Vilken av parningarna? Jack russeln? Vi tänkte att båda föräldrarna var super trevliga, men bra linjer för vardera ras. Raserna ligger inte långt ifrån varandra.

Men om nu eran dsg-tik var en bra representant för rasen med bra och frisk stam och hade något att tillföra rasen varför parade ni inte henne med en dsg-hane då istället? Låter i mina öron dumt att göra en korsning om nu båda föräldrarna var bra representanter för rasen som du säger.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Äldre Jag har en sadel till salu och igår fick jag ett mkt kortfattat mail på engelska, i princip bara vad jag kunde tänka mig att sälja den...
Svar
14
· Visningar
1 421
Senast: avslutat medlemskap
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 505
Senast: Efwa
·
Träning Jag har nog världens kärvänligaste och charmigaste shettis på gården. Han är 7 år, kastrerades som tvååring men beter sig som ett föl...
Svar
7
· Visningar
1 047
Senast: hillevie
·
Träning Ännu en av mina 'hur skulle ni gjort' trådar. Men snart är det dags för ett nytt återbesök för lilla Fröken Fräken, och 'som vanligt'...
2
Svar
23
· Visningar
1 801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp