Bukefalos 28 år!

Bra westernsadel

Sv: Bra westernsadel

I ditt fall så kanske en bomfri western sadel är nåt ?
Mkt bra kontakt o passa alla hästar .

Jo, har kikat lite på dem oxå faktiskt......

Känner mig bara inte så pigg på det åt unghästar eftersom de själva inte musklat sig tillräckligt och är så balanserade ännu.
Bomlöst kräver ju att man själv har en relativt bra balans, vilket jag nog tror jag har efter 25 år på hästryggen ;) men det kräver ju oxå att hästne är hyfsat musklad och kan bära upp ryttaren mer eller mindre själv.

ivartfall är det så jag har uppfatta de engelska bomlösa modellerna, kanske det är skillnad med westernmodell ?

Tog hem 2 åringen i söndags, han är väldigt tunn över framdelen och manken, som ett fullblod med hööög manke !!

Hade en sadle hemma som jag inte vet bomvidden på som jag la på emn de ramlade hlet ner på manken så den är inte att tänka på en gång....

Kanske får bli semi quarterbom till honom ?+
Å andra sidan ska han inte direkt ridas speciellt mycket detta halvåret, mest för att inte glömma bort att han är inriden :)
Barbacka känns inte speciellt lockande heller med den manken !
 
Sv: Bra westernsadel

Continental sadel går att skaka fram för under tio tusen i sverige. Kan man få för 6-10, men ska det vara deras equiflex blir det knivigare. Leta i Tyskland, där är mecka för continental. Finns en hel del på tyska ebay..=)

Får väl försöka kika där, om jag hittar dit ;)
ska ju förstå språket oxå.....

Jag tycker dock att det är inte alls lätt att hitta Continental sadlar i sverige heller......inte de som finns på annons iallafall och vart man annars ska hitta en vet jag inte riktigt....
 
Sv: Bra westernsadel

Equi-flex är en bommodell som finns i flera sadelmärken. Dakota har också equi-flex i vissa av deras modeller.

Dakota hette den sadel jag provred 2 åringen i, den verkade ligga hyfsat men jag var inte helt nöjd med den till min rumpa.
Men det finns såklart olika modeller, tor det var nån typ av barrelrace modell jag red i.....

Vet du mer specifikt vart det säljs Dakota sadlar med equiflex bom i ?

Jag försöker verkligen leta och hittar bara Pullman ( snordyra ) och Continental som har equiflex.......kanske det var ett till märke....

Heter bommen inte equiflex utan kanske bara flex eller nåt sånt om det är andra märken men att bommen är densamma ??
 
Sv: Bra westernsadel

Själva Equiflex märket är continentals (pullman igår där också), men ja det finns fler märken som har samma bom, dock heter de olika beroende på i vilket märke man letar .... =)
 
Sv: Bra westernsadel

NU har jag kollat på tyska Ebay.
Där fanns verkligen en hel del Equiflex sadlar........

Men inte speciellt många såvida man inte är beredd att betala uppetmot 40000 sek !!!!

Förstod ju inte riktigt språket heller så vet inte om jag vågar mig på köp där....
 
Sv: Bra westernsadel

Jo nya Pullman sadlar ligger i den klassen.. equiflex brukar man kunna få för 20 nya.. men ibland kan man ha tur och hitta en bra begagnad för vettiga pengar. :) Under 10 alltså
 
Sv: Bra westernsadel

Av de 40 som hittades på ordet equiflex på tyska ebay så var 5 under eller strax runt 1000 euro.

Den här kunde jag tänka mig bjuda på:

http://cgi.ebay.de/Westernsattel-Eq...md=ViewItem&pt=Reitsättel&hash=item255bc8ee3a

Eller denna:

http://cgi.ebay.de/Continental-Equi...md=ViewItem&pt=Reitsättel&hash=item2eae492e91

Här verkar var en likadan, fast annat pris:

http://cgi.ebay.de/Continental-West...md=ViewItem&pt=Reitsättel&hash=item2a086be186

Här är nog den jag gillar mest:

http://cgi.ebay.de/Continental-Equi...md=ViewItem&pt=Reitsättel&hash=item4150cd3b3c

Men det är semi quarterbom, vilket nog passar 2 åringen men troligen inte 3 åringen.

Dock tycker jag det är jättesvårt att förstå vissa saler i texten.

Och jag försökte registrera mig igår men jag kom inte vidare när jag inte fattade vad jag skulle fylla i.

Hur går man tillväga om man ska köpa något ???
 
Senast ändrad:
Sv: Bra westernsadel

Förresten, kan mittlere kammer vara quarterbom eller är det mera semiquarter tro ??

Mitten-storlek tänker jag mig det betyder så det kunde ju gott vara quarterbom.....:D
 
Sv: Bra westernsadel

Står det att de bara skickar till tyskland kan man inte buda från annat land... Men om man mailar och frågar dem som säljer kan man ibland få till en deal ändå..=)
 
Sv: Bra westernsadel

Står det att de bara skickar till tyskland kan man inte buda från annat land... Men om man mailar och frågar dem som säljer kan man ibland få till en deal ändå..=)

Ja, det var ju just det......

Hur vet man att de endast skickar inom Tyskland ??
Tyckte jag hade uttryckt att jag inte förstår språket och inte vet vad som står på sidorna, än mindre förstår hur det går till :crazy::cry:
 
Sv: Bra westernsadel

Jaha, nu vet jag igen då med alla mina fårgor ;)

Har hittat en Pools sadel som jag funderar på....

Den ser trevlig ut och vad jag kan utläsa så tycker många att det är en skön sadel.

Är det svängd eller rak bom på den ?
LÅng eller kort typ av sadel ?

Berätta helt enkelt vad ni tycker om den och var eranerfarenhet är...

Har läst lite men tja, fick inte riktigt de svar jag tänkte mig :)
 
Sv: Bra westernsadel

Det är en bra mellanklass sadel, lite svängd, rätt bra plats för en manke. De jag sett har varit väl tilltagna i bomvidd. Så de är ok för pengarna. :) Sen hur du tycker att du blir placerad i den är ju beroende på vad man har för smak och tycke, men en helt ok allround sadel. Rätt djupt säte, och har du inte allt för stor bak så sitter du bra. =)
 
Sv: Bra westernsadel

Det låter ju bra förutom det där med rumpan ;)
Den är väl lite för stor så kanske det inte är optimalt då.....

MEN jag provade en Pools på Börjes i Kungsbacka, en ljus modell.....någon sa det var trailmodellen ??

Den kändes riktigt bra för rumpan så om reiningmodellen är lika samma så funkar det ju !
Nu behöver jag inte nödvändigtvis ha en reiningmodell och föredrar faktiskt den ljusa färgen.

Men jag är lite osäker på bommens storlek, finns Pools bara i wide ? Och är det full quaterbom isåfall eller bara quarterbom ?

____________________________________________________________

Pratade med tränaren av hästen idag, han rekommenderade ju en Continental equiflex såklart och när jag frågade om någon liknande modell i lägre prisklass så kunde han inte ge svar på det på rak arm....

Så nu undrar jag:

Finns det någon härinne som kan ge förslag på sadel som är liknande continental i bommen ?
Inte nödvändigtvis equiflex då såklart utan själv bogfriheten, bommens utformande så att säga och storlek.
Jag känner mig helt vilsen och hästen kommer hem i helgen, känner jag behöver ha en sadel snart....lite halvt akut !

Hästen ifråga behöver full eller xfull quarterbom säger tränaren.
Jag antar man ev kan skaffa en xfull och padda upp tills den passar perfekt ;)
 
Sv: Bra westernsadel

Jag skulle ha tålamod och hitta en Continental equiflex om jag va du. Har en continental equiflex pro reiner men har även klämt på en pools och den var inte alls lika fin. Fördelen med equiflex-bommen är att den i viss mån formar sig efter hästen. Min sadel passar t.ex. både på kallblodstravaren (som har rätt breda bogar och är därmed svår att hitta en sadel till) och på korsningsponnyn. Hade en Rocking R med full quarterbom förut, men den var mycket smalare än continentalsadeln som också har full quarterbom, så de verkar vara rätt breda i bommen. Med andra ord kanske det räcker med en full quarterbom till din pålle.

Vad du än gör, köp inte Hööks sadeln! Provade en sån på mitt kallblod förut och den var sned och lädret var dåligt. Hon trivdes iaf INTE med den :cool: Continental sadeln däremot trivs hon väldigt bra med och min sits har förbättrats avsevärt i den :)
 
Sv: Bra westernsadel

Ja, jag har just funderat på det....att vänta tills det kommer en lämplig sadel till salu för mig.
Equiflexen är väl inte jättevanliga men det förekommer ju, även i Sverige ,)

Såg en men den var xfull quarterbom och då vågade jag inte slå till.....sen vart den ju såld jättefort såklart !
Det var innan tränaren sa hon kanske kunde ha xfull redan nu....typiskt......

Nåja, det kommer väl nån mer får jag hoppas.

Men jag ska ju ha något att rida i tills dess och jag har verkligen inte råd att köpa två 10000 krs sadlar efter varandra....:eek:

Har en syntet härhemma som jag fick med i köpet på hästen, den är dock aldrig använd på henne men jag får väl se om den passar någorlunda tills jag hittar rätt.
Hade gärna köpt från Tyskland om jag bara fattat hur man gör.....:(
 
Sv: Bra westernsadel

Förresten, finns det några andra bra salusidor förutom denna och Hästnet som man kan kolla på ?
Ja, Blocket förstås men någon lite mer westerninrikttad eller kanske något forum eller liknande ?
 
Sv: Bra westernsadel

Lucky Rider och SRCHA:sidor brukar ha mycket annonser - även på sadlar. Kolla där.
Annars kan jag bara säga som så, att hitta en sadel som passar flera hästar i den prisklassen kan bli svårt. Lägger man lite mer pengar får du en helt annan utformning på bommen, som får en helt annan passform och är betydligt mer flexibel till hur hästryggen ser ut.
Har själv just sålt en Dakota Ladies Reiner som jag iof trivdes utmärkt i, men som aldrig låg bra på någon av de tre hästar jag har. Då spelar det liksom inte roll hur mycket du själv trivs i den, det blir fel för hästen. Min 5-åring fick bekymmer med ryggmusklerna, och det är ju inte optimalt direkt.....

Ska om några veckor åka o hämta hem en Reinsman sadel som enligt vad "kunnigt" folk säger, ska passa så gott som alla "normala" hästar. Det ska bli jättespännande och se hur det kommer att se ut på mina tre helt olika hästar: en 2-åring, stor men fortfarande smal, en 5-åring ganska krallig och iss färdig i kroppen, en 9-årig med "konstig" hingstkropp.
Jag återkommer med resultatet :idea:

I övrigt rekommenderar jag inte att du börjar med en engelsk sadel som någon föreslog. Min medryttare provade att sätta sin dressyrsadel på 9-åringen som bara har gått med westernsadel på sig tidigare, och han fick total blackout o fattade inget. Så vill du ha en optimal start på din unghäst, så satsa på en westernsadel med en gång, om det är det du ska satsa på i fortsättningen.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
402
Senast: liiinnea
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
628
Senast: Lady_S
·
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
437
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HUND MAGKATARR...
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp